• Anonym (Ensam)

    DNA-test som adopterad - rätt eller fel

    Hej, förlåt för lång text.

    Jag undrar om det är någon adopterad som har testat att skicka in sitt DNA till en DNA-databas, typ Ancestry? Om det är det, hur gick det? Och hur kändes det i sådant fall att få resultatet - oavsett om det visar på noll träffar eller att det faktiskt blir någon träff på någonting?

    Jag är rätt ensam i den här världen, och känner att jag kanske griper efter halmstrån här. Jag vet ju att jag absolut inte kan göra något som helst anspråk på en biologisk släkting om en sådan skulle dyka upp, men jag skulle i alla fall vara länkad till någon, till något. Inte vara som en satellit utsänd att bara vara ensam för resten av mitt liv utan någon beröringspunkt någonstans.

    En stor fundering är vilket ansvar jag har. Tänk OM det visar sig att det blir träff och det visar sig att där finns biologiska halv- eller helsyskon. Tänk om jag är ett totalt misstag mina biologiska föräldrar är tacksamma över att ha blivit av med och så kanske mitt testresultat plötsligt omkullkastar stora delar av den livshistoria de skapat. En historia i vilken min existens inte ingår.

    En rädsla jag har är att jag blivit till genom våldtäkt. Det går att utläsa i mina adoptionspapper att adoptionen sker inom ramen för systematiska våldtäkter i mitt ursprungsland, och att internationella adoptioner är enda alternativet. Dvs jag blev avvisad från mitt födelseland. En tanke kring detta när jag spekulerar är att Storbritannien hade militär närvaro i landet vid tiden för när jag blev till, och till saken hör att jag inte ser typisk ut för befolkningen i stort i landet. Jag har annan ögonform, är ljusare i hyn osv. Tänk om min biologiska pappa är en brittisk militär som faktiskt begått övergrepp? Tänk i sådant fall om han lever i dag och hans barn kanske har gjort ett sådant här DNA-test med resultatet att de får ett meddelande om en träff på ett halvsyskon. Vad är mitt ansvar i detta?

    Ska man som adopterad göra sådana här test, eller gör jag anspråk på en historia jag inte har rätt till? En historia som inte är min, för beslutet att adoptera bort mig raderade även min rätt att ta den där platsen att få veta?

    Vad tycker ni? Någon? Jag blir tokig på att resonera bara med mig själv och behöver input. . .

  • Svar på tråden DNA-test som adopterad - rätt eller fel
  • Anonym (Ensam)
    Vladdis skrev 2021-09-09 01:40:52 följande:

    Vad glad jag blir att läsa detta. Bra där ts! Läst de flesta svar & de förhåller sig omtänksamma med välgrundade råd. Stort lycka till!


    Tack Vlad, tänk, ditt första svar i tråden gjorde mig så glad - att någon ens bemödade sig att svara. Sedan har andra fyllt på och det har varit så inkännande, förstående och snälla. Ett Familjeliv jag nästan inte riktigt sett, tror jag, och det gör mig väldigt rörd!

    Så stort tack, och jag kommer återkoppla här vad än resultatet återkommer med! Allt gott till dig, och till din enäggstvilling(!) som det låter underbart fint att få ha hos dig!
  • Anonym (Ensam)
    Anonym (f) skrev 2021-09-09 06:51:12 följande:

    Detta gäller nu inte mig utan min väninna, men är ändå kanske av intresse. Hon hittade sina föräldrar och en bror, då en helbror. De visade sig vilja ha kontakt och hade tvingats adoptera bort henne av staten som en del av deras familjeplaneringspolitik . 

    Nu hade hon ju redan levt med svenska föräldrar som hon dessutom haft en mycket dålig relation med, eftersom de adoperat pga av att de inte kunnat få barn, sedan inte riktigt kunde knyta an och fått egna biologiska barn efter adoptionen.

