• Anonym (realist)

    Har insett att allting är kört för framtiden

    Ja jag har just insett att allting är kört för mina framtidsplaner efter 3 års arbetslöshet.

    1. Det spelar ingen roll vad jag skaffar för utbildning, är utbildad IT teknker. Arbetsgivare vill ha bra referenser, det har inte jag då jag gjorde mig ovän på senaste företaget, trivdes inte, mådde dåligt och jobbade hemifrån ofta och tog ut ledighet lite då och då, hade självmordstankar och har det fortfarande.

    2. Jag kommer aldrig kunna flytta till en stad då lägenheter kostar extremt mycket, som arbetssökande får man inget lån även om jag skulle ha 500.000 på kontot. Ingen vill heller anställa mig, har haft ca 20 anställningsintervjuer på stora företag inom IT, tror dom ringer upp min förra arbetsgivare och då är det kört.

    Att stå i bostadskö känns meningslöst då det är minst 10 år i dom större städerna så jag är fast i min lilla stad där det inte finns något jobb.

    3.Ålder ja man börjar närma sig medelåldern, ingen vill anställa en 40+, klart dom hellre tar en ung, pigg och glad arbetare, helst en snygg

    och trevlig tjej.

    4. Jag är född på fel plats / Norrland och i fel kön för det moderna samhället.

    5. Ja det bästa är att inse att man är körd, inte ha några förhoppningar om framtiden, det kommer bara göra en besviken. Har börjat söka färre och färre jobb, mina papper och CV finns redan hos dom stora IT företagen, har haft ett 20 tal intervjuer som sagt.

    Mitt självförtroende har gått i botten igen sista halvåret, det kändes positivt efter utbildningen i våras men nu är jag tillbaka på ruta 0 igen.

    Har även börjat känna ett hat mot samhället och börjat tro att det är något fel på mig då jag inte kommer längre än till intervjuer. Får ofta höra att du har ett så bra CV och att jag verkar intressant, men när dom väl träffar mig på typ Skype eller över telefon så verkar dom backa.

  • Svar på tråden Har insett att allting är kört för framtiden
  • Astarte

    Hej!

    Det är inte kört!!

    Jag förstår att du känner så, jag är också tekniker och vi är i en värld som inte riktigt är skapad för oss. ????

    Ge inte upp. Det bästa du kan göra nu är att regga dig på te x Upwork och ta småjobb som kommer upp. Då kan det heta att du varit egenföretagare.

    Se också till att gå med i gruppen Teknikkvinnor på Facebook. Vi som är där hjälper varandra i en fruktansvärt svår bransch.

    Det är inget fel på dig och börja inte tro det!! Du behöver bara rätt nätverk!

    Kram!

  • Anonym (Hej)

    Ta bort arbetsgivaren du gjorde dig ovän med från cv:t. Om det ser skralt ut utan dom, läs några korta kurser inom ditt område och lägg in för att fylla ut.

  • Anonym (Hanna)

    Hej!

    Jag tänker inte vara den som säger att allt kommer lösa sig, det vet man aldrig men det bästa man kan göra är att fortsätta försöka, även om det är tufft att få bakslag på bakslag. Jag har också varit där, sökt flera jobb och inte ens fått komma på intervju.

    Det som hände mig var att jag flyttade hemifrån till en mindre by på landet samtidigt som jag var millimeter från att säga upp mig från mitt gamla jobb pga psykisk ohälsa. En dag när jag var inne och handlade i lanthandeln kom butiksägaren fram till mig och frågade om jag sökte extrajobb. Och nu är det mitt heltidsjobb.

    Det kan lösa sig för dig också men ge inte upp <3

  • Anonym (J)

    Nej det är inte kört, men du behöver sluta begränsa dig. Du siktar lite för högt på en gång så att säga och sen ger du upp när det inte går.

    Det är ju inte konstigt att arbetsgivarna vill ha bra referenser, det är ju folk som beter sig som du gjorde på den förra som de vill undvika många gångerna. Jättetråkigt när det är så, men väldigt förståeligt. 

    Varför jag säger att du siktar lite högt är det du säger bland annat om bostäder, det finns många mellanting mellan de största städerna och en liten där det inte finns några jobb, där bostadsköerna är betydligt mer rimliga till exempel. Köpa lägenhet det kommer inte jag heller kunna göra, det är tråkigt att läget är som det är, men man får acceptera det och arbeta med det som finns. Varför bara "de stora IT företagen"? Välkända företag har naturligtvis mer att välja på, titta på andra möjligheter. 

