• Thu 2 Sep 2021 11:51
    2029 visningar
    20 svar
    20
    2029

    Växelvis boende , hur blir det med skolan?

    Någon här som vet hur är det med skolan när barn bor växelvis?

    Vi är en familj urspungligen från en annan europeiska land. Vi flyttade till Sverige och levde där i nästan 10 år. Våra barn föddes där. Vi saknade släkt o vänner . Hela tiden funderade vi på hur skulle vi kunna både äta kakan och behålla den. Eftersom vi kom inte på något bra lösning flyttade tillbaka igen. Nu bor vi här i över 2 år. Men det saknas fortfarande något. Och nu verkar det finnas en möjlighet...

    när vi flyttade och min man har sagt upp sig på jobbet i Sverige, godkände hans chef inte det. Han har satt honom som tjänstledigt istället ifall ifall han skulle vilja återvända en dag. Så där är han välkommen när som helst .

    Här har jag en halvtidsjobb (eftersom jag vill inte ha mer) men tills slut jobbar jag över nästan varje månad - eftersom det är så mycket att göra - och övertid betalas ut. Men om mina timmar skulle gå över till månaden efter skulle jag kunna jobba i en månad för två. Så allt är fint fint .

    Men nu funderar jag hur skulle det funka för barnen med skolan? Om vi skulle bo 6 veckor här och 6 veckor där säger vi till exempel. Jag försöker googla men hittar inte vettigt gällande det. Finns det något lag, några regler, finns det ens någon som lever så här? Ska barnen gå på svenska skolan och plugga online när vi är här? Ska de gå i skolan båda där och här?

  • Svar på tråden Växelvis boende , hur blir det med skolan?
  • Thu 2 Sep 2021 12:00
    #1

    Menar du 6 veckor i Sverige,  6 veckor i annat land, 6 veckor i Sverige, 6 veckor i annat land osv. eller 6 veckor på en ort i Sverige och 6 veckor på annan ort i Sverige? 
    Olika kommuner/län?


    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Thu 2 Sep 2021 12:05
    #2

    6 veckor i Sverige, 6 veckor i annat land, 6 veckor i Sverige osv

  • Anonym (G)
    Thu 2 Sep 2021 12:33
    #3

    Det enda jag kan tänka mig är om det finns en internationell skola (typ för diplomatbarn) i något av länderna som är mer flexibla i sin undervisning (lär inte existera).

    Men känns inte riktigt som ett rimligt upplägg ändå för barn? Kanske har jag fel

  • Thu 2 Sep 2021 12:35
    #4

    Jag kan enkelt säga att det inte kommer att fungera.

  • Thu 2 Sep 2021 13:08
    #5
    Orolig över barn skrev 2021-09-02 12:05:42 följande:

    6 veckor i Sverige, 6 veckor i annat land, 6 veckor i Sverige osv


    Skulle aldrig utsätta mina barn för något sådant!

    Det är skillnad att några år bo utomlands och sedan komma hem till Sverige, men inte några veckor hit och dit och fram och tillbaka.
    Hur räknar ni med att fixa barnens vänner? Fritidsaktiviteter?  osv?
    Livet är mer än bara skolgången och hur ska de kunna skapa kontakter om de inte är på plats mer än halva tiden? De kommer att hamna utanför och den risken vill man väl inte utsätta sina barn för?
    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Thu 2 Sep 2021 13:28
    #6
    PH76 skrev 2021-09-02 12:35:12 följande:

    Jag kan enkelt säga att det inte kommer att fungera.


    Varför ? Vill du utveckla?
  • Anonym (www)
    Thu 2 Sep 2021 13:34
    #7
    Orolig över barn skrev 2021-09-02 12:05:42 följande:

    6 veckor i Sverige, 6 veckor i annat land, 6 veckor i Sverige osv


    Nej det går inte, inte om barnen ska gå i vanlig skola. 

    Det finns (eller har funnits) möjligheter via Sofia distans tex, men då måste man vara skriven utomlands och inte i Sverige. Sedan vet jag inte hur bra det är där för jag vet att de fått en del klagomål under åren och periodvis fått indraget delar av sina möjligheter att bedriva distans. Hur det är exakt nu vet jag inte. 

    För gymnasienivå finns tex Korrespendensgymnasiet. 
  • Thu 2 Sep 2021 13:39
    #8
    Mandel skrev 2021-09-02 13:08:24 följande:

    Skulle aldrig utsätta mina barn för något sådant!

    Det är skillnad att några år bo utomlands och sedan komma hem till Sverige, men inte några veckor hit och dit och fram och tillbaka.

    Hur räknar ni med att fixa barnens vänner? Fritidsaktiviteter?  osv?

