• Anonym (Björnbär)

    Otacksam sambo med pissig attityd

    Ber om ursäkt redan nu för lång text. Hoppas att ni orkar läsa.

    Jag studerar på heltid och just nu är det på distans så är inte i skolan något men studerar hemma. Idag har jag suttit i gruppmöte och hållit på med en gruppuppgift länge. När jag var klar, hade ätit middag sådant så passade jag på att baka en kaka till min sambo som jag vet att både han och jag tycker om. Ville överraska honom lite. Diskade även undan en del av hans disk och gjorde lite fint i köket.

    Så vad händer när han kommer hem? Han börjar klaga på att det ligger några bestick i diskhon (som är mina) och är sur för att jag inte har diskat dem. Han sa att jag inte skulle ta illa upp men han sa det ändå på ett drygt sätt. Han sa att om jag är hemma hela dagarna så borde jag ha all tid i världen att diska. Tog väldigt illa upp med tanke på att jag har bakat en kaka åt honom OCH diskat en del av hans disk, en stekpanna och kastrull bland annat. Att han då kommer och klagar på att jag har lämnat några bestick i diskhon känns känns så förbannat onödigt och irriterande. Här står jag och bakar och hjälper honom med disken, för att han jobbar 12 timmar i rad och så har han mage att komma och klaga på att jag har lämnat några av mina bestick i diskhon..

    Han sa inte ens tack när jag berättade att jag hade diskat en del av hans disk. Kakan blev han dock glad för och berömde den men ändå. Han la fokus på några bestick i diskhon och dödade hela stämningen. Hade tänkt ha en myskväll men det blev ju inte så. Jag sa att han är en otacksam idiot och när han sa godnatt svarade jag inte och då blev han upprörd.

    Det är inte första gången detta händer heller. Han verkar tro att jag bara går runt och gör ingenting på dagarna. Han tjatar om att han minsann jobbar 12 timmar om dagarna, som att han är den enda som gör något. Samma sak har hänt flera gånger förut, att jag hjälper honom med något eftersom att han jobbar länge och är trött efter jobbet. Det kan vara att jag diskar hans disk, viker in hans rena kläder eller städar lite och han beter sig ändå såhär. Då kanske ni undrar när han har hjälpt mig med disken och diskat min disk eller vikt in mina kläder? Svaret är att han aldrig har gjort det. Någon enstaka gång har jag frågat honom om han kan diska min tallrik eller liknande och då kan han ha gjort det om jag frågat men oftast blir han sur och vill inte göra något för mig.

    Det kan också vara så att jag till affären för hans skull, för att han ber mig gå och köpa något till honom eller för att jag vet att han vill ha något. Jag har gjort det tusentals gånger. Jag kan räkna på en hand hur många gånger han har gått till affären enbart för min skull. Det har nog skett kanske två gånger. Ni förstår ju, det här handlar alltså inte bara om diskning.

    Innan vi blev sambos så var vi alltid hos honom, i hans stad. Han vägrade komma till mig och min stad. Detta berodde (enligt honom) på att hans lägenhet var lite större och att det fanns mer saker för båda två att göra hos honom, samt att han måste ha nära till gymmet.

    Självklart ska var och en ta hand om sin egen skit men jag ser det som en självklarhet att man hjälps åt ibland och underlättar för varandra. Jag har inga som helst problem med att hjälpa honom med disken någon gång men jag får ju ingenting tillbaka. Han kan inte göra samma sak för mig och han har en pissig attityd. Om jag hjälper honom så hjälper han inte mig, då säger han bara att jag inte behöver ta hans disk. Hade han hjälpt mig så hade jag tackat och gjort samma sak för honom någon annan gång när han är trött och sliten men så tänker inte han.

    Sedan försöker han få det till att det är jag som överreagerar och att jag är så känslig. Han säger att han faktiskt sa att jag inte skulle ta illa upp och att det inte var menat som någon pik men det var det ju visst. Hur kan man på riktigt tro att partnern inte ska ta illa upp om man börjar klaga på några bestick efter att partnern både har bakat och hjälpt en med disk och annat?

    Givetvis finns det bra saker i vårt förhållande och han har fina sidor. Jag älskar honom men han har vissa sidor som jag blir helt galen på.

