• kjm789
    Wed 8 Sep 2021 17:17
    1303 visningar
    27 svar
    27
    1303

    Vaccinering under graviditeten?

    Vaccinera eller inte vaccinera sig mot covid-19?

    Jag är i vecka 20+ och hann aldrig vaccinera mig innan jag blev gravid, därefter rekommenderades det att INTE vaccinera sig om man är gravid - men har man ändrat sig och rekommenderar gravida att vaccinera sig mot covid-19. Jag har varit bestämd i mitt beslut om att inte ta vaccinet - med risk för eventuella biverkningar på fostret och som kanske inte går att upptäcka förrän flera år efter att barnet födds. Tycker det är för lite forskning om detta. Samtidigt vet jag inte hur stor riskerna är för att bli allvarligt sjuk/föda för tidigt om man får Covid-19 i andra eller tredje semestern. 

    Någon läkarutbildad här som kan svara? Och hur tänker ni andra i samma situation?

  • Svar på tråden Vaccinering under graviditeten?
  • Anonym (F)
    Thu 9 Sep 2021 10:40
    #11
    +1
    Anonym (Wtf) skrev 2021-09-09 10:34:18 följande:

    Och att vänta på långtidsstudierna innebär en hög risk att bli sjuk och en hög risk att få livslånga skador.

    Många av dessa "menlångtidsstudiernadåvah?"-folk kommer inte att vara friska eller leva när långtidsstudierna blir aktuella. Om alternativet är hög risk att dö/skadas IDAG kontra okänd risk att dö/skadas om 5 år, så är valet enkelt.

    Det många inte fattar är att överlevd covidinfektion i mycket stor omfattning ger långvariga och i vissa fall permanenta skador. Bland de lindrigare finns tappat smak- och luktsinne (=försämrad livskvalitet), i veckor/månader/år. Av de värre kan jag räkna upp diabetes typ 2 och permanenta lungskador (=försämrat och förkortat liv).

    Hjärntrötthet och hjärndimma hamnar väl mittemellan lindrig och svår, det går att leva med, men att jobba 100 % och vara en närvarande förälder kan bli omöjligt.

    Återigen, att välja att vänta på långtidsstudier är ett val att riskera covid. Om man väljer detta, ska man tänka klart tanken och inte bara sitta och vänta:

    Har man råd att vara sjukskriven i 180 dagar? Har man en förstående arbetsgivare? Vem tar hand om barnen om alla vuxna i familjen är sjuka? Har man livförsäkring? Har man skrivit testamente? Väldokumenterade tillgångar? Allt för att göra livet lättare för efterlevande och en själv.

    Har man gjort allt detta och dessutom isolerar sig, så har man riskminimerat. Annars är man bara okunnig och/eller lättledd.


    När det gäller gravida så handlar det ju inte om att vänta tills långtidsstudoerna kommer utan tills graviditeten är över. Det är en viss skillnad
  • Anonym (Så gjorde jag)
    Thu 9 Sep 2021 10:42
    #12

    Kopierar in mitt svar från den andra tråden på samma tema som kom för inte länge sen:

    ???????

    Jag velade länge men valde till slut att ta vaccinet. Dels efter att ha pratat med flertalet läkare och min BM. Dels efter att ha läst flera studier och inte hittat något som avskräckt mig nog. Vad jag förstår har inget vaccin (iaf inget som ges här) i efterhand heller givit biverkningar på barn var mammor tog det när de låg i magen.

    Dels ville jag minimera risken att få värre covid sista tiden som gravid och kanske få en specialförlossning och andningsbesvär. Vill helst inte bli sjuk alls som gravid. Dels såg jag det som positivt att bebisen troligen får antikroppar och har ett visst skydd första tiden.

    Jag velade länge men pga ovanstående landade jag i det.

  • kjm789
    Thu 9 Sep 2021 11:02
    #13
    Anonym (F) skrev 2021-09-08 18:15:46 följande:

    Statistiken för detta hittar du ganska lätt om du googlar.