    Hon träffade familjen, men det blev inte heller som hon hoppats på. De tyckte om henne och de såg henne som sin dotter, men de hade ju samma krav på henne från dag ett som om hon hade varit uppväxt i Korea, dvs ville att hon skulle gifta sig i Korea direkt då hon var över 28, blev upprörda över att hon inte kunde förstå kulturen och tyckte hon betedde sig fel. 

    Jag vet att hon trots allt tyckte det var bra att veta var hon kommer ifrån, men jag vet också upplevelserna varit hemskt jobbiga. Att vara älskad men inte accepterad och känna att man räcker till ändå, och smärtan för föräldrarna måste ju också vara avskyvärd.


    Tack för svar och att du lyfter en viktig aspekt! Vad tufft för din väninna, och jag kan inte föreställa mig ens tror jag vilka slitningar inombords hennes upptäckt innebär för henne. Samtidigt kan jag ändå någonstans föreställa mig att vetskapen - trots svårigheterna, är bättre än att inte veta. . .

    Jag har funderat mycket kring vad mina eventuella biologiska föräldrar kan ha för tankar och föreställningar - och hur min reaktion kanske kan vara på dem. Mest har tanken gått till oron över att de kanske lever otroligt fattigt, men i sådant fall är nog sannolikheten att de skulle DNA-testa sig väldigt låg. Jag har aldrig tänkt på att det också kan vara så som för din väninna, så tack för att du delade med dig av det scenariot. Det ger mig möjlighet att fundera i de banorna också och förbereda mig för den eventualiteten också. Tack.
  • Anonym (Ensam)
    Anonym (f) skrev 2021-09-09 07:05:22 följande:

    Jag tänker ju att man nog ändå kan tänka på och vilja ha kontakt med ett barn som blivit till genom en våldtäkt. Om det skulle visa sig vara det värsta. Och det kan ju precis som någon skrev finnas kusiner eller syskon som inte alls bryr sig om hur ett barn blev till och bara förutsättningslöst vill lära känna dig.

    Jag har ett barn med en man som sedan stack utomlands. Barnet föddes när jag var väldigt ung, och jag visste inte så mycket om hans bakgrund heller, bara hans nationalitet (som senare visade sig vara en annan nationalitet genom dna-test) och lite om hans närmaste familj. Jag hade enbart umgåtts lite med hans syster, aldrig åkt till hans hemland och hälsat på familjen, även om jag varit i landet av andra anledningar med sonen.

    Vi förlorade kontakten för att han inte ville ha kontakt med barnet. Jag köpte sedan ett dna-test till sonen i 18-årspresent då han undrat i alla år över sin bakgrund. Han fick genast träff på en nära släkting, som visade sig vara pappans kusin. Hon visade sig vara en hängiven släktforskare som hade hela hans släktträd på den sida hon hörde till, och sonen kunde få information ända tillbaka till 1700-talet. Tyvärr tror jag det blev känsligt att ha kontakt och hon kände inte ens till sonen, men hon var iallafall en vänlig person som svarade flera gånger och gav väldigt mycket bakgrundsinformation. 

    Vi vet att det finns halvsyskon till min son i hemlandet som inte dna-testat sig. Vi hoppas att de en dag ska göra det.


    Vad fantastiskt för din son att ha fått träff på sin pappas kusin! Och att han genom det har fått sitt släktträd så utförligt till sig på den sidan. Du behöver inte svara alls, vill bara på något sätt skicka en kram till honom för jag tänker att det trots det kanske är tungt att så tydligt veta att pappan inte vill ha kontakt. . . Jag hoppas med er att din sons halvsyskon en dag testar sig så att de kan få möjlighet att få kontakt på ett korrekt sätt, drivet av deras egen nyfikenhet. Då tror jag det kan bli bra, hoppas jag!

