• Tue 31 Aug 2021 15:54
    5823 visningar
    51 svar
    51
    5823

    Berätta att jag kanske inte kan få barn

    Hej,


    Fick för ungefär ett år sedan reda på att jag har azoospermi, inga spermier i utlösningen, då jag gjorde en fertilitetsutredning med en tidigare partner. Efter det valde hon att lämna mig. Utredningen avbröts med motiveringen och att det troligtvis var ett stopp på sädesledaren, vilket gav mig ett hopp om att jag kanske kan få barn.


    Nu har jag träffat en ny tjej sedan 3-4 månader tillbaks, vi är inte tillsammans men dejtar seriöst och tycker väldigt mycket om varandra både två. Inga planer på barn just nu finns från hennes sida, men i framtiden. Vi är i åldern 28 respektive 27 år.


    Min fråga är hur tidigt och när borde jag berätta om att jag faktiskt kanske aldrig kan få barn. Hur skulle ni själva reagera? 

  • Svar på tråden Berätta att jag kanske inte kan få barn
  • Tue 31 Aug 2021 21:26
    #31
    +2

    Hej! Jag tycker absolut du ska berätta, ingen vinner på att du håller på det.

    Vill tipsa om ett instagramkonto som heter thepursuitofkicki : där får man följa ett par som försöker få barn, där mannen har samma som du. Killen har även precis startat en samtalsgrupp för andra i samma sits.

    Det går! Vägen är bara lite längre <3

  • Anonym (Spela med rätta kort nu)
    Tue 31 Aug 2021 21:29
    #32

    Ja du ska vara ärlig,för din egen skull och för hennes skull.

  • Anonym (XXX)
    Wed 1 Sep 2021 01:53
    #33
    -1 +1

    Men - varför reder du inte upp detta med om det beror på ett stopp? Du har rätt att utreda och behandla detta inom vården, även om du för tillfället inte har en partner som du försöker skaffa barn tillsammans med. Detta bör du göra först, innan du bestämmer när och hur du ska ta snacket om ev. infertilitet. Då måste du ju VETA, du kan inte säga att det "kanske" är så. 

    Om det skulle vara så att du VET att du är infertil bortom allt hopp, så skulle jag inte berätta det på första dejten för att det är för privat, men inte heller vänta för länge eftersom barn kanske är väldigt viktigt för kvinnan. Och då är det ojuste att ta upp hennes tid. Hon kanske hinner utveckla känslor, känner sig lurad o.s.v.. Jag skulle säga det när det kändes rätt, och det bör väl vara ungefär när ämnet "barn" kommer upp på bordet.

    Om kvinnan är klar över att barn är jättesuperviktigt för henne, så kan du ju också bara sluta träffa henne, och inte nämna något om din infertilitet. Jag tänker att det är en information som man inte vill ska spridas över hela stan, när kanske tio olika kvinnor har fått reda på det...

  • Anonym (XXX)
    Wed 1 Sep 2021 02:00
    #34
    -1
    Jag är bara jag skrev 2021-08-31 16:52:40 följande:
    Om du återigen blir lämnad innan ni ens vet hur det står till på spermiefronten så var hon inget att ha. Krasst sagt, men sant. Vill man ha barn ihop med nån hittar man en väg dit för det finns ju flera sätt.
    Det kan man kanske göra om man inte haft en aning om problemet, försökt bli gravid på naturligt sätt i flera år, sedan genomgått behandlingar och fått svaret. Inte nödvändigtvis efter en kort tids dejtande. 

    Det är för övrigt vanligt att den fertila parten lämnar den infertila, även efter ett längre förhållande. Och jag tycker inte att det är fel, eftersom detta med egna barn är så viktigt för de flesta av oss. Att ha biologiskt gemensamma barn är default, det är det naturliga, det som man försväntar sig att man ska få en dag. Även om det FINNS andra vägar, så är det inte säkert att det går att ställa om i tanken. Vissa har även religiösa eller etiska invändningar emot donation av könsceller och konstgjord befruktning. Det ska respekteras - ingen ska behöva göra våld på sig och delta i något sådant. 
  • Wed 1 Sep 2021 07:37
    #35

    För att tillägga har alla blodprovet och andra värden sett bra ut under utredningen. Och att det ?ser ut? att vara ett stopp gör det också mer troligt att spermieproduktionen är okej. Som någon annan skrev är det ju också just det att man inte vill att sån här information ska spridas till andra. Något jag inte kan garantera om tjejen väljer att ?lämna? mig.

    Det är som sagt ett kanske inte kan få barn, men troligtvis. Har läst och har god koll på hur Tesa och Pesa fungerar.

    Kommer dock så snart tillfället är rätt berätta och även fortsätta utredningen privat. Fyll gärna på med synpunkter.

  • Anonym (Maja)
    Wed 1 Sep 2021 07:55
    #36
    +1
    gameface skrev 2021-09-01 07:37:26 följande:

    För att tillägga har alla blodprovet och andra värden sett bra ut under utredningen. Och att det ?ser ut? att vara ett stopp gör det också mer troligt att spermieproduktionen är okej. Som någon annan skrev är det ju också just det att man inte vill att sån här information ska spridas till andra. Något jag inte kan garantera om tjejen väljer att ?lämna? mig.

