• Gracemåne

    Föräldrar som ber om att få låna pengar

    Hejsan! Jag känner för att skriva av mig då jag inte riktigt vet vad jag ska göra. Jag bor tillsammans med min fästman och vi väntar vårt första barn. Vi båda studerar och jobbar extra.

    Mina föräldar bor tillsammans och min mamma jobbar fastän hon nydligen opererat sitt knä och har riktigt ont. Hon nämligen måste jobba då min pappa är deprimerad och inte jobbar, det har varit såhär i över 2 år. Det har varit A-kassa och några enstaka djur passningar som han fått betalt för, men det räcker inte. Han finansierade för hela familjen (mamma, min syster, mig och han själv.) I flera år och tjänade väldigt bra, tills han hamnade i en slags svacka.

    Han har inte jobbat på över 2 år och de klarar det knappt ekonomiskt. Min gräns gick när min mamma ringde mig för att hon behövde låna pengar nyligen (vlilket hänt x antal gånger innan.) Jag försökte förklara för honom att detta inte längre går och att han får skärpa sig (vi har försökt med det mesta, skickat jobb tips, tipsat om psykolog, osv.) MEN jag känner nu att jag inte vet hur jag ska göra åt en person som INTE VILL jobba, inte vill hjälpa till hemma för den delen heller utan är så sjukt deprimerad och säger saker som "Världen är skit. Varför anstränga sig?" Jag vill såklart finnas där för min mamma som tvingas stå ut med detta men jag kan ju samtidigt inte låna ut massa pengar när jag och min partner har egna saker att betala samt väntar barn.

    Har ni/du varit med om en liknande situation och hur hanterade ni/du det? Något förslag för vad jag ska göra? 

    Tack!

  • Svar på tråden Föräldrar som ber om att få låna pengar
  • Anonym (Lova)

    Men varför ska man underhålla hans drickande? Känns ju som en björntjänst minst sagt. Bättre följa med honom till vårdcentralen och se till att han får hjälp för sin depression och sina alkoholproblem?


    Anonym (Casanova) skrev 2021-09-01 15:17:57 följande:

    Tja... Jag hjälper hellre en nära släkting med hjälp än okända via skattsedeln.

    Men absolut, man ska inte gå under själv. Någon eller några hundralappar i månaden har de flesta råd med utan att gå under. Sen är det stopp. Vidare ska man aldrig gå i borgen eller ta lån åt sådana människor.


  • Anonym (Casanova)
    Anonym (Lova) skrev 2021-09-01 15:43:29 följande:

    Men varför ska man underhålla hans drickande? Känns ju som en björntjänst minst sagt. Bättre följa med honom till vårdcentralen och se till att han får hjälp för sin depression och sina alkoholproblem?


    Ja, det är knepigt. Därför jag nämnde att man kan åka förbi med mat och dylika. Eller om hon sätter in pengarna på mammans konto.

    Indirekt blir det ju ändå till supandet som pengarna går. Köper du mat så kan dom ju minska matinköpen och får mer pengar till sprit.

    Jättebesvärligt med alkohol. Min bror är alkis. Jag försökte ett tag "låsa in" honom i ett hus på landet. Flera mil från systemet. Men han bunkrade bara sprit när han väl fick åka in till stan. Försökte få in honom på alla möjliga rehabiliteringar och stödlinjer, forum och allt jag kunde hitta. Mitt misslyckade var totalt. Jag har insett att det måste finnas en egen vilja hos mottagaren.

    Numera så är jag bara hans vän, jag ringer emellanåt och hör hur det är med han. Det märks att det är en dålig spiral nedåt med kortare stunder av nykterhet. Jag hoppas att han kan vända på det och bli frisk igen. Annars får jag väl vänta på att han blir av med jobb, lägenhet och allt det där. Sen får han väl sitta i nått av mina hus och supa ihjäl sig i lugn och ro. Men det är ju inget jag är glad för.
  • Drottningen1970

    Det är kanske din mamma du måste prata med. Hon möjliggör genom att inte ställa krav på förändring. Det låter som om hon behöver peppas att lämna situationen. Då kommer din pappa att tvingas söka den hjälp han behöver.

  • Drottningen1970
    Anonym (Casanova) skrev 2021-09-01 15:05:12 följande:

    Om jag förstod saken rätt så var du en gravid student.

    Jag tror nog att dina föräldrar förstår om du inte har så mycket över. Men en liten slant varje månad tror jag i vart fall gör en del psykologiskt för dom. Du visar att du vill hjälpa dom. Sen att du inte är miljonär fattar dom nog.

    Anledningen till varför jag är noga med att det är en gåva är för att folk som lånar verkar tro att dom ska betala tillbaka pengarna. Det sker mer sällan är min erfarenhet. Ger du bort pengar så är det enklare att hålla ner summorna.