    Tack så jättemycket och all lycka till din son och dig!
  • Anonym (Testa fler databaser)

    TS, jag skulle rekommendera att testa dig aven pa MyHeritage. Du vet ju inte vilka av dina slaktingar som testat sig pa vilken databas, sa om du testat dig pa Ancestry sa kommer du inte att fa traff pa de som testat sig genom MyHeritage och vice versa. 
    Sjalv har jag testat mig pa MyHeritage och trots att jag ar uppvuxen i en karnfamilj och inte ar adopterad sa har jag hittat manga nya slaktingar (nastkusiner bland annat) som jag inte hade en aning om. En av dessa nyfunna slaktingar hade slakforskat pa Ancestry under manga ar, men inte direkt kommit nagon vart. Sa fort han provade MyHeritage sa fick han plotsligt jattemanga matchningar och allt bara lossnade och slaktforskningen tog fart, sa for att oka dina chanser att hitta sa nara slaktingar som mojligt sa hade jag testat mig pa flera databaser om jag vore du. Du vet ju inte vilken slaktforskningssajt dina slaktingar valt att slaktforska i. Finns ju aven 23andMe, som jag tror ar popular i USA, sa om din pappa ar engelsksprakig kanske aven den vore intressant? 

    En annan aspekt, som andra namnt, ar att det inte nodvandigtvis ror sig om valdtakt. Det kan vara en forbjuden karleksaffar, en ung flicka som hade velat behalla men inte kunde pga omgivningen, skam, som kanske inte kunde pga ekonomiska svarigheter, som upptackte att hon var med barn efter att pappan atervant till sitt hemland (och inte visste hur hon skulle kontakta honom)... det kan i princip vara vadsomhelst (inklusive valdtakt), men nagot jag ofta sett nar jag tittat pa aterforeningsvideor pa YouTube, dar adopterade hittat sina biologiska foraldrar, ar att mammorna oftast undrat hela livet vad som hant deras forlorade barn. Manga har aldrig slutat tanka pa barnen och vandas for att de overgivit dem, har daligt samvete och ar aven radda for att barnen inte ska ha forstaelse for varfor de var tvungna att lamna bort dem. Har ar en video av en australiensisk kille som hittade sin biologiska pappa, som inte hade en aning om att han hade en son: 


    Har aven sett klipp dar den adopterade hittade sina foraldrar, men eftersom hon var resultatet av en otrohetsaffar (som skedde nar maken var stationerad utomlands, sa mamman hann foda och adoptera bort innan maken kom hem) sa ville de inte ha med henne att gora. Bada biologiska foraldrarna var fortfarande gifta med sina respektive makar och ville absolut inte att deras otrohetsaffar skulle komma fram 30 ar senare, sa det blev tyvarr ingen fortsatt kontakt for henne, men hon hon vet i alla fall idag vilka som ar hennes biologiska foraldrar och hur hon blev till. 

    Som sagt, du bestammer sjalv hur du hanterar den information som kommer fram, men for att fa fram sa mycket information som mojligt rekommenderar jag att du testar dig pa mer an en sajt. Synd att missa en massa om alla rakar finnas pa en viss sajt, men du testar dig pa en annan. 

  • Sockerikaffet

    Ang vilken databas som där bäst att använda så vill jag lagga till att jag testade mig via Ancestry och då fick jag även en kod för mitt DNA som jag kunde ladda upp på myheritage. På så sätt kan man få DNA-matchningar i båda databaserna, så det är inte helt avgörande just vilken man väljer.

  • Anonym (Ensam)

    Hej!

    Skriver här då jag bara vill följa upp. Resultatet av DNA-testet kom i morse och det var omvälvande på främst två sätt.

    Det första vara att INGET i mitt DNA kopplade till västerländsk härkomst. Inget DNA heller som visade på mitt födelseland. Norra Kina, Burma och Vietnam var länderna mitt DNA pekar på. Förvånande, lättad men villrådig är väl känslan spontant.

    Det andra var att det fanns två nära släktingar - tremänningar, i träfflistan. De hade väldigt specifika namn och jag kunde inte låta bli utan sökte på FB - och där. Pang(!), med bilder och allt, finns de. Rätt bostadsort och land (USA). En kontakt som skulle gå med ett meddelande på Ancestry eller ett skickat Messenger (vilket jag så klart inte skulle göra).