    Livet är mer än bara skolgången och hur ska de kunna skapa kontakter om de inte är på plats mer än halva tiden? De kommer att hamna utanför och den risken vill man väl inte utsätta sina barn för?


    Det oroar mig inte. Jag tycker att barnen kan fixa vänner i skolan fint trots att de är borta varannan månad. Och vad jag känner mina barn skulle de stortrivas med den här upplägget.

    I dagsläget finns det flera aktiviteter vi saknar just för att vi bor här. Det finns ingen simhallen här till exempel, men vi har stor trädgård och nära till släkt med stor bondgård. Medan i Sverige skulle vi bo i lägenhet, men det finns bra cykelvägar och annorlunda möjligheter.

    Och skulle det inte fungerar för någon i vårt familj kan vi ändra oss därefter.

    Det är bara skolan den enda som jag inte vet hur skulle fungera.
  • Thu 2 Sep 2021 13:43
    #9
    Orolig över barn skrev 2021-09-02 13:28:53 följande:
    Varför ? Vill du utveckla?
    Svensk skolplikt.

    Men om det är så att du kan få in dem på någon av de internationella skolorna (Brittiska, engelska, tyska, osv) och samma skola finns i det andra landet så kanske det skulle gå.

    Dock väldigt krångligt med olika läxor, olika prov, olika scheman mellan de olika skolorna.

    Eller tänker ni att barnen ska köra online hemifrån 6 av 12 veckor varje gång?
  • Thu 2 Sep 2021 13:48
    #10
    Anonym (www) skrev 2021-09-02 13:34:29 följande:

    Nej det går inte, inte om barnen ska gå i vanlig skola. 

    Det finns (eller har funnits) möjligheter via Sofia distans tex, men då måste man vara skriven utomlands och inte i Sverige. Sedan vet jag inte hur bra det är där för jag vet att de fått en del klagomål under åren och periodvis fått indraget delar av sina möjligheter att bedriva distans. Hur det är exakt nu vet jag inte. 

    För gymnasienivå finns tex Korrespendensgymnasiet. 


    Nja... Mitt äldsta barn börjar förskoleklass nu. Här är det mycket som går på online just nu pga covid. Men det är ju bara tillfälligt.

    Jag tänker mer om barnen skulle vara inskrivna i två skolor både här och där . Men vet inte hur det skulle funka i praktiken.

    Barn har ju skolplikt, men innebär det att familjen kan inte resa bort under läsåret? om vi pratar om en helt vanligt fall...
  • Thu 2 Sep 2021 13:55
    #11
    PH76 skrev 2021-09-02 13:43:09 följande:

    Svensk skolplikt.

    Men om det är så att du kan få in dem på någon av de internationella skolorna (Brittiska, engelska, tyska, osv) och samma skola finns i det andra landet så kanske det skulle gå.

    Dock väldigt krångligt med olika läxor, olika prov, olika scheman mellan de olika skolorna.

    Eller tänker ni att barnen ska köra online hemifrån 6 av 12 veckor varje gång?


    Vet inte hur jag tänker . Eftersom jag hittar inte vettig information gällande det.

    Men jag tänkte antigen låta de gå i två olika skolor, eller att de pluggar varannan 6 veckor online .
  • Thu 2 Sep 2021 17:05
    #12
    Orolig över barn skrev 2021-09-02 13:48:05 följande:

    Nja... Mitt äldsta barn börjar förskoleklass nu. Här är det mycket som går på online just nu pga covid. Men det är ju bara tillfälligt.

    Jag tänker mer om barnen skulle vara inskrivna i två skolor både här och där . Men vet inte hur det skulle funka i praktiken.

    Barn har ju skolplikt, men innebär det att familjen kan inte resa bort under läsåret? om vi pratar om en helt vanligt fall...


    Om vi pratar om vanliga fall får barn i sverige resa på kortare resor och detta är vad som står på skolverkets sida.

    "En elev i förskoleklass, grundskolan, grundsärskolan, specialskolan och sameskolan kan få vara ledig en kortare period för enskilda angelägenheter. Exempel på enskilda angelägenheter kan vara vissa resor, familjehögtider eller religiösa högtider. Med kortare ledighet avses totalt högst tio skoldagar per läsår. Om det finns synnerliga skäl kan en elev få vara ledig längre tid, men den möjligheten ska användas restriktivt."

    Har extremt svårt att se att någon skola skulle gå med på ditt upplägg.
  • neverp­reggo
    Thu 2 Sep 2021 17:25
    #13

    Det skulle aldrig gå. Ni kan inte ta upp skolplatser här men knappt vara närvarande och det blir alldeles för rörigt för barnen. Ingen skola går med på det. Distans från en skola utomlands kan funka men det känns väldigt trist för barnen. Samt att de inte kan ha fritidsaktiviteter med andra barn. Kanske privatlektioner i något men de får ingen naturlig väg till kompisar.

