• Anonym (Olika)

    Jag är utmattad, mannen är supersocial med massa intressen

    Vet inte vart jag ska börja. Gifta sedan många år. 2 barn. Jag är väl inte direkt deprimerad.

    Men är utmattad. Har varit hos läkaren och blivit sjukskriven 3 veckor. Dock har barnen varit sjuka och smittat varandra. Vilket gjort att den där vilan läkaren pratade om inte har kunnat utföras direkt.

    Älskar mina barn över allt annat. De är min glädje i livet. Tror det mesta är jobb relaterads saker som gjort att jag hamnar där jag är i. Jag vet inte.

    Min man har en bror som är ungefär i samma sits. Jag vet han tycker det är jobbigt. Därför vill jag inte belasta honom. Men självklart har jag berättat hur läget är osv. Han säger att han förstår och inte tycker det är jobbigt, vi fixar det tillsammans!

    Men då kommer vi till problemet.

    Han har verkligen fullbokat i sin kalender.

    Jobb

    Golf

    Gymmet

    Promenader

    Paddel

    Vänner på helger (blivit mindre sen träning)

    Allting minst en sak varje dag, i bland flera.

    Visst han lagar oftast mat, men då blir det vid 19-19.30 och det blir sent. Så jag gör de ändå för barnen. Vi har alltid haft så han lagar mat, jag städar, diskar och tvättar. Han vill också jag ska ha intressen. Men just nu känner jag bara att jag måste ens ha energi för att orka vara en bra mamma.

    Kroppen har sagt i från, migrän, trött , listan kan göras lång. Men inte så illa att jag kryper under täcket. Utan jag kan nog ändå dölja ganska bra. Förutom när migränen som kommer mer ofta .. då går det inte låstas.

    Jag förstår att det är jobbigt att vara även i mans siutuation. Men det hade varit fint med lite mer förståelse. Sen är vi totalt olika även när jag mår som bäst. Jag är introvert och han extrovet eller vad de heter. Han har massor av vänner, jag har min familj . Vi står varandra nära min släkt och har kul i hop. Bor en bit i från, men har telefonkontakt ofta.

    Finns det fler som är i liknade situation?

  • Svar på tråden Jag är utmattad, mannen är supersocial med massa intressen
  • Anonym (E)

    Men... du är sjukskriven. Då ska han ta ev vabb och underlätta i övrigt. Hellre försöka stoppa det i tid än att ha en lång sjukskrivning för utbrändhet om det går att undvika.


    Maten går att göra i förväg så ni kan värma upp.


     

  • Anonym (Var tydlig)
    Anonym (Olika) skrev 2021-09-02 18:15:49 följande:

    Vet inte vart jag ska börja. Gifta sedan många år. 2 barn. Jag är väl inte direkt deprimerad.

    Men är utmattad. Har varit hos läkaren och blivit sjukskriven 3 veckor. Dock har barnen varit sjuka och smittat varandra. Vilket gjort att den där vilan läkaren pratade om inte har kunnat utföras direkt.

    Älskar mina barn över allt annat. De är min glädje i livet. Tror det mesta är jobb relaterads saker som gjort att jag hamnar där jag är i. Jag vet inte.

    Min man har en bror som är ungefär i samma sits. Jag vet han tycker det är jobbigt. Därför vill jag inte belasta honom. Men självklart har jag berättat hur läget är osv. Han säger att han förstår och inte tycker det är jobbigt, vi fixar det tillsammans!

    Men då kommer vi till problemet.

    Han har verkligen fullbokat i sin kalender.

    Jobb

    Golf

    Gymmet

    Promenader

    Paddel

    Vänner på helger (blivit mindre sen träning)

    Allting minst en sak varje dag, i bland flera.

    Visst han lagar oftast mat, men då blir det vid 19-19.30 och det blir sent. Så jag gör de ändå för barnen. Vi har alltid haft så han lagar mat, jag städar, diskar och tvättar. Han vill också jag ska ha intressen. Men just nu känner jag bara att jag måste ens ha energi för att orka vara en bra mamma.

    Kroppen har sagt i från, migrän, trött , listan kan göras lång. Men inte så illa att jag kryper under täcket. Utan jag kan nog ändå dölja ganska bra. Förutom när migränen som kommer mer ofta .. då går det inte låstas.

    Jag förstår att det är jobbigt att vara även i mans siutuation. Men det hade varit fint med lite mer förståelse. Sen är vi totalt olika även när jag mår som bäst. Jag är introvert och han extrovet eller vad de heter. Han har massor av vänner, jag har min familj . Vi står varandra nära min släkt och har kul i hop. Bor en bit i från, men har telefonkontakt ofta.

