• Anonym (ts)

    Väcker ni era (stora) barn på helgerna

    Jag hamnade i ett konstigt tjafs med barnens pappa igår (vi bor inte ihop). Äldste sonen hade messat honom på morgonen och pappan uttryckte förvåning över att han var vaken. Sonen skulle nog kunna sova till lunch om han fick (han gör det hos pappan?) men jag brukar väcka honom vid nio för att dagen inte ska bli helt knasig. Han är sällan svårväckt och han är inte trött på dagen så jag är övertygad om att han får de timmar sömn han behöver. Pappan verkade dock ta det nästan personligt och tycker att jag är elak som inte låter sonen sova. Men dels är jag mån om barnens dygnsrytm, dels vill jag hitta på saker på helgerna med dem och får de sova till lunch försvinner ju halva dagen.

    Hur gör ni andra med barn i högstadieåldern? Väcker ni dem eller får de sova så länge de vill?

  • Svar på tråden Väcker ni era (stora) barn på helgerna
  • Anonym (Mor)

    Nu är mina barn yngre, men jag tror att jag kommer att väcka dem på helgen även om tre, fyra år, då de går på högstadiet.

    Fungerande sömn är jätteviktigt, bla för den psykiska hälsan, och redan i lågstadiet stod det i lärarens veckobrev hur viktigt det är att barnen lägger sig i tid på helgen. Läraren noterade nämligen att många barn i klassen var väldigt trötta på måndagar efter att ha satt dygnsrytmen ur spel på helgen. Och för kunna somna i tid på söndagskvällen behöver man ju ha gått upp i rimlig tid på morgonen.

  • Anonym (K)

    Det är inte normalt att sova fritt om dagarna. Tonåringar kan sova hur länge som helst och vänder gärna på dygnet. 9-10 är en vettig tid att kliva upp.

  • elin1989

    Kommer definitivt att väcka min son så länge han bor hemma och går i skolan. Sova hela dagen får han göra när han inte bor under mitt tak. Jag vände alltid på dygnet som tonåring och mådde inte alls bra av det.

    Pappan har inget att göra med hur du löser saker och ting hemma hos dig för övrigt. Mitt ex har också en tendens att göra det. Ta inte diskussionen!

  • Anonym (V)

    När jag var i den åldern sov jag till 11-12 på helgen.  För att jag var helt slut efter veckan.

  • Anonym (Mor)
    Anonym (V) skrev 2021-08-29 09:25:07 följande:

    När jag var i den åldern sov jag till 11-12 på helgen.  För att jag var helt slut efter veckan.


    Vad jobbigt. Hur många timmar per natt sov du i veckorna?
  • Ess

    Nej vi brukar inte väcka dem om vi inte bestämt att vi ska iväg och göra något. De kan behöva sova ut precis som jag själv behöver efter en arbetsvecka.

  • Anonym (Mor)
    Ess skrev 2021-08-29 09:40:48 följande:

    Nej vi brukar inte väcka dem om vi inte bestämt att vi ska iväg och göra något. De kan behöva sova ut precis som jag själv behöver efter en arbetsvecka.


    Menar inte att vara tetig nu utan detta är en vänligt menad fråga som jag ställer av nyfikenhet. Varför sover ni så lite i veckorna att ni måste sova i kapp på helgen? Själv mår jag så otroligt mycket bättre av att hålla ungefär samma tider hela tiden och sömnforskarna verkar ganska överens om att det är så för de flesta.
  • Cecese

    Jag har en gymnasieungdom hemma och 2 i högstadiet. Enda gången jag väcker de på helgerna och lov är om vi ska iväg någonstans eller de fortfarande sover vid 12. Jag tycker det är självklart att de ska få sova om de behöver när de är lediga. Dock går min gräns vid 12, då tycker jag att det börjar bli dags att vakna. Jag vaknar oftast runt 6 när jag är ledig. 

  • Anonym (Em)

    Lägger de sig vid midnatt och jag väcker dem kl 10 så har de fått 10 timmars sömn. Det är rimligt tycker jag. De kan ju även lägga sig tidigare om de känner att de behöver mer sömn.

    På sommarlovet fick dock 13-åringen sova till kl 12, men nu när skolan börjat vill jag inte att han vänder på dygnet för mycket så 10 känns som en bra tid. Hos pappan har de dock inga tider alls, även pappan kan sova till kl 13-14 på dagen.

  • Anonym (Eh)

    Nej jag väcker dem absolut inte. Varken på helger eller lov. Enda undantaget är om vi ska iväg och göra något. Det finns studier som visar att tonåringar har en annan naturlig dygnsrytm (ofta kvällsmänniskor) och mår bäst av att sova länge på morgonen.

Svar på tråden Väcker ni era (stora) barn på helgerna