• Anonym­en7891­23
    Thu 2 Sep 2021 18:06
    678 visningar
    5 svar
    5
    678

    Borrelia? Epilepsi?

    Min 63 åriga pappa åkte in i lördags med helikopter pga en eventuell stroke. Då detta hände sa han att han hörde en radio i huvudet, förstod inte vad man sa och tappade tillsist talförmågan. Som sagt trodde man först att det var en stroke, men inget tydde på det. Läkarna tog flera röntgenbilder på hjärnan och ingen stroke var det. Nu menar dom att det ser ut som epilepsi. Han har fortfarande lite svårt med talet och att förstå ibland. Han får som ?attacker? då hela högra sidan gör ont, hans hand går inte att använda och den blir nästan förlamad. Sedan går dessa anfall bort efter kanske 5-15 minuter. Under dessa anfall blir även talet sämre och hak får inte ur sig ord så bra.

    Läkarna har tagit ryggmärgsprov för att se om det kan vara någon infektion, t.ex. borrelia. Kan det vara borrelia som har gått till nervsystemet? Han sa även att ungefär 1 månader före händelsen hade det rivit i höger sida av ansiktet.

    Jag ligger och funderar och försöker få svar. Jag vet att jag inte kan få en diagnos här, men om någon kanske kunde ha nån aning om vad det kan vara eller har erfarenheter om liknande?

  • Svar på tråden Borrelia? Epilepsi?
  • Anonym (TIA)
    Thu 2 Sep 2021 18:14
    #1

    Läs på om TIA, låter som att det är det. Och fråga i alla fall läkaren varför de misstänker epilepsi före TIA.

    strokeforbundet.se/vad-ar-stroke/vad-ar-tia/

  • Thu 2 Sep 2021 18:24
    #2

    En släkting till mig hade epileptiska sk Jacksonanfall, låter lite likt hans symptom. Halvsidig ansiktspåverkan och ena handen förlamad, korta anfall.

  • Anonym­en7891­23 Trådstartaren
    Thu 2 Sep 2021 18:32
    #3
    Anonym (TIA) skrev 2021-09-02 18:14:03 följande:

    Läs på om TIA, låter som att det är det. Och fråga i alla fall läkaren varför de misstänker epilepsi före TIA.

    strokeforbundet.se/vad-ar-stroke/vad-ar-tia/


    Tyckte också det lät som TIA först men när det kommer så ofta, och TIA symtomen brukar väl gå över under ett dygn?
  • Anonym­en7891­23 Trådstartaren
    Thu 2 Sep 2021 18:33
    #4
    Annita skrev 2021-09-02 18:24:29 följande:

    En släkting till mig hade epileptiska sk Jacksonanfall, låter lite likt hans symptom. Halvsidig ansiktspåverkan och ena handen förlamad, korta anfall.


    Vad jag snabbt läste på om det så låter det lite som det kanske, får jag fråga vilka ?symtom? din släkting hade?
  • Thu 2 Sep 2021 18:42
    #5
    Anonymen789123 skrev 2021-09-02 18:33:54 följande:

    Vad jag snabbt läste på om det så låter det lite som det kanske, får jag fråga vilka ?symtom? din släkting hade?


    Det var just detta, korta anfall som kunde komma ganska ofta. Syntes i ansiktet och förlamade ena armen, har för mig att tungan kunde dra åt ena hållet också. Det var liksom inte klassiska epilepsianfall.
Svar på tråden Borrelia? Epilepsi?