• Anonym (Osäker)

    Är min för hård? Eller är jag för vek?

    Min man är väldigt bossig. Tycker jag.

    Jättesnäll när allt är som han vill.

    Man ska tycka saker själv, men när man väl gör det så är det fel, för han har rätt!

    Som barnen. Han absolut inte elaka. Han leker med osv. Men jag en sak är till exempel..

    Som i dag fick sonen en dyr sparkcykel av sin mormor. Hon hade vunnit lite och ville ge sina barnbarn något. Så han kläcker ur sig att nu får inte Oskar någon present när han fyller år av oss heller. Har fått så mycket dyra saker nu det sista. Han fick en cykel i våras för den hade växt ur.

    Så det borde Oskar förstå när han fyller om en månad att nu blir det inga presenter. De måste ju lära sig att man inte kan få hur mycket som helst. Sonen fyller 12 år.

    Eller när han tvingat honom hoppa den hopptorn som han inte var har egentligen.

    Tvingar på han mer läxa av skolan , för han tycker de år för lite.

    Jag förstår att man behöver ha regler osv.

    Men jag tror mer på det en barndom med trygg het och kärlek, inte bara att de ska ha massa krav och rätta allt efter oss. Jag vet att jag kan bli tuffare också. Men han sköter skolan, gör läxor städar sitt rum, är lugn och hjälper till hemma.

    Målet på sonen att han känner sig pushad.

    Hans röst på bland låter väldigt argt.

    Vår lilla tjej som är 4 år ska minsann lära sig sova själv i sin säng nu. Han vill inte ha barn ingången mer nu. Jag känner att vad gör de om hon kommer in på natten och är rädd.

    Som när vi är ute och cyklar och han cyklar före oss alla andra och duckar för att vi inte orkar cykla lite fort. Bara några exempel?

  • Svar på tråden Är min för hård? Eller är jag för vek?
  • Anonym (Osäker)

    Oj telefonen stavar själv.

    Men inga mer barn i sängen, och han suckar när vi cyklar sakta

  • Anonym (L)

    Låter sjukt dryg, hade aldrig pallat.

    Det är väl klart er som ska ha presenter när han fyller 12, jag hade skitit i honom och köpt ändå.

    Tänk ändå, det är ert barns uppväxt och minnen. Eller så hade jag smusslat

  • Anonym (en annan fru)

    Men snälla- klart man inte ska missa att få presenter av sin mamma och pappa på sin födelsedag bara för att man fått nåt helt godtyckligt av en annan släkting?

    I så fall hade vi aldrig kunnat ge vår son nåt för hans farmor var helt galen med att ge småsaker från Tiger när han var liten. 

    Din man låter både dryg och bitter TS, vem bajsade på hans nalle när han var liten?

  • lövet2

    Det låter som att din man är elak mot barnen bara för att han kan. För att visa vem som är störst och starkast och bestämmer. Så gör inte en förälder som verkligen vill det bästa för sina barn.

    Om ni vill visa sonen att han inte kan få hur mycket som helst, så kan ni ge honom 3-4 små paket. Sådant som kanske inte är så märkvärdigt men som han blir glad för. På en födelsedag är det meningen att huvudpersonen ska höjas upp, inte tryckas ned i skoskaften.

    Om du inte håller med honom om 4-åringen, så kan du fixa hennes säng så du ryms där. Om hon kommer och är rädd eller ledsen på natten, så kan du följa med tillbaka och sova med henne i hennes säng.

  • Anonym (M)

    Din mans beteende är jnte ok. Vem klagar på en 12- och 4 åring för att de inte kan cykla som en vuxen man. Så jag skulle säga atthan inte bara är sträng utan inte heller helt snäll.

  • Spucks

    Jag tycker också att han låter alldeles för hårt och krävande. Men jag kan förstå honom till en viss gräns - jag antar att han menar väl, att han vill uppfostra barn som inte är bortskämda, som anstränger sig för att uppnå mål och som provar saker även om de tycker att det är lite läskig. Fast han överdriver nog med metoden, låter det som.
    Är det s
    å att dina barn "behöver" bli pushad lite? Eller är det kanske begrundad i din mans egen barndom? Antingen att det är så han själv blev uppfostrat eller att han önskade sig att föräldrarna hade pushad lite hårdare?


    Och visst ska ett barn ha presenter på födelsedagen, det är ju viktig för barn och det är ingenting fel med det. Däremot borde han sätta stopp på presenter från mor- och farföräldrar om det blir för mycket.

  • Drottningen1970

    Jo din man är elak. Skitelak faktiskt.

    Han sysslar med psykiskt misshandel och maktmissbruk.

    Att han leker med barnen förändrar inte ett skit.

    Jag skulle aldrig för en enda sekund accepterar nåt dylikt. Fy fan?

  • Anonym (Steff)

    Han är för hård och du är för vek. Du måste bli tuffare och hävda din vilja, inte mot barnen men mot honom! Barnen behöver dig på sin sida, en 12åring som inte får presenter på födelsedagen bara för att pappan har fått en fix idé är inte ok. Att tvinga barn att hoppa från ett hopptorn när det inte vågar är inte heller ok. Hade ni gjort så på badhallen jag jobbar hade vi gjort en orosanmälan till soc.

    Att sucka över att ni andra inte cyklar lika fort som honom är bara självcentrerat och drygt.

    Jag tror att du själv känner innerst inne att han inte beter sig ok men du har blivit så nedtryckt att du inte längre litar på dig själv. Du måste hitta din egen röst och stå upp för dig själv och barnen

  • Anonym (Linn)

    Nej han låter jobbig. Som att han har nån bild av hur det "ska vara" och kör på det.

    Du måste börja stå upp för dig själv och stå upp för dina barn. Det är inte han som bestämmer över er utan din röst och din åsikt väger lika tungt som hans.

    Självklart ska 12-åringen få födelsedagspresent! Iallafall av dig. Herregud ska stackarn få stå utan present på sin födelsedag för att en släkting gav något nån vecka innan?

    Likadant med hopptornet. Bryt när du märker att pappan går på för hårt. Gå emellan och säg: Nej du behöver inte hoppa, kom så hjälper jag dig ner. Sen går ni gemensamt bort.

    Angående lilla barnet som kommer till er på natten. Gör som en annan skrev här; ordna så att du kan följa med henne och ligga bredvid henne i sängen.

    Du har en inre röst som försöker säga till när något är fel, börja lyssna på den inre rösten. Det är inte din man som ska bestämma eller ha sista ordet jämt. Så funkar inte ett bra förhållande. Stå på dig. Bli inte rädd och vik ner dig.

  • Anonym (Näää)

    Citat: Jättesnäll när allt är som han vill.

    TS. Din man är en manipulativ, kontrollerande små-påve på samma emotionella mognadsnivå som en dryg, obstinat barnunge. Såvida du inte anser att ni är på samma känslomässiga mognadsnivå föreslår jag att du tar dig en funderare på om detta är mannen du vill bli gammal med. För ändrar sig gör människor mycket sällan, och aldrig om de inte vill det själva.

    Nej. Han är INTE snäll.

Svar på tråden Är min för hård? Eller är jag för vek?