    Just nu vill jag bara veta vad ni på familjeliv tycker. Tycker ni att jag överreagerar eller förstår ni mig?

  • Svar på tråden Otacksam sambo med pissig attityd
  • Anonym (F)

    Jobbar han 12 timmar om dagen 5 dagar i veckan?

    Eller är det så att han jobbar färre dagar men många pass?

    Jobbar han frivilligt mer än heltid och förväntar sig att du ska kompensera för det i hemmet så får han också kompensera dig ekonomiskt. Han väljer att jobba mer och tjäna mer pengar, förväntas du lägga tid i hemmet som han inte gör pga sina långa arbetsdagar så ska du ha del i dom pengarna.

    Han måste förstå att du också arbetar MINST 8 timmars arbetsdag.

    Det rimliga är väl att vi kommer överens om att ni delar arbetet i hushållet lika? När man gör sin del ansvarar man för själv?

  • Anonym (Hmmm)

    Han kanske sa det spydigt, fel i så fall. Men faktum är att du typ har semester om du pluggar hemifrån jämfört med att jobba 12 timmar om dan.

  • Anonym (F)
    Anonym (Hmmm) skrev 2021-09-07 22:29:16 följande:

    Han kanske sa det spydigt, fel i så fall. Men faktum är att du typ har semester om du pluggar hemifrån jämfört med att jobba 12 timmar om dan.


    Vet du vad ts studerar? Hur vet du att ts inte måste studera 12h per dag? Sambon har rimligen valt själv att arbeta mer än heltid och har även inkomst därefter. Naturligtvis skall arbete o hemmet delas 50/50 så länge inte den andre ekonomiskt kompenserar vilket jag har svårt att tro i ts fall då hon pratar om deras disk som separat
  • hanna1204

    Förstår dig. Han har inte fattat det här med VI. Han tänker på sig och sitt o dig och ditt men inser inte att ert förhållande är ett levande ting som ska vårdas och omhuldas av ER så det blir VI. Han är egoistisk och omogen. Korttänkt till och med. Och Nää. Folk ändrar sig inte direkt.

  • Anonym (Narcoffer)

    Du beskriver vårt förhållande när vi nyss flyttat i hop. Jag älskade honom, men han var så väldigt irriterande i bland. Vad jag än gjorde, så hittade han något att kritisera. Om jag blev arg eller ledsen, så sade han antingen att han bara skojat eller att jag överreagerade. Jag kunde ändå se då, att det han gjorde var fel, men jag tänkte att han skulle ändra sig med tiden. Han hade haft en jobbig barndom, och så hade han en dum chef, och så var lönen dålig och en massa annat jag skyllde på.

    20 år senare hade han inte ändrat sig. Han var precis som förr fast lite i taget hade han blivit värre. I stället för att kritisera en grej då och då, så kritiserade han allt jag sade, gjorde och var. Jag kunde inte längre se att det var han som gjorde fel, för vid det laget hade jag accepterat att jag var dålig på nästan allt. Hur jag än ansträngde mig, så var jag inte tillräckligt bra och han blev inte nöjd. Jag var också så hjärntvättad att jag inte ens förstod att han var en elak översittare. När han kom hem och demonstrativt suckade över att min mat var oätlig, och i stället beställde en pizza, så reagerade jag inte ens. Det var liksom vardag vid det laget.

    Gör inte som jag! Vänta inte tills du är ett självmordsbenäget vrak innan du börjar ifrågasätta honom. Tänk till och fundera redan nu. Älskar han dig verkligen? På riktigt? Osjälviskt och helhjärtat? Skulle han offra sitt liv för dig? Eller skulle han rädda sig själv och sin plånbok först om huset började brinna? Älskar han dig som du är, eller försöker han göra om dig till den bild han har av en perfekt flickvän?

  • Anonym (...)

    Hur gamla är ni och hur länge har ni bott ihop?

    Menar du på allvar att ni efter en gemensam middag diskar efter er själva?

    Jag är förmodligen äldre och har längre förhållanden bakom mig men skulle min partner ställa sig och diska "sitt" och lämna det jag användt hade jag nog funderat på om denne var dum i huvudet?

    Diskar man så diskar man. Handlar man så handlar man. Behövs något däremellan så går väl den som orkar just då, om man inte vill gå ihop. Tvättar man så tvättar man.