    Eftersom du mumlar om "fel kön" och att de vill ha unga snygga tjejer misstänker jag att du är man, då är det fortfarande så att även om de helst önska unga snygga tjejer så har du betydligt förutsättning än en äldre och ful tjej, speciellt inom IT-branchen i praktiken är det fortfarande mycket lättare att vara man. Arbeta på att ta ur dig den felriktade bitterheten, den kommer bara bli självuppfyllande profetia, få saker är så oattraktivt gällande både partner, arbeten och vänner som bitterhet. Man skjuter bara sig själv i foten. 

    Då du nämner självmordstankar får man nog anta att du har en depression (man tänker generellt inte så om man inte har det - med några få undantag med väldigt svåra sjukdomar), sök hjälp för den, annars kommer det vara svårt att komma vidare. 

    Har inte arbetsförmedlingen föreslagit någon form av praktik/nystartsjobb/etc. om du varit arbetslös i 3 år? Det du ju behöver är nya referenser. Helst inom ditt område så du också får chansen till nya kontakter och uppdaterade kunskaper, men även referenser inom "fel" områden är mycket bättre än inga eller dåliga. Du har en betydligt större chans att ett företag "vågar" ta in någon de inte är säkra på kommer vara pålitlig och "stabil" i form av inledande praktik eller nystarts subventionering etc. än till en "vanlig" anställning där de av förståeliga skäl heller väljer någon med goda referenser om de har det valet. Gör ett bra intryck på en sådan så har du plötsligt en till och bra referens i värsta fall och i bästa fall vill de ge dig vidare anställning. 
    Vill arbetsförmedlingen inte hjälpa till fast de "ska" så titta på det som nämnts ovan om mindre extra jobb - också där bygger du på med möjliga referenser. Du får på så vis en chans att visa att det var en dålig period i ditt liv men att du inte är så nu. 
    Känner du att de backar i kontakten med dig och inte bara efter att de kontaktat tidigare arbetsgivare så, ja då är det nog något du förmedlar som inte är så fördelaktigt, det brukar finnas hjälp att få att "träna" på intervju situationer där du kan få feedback, bland annat facken har det ibland. 

    Ger du upp och hänger dig åt bitterhet, pja då vet du med säkerhet att allt bara kan bli sämre. Det är då dock inte på något sätt samhällets fel utan ditt eget tyvärr. 

  • Anonym (Lina)

    Nej, det är absolut inte kört.

    Finns det ingen annan på företaget du arbetade på som kan vara referens? Gärna någon med typ arbetsledarroll men även en kollega kan funka. Jag har varit referens till kollegor.

    Sök distanskurser inom IT eller något närliggande ämne som kan vara av intresse. Både för att putsa upp kunskaperna och så för att visa att du vill hålla dig uppdaterad och ajour med branschen samt för att visa att du är aktiv.

    Kan du starta eget? Behöver inte vara på heltid. Finns det något ställe som man kan registrera sig och få uppdrag? Eller kan du tex hjälpa släktingar, vänner, grannar osv med mindre saker och få omdömen och referenser av dom?

    Om det är väldigt svårt att komma in i IT-världen, kan du då arbeta med något annat? Det behöver inte vara för alltid. Det är bra att komma ut och få regelbundna tider att hålla. Särskilt bra att få kollegor!

    Ställ dig i alla bostadsköer du kan komma på. Ja det är hemska köer men de blir ju inte kortare för att man väntar.

    Skaffa en hobby! Gärna något där du träffar andra. Men bara att gå och simma på måndagar till exempel är en mycket bra början.

  • Nutid

    bor du kvar i Norrland?
    Som jag har fatt det så är arbetsmarknaden i kuststäderna efter norr norlands justen och malmstäderna ovanligt heta just nu.

  • Anonym (jury)

    Det är nu iom att coronarestriktionerna slopas som du skall söka allt du kan söka. och inte bara på stora IT-företag. 

    Tror inte dåliga referenser från din tidigare chef är så stort problem, speciellt om du bara söker ett rent tekniskt jobb. Många arbetsgivare ringer inte ens och frågar, eftersom svaren ofta blir lite inlindade och diplomatiska. Din tidigare chef vill säkert inte hylla din insats, men heller inte säga något helt diskvalificerande. 