    Jag har själv nära kontakt med mina tremänningar. Mina föräldrar umgås aktivt med sina kusiner. Möjligheten att få ngn form av vetskap, svar, är så stor att jag inte riktigt kan greppa den. De personer jag ser på Ancestry-träffarna, deras föräldrar är alltså kusiner med någon utav mina biologiska föräldrar. Svindlande tanke.

    Jag vill tacka er alla här för att ni fick mig att våga skicka in mitt test. Just nu är jag bara överväldigad så jag vet inte vad nästa steg blir, eller om det blir något alls. Känns som att jag måste bearbeta vetskapen att det finns biologiska tremänningar inom i alla fall någon form av räckhåll. . . Oavsett känns det bra att ha kommit så här långt.

    Tack, alla.

  • Anonym (f)
    Anonym (Ensam) skrev 2021-10-25 09:31:23 följande:

    Hej!

    Skriver här då jag bara vill följa upp. Resultatet av DNA-testet kom i morse och det var omvälvande på främst två sätt.

    Det första vara att INGET i mitt DNA kopplade till västerländsk härkomst. Inget DNA heller som visade på mitt födelseland. Norra Kina, Burma och Vietnam var länderna mitt DNA pekar på. Förvånande, lättad men villrådig är väl känslan spontant.

    Det andra var att det fanns två nära släktingar - tremänningar, i träfflistan. De hade väldigt specifika namn och jag kunde inte låta bli utan sökte på FB - och där. Pang(!), med bilder och allt, finns de. Rätt bostadsort och land (USA). En kontakt som skulle gå med ett meddelande på Ancestry eller ett skickat Messenger (vilket jag så klart inte skulle göra).

    Jag har själv nära kontakt med mina tremänningar. Mina föräldrar umgås aktivt med sina kusiner. Möjligheten att få ngn form av vetskap, svar, är så stor att jag inte riktigt kan greppa den. De personer jag ser på Ancestry-träffarna, deras föräldrar är alltså kusiner med någon utav mina biologiska föräldrar. Svindlande tanke.

    Jag vill tacka er alla här för att ni fick mig att våga skicka in mitt test. Just nu är jag bara överväldigad så jag vet inte vad nästa steg blir, eller om det blir något alls. Känns som att jag måste bearbeta vetskapen att det finns biologiska tremänningar inom i alla fall någon form av räckhåll. . . Oavsett känns det bra att ha kommit så här långt.

    Tack, alla.


    Jag tycker du kan fråga tremänningarna. Om man försiktigt förklarar anledningen så förstår de säkert varför du frågar. Risken finns förstås att de också är adopterade och inte vet så mycket. 

    Jga tycker egentligen inte att det är fel att fråga via messenger heller. Hade de varit extremt måna om att dölja sin identitet hade de nog inte använt sina rätta namn på ancestry. 
  • Anonym (f)

    Sedan är det inte säkert att släktskapet är just så som ancestry säger, även om nära släktskap har större förutsättning att stämma. Min sons pappas kusin stod tex som tremänning på ancestry. Det kan vara närmre alltså, eller så kan det även i vissa fall vara dubbla släktskap som ligger längre bort i tiden, dvs att de är släkt på flera sätt, vilket då ger mer gemensamt dna. 

    Prova ladda ner dna.t och lägg upp det på tex gedmatch, familytree dna och my heritage också. Man vet aldrig. Det kostar heller inget att göra det.

  • Anonym (Ensam)
    Anonym (f) skrev 2021-10-25 11:22:32 följande:

    Sedan är det inte säkert att släktskapet är just så som ancestry säger, även om nära släktskap har större förutsättning att stämma. Min sons pappas kusin stod tex som tremänning på ancestry. Det kan vara närmre alltså, eller så kan det även i vissa fall vara dubbla släktskap som ligger längre bort i tiden, dvs att de är släkt på flera sätt, vilket då ger mer gemensamt dna. 

    Prova ladda ner dna.t och lägg upp det på tex gedmatch, familytree dna och my heritage också. Man vet aldrig. Det kostar heller inget att göra det.