  • Thu 2 Sep 2021 17:43
    #14
    Orolig över barn skrev 2021-09-02 13:48:05 följande:
    Nja... Mitt äldsta barn börjar förskoleklass nu. Här är det mycket som går på online just nu pga covid. Men det är ju bara tillfälligt.

    Jag tänker mer om barnen skulle vara inskrivna i två skolor både här och där . Men vet inte hur det skulle funka i praktiken.
    Barn har ju skolplikt, men innebär det att familjen kan inte resa bort under läsåret? om vi pratar om en helt vanligt fall...
    Nej det går inte längre efter att en del föräldrar försökt göra så i syfte att komma runt skolplikten.

    Fö så tillåts inte barn att gå i två olika skolor ens i Sverige, något många skilda föräldrar önskar, men det tillåts som sagt inte därför att man har ett barnperspektiv. Ur ett barns perspektiv är det inte optimalt med två skolor, två olika kompisgrupperingar, två olika rutiner osv osv osv.

    Jag föreslår att du försöker fundera ut vad som är bäst för era barn och inte vad som är bäst för er vuxna.
  • Anonym (Soc.)
    Thu 2 Sep 2021 17:47
    #15

    Detta går inte i svensk skola. Det alternativ ni har är om reglerna i det andra landet tillåter onlineundervisning från annan ort om de är inskrivna i skolan i det landet. Låter som ett uruselt förslag ur ett barnperspektiv. De vuxnas behov i en familj måste vara underordnat barnens behov av en ordnad skolgång.

  • Anonym (Soc.)
    Thu 2 Sep 2021 17:48
    #16
    Orolig över barn skrev 2021-09-02 13:48:05 följande:

    Nja... Mitt äldsta barn börjar förskoleklass nu. Här är det mycket som går på online just nu pga covid. Men det är ju bara tillfälligt.

    Jag tänker mer om barnen skulle vara inskrivna i två skolor både här och där . Men vet inte hur det skulle funka i praktiken.

    Barn har ju skolplikt, men innebär det att familjen kan inte resa bort under läsåret? om vi pratar om en helt vanligt fall...


    Inskriven i två länders skolor går inte då de har olika undervisningsplaner.
  • Anonym (lärar­e)
    Thu 2 Sep 2021 18:32
    #17

    Kort och koncist: Nej, det går inte.

  • Anonym (Ulrik­a)
    Thu 2 Sep 2021 22:05
    #18

    Nej, det går inte, varken lagligt eller för barnens bästa.
    Den enda lösningen jag ser är att välja vilket land barnet ska gå i skolan i, och vara all annan tid i det andra landet. Eventuellt ta någon extra vecka ledigt i samband med något lov, osv. Svenska barn har ca 15 veckor lov/år, så det blir ju ändå en hel del tid i det andra landet om ni vill.
    Om det andra landet inte har skolplikt, eller om den kan fullgöras på distans så kan ni ju vara skrivna där, och bara besöka Sverige. Men då kan ju inte barnet gå i någon skola här, så klart.

  • Thu 2 Sep 2021 22:15
    #19

    Som många andra skrivit så blir det svårt från svenskt håll, pga skolplikten och att henskolning inte tillåts. Det enda jag kan tänka mig är om det finns en svensk skola i ert andra land. Man kan ta barnet från skolan i Sverige under kortare eller längre perioder om barnet fortsätter undervisnungen på svenska utlandsskolan. Däremot har jag svårt att tänka mig att det skulle godkännas så ofta som sexveckorsperioder.

    Ert andra alternativ är barnen går i skola i ert hemland och de godkänner hem- eller distansundervisning i perioder. Då får ni söka dispens från svenska skolplikten med hänvisning att barnet går i utländsk skola. Går det inte så måste ni skriva ut er från Sverige för att komma undan skolplikten. Är ni medborgare i EU kan ni ju ändå tillbringa upp till tre månader åt gången i Sverige.

    Jag förstår er önskan att ge barnen det bästa från två länder. Vi är också en internationell familj som lever med ena foten i Sverige och andra i andra landet. Men sex veckors intervaller låter ärligt talar som väldigt lite. Det kommer att bli hackigt för barnet och massa tid att åka fram och tillbaka. Ni kanske ska tänka annorlunda? Kanske tillbringa hela sommar och julloven i andra landet? Kanske vara där med barnen en hel termin eller skolår?

  • Anonym (Mman)
    Fri 3 Sep 2021 18:11
    #20
    Orolig över barn skrev 2021-09-02 12:05:42 följande:

    6 veckor i Sverige, 6 veckor i annat land, 6 veckor i Sverige osv


    Går inte som tur är
Svar på tråden Växelvis boende , hur blir det med skolan?