• Anonym (P-pil­ler?)
    Tue 31 Aug 2021 19:50
    1206 visningar
    3 svar
    3
    1206

    P-piller, ett dåligt skydd?

    Hej!

    För två veckor sedan satte jag in en hormonspiral. Första veckan gick bra men sen har det bara gått utför. Åkt in på akuten pga fruktansvärda magsmärtor och fått magkatarr på det. Igår när jag skulle ta ut min menskopp (var otroligt försiktig) så följde även spiralen med en bit. Fick en akuttid på UMO där den var tvungen att tas ut direkt. Kändes direkt så mycket bättre! Och bestämde mig för att testa p-piller.

    Nu på kvällen hade jag en diskussion med syrran och hon tyckte det var ett oansvarigt beslut då p-piller inte alls är lika säkert och att spiral är det mest säkra och bästa man kan ha. Jag förstår att man har ett större ansvar när man måste komma ihåg en tablett varje dag och vad det innebär om man glömmer. Men jag har alltid varit extremt noga när det gäller sjukdomar och graviditet samt att jag tar andra mediciner på morgonen.

    Blev bara så orolig och osäker nu när hon säger att det är så osäkert och inte ett bra val. (Som om hon vet vad som passar mig?)

  • Svar på tråden P-piller, ett dåligt skydd?
  • Anonym (L)
    Tue 31 Aug 2021 19:57
    #1

    Alltså är man en person som lätt glömmer att ta tabletter så är det ju riskabelt. Jag personligen har glömt att ta mina p-piller max 5 gånger på 12 år så för min del har det funkat hur bra som helst.

  • Anonym (P-pil­ler?) Trådstartaren
    Tue 31 Aug 2021 20:07
    #2
    Anonym (L) skrev 2021-08-31 19:57:07 följande:

    Alltså är man en person som lätt glömmer att ta tabletter så är det ju riskabelt. Jag personligen har glömt att ta mina p-piller max 5 gånger på 12 år så för min del har det funkat hur bra som helst.


    Ja, det är det jag menar. Vet man hur det fungerar och sköter det ska det vara ett bra skydd? Annars hade de inte funnits på marknaden. Vet man inte hur en kondom ska sitta är det klart att det inte ger ett säkert skydd det heller.
  • Anonym (G)
    Tue 31 Aug 2021 20:54
    #3

    Jag har aldrig glömt ett p-piller. Ganska lätt löst genom att ha ett dagligt alarm på mobilen och alltid en extra karta i väskan om man oväntat sover borta

Svar på tråden P-piller, ett dåligt skydd?