    Det är som sagt ett kanske inte kan få barn, men troligtvis. Har läst och har god koll på hur Tesa och Pesa fungerar.

    Kommer dock så snart tillfället är rätt berätta och även fortsätta utredningen privat. Fyll gärna på med synpunkter.


    Tänker spontant på att hon troligen över sin döda kropp skulle erkänna för folk att det var anledningen att hon lämnade dig, många skulle ju se henne som ett svin då. Så den risken är nog ändå hyfsat låg. Hur liten är staden du bor i? Är ju större risk att folk får reda på saker, överlag, i Gällivare än i Örebro liksom.
  • Anonym (grann­e med samma proble­m)
    Wed 1 Sep 2021 08:17
    #37
    +1
    gameface skrev 2021-08-31 15:54:44 följande:

    Hej,


    Fick för ungefär ett år sedan reda på att jag har azoospermi, inga spermier i utlösningen, då jag gjorde en fertilitetsutredning med en tidigare partner. Efter det valde hon att lämna mig. Utredningen avbröts med motiveringen och att det troligtvis var ett stopp på sädesledaren, vilket gav mig ett hopp om att jag kanske kan få barn.


    Nu har jag träffat en ny tjej sedan 3-4 månader tillbaks, vi är inte tillsammans men dejtar seriöst och tycker väldigt mycket om varandra både två. Inga planer på barn just nu finns från hennes sida, men i framtiden. Vi är i åldern 28 respektive 27 år.


    Min fråga är hur tidigt och när borde jag berätta om att jag faktiskt kanske aldrig kan få barn. Hur skulle ni själva reagera? 


    Vår granne har samma problem, att han inte kan få barn på naturlig väg. Han har två barn, biologiska. Han och hans fru har genomgått IVF där man plockat ut spermier från pungen. Han kan alltså producera spermier men de kommer inte ut då ledarna inte är hela.

    Har du pratat med läkarna om den lösningen? Att plocka ut spermier och göra assisterad befruktning? Det kommer inte att var alika enkelt för dig att få barn som för andra, men det betyder inte att det är omöjligt. 
  • Anonym (berät­ta)
    Wed 1 Sep 2021 09:11
    #38
    Anonym (granne med samma problem) skrev 2021-09-01 08:17:13 följande:

    Vår granne har samma problem, att han inte kan få barn på naturlig väg. Han har två barn, biologiska. Han och hans fru har genomgått IVF där man plockat ut spermier från pungen. Han kan alltså producera spermier men de kommer inte ut då ledarna inte är hela.

    Har du pratat med läkarna om den lösningen? Att plocka ut spermier och göra assisterad befruktning? Det kommer inte att var alika enkelt för dig att få barn som för andra, men det betyder inte att det är omöjligt. 


    Att det inte är lika enkelt är relativt.

    Om man inte har TS problem behöver man ofta försöka många månader för att bli gravid.

    När jag gjorde IVF med min steriliserade man blev båda våra barn till på första försöket. Vi bestämde "nu vill vi ha barn" och en månad senare var jag gravid. Vi kunde dessutom planera exakt när vi ville försöka för att få barn födda under våren. Därtill slipper vi använda preventivmedel. Jag har tex aldrig behövt p-piller. Jätteskönt.
  • Wed 1 Sep 2021 09:30
    #39

    Anledningen att regionen avslutade min utredning var följande

    1. Utreder och behandlar bara par. Anser jag som delvis diskriminerande då infertilitet klassas som en sjukdom.

    2. Sannolikheten att jag har spermieproduktion var ?hög? och då gör inte regionen så kallad social freezing.

    3. Alla blodvärden, kromosomanalys såg bra ut. Allmänt frisk i övrigt.

    Vet om möjligheterna med så kallad TESA och PESA och även sannolikheten att hitta spermier samt hur dessa kan användas.

    Jag bor i en stad med cirka 75000 invånare.

  • Anonym (Maja)
    Wed 1 Sep 2021 09:36
    #40
    +2
    gameface skrev 2021-09-01 09:30:57 följande:

    Anledningen att regionen avslutade min utredning var följande

    1. Utreder och behandlar bara par. Anser jag som delvis diskriminerande då infertilitet klassas som en sjukdom.

    2. Sannolikheten att jag har spermieproduktion var ?hög? och då gör inte regionen så kallad social freezing.

    3. Alla blodvärden, kromosomanalys såg bra ut. Allmänt frisk i övrigt.

    Vet om möjligheterna med så kallad TESA och PESA och även sannolikheten att hitta spermier samt hur dessa kan användas.

    Jag bor i en stad med cirka 75000 invånare.


    Men undersök dig privat, skit i regionen. Du skriver ju att pengar inte är något problem...
Svar på tråden Berätta att jag kanske inte kan få barn