    I övrigt så kan man enbart spekulera gällande långtidseffekterna för fostret både för vaccin och covid. Vi ver inte hur ett barn i magen påverkas långsiktigt av att mamman drabbades av covid som gravid. Samma sak med vaccinet.

    Du får nog fundera över hur stor risk du har att drabbas av covid. Kan du isolera dig? Kan din partner göra det?


    Ja det är sant såklart. Jag studerar på distans heltid och min partner är dubbelvaccinerad + isolerar sig så gott det går han med.

    ...
  • kjm789
    Thu 9 Sep 2021 11:05
    #14
    Anonym (Wtf) skrev 2021-09-09 10:34:18 följande:
    Och att vänta på långtidsstudierna innebär en hög risk att bli sjuk och en hög risk att få livslånga skador.

    Många av dessa "menlångtidsstudiernadåvah?"-folk kommer inte att vara friska eller leva när långtidsstudierna blir aktuella. Om alternativet är hög risk att dö/skadas IDAG kontra okänd risk att dö/skadas om 5 år, så är valet enkelt.

    Det många inte fattar är att överlevd covidinfektion i mycket stor omfattning ger långvariga och i vissa fall permanenta skador. Bland de lindrigare finns tappat smak- och luktsinne (=försämrad livskvalitet), i veckor/månader/år. Av de värre kan jag räkna upp diabetes typ 2 och permanenta lungskador (=försämrat och förkortat liv).

    Hjärntrötthet och hjärndimma hamnar väl mittemellan lindrig och svår, det går att leva med, men att jobba 100 % och vara en närvarande förälder kan bli omöjligt.

    Återigen, att välja att vänta på långtidsstudier är ett val att riskera covid. Om man väljer detta, ska man tänka klart tanken och inte bara sitta och vänta:

    Har man råd att vara sjukskriven i 180 dagar? Har man en förstående arbetsgivare? Vem tar hand om barnen om alla vuxna i familjen är sjuka? Har man livförsäkring? Har man skrivit testamente? Väldokumenterade tillgångar? Allt för att göra livet lättare för efterlevande och en själv.

    Har man gjort allt detta och dessutom isolerar sig, så har man riskminimerat. Annars är man bara okunnig och/eller lättledd.
    Ja alltså nu pratar vi ju inte om att man inte ska vaccinera sig i ren allmänhet - det är en annan diskussion (jag kommer att vaccinera mig så fort jag fött). Diskussionen handlar om huruvida man bör vaccinera sig som gravid eller ej. Är du gravid och har vaccinerat dig??
  • kjm789
    Thu 9 Sep 2021 11:06
    #15
    Anonym (Så gjorde jag) skrev 2021-09-09 10:42:24 följande:

    Kopierar in mitt svar från den andra tråden på samma tema som kom för inte länge sen:

    ???????

    Jag velade länge men valde till slut att ta vaccinet. Dels efter att ha pratat med flertalet läkare och min BM. Dels efter att ha läst flera studier och inte hittat något som avskräckt mig nog. Vad jag förstår har inget vaccin (iaf inget som ges här) i efterhand heller givit biverkningar på barn var mammor tog det när de låg i magen.

    Dels ville jag minimera risken att få värre covid sista tiden som gravid och kanske få en specialförlossning och andningsbesvär. Vill helst inte bli sjuk alls som gravid. Dels såg jag det som positivt att bebisen troligen får antikroppar och har ett visst skydd första tiden.

    Jag velade länge men pga ovanstående landade jag i det.


