Inlägg från: Anonym (E) |Visa alla inlägg
  • Anonym (E)

    Omplacera kattunge, anknytning?

    Att en kattunge som just lämnat mamman är lite reserverad är inte konstigt. De flesta klarar en flytt bra.


    Bengaler är en aktiv ras och jag tänker att om katten mest kunnat vara i ditt rum pga hundarna? Jag hade aldrig haft en bengal i en etta och hur fina de än är så vill jag inte ha en alls pga hur de brukar vara. Du säger att du vill ha en aktiv katt men det verkar mer som att du vill ha en normalaktiv bondkatt(eller raskatt, typ perser).


    Inte konstigt att de behöver mer tid på att vänja sig vid varandra. Du skriver inget om hur ni har gjort så svårt att bedöma men... Det känns inte riktigt som att en kattunge är kompatibelt med ditt liv och då kontaktar du uppfödaren för att diskutera vidare. Denne kan ha någon på väntelista som söker katt.

  • Anonym (E)
    Sofijah1015 skrev 2021-09-07 08:31:57 följande:
    Ja men förståligt såklart. Men skulle den klara ännu en flytt dvs. en omplacering bra tror du?

    Nej jag inser ju att detta kanske inte var det allra smartaste... Men efter att ha kollat med folk som tidigare haft bengaler så var det många som det funkat bra för. Som sagt beslutet blev att prova, jag klantade mig. Nu vill jag ta ansvar för det och lösa situationen på bästa möjliga sätt. 

    Självklart blir det svårt med för lite bakgrundsinfo....  Jag har haft henne i köket med kompostgaller emellan så hundarna har fått vara runtomkring och så att de har kunnat se varandra och känna varandras lukter. De har då nosat på varandra men så fort jag sätter på kopplet på hundarna och tar bort kompostgallret så blir de helvilda (eller ja FÖR glada).

    Vill inte kontakta uppfödaren igen... Han hade många som var intresserade av kattungarna och han kändes som en seriös och smart person. Men i efterhand fick jag känslan av att han inte riktigt kollade upp bakgrunden hos dem han sålde dem till... 

    Jag tänker att de som har bengaler/(katt) på den ytan också är inställda på sakerna som du nämnde innan inte får vara ifred och speciellt som kattungar.


    Låter som problemet där är med med hundarna och deras uppfostran? Att ni inte försökt speciellt mycket och att katten även är helt ny för er.


    Haha ursäkta men du tycker att han var oseriös för att han sålde till dig? Som ändå verkade förberedd och antagligen seriös i hans ögon. Att sälja vidare en raskatt med papper utan att gå via uppfödaren hade fått mig att dra öronen åt mig som köpare efter enbart en månad.

  • Anonym (E)
    Sofijah1015 skrev 2021-09-07 18:20:27 följande:
    Kanske var de inställda - det kan nog varken du eller jag svara på. Jag sa att jag var orolig från början och de med erfarenhet sa att det hade funkat för dem. Jag pratade även med uppfödaren om mina oroligheter och han var själv studerande och upplevde inga större problem. Jag informerade även uppfödaren om mina hundar osv.

    Nej men självklart är det inte lätt för hundarna när dem aldrig har levt med en katt innan!? Kan man ju inte begära. Jag tycker att sitta med katt och hund större delen dagarna via kompostgaller och försöka få dem att träffas en gång om dagen via koppel i snart 1 månad är att 100% försöka. Jag kan inte skriva exakt allt jag gör men tro mig jag försöker. Och jag är villig att ge det tid. Men klandra mig inte bara för att jag är orolig över att inget framsteg skett ännu.

    Nej jag upplevde inte köparen som oseriös för att han sålde katten till mig. Jag förklarade alla mina tankar och osäkerheter inför honom och han lyssnade och försökte hjälpa. Men sedan när jag väl köpt så skämtade han om folk som hämtar sina katter i skokartonger osv och jag vet inte? fick bara en dålig känsla av att han inte alls hade koll på vilka han sålde till. Mer jag som var ambitiös att skriva typ A4 papper vid intresseanmälan?.

    Jag säger heller inte att JAG INTE SKA gå via uppfödaren, mer att jag inte vill, men om så många rekommenderar det och det blir det bästa för katten så gör jag ju självklart det.

    Hånskratta hur mycket du vill, men förstår inte vad som är roligt i den här situationen.

    Tror du läser in en hel del som jag inte menar eller skrivit. Det var lite roligt att du inte tyckte att han var noga med bakgrundskontrollen när du är köpare. Kanske lät logiskt för dig men som utomstående blev den meningen lite kul. Kan varit en dålig skämtare eller oseriös vilket inte går att veta på enbart det där :) Men har kattungen papper och det var ett seriöst avelsarbete så är han nog seriös.


    Du har en kattunge som låter normalvild och det var de nog inställda på ja :)


    Jag anser att hundar ska t.ex kunna ligga ner och inte bli "för glada" utan att kunna lugnas ner. Självklart är det nytt för hundarna? Kompostgaller är jättebra men funkar det inte så är det mycket annat som går att testa. Vad du annars gör kan ingen veta men det är en väsentlig del om vi ska bedöma situationen/hjälpa till.


     

  • Anonym (E)
    Anonym (Har varit i din situation) skrev 2021-11-16 18:40:35 följande:
    Varför måste hon gå via uppfödaren, vad är det för trams? Huvudsaken är att hon hittar ett passande hem åt den.

    Var skrev jag det? Nope.


    Däremot tas det väldigt oseriöst att äga en katt en månad och inte gå via uppfödare som om denne är seriös t.om har köpare på kö. Den biten ska man inte bortse från och jag skulle inte välja en katt under sådana luddiga omständigheter utan vänta på en ny kull.


     


     

  • Anonym (E)
    Anonym (Har varit i din situation) skrev 2021-11-17 13:03:59 följande:
    Alltså det är ett enormt tryck på kattungar så det blir varken svårt att hitta ett hem eller ett passande. Jag hittade bästa möjliga men egentligen fanns det väldigt många att välja på som också hade varit jättebra hem. Förstår inte vad som är så konstigt, så länge hon inte säljer den vidare för ett högre pris än det hon köpte den för för då hade hon ju gjort det för att tjäna pengar. Har den sina papper, är vaccinerad, nybesiktigad, chip-märkt osv och köparen träffat den och tyckt den är trevlig är TS en mer seriös säljare än 99,9% av alla andra kattförsäljare på Blocket då dom flesta kattungar säljs ovaccinerade för största möjliga profit. Tycker inte att en uppfödare som föder upp katter i industriell skala är mer seriös än ts heller som bara säljer en enda katt och mår dåligt av det, snarare att ha det som hobby trots att det finns många fler katter än varaktiga hem redan.

    Ja, oseriösa personer. Få betalar svindyrt för en raskatt som säljs vidare en månad efter första flytten utan att kunna ha kontakt med uppfödaren. Klart det går att ta kontakt med uppfödaren ändå men det blir en helmärklig sits som faktiskt går att undvika av TS. Inte den första som insett att en hund eller katt inte funkar i ens liv. Att huskatter behandlas som slit och släng är trist men förändrar inte min åsikt i detta fall. Jag tar hellre en omplacering alla dagar i veckan men en raskatt som flyttar så snabbt utan uppfödaren involverad är det varningsflaggor på. Vi får väl hoppas att TS löst detta efter två månader.


     

Svar på tråden Omplacera kattunge, anknytning?