• LFF
    Thu 2 Sep 2021 09:29
    8192 visningar
    14 svar
    14
    8192

    Ni som är eller har varit gravida med tvillingar!

    Har snart 8-åriga tvillingar. Hade inte en tanke på att det skulle vara dubbelt upp där i magen. Hade gått hos en gynekolog innan graviditeten då mensen strulat en del och jag hade två missfall i bagaget. Han sa att jag skulle höra av mig direkt jag plussade så skulle vi kolla läget. Fick en chock när han sa att det låg dubbelt upp i magen.

    Det började sen att synas på mig vid tiden för KUB-ul att jag var gravid. Hade en drömgraviditet, ingen foglossning, inget direkt illamående (bara lite lätt i mitten av graviditeten), inget sug på onyttigheter etc. Blev sjukskriven i v30, tyckte först att det var otroligt onödigt men när jag varit hemma och lullat runt i ett par dagar var det som att kroppen insåg att den var rätt trött ändå. 

    Barnen kom på BF+2 efter en igångsättning som startade på BF och slutade med snitt då min kropp inte orkade mer. Bebisarna mådde tipptopp och var inte alls påverkade av igångsättningen. 

  • LFF
    Thu 2 Sep 2021 09:30
    #3

    Första ultraljudet

  • LFF
    Thu 14 Oct 2021 13:53
    #7
    Mamma91a skrev 2021-10-14 12:10:18 följande:

    Vi har tidigare 2 barn och nu 5 mf på rad.

    Plussade på äl+ 9 ungefär. Jag har tempat så jag vet när äl va. Redan från äl så kände jag att det släppte 2 ägg för jag hade ont på båda sidorna.

    Sen har jag haft en känsla att det är 2. Drömt och tänkt allt som om det va 2.

    Skojat med sambon och sagt att det nog är 2 osv.

    Så på ultraljud i v 6+ så såg som 2 hjärtan. Trots att jag hade det på känn blev det en stor chock. 5 mf och nu 2 på ultraljudet. Livrädd att det ska gå fel.

    På ultraljudet kunde vi se och höra hjärtat på båda. Tv1 mättes till v 6+6 och tv2 till 7+0.

    Symtom

    *mycket mer mensvärk ( växtvärk) alltså massor sä jag tror att nu blöder jag.

    * illamående från och till i stora mängder

    * mat är vidrigt

    * trötthet och orkeslös

    *ont i brösten

    * ryggont och mer växtvärk vid ansträngning och arbete.

    Vi är bara i v 7 kanske så jag oroar mig varje dag för att förlora en eller båda.


    Grattis till tvillingarna! Håller tummarna för att det går hela vägen denna gång. Fick mina tvillingar (första fullgångna graviditeten) efter två missfall så jag vet oron du nu kämpar med. Man får ha milstolpar. Min första var KUB-ul i v12, sen RUL, först efter RUL började jag slappna av, mycket nog för att jag visste att jag skulle få fler UL senare i graviditeten. 

    Hjärta
  • LFF
    Mon 18 Oct 2021 08:34
    #11
    Mamma91a skrev 2021-10-16 21:49:51 följande:
    Ja jag har tänkt på milstolpar. Har redan fått foglossning, mitt mående e inte så bra.

    Hade vul i tisdags och om 10 dagar är nästa vul. Ska be om ett till innan kub. Sen är det rul och minst 4 till efter det. Så det är någon fördel att få fler, kul med tvillingar iallafall:)
    Mycket annat är positivt också, även om graviditeten kan vara en h-vete för en del. Själv hade jag en drömgraviditet (men förlossningen från h-vetet) utan vare sig foglossning eller något direkt illamående. 

    Som du ser ovan fick jag veta tidigt att jag väntade två och sen blev det som sagt ultraljud för ultraljud som gällde Skönt som orolig att inte behöva bråka eller betala själv för de bitarna. 
  • LFF
    Tue 19 Oct 2021 08:34
    #13
    Mamma91a skrev 2021-10-18 19:06:51 följande:
    Verkligen. Du fick väl veta ungefär i samma v som mig ? Jag va i v typ 6+6 och 7+0 om man räknar deras ålder. :) du hade väl typ samma v ?
    Japp, blev beräknad till 7+2 :) I november fyller de 8 år
Svar på tråden Ni som är eller har varit gravida med tvillingar!