    Tack, vilket bra perspektiv - det att de också kan vara adopterade! Och jag ska ladda ner mitt resultat på de sidor du nämner så fort jag kan. Spännande med din sons pappas kusin! Ja, jag tänker så jag också, att de väl valt öppna profiler av en anledning, att man är nyfiken och iaf lite öppen för eventuella kontakter. Tack för dina inlägg, de är väldigt värdefulla för mig!
  • Anonym (f)
    Anonym (Ensam) skrev 2021-10-25 11:38:42 följande:
    Tack, vilket bra perspektiv - det att de också kan vara adopterade! Och jag ska ladda ner mitt resultat på de sidor du nämner så fort jag kan. Spännande med din sons pappas kusin! Ja, jag tänker så jag också, att de väl valt öppna profiler av en anledning, att man är nyfiken och iaf lite öppen för eventuella kontakter. Tack för dina inlägg, de är väldigt värdefulla för mig!
    Vad bra :)

    Sedan tänker jag att även som adopterade om de skulle vara det, så vet ni kanske olika mycket ändå, de kanske vet något du inte vet osv.

    Jag har mejlat många släktingar genom ancestry då jag nördat in mig lite på exakt hur jag är släkt med folk, de flesta har faktiskt svarat, även om det tagit lite tid ibland :)
  • Anonym (Ensam)
    Anonym (f) skrev 2021-10-25 11:49:35 följande:

    Vad bra :)

    Sedan tänker jag att även som adopterade om de skulle vara det, så vet ni kanske olika mycket ändå, de kanske vet något du inte vet osv.

    Jag har mejlat många släktingar genom ancestry då jag nördat in mig lite på exakt hur jag är släkt med folk, de flesta har faktiskt svarat, även om det tagit lite tid ibland :)


    Vad häftigt att du fått svar när du kontaktat dem! Och så tacksam över att du delar med dig av dina erfarenheter. Så fint med positiva berättelser, det gör att det känns möjligt att våga kontakta dem framöver när jag smält informationen lite!
  • Anonym (f)
    Anonym (Ensam) skrev 2021-10-25 11:53:27 följande:
    Vad häftigt att du fått svar när du kontaktat dem! Och så tacksam över att du delar med dig av dina erfarenheter. Så fint med positiva berättelser, det gör att det känns möjligt att våga kontakta dem framöver när jag smält informationen lite!
    Ja jag hoppas du vågar.

    De två konstigaste svaren jag fått är en amerikansk släkting som absolut inte ville tro på att han kan ha svenska rötter och påstod att dna-matchen måste vara fel och blev irriterad, och en släkting som använde ancestry som dejtingsite och ville ses i det syftet :D

    De allra flesta har varit nyfikna och trevliga dock.

    Hoppas det går bra för dig. Uppdatera om du vill i framtiden.
  • Anonym (K)
    Anonym (Ensam) skrev 2021-09-08 00:58:41 följande:
    Hej, förlåt för lång text.

    Jag undrar om det är någon adopterad som har testat att skicka in sitt DNA till en DNA-databas, typ Ancestry? Om det är det, hur gick det? Och hur kändes det i sådant fall att få resultatet - oavsett om det visar på noll träffar eller att det faktiskt blir någon träff på någonting?

    Jag är rätt ensam i den här världen, och känner att jag kanske griper efter halmstrån här. Jag vet ju att jag absolut inte kan göra något som helst anspråk på en biologisk släkting om en sådan skulle dyka upp, men jag skulle i alla fall vara länkad till någon, till något. Inte vara som en satellit utsänd att bara vara ensam för resten av mitt liv utan någon beröringspunkt någonstans.

    En stor fundering är vilket ansvar jag har. Tänk OM det visar sig att det blir träff och det visar sig att där finns biologiska halv- eller helsyskon. Tänk om jag är ett totalt misstag mina biologiska föräldrar är tacksamma över att ha blivit av med och så kanske mitt testresultat plötsligt omkullkastar stora delar av den livshistoria de skapat. En historia i vilken min existens inte ingår.