    Ja men det låter klokt det med, du har tagit del av inforamtion och tagit beslut efter det. Jag är fortfarande i ta-reda-på-mer-info-fasen-innan-jag-beslutat-mig så att säga.
  • kjm789
    Thu 9 Sep 2021 11:07
    #16
    Anonym (F) skrev 2021-09-09 10:40:51 följande:
    När det gäller gravida så handlar det ju inte om att vänta tills långtidsstudoerna kommer utan tills graviditeten är över. Det är en viss skillnad
    Exakt!
  • Anonym (Så gjorde jag)
    Thu 9 Sep 2021 11:14
    #17
    +1
    kjm789 skrev 2021-09-09 11:06:54 följande:

    Ja men det låter klokt det med, du har tagit del av inforamtion och tagit beslut efter det. Jag är fortfarande i ta-reda-på-mer-info-fasen-innan-jag-beslutat-mig så att säga.


    Ja, jag läste på länge, läste mkt forskningsrapporter, eller ja, de jag kunde hitta. Detta med långtidseffekter var något jag försökte reda i med men efter att inte ha hittat exempel på sådana som uppstått långt efter födsel hos barn vars mammor vaccinerat sig så kändes det tryggare. Med det inte sagt att det såklart aldrig skulle kunna hända någon gång - det kan ju ingen lova för framtiden.

    För mig blev det också en sån stress i att inte vara vaccinerad och känslan av att kunna träffa på fel person och bli riktigt sjuk, och den stressen i sig kändes inte heller hälsosam. Plus att det som sagt kändes bra om bebisen kunde få antikroppar. Så det var en viktning från min sida som till slut vägde över att ta vaccinet.
  • Tiffan­y
    Thu 9 Sep 2021 14:14
    #18

    ni som haft covid, detta år eller förra , skulle ni endå ta vaccin eller avvakta tills efter förlossningen?

  • nernu
    Fri 10 Sep 2021 10:08
    #19

    Jag har haft covid och jag vaccinerar mig.

    Anledningen till att gravida inte skulle vaccinera sig först är inte för att man visste att det var farligt utan det är standard. Förr tog inte gravida vanliga influensavaccinet heller men nu rekommenderas det.

    Vaccinet är inget hokuspokus. Det kan inte växa ut ett extra öra efter tio år. Det är väldigt många gravida som har vaccinerat sig redan och de mår fint.

    Vad man däremot vet att det både är en risk för den gravida att ha covid under graviditet och för barnet som riskerar att födas för tidigt.

  • Fri 10 Sep 2021 22:44
    #20

    Jag förstår att man undrar och tycker det är klokt att vara kritiskt lagd till mycket av all information som flödar men har hela tiden undrar vilka dessa långtidseffekter det är man är så orolig för. Vilket vaccin har gett effekter efter lång tid? Mig veterligen så finns inget. Det fanns rätt direkta effekter efter svininfluensavaccinet som tyvärr gjorde att flera drabbades av narkolepsi men knappast som en långtidseffekt.

    För mig känns det som att någon planterat tanken hos redan osäkra människor och sen har alla hakat upp sig på det. Av alla som fått vaccinet idag - gravida eller ej- så har det gett minimalt med sidoeffekter och inga (negativa) effekter har kunnat konstaterats på foster och bebisar. Någonstans borde väl det väga tungt i ens resonemang?

    Jag tog min andra dos i veckan, är i vecka 19 och är såklart nöjd med mitt beslut. Min bm berättade om de gravida covidfall som kommer in på Huddinge, de orkar inte återhämta lungkapacitet med fostret kvar i magen så de tvingas till extremt prematura födslar (vecka 22 och framåt). Innebär såklart höga risker för fostret och för mamman och extremt dyrt för sjukvården. Allt hade kunnat undvikas med gratis vaccin som delas ut i vårt land?

  • Anonym (Så gjorde jag)
    Fri 10 Sep 2021 23:11
    #21
    +1
    EliS86 skrev 2021-09-10 22:44:16 följande:

    Jag förstår att man undrar och tycker det är klokt att vara kritiskt lagd till mycket av all information som flödar men har hela tiden undrar vilka dessa långtidseffekter det är man är så orolig för. Vilket vaccin har gett effekter efter lång tid? Mig veterligen så finns inget. Det fanns rätt direkta effekter efter svininfluensavaccinet som tyvärr gjorde att flera drabbades av narkolepsi men knappast som en långtidseffekt.