    Är det sprit som han använder pengarna på så är det lite synd. Hade ett ex som verkligen inte kunde hålla i pengar. Eftersom hon hade ett av mina barn så hjälpte jag henne. Åkte dit med mat och blöjor och annat. Pengar var helt meningslöst för dom brände hon på fel saker och ville ha mer.

    Självklart måste du se till att du tar hand om ditt barn i första hand.


    Ts ska inte bidra med en krona. Inte ens om hon vore rik. Inte för att vara elak utan för att hon genom att ge pengar hjälper till att upprätthålla en väldigt destruktiv situation för föräldrarna. Det blir ett medberoende. Här behöver man få till en förändring. Särskilt för moderns skull.
  • Anonym (barnet)

    Det hjälper inte att du möjliggör vidare missbruk.

    Antingen söker man jobb eller går man till doktorn/psykologen för det som felas, det finns inget mellanting. Och efter två år finns det inte på kartan att bara gå och drälla hemma. 

    Min mamma gick och försörjde en deppig karl i 30 år så jag vet precis allt om det där och din mor får väl då också bestämma sig för om hon ska ha noll i sparkapital som äldre eller om hon ska försöka få karlen i behandling innan allt är förlorat.

    Det finns inget alternativ här- antingen drunknar de båda två ekonomiskt eller så sätter din mor och du in en rejäl intervention nu och får till behandling.

  • Anonym (ååå)
    Gracemåne skrev 2021-09-01 14:48:02 följande:
    De har en skuld på flera hundra tusen kronor som de lånade från min pappas moster. Så de har inga spar pengar. De pengar han fått från A-kassan har en stor del gått till alkohol.
    Där har du nog en stor del av problemet - alkohol. 
    Varför skrev du inte det från början? Uppenbarligen har dina föräldrar flera problem som hänger ihop. 

    1. Din mamma måste läka sitt knä så hon ska väl inte jobba om hennes läkare inte tycker det 
    2. Ni får försöka övertala er pappa att han måste till vården för sin depression. 

    3. Vägrar han kanske din mamma måste lämna honom för att han ska vakna upp och ta hjälp. 
  • Mrs Moneybags
    Gracemåne skrev 2021-09-01 14:48:02 följande:
    De har en skuld på flera hundra tusen kronor som de lånade från min pappas moster. Så de har inga spar pengar. De pengar han fått från A-kassan har en stor del gått till alkohol.
    Du ska inte ge dina föräldrar mer pengar nu. Det innebär bara att du indirekt betalar din pappas spritmissbruk.

    Du får låta deras situation gå som den går och om din mamma behöver någonstans att bo i slutändan kanske hon kan vara hos er en period. 
  • Anonym (S)

    Ge pengar till din mamma men sluta lägg dig i din pappas mående, och sluta ffa att skälla på honom!! Var han så där taskig mot dig om du var ledsen när du växte upp? Antagligen inte, eftersom normala människor inte beter sig så!

  • Anonym (Illias)
    Anonym (Casanova) skrev 2021-09-01 14:21:34 följande:

    Jag hade satt in en bestämd slant åt dom varje månad och sagt att det är vad jag kan göra och att det är en gåva.

    Från några hundringar till tusenlappar, Du bestämmer storleken efter vad du känner att du har råd med. Slipper du och dom jobbiga samtal.

    Har gjort så för släktingar i knipa tidigare. Klart man hjälper en nära och kära i nöd. Din farsa har nog sprungit in helt i väggen. Att hoppa på honom när han ligger ner kommer nog inte göra saken bättre. Det är i motgång lojalitet prövas.


    Helt rätt. Riktigt bra skrivet. 
    Han har även varit den som satt föda på bordet, säkerställt tak över huvud och kläder att klä er i under minst 18 år. Lite får du betala tillbaka, det är dina föräldrar. 
  • Jamesdio
    Anonym (Illias) skrev 2021-09-02 10:45:05 följande:
    Helt rätt. Riktigt bra skrivet. 
    Han har även varit den som satt föda på bordet, säkerställt tak över huvud och kläder att klä er i under minst 18 år. Lite får du betala tillbaka, det är dina föräldrar. 
    Som förälder har man försörjningsplikt och att hon blivit försörjd som barn är inget hon ska behöva återgälda eller känna någon form av skuld över. Och som gravid student har hon många andra prioriteringar för sina pengar än att ge tillbaka det som alla föräldrar är skyldiga sina barn. Därmed inte sagt att man inte ska hjälpa sina föräldrar om behov finns och man har resurser för det. Här saknas väl resurserna och så kompliceras det av pappans sjukdom, ovilja att hjälpa sig själv samt alkoholkonsumtion.
  • AnnaSthlm

    Om du börjar ge dina föräldrar pengar för att rädda dem och känner att du gör det ur en känsla av smärta, så blir det aldrig bra.

    Du behöver ge din energi och dina resurser FRAMÅT, till din nuvarande familj och barn. Inte BAKÅT. Då blir du ju en förälder åt dina föräldrar. Det kommer att dränera dig rent psykiskt.

Svar på tråden Föräldrar som ber om att få låna pengar