    20 intervjuer utan respons kan ju vara lite deprimerande men det är trots allt rätt så vanligt och bättre än 0 intervjuer. 

    Får du tag på något så låt bli att arbeta hemma, som IT-tekniker måste du väl också vara på plats och vara synlig. 

  • Anonym (realist)
    Anonym (Lina) skrev 2021-09-08 17:33:08 följande:

    Nej, det är absolut inte kört.

    Finns det ingen annan på företaget du arbetade på som kan vara referens? Gärna någon med typ arbetsledarroll men även en kollega kan funka. Jag har varit referens till kollegor.

    Sök distanskurser inom IT eller något närliggande ämne som kan vara av intresse. Både för att putsa upp kunskaperna och så för att visa att du vill hålla dig uppdaterad och ajour med branschen samt för att visa att du är aktiv.

    Kan du starta eget? Behöver inte vara på heltid. Finns det något ställe som man kan registrera sig och få uppdrag? Eller kan du tex hjälpa släktingar, vänner, grannar osv med mindre saker och få omdömen och referenser av dom?

    Om det är väldigt svårt att komma in i IT-världen, kan du då arbeta med något annat? Det behöver inte vara för alltid. Det är bra att komma ut och få regelbundna tider att hålla. Särskilt bra att få kollegor!

    Ställ dig i alla bostadsköer du kan komma på. Ja det är hemska köer men de blir ju inte kortare för att man väntar.

    Skaffa en hobby! Gärna något där du träffar andra. Men bara att gå och simma på måndagar till exempel är en mycket bra början.


    Jag simmar en gång i veckan, men det är oftast samma folk där man bara hejar lite lätt på varandra.
    På vintern åker jag skidor och så går jag långa promenader för att skingra tankarna.
    Kanske ska söka en kurs till våren när det öppnar igen.
    Ska även börja titta på att ta ströjobb, jag har hjälpt bekanta genom åren med IT problem.
    Förbereder mig för att ta lite fler certifikat också.
    Jag blir dock inte klok på att folk ringer och säger att du verkar intressant och sedan så är det någon annan som får jobbet.
    Ja att ta bort min förra arbetsgivare kan ju vara en bra grej.
  • Anonym (…)

    Nu vet jag inte riktigt vad det är för typ av jobb du vill ha som tekniker, men kanske en certifiering i molntjänster kunde få dig att sticka ut. AWS Solution Architect Associate kan du fixa på en månad eller två.

  • Anonym (Ann)

    För att få nya referenser, gå någon kurs.

    Sök jobb via bemanningsföretag och tänk på hur du ska rörklara att du gjorde dig ovän med den förra a.g. Det kan tolkas som att du är besvärlig men vinkla det till att inte se ut så, och prata inte illa om dem.

  • Anonym (Kurs)

    Kanske dags att bli konsult? Som flera föreslagit, gå några kurser och fräscha upp kunskaperna till det som är hett nu. Eftersom det är ett bristyrke kanske det är nåt du kan få genom AF. Slopa tidigare arbetsgivaren på CVt eller se om det finns nån annan som kan vara referens.

  • Pixxen

    Det där med referenser är jobbigt. Jag var på samma företag i nästan tio år och blev rejält ovän med min chef på slutet. Men jag bad en kollega presentera sig som arbetsledare (fast han inte var det) när jag sökte jobb som gjorde att jag fick nytt.

    Allt går, men ja arbetsgivare är jäkligt kräsna. För konkurrensen är stor inom alla jobb nästan.

  • Anonym (A)
    Astarte skrev 2021-09-08 16:40:29 följande:
    Hej!
    Det är inte kört!!
    Jag förstår att du känner så, jag är också tekniker och vi är i en värld som inte riktigt är skapad för oss. ????
    Ge inte upp. Det bästa du kan göra nu är att regga dig på te x Upwork och ta småjobb som kommer upp. Då kan det heta att du varit egenföretagare.
    Se också till att gå med i gruppen Teknikkvinnor på Facebook. Vi som är där hjälper varandra i en fruktansvärt svår bransch.

    Det är inget fel på dig och börja inte tro det!! Du behöver bara rätt nätverk!

    Kram!
    Håller med
Svar på tråden Har insett att allting är kört för framtiden