• kulturenskaleva

    Vaccin mot svininfluensa

    Vore det onödigt om jag tog vaccin mot svininfluensa istället för mot covid 19?

  • Svar på tråden Vaccin mot svininfluensa
  • Dr Nail

    Ja det vore faktiskt onödigt för det du egentligen bör vara orolig för är smittkoppor. Så ta ett vaccin mot det!

  • Mortiscia80

    Definitivt. Har vi ens svininfluensa fortfarande....? Det ena utesluter så klart inte det andra men med tanke på att vi har en pandemi är det en riktigt god idé att vaccinera sig mot covid-19.

  • Aniiee

    Fullständigt. Svininfluensan orsakades av virus H1N1, ett av Influensa A-virusen, samma virustyp som orsakade Spanska sjukan. Covid-19 orsakas av virus SARS-CoV-2, alltså ett helt annat virus.

    Dessa två virus är inte mycket till släkt ens. Och för att förklara det så drar vi lite evolution.... och lite jämförelse.

    Nu är jag inte så bra på de svenska termerna för evolution, så ursäkta, jag hoppas att ni hänger med ändå.

    Svininfluensan är ett Influensavirus, som jag skrev ovan, Covid-.19, i dagligt tal kallat corona i Sverige, är ett SARS-CoV (Severe Acute Respiratory Syndrome-related Corona Virus) Detta är de båda virusens "spicies".

    Nästa steg, eller rättare, steget innan, i evolutionen,  för virus är "subgenus". Influensa A har ingen subgenus, men SarsCoV2s subgenus är Sarbecovirus.

     Ovanför det har vi "Genus". Influensa As genus är Alphainfluensavirus, SarsCov2s genus är Betacoronavirus.

    Steget ovan är "family". Infuensa A=Orthomyxovirrdae. SarsCov2=Coronaviridae.


    Sen är det "order", där Influensa A ingår i orden Articulavirades. SarsCov2 ingår i orden Nidavirales

    Nästa är "class". Influensa As class är Insthoviricetes. SarsCov2s class är pisoniviricetes.

    Ovanför är "phylum". Influensa A = Negarnaviricota. SarsCoV2 = Psiuviricota

    Och sen kommer vi äntligen till det dessa båda virus är: "kingdom" Orthornavirae.

    Det säger kanske inte de flesta så jättemycket om hur nära släkt dessa båda virus är på evolutionsbusken, så låt mig illustrera.

    Det är lika nära släkt som den här:
    tinyurl.com/uubsek

    är med den här:
    tinyurl.com/nhp9rfk4


    We need to take the wrong steps sometimes to find the right path.
Svar på tråden Vaccin mot svininfluensa