    För mig känns det som att någon planterat tanken hos redan osäkra människor och sen har alla hakat upp sig på det. Av alla som fått vaccinet idag - gravida eller ej- så har det gett minimalt med sidoeffekter och inga (negativa) effekter har kunnat konstaterats på foster och bebisar. Någonstans borde väl det väga tungt i ens resonemang?

    Jag tog min andra dos i veckan, är i vecka 19 och är såklart nöjd med mitt beslut. Min bm berättade om de gravida covidfall som kommer in på Huddinge, de orkar inte återhämta lungkapacitet med fostret kvar i magen så de tvingas till extremt prematura födslar (vecka 22 och framåt). Innebär såklart höga risker för fostret och för mamman och extremt dyrt för sjukvården. Allt hade kunnat undvikas med gratis vaccin som delas ut i vårt land?


    Det var en sak jag försökte kolla upp innan jag tog vaccinet - om det finns andra vaccin där man sett långtidseffekter på fostret som upptäckts först långt senare. Jag hittade inte det, och ingen kunde visa på det. Med det inte sagt att det inte funnits eller att något vaccin inte skulle kunna ge det i framtiden - det kan jag ju inte förutspå. Men det kändes tryggare att inte ha hittat något sånt exempel iaf.
  • Sat 11 Sep 2021 07:37
    #22
    Anonym (Så gjorde jag) skrev 2021-09-10 23:11:05 följande:

    Det var en sak jag försökte kolla upp innan jag tog vaccinet - om det finns andra vaccin där man sett långtidseffekter på fostret som upptäckts först långt senare. Jag hittade inte det, och ingen kunde visa på det. Med det inte sagt att det inte funnits eller att något vaccin inte skulle kunna ge det i framtiden - det kan jag ju inte förutspå. Men det kändes tryggare att inte ha hittat något sånt exempel iaf.


    Nej precis, frågan är ju såklart legitim och varje mamma vill ju fatta det bästa beslutet för sitt barn (och sig själv). Att läsa på (givet att man kan sortera i vad som är en pålitlig källa och inte) är ett sätt att skaffa sig den där tryggheten och våga tror jag. Gjort precis likadant och granskat de olika typerna av covid-vaccin, rapporterade besvär (självrapporterade från register) såväl som dokumenterade via vården. I princip varenda höginkomstland har pågående och genomförda rigorösa studier som hela tiden uppdateras. Nu har vi ändå vaccinerat en signifikant andel av vår egen befolkning men även runt om i världen och blir bara säkrare på alla fördelar.
  • kjm789
    Tue 14 Sep 2021 19:27
    #23
    EliS86 skrev 2021-09-10 22:44:16 följande:

    Jag förstår att man undrar och tycker det är klokt att vara kritiskt lagd till mycket av all information som flödar men har hela tiden undrar vilka dessa långtidseffekter det är man är så orolig för. Vilket vaccin har gett effekter efter lång tid? Mig veterligen så finns inget. Det fanns rätt direkta effekter efter svininfluensavaccinet som tyvärr gjorde att flera drabbades av narkolepsi men knappast som en långtidseffekt.

    För mig känns det som att någon planterat tanken hos redan osäkra människor och sen har alla hakat upp sig på det. Av alla som fått vaccinet idag - gravida eller ej- så har det gett minimalt med sidoeffekter och inga (negativa) effekter har kunnat konstaterats på foster och bebisar. Någonstans borde väl det väga tungt i ens resonemang?

    Jag tog min andra dos i veckan, är i vecka 19 och är såklart nöjd med mitt beslut. Min bm berättade om de gravida covidfall som kommer in på Huddinge, de orkar inte återhämta lungkapacitet med fostret kvar i magen så de tvingas till extremt prematura födslar (vecka 22 och framåt). Innebär såklart höga risker för fostret och för mamman och extremt dyrt för sjukvården. Allt hade kunnat undvikas med gratis vaccin som delas ut i vårt land?