    En rädsla jag har är att jag blivit till genom våldtäkt. Det går att utläsa i mina adoptionspapper att adoptionen sker inom ramen för systematiska våldtäkter i mitt ursprungsland, och att internationella adoptioner är enda alternativet. Dvs jag blev avvisad från mitt födelseland. En tanke kring detta när jag spekulerar är att Storbritannien hade militär närvaro i landet vid tiden för när jag blev till, och till saken hör att jag inte ser typisk ut för befolkningen i stort i landet. Jag har annan ögonform, är ljusare i hyn osv. Tänk om min biologiska pappa är en brittisk militär som faktiskt begått övergrepp? Tänk i sådant fall om han lever i dag och hans barn kanske har gjort ett sådant här DNA-test med resultatet att de får ett meddelande om en träff på ett halvsyskon. Vad är mitt ansvar i detta?

    Ska man som adopterad göra sådana här test, eller gör jag anspråk på en historia jag inte har rätt till? En historia som inte är min, för beslutet att adoptera bort mig raderade även min rätt att ta den där platsen att få veta?

    Vad tycker ni? Någon? Jag blir tokig på att resonera bara med mig själv och behöver input. . .
    Egentligen handlar det här om de etiska dilemma som varje seriös släktforskare ställs inför. För i princip alla hittar något liknande i sin forskning, de är tjuvar, mördare, prostituerade, våldtäktsmän lite var stans.
    Hur man tacklar sådant finns det inga bra svar på.

    Det är inte fullt jämförbart men liknar ditt dilemma lite. I min släkt har det varit en sanning att en rätt nyligen  avliden ana hade begått systematiska brott. Visserligen på en rädd harmlös nivå, idag finns inte ens handlingen med i brottsbalken. Det spelar egentligen ingen roll vad personen gjorde utan det var ättlingarnas inställning, man föraktade hen och allt personen gjorde i livet hade ett filter av förakt.

    Jag beslutade att ta reda på sanningen så jag for runt på diverse arkiv. Fick berätta min historia för ett antal arkivarier då vissa delar av arkiven fortfarande och länge än kommer att omfattas av sekretess. (Jag fick alltså inte själv läsa stora delar).  Ingenstans under personens hela levnad hittade jag belägg på att det låg något bakom dessa rykten utan slutsatsen blev att allt var en lögn. (Nästa fråga att klura ut är varför ryktena uppstod. Jag har det i och för sig det rätt klart för mig men jag behöver hitta något som bevisar min tes).

    Så här är att lugnt.  Jag funderade länge och diskuterade med andra släktforskare hur jag skulle agera på det jag hittat. För saken är den att det finns "släktsanningar" i alla familjer, "sanningar" som oftast inte alls är sanna. Det är sällan okontroversiellt att avslöja dessa.

    Jag beslutade efter mycket om och men att berätta hur det varit i verkligheten. Många blev faktiskt glada för personens skull, värre var det med reaktionen hos en del andra.  De blev fly förbannade för de hade ju sin "sanning" och så skulle det vara.

    Jag kom fram till att det är något de (dem som blev arga) som måste jobba med sig själva och sina attityder därför att alla förtjänar att få veta sanningen oavsett hur den ser ut. Och i ditt fall, så måste man kunna stå för de handlingar man begår. Alltså, är det så att du skulle hitta en brittisk militär som är gift och har barn måste han ändå kunna stå för det han gjort. Och hans familj har rätt att veta att de har ett biologiskt halvsyskon.

    Det är inte enkla etiska dilemman och det finns ingen enkel lösning utan man måste själv komma fram till det man tror är mest rätt. Oavsett hur du gör så blir det rätt för dig om du gör det som känns som mest rätt och minst fel.
  • Anonym (JR)

    Vad kul att du fick en hint om var du kan komma ifrån! Där har du också förklaringen på ditt annorlunda utseende förstås. 

    Jag har haft kontakt med några av mina dna-släktingar. Om de har öppen profil brukar de vara intresserade av att svara. 

    Jag tycker du ska ge det en chans och höra av dig till dem. 

Svar på tråden DNA-test som adopterad - rätt eller fel