    Min partner uppskattar när jag gör saker för hen och tvärtom. Vi gör båda det som behövs där och då. Ibland är det städning och ibland är det en kaffe och bulle på sängen en trist tisdag i november...

    Känns som ert upplägg med att bo ihop men ändå dela allt i "mitt" och "ditt" är bäddat för problem.

  • ElaineBenes
    Anonym (...) skrev 2021-09-07 22:44:23 följande:

    Hur gamla är ni och hur länge har ni bott ihop?

    Menar du på allvar att ni efter en gemensam middag diskar efter er själva?

    Jag är förmodligen äldre och har längre förhållanden bakom mig men skulle min partner ställa sig och diska "sitt" och lämna det jag användt hade jag nog funderat på om denne var dum i huvudet?

    Diskar man så diskar man. Handlar man så handlar man. Behövs något däremellan så går väl den som orkar just då, om man inte vill gå ihop. Tvättar man så tvättar man.

    Min partner uppskattar när jag gör saker för hen och tvärtom. Vi gör båda det som behövs där och då. Ibland är det städning och ibland är det en kaffe och bulle på sängen en trist tisdag i november...

    Känns som ert upplägg med att bo ihop men ändå dela allt i "mitt" och "ditt" är bäddat för problem.


    Satt just och tänkte att det var ett väldigt märkligt upplägg. Typ som rumskompisar, eller studentkorridor.
  • Miss Skywalker

    Delar man tom upp disken i min och din fattar jag inte varför man vill bo ihop.

  • Anonym (Gäst hos ö m)

    Kära TS, jag ska ge dig ett råd som min mamma gav mig, förvisso undersköterska men hon har bott på Sturegatan, dock inte i Stockholm, så det kanske ligger något i det ändå: Du har inget för att du är snäll. Tänk på det.

    Något liknande hände mig för några dagar sen.. min fru var borta 3-4 timmar och skulle komma tillbaka tillsammans med sina föräldrar senare. Så det var viktigt att jag städade innan (städhjälpen skulle komma dagen efter också, så det var också viktigt att det skulle vara rent tills dess). Jag dammsög, dammade och våttorkade golvet, hade arbete att göra också ty Laban och Labolina hade varit hemma dagen innan medan vi båda arbetade hemma. Vi delar ansvaret på barnen när vi båda jobbar hemma - vilket innebär att jag tar dem ca 8 timmar och min fru 2 timmar - min fru har ett viktigt arbete, hon har ju disputerat och är chef också. Alltså jag låg lite efter i jobbet som jag behövde ta igen. Sen kom jag på att jag måste anmäla Labolina för att få lunch på privatskolan de går på, det är inget som sköter sig automatiskt så jag strulade med det eftersom jag glömt bort hur jag gjorde med Laban något år innan..

    Nåväl min fru kommer hem.. upptäcker att en kastrull vi kokat pasta i inte var bortplockad och säger ja men du kunde ju ha städat åtminstone.

    Lite tråkigt, samtidigt vet jag ju av erfarenhet att kvinnor ofta tar en ära i att klaga på minsta lilla och samtidigt är jag ju attraherad av (högutbildade) kvinnor med skinn på näsan som inte tar skit.. men ibland kan jag fundera om det inte ofta blir att jag får ta skiten istället..

  • Anonym (Hm)

    Jag tycker det är en konstig relation. Att ni diskar er egen disk t ex. Ni bor ju o lever ihop..hjälps åt att diska,städa osv. Ok han jobbsr 12h om dagen men att komma hem o gnälla för några bestick är nog eg för nåt annat..vem reagerar för några bestick liksom? Han är säkert trött o grinig o det går it över dig, tyvärr.. jag skulle frågat vad fan hans jävla attityd kom ifrån o bli skitsne om min man kom hem så..

    Både kag o min man är rätt slarviga av oss dock , vi har disk i vardsgsrummet köket osv..en del kläder på golvet..ibland kan man känna suck så mkt disk o skit men har aldrig flygit på min man ang de o han heller aldrig mig. Man måste kunna välja sina fajter tkr jag för att ha en bra relation, att bli så för nåra bestick när du t o m bakat en kaka o diskat hans disk tkr jag är fel.

Svar på tråden Otacksam sambo med pissig attityd