    Tack för svar! Det är ju just det man vill undvika, att föda för tidigt till följd av Covid. När din bm säger att flera kommit in och behövt föda för tidigt så funderar man ju på hur vanligt det är? Vet du vart man kan finna statistik som specificera antalet premanturfödslar till följd av corona? Jag har försökt googla men det verkar inte finnas någon faktiskt statistik på antalet vad jag kan hitta :/
  • Anonym (F)
    Tue 14 Sep 2021 19:37
    #24
    kjm789 skrev 2021-09-14 19:27:41 följande:

    Tack för svar! Det är ju just det man vill undvika, att föda för tidigt till följd av Covid. När din bm säger att flera kommit in och behövt föda för tidigt så funderar man ju på hur vanligt det är? Vet du vart man kan finna statistik som specificera antalet premanturfödslar till följd av corona? Jag har försökt googla men det verkar inte finnas någon faktiskt statistik på antalet vad jag kan hitta :/


    Siffrorna för hur mycket risken ökar finns ju. Sedan får du helt enkelt titta i statistiken på hur många som normalt föds prematur om du vill komma fram till ett antal
  • Tue 14 Sep 2021 19:47
    #25
    kjm789 skrev 2021-09-14 19:27:41 följande:

    Tack för svar! Det är ju just det man vill undvika, att föda för tidigt till följd av Covid. När din bm säger att flera kommit in och behövt föda för tidigt så funderar man ju på hur vanligt det är? Vet du vart man kan finna statistik som specificera antalet premanturfödslar till följd av corona? Jag har försökt googla men det verkar inte finnas någon faktiskt statistik på antalet vad jag kan hitta :/


    Ja det är en bra fråga. Jag antar att de flesta slutsatser har dragits baserat på data från graviditetsregistret. Hittade bland annat spädbarnsfondens artikel (baserad på socialstyrelsens analys) så uppskattar de att ca 1 på 35 gravida kvinnor i vecka 22-35 kommer att föda extremt prematurt. Analysen gjordes innan Delta-varianten så vet inte om eller hur det kan ha påverkat. Har man ett BMI över 30 ökar tydligen den risken ytterligare.
  • Tue 14 Sep 2021 19:48
    #26
    kjm789 skrev 2021-09-14 19:27:41 följande:

    Tack för svar! Det är ju just det man vill undvika, att föda för tidigt till följd av Covid. När din bm säger att flera kommit in och behövt föda för tidigt så funderar man ju på hur vanligt det är? Vet du vart man kan finna statistik som specificera antalet premanturfödslar till följd av corona? Jag har försökt googla men det verkar inte finnas någon faktiskt statistik på antalet vad jag kan hitta :/


    Här är länken som jag glömde lägga till: www.spadbarnsfonden.se/startsidan/socialstyrelsen-gravida-i-vecka-22-36-som-far-covid-19-loper-hogre-risk-att-foda-prematurt/
  • Tue 14 Sep 2021 19:48
    #27
    kjm789 skrev 2021-09-14 19:27:41 följande:

    Tack för svar! Det är ju just det man vill undvika, att föda för tidigt till följd av Covid. När din bm säger att flera kommit in och behövt föda för tidigt så funderar man ju på hur vanligt det är? Vet du vart man kan finna statistik som specificera antalet premanturfödslar till följd av corona? Jag har försökt googla men det verkar inte finnas någon faktiskt statistik på antalet vad jag kan hitta :/


    Här är länken som jag glömde lägga till: www.spadbarnsfonden.se/startsidan/socialstyrelsen-gravida-i-vecka-22-36-som-far-covid-19-loper-hogre-risk-att-foda-prematurt/
Svar på tråden Vaccinering under graviditeten?