• humlan00

    Gravid , ta covid vaccin eller inte???

    Ni som är gravida, kommer ni ta covid vaccin???

    Blir orolig att det ska bli biverkningar på barnet i magen eftersom det inte finns några långtidsstudier utan bara 8månaders studier på möss.

    Att alla barn som låg i magen när mamman tog vaccinet får något typ av menn om några år,

    Då skulle man aldrig förlåta sig själv.

    Hur tänker ni om detta??

  • Svar på tråden Gravid , ta covid vaccin eller inte???
  • Anonym (Vill inte)

    Nej, tänk så blir det missfall eller andra icke reversibla åkommor pga vaccinet och ännu svårare att bli gravid.

    Vågar inte ta den risken.

  • Anonym (Covid)

    Eller tänk att få covid som höggravid och hamna på IVA med andningssvårigheter. Kejsarsnitt på sövd mamma i respirator, låter som en riktigt kass start i livet.

    Vad är värre? Att bli svårt sjuk idag, eller vara orolig över något som kanske/eventuellt/inte alls händer om 5 år?

  • Anonym (Velade)
    humlan00 skrev 2021-09-01 22:28:09 följande:

    Ni som är gravida, kommer ni ta covid vaccin???

    Blir orolig att det ska bli biverkningar på barnet i magen eftersom det inte finns några långtidsstudier utan bara 8månaders studier på möss.

    Att alla barn som låg i magen när mamman tog vaccinet får något typ av menn om några år,

    Då skulle man aldrig förlåta sig själv.

    Hur tänker ni om detta??


    Jag velade otroligt länge men tog vaccinet till slut. Just pga risken att få covid och få ett prematurt fött barn av det skälet, vilket också inte är det bästa för barnet alla gånger. Att barnet verkar få antikroppar ett tag såg jag också som positivt och att jag ville minska risken att själv få postcovid och ha en nyfödd. Eller att få lite värre covid som höggravid. Försökte läsa så mkt studier jag kunde med och såg inget som var en nog röd flagga för mig, plus att jag inte hittat direkt info om vaccin som givit barn problem långt efter födsel om mamman tagit dem som gravid.

    Men jag velade otroligt länge och vet de som avvaktar tills barnet är fött just då de landat i en annan slutsats, och jag dömer inte dem efter att själv suttit på staketet väldigt länge. Jag ser fram emot att långtidsstudierna publiceras med såklart. Många som får covid som gravida får ju inte en allvarlig version heller vad jag förstår och barnet föds inte tidigare - men efter att ha vägt alla risker väldigt länge valde jag som jag gjorde till slut då det kändes som det val som blev mest lugnande för mig.
  • Anonym (Beror på)
    Anonym (Vill inte) skrev 2021-09-01 22:43:14 följande:

    Nej, tänk så blir det missfall eller andra icke reversibla åkommor pga vaccinet och ännu svårare att bli gravid.

    Vågar inte ta den risken.


    Så länge du kan arbeta hemifrån och inte går på tillställningar med mycket folk ja, annars är det ett större risktagande att inte vaccinera sig som gravid.
  • Anonym (Vill inte)

    Arbetar hemifrån nu och har inget behov av att gå på större tillställningar.

    Mår jag bra och är frisk så åker jag till köpcentrum om jag behöver köpa något osv, träffar familjen igen.

    Men är jag på något sätt så håller jag mig hemma.

    Men risken att man bli smittad (om man inte redan haft det) känns påtagligt större iår än förra året då folk håller mindre avstånd än tidigare och verkar mer som att allt är som innan pandemin.

  • Anonym (Beror på)
    Anonym (Vill inte) skrev 2021-09-02 13:36:49 följande:

    Arbetar hemifrån nu och har inget behov av att gå på större tillställningar.

    Mår jag bra och är frisk så åker jag till köpcentrum om jag behöver köpa något osv, träffar familjen igen.

    Men är jag på något sätt så håller jag mig hemma.

    Men risken att man bli smittad (om man inte redan haft det) känns påtagligt större iår än förra året då folk håller mindre avstånd än tidigare och verkar mer som att allt är som innan pandemin.


    Håller med, min kusin har bjudit in 40 pers till dop i helgen. Tycker det är oansvarigt
  • Anonym (Ja)

    Känner en vars barn dog i magen i åttonde månaden, troligen p g a mamman fick covid. Barnets pappa dog också.

Svar på tråden Gravid , ta covid vaccin eller inte???