    Finns det fler som är i liknade situation?


    Hur kommer det sig att han inte är hemma med barnen när dom är sjuka och du behöver avlastning för att du är utmattad om han förstår? Tror du behöver vara tydlig med att han helt enkelt får skippa sina hobbies ett tag framöver tills du mår bra igen. 
  • Anonym (Hmm)

    Men asså... Om du inte berättar sanningen kommer han inte att förstå! Han tror att han förstår men han har ju inte förstått hela bilden.

    Ni måste prata ut. Sedan måste han stötta upp dig, extremt mycket. Du kan jämföra det med hur mycket han skulle behöva göra om du vore tvärsjuk i influensa och liggande om dagarna utan att kunna lyfta ett finger. Nästan den nivån ska det vara. För du ÄR sjuk. Din hjärna behöver avlastning. Du behöver egentid och avslappning. Och han MÅSTE göra mat i normal tid så barnen får i sig mat!

  • Anonym (Olika)

    Tack för alla er svar!

    Jag ska prata med han ikväll. Ni har rätt.

    Jag ska förklara tydligt att jag behöver han nu.

  • Anonym (Märkligt)

    Är han pappan till dina barn? Varför hjälper han inte till? Verkar som du tippar på tårna för honom...säg åt honom att du behöver avlastning innan du bränner ut dig själv.

  • Anonym (A)
    Anonym (Hmm) skrev 2021-09-02 18:33:04 följande:
    Men asså... Om du inte berättar sanningen kommer han inte att förstå! Han tror att han förstår men han har ju inte förstått hela bilden.

    Ni måste prata ut. Sedan måste han stötta upp dig, extremt mycket. Du kan jämföra det med hur mycket han skulle behöva göra om du vore tvärsjuk i influensa och liggande om dagarna utan att kunna lyfta ett finger. Nästan den nivån ska det vara. För du ÄR sjuk. Din hjärna behöver avlastning. Du behöver egentid och avslappning. Och han MÅSTE göra mat i normal tid så barnen får i sig mat!
    Håller med
  • Anonym (Maja)

    Har det exakt likadant. På pricken. Andra sporter för maken, men utöver det. ...och vi har fyra barn, inte två. Vill mest säga att jag känner med dig.

  • Anonym (mkljä dgä)

    Du är sjukskriven, alltså ska huvudansvaret för hem och barn ligga på honom. 


    Är de sjuka - då vabbar han. 


    När barnen behöver middag -. då har han lagat den. Men kan ju göra så att man lagar maten tillsammans var helg, om du orkar, och lagar så att det räcker hela veckan. 


    Din man får helt enkelt se till dina behov nu istället för sina egna. MEN viktigt är att han ändå får lite egentid så inte han blir utbränd han med. 

  • Anonym (Allvar)

    Jag undrar om du själv inser hur viktigt det är för dig att ta detta på allvar? Du skriver att du tror det beror på jobbet, men du är inte säker. Om du har tur kommer några veckors vila få dig att må bättre. Men för väldigt många som blir sjukskrivna pga utmattning är det början på en lång resa. Jag vill starkt uppmuntra dig att våga stanna upp, lyssna på din kropp och reflektera över ditt liv. Din hälsa är viktig, för dig och för din familj. Låt det inte bli värre, låt inte normer och "vad alla andra vill/gör" hindra dig att leva ett liv som du skulle må bättre av. Ofta är det inte så enkelt att det bara är jobbet. Migrän är inte ett gott tecken. Be om hjälp, sätt tydligare gränser, vad du än behöver. Din man och andra som är nära dig kommer behöva finnas där för dig och anpassa sig. Han måste bidra till mer lugn och trygghet i er vardag. Åtminstone tillfälligt, så du kan avgöra om det faktiskt är en del av lösningen/problemet. Du måste vara ärlig, både mot dig själv och andra. Om du kör dig själv i botten kommer du ångra dig längre fram. Det är inte värt det. Ta hand om dig.

  • Anonym (Mannen)

    Du är för snäll

    Han måste anpassa sig efter ditt mående och era barns behov

    Det är det viktigaste

    Inte träffa polarna , eller träna varje dag

    Han vet nog hur diskmaskinen och tvättmaskinen fungerar ?

Svar på tråden Jag är utmattad, mannen är supersocial med massa intressen