• parnordqvist

    Någon fler som har sexuell ångest?

    Jag har så länge jag kan minnas haft ångest för allt som har med sexualitet att göra. Kan inte sätta fingret på vad som ligger bakom det. Det har bidragit starkt till att jag inte haft sex och blir 50 om några månader. Jag vågar helt enkelt inte. Som ung hade jag aldrig sexuella/våta drömmar, inte i vuxen ålder heller. Jag började onanera vid 14, alltså ganska normalt, men inte förrän på senare år har sexuell njutning kommit på riktigt, jag kan njuta mer nu än någonsin. Men det är vid onani. Att sedan ha sex verkar vara helt ouppnåeligt för mig. Även om jag skulle ha flickvän vet jag inte om jag skulle vara så sugen på att ha sex så väldigt ofta. Skulle det bli en skräckupplevelse varje gång? Jag vet inte. Jag är ganska olycklig för det här i perioder. Är jag helt oduglig? Vem vill vara med mig då? I och med att jag snart passerar 50 så ökar risken att dö oskuld ganska markant.

    Hur långt kvar är det av livet? 25 år? I egenskap av man så måste man ju räkna med en tidigare bortgång. Inte klokt hur livet bara försvinner och man hinner inte med det man önskar. Tänker på döden ofta och vad jag ska hinna göra, inte bara gällande sexuella önskemål utan allt man skulle ha gjort genom åren, som att resa till USA åtminstone en gång. Men nu börjar krämpor komma, man är trött, seg i kroppen och för många kilon har parkerat runt midjan. 

    Finns det flera som har den här problematiken? Är det främst män som har den? Vi är ju svagast på många sätt. Jag bor ensam i stort hus på landet, det är kanske en del av problemet. Här finns inga kvinnor, bara kärringar och ungdomar. Men jag tvivlar på att det skulle bli något om jag bodde i stan. Ingen vill ha en överviktig 50-åring som inte lyckats med något i princip. Det är över. Märkligt livsöde ändå, kan man tycka. "Mannen som misslyckades med allt". Kan det bli en bok? 

  • Svar på tråden Någon fler som har sexuell ångest?
  • Anonym (Aldrig försent)

    När jag läste ditt inlägg så känner jag vara SUCK!

    Ta det inte på ett nerdvärderande sätt, Låt mig utveckla.

    Problemet är din inställning, finns tusentals människor som har tagit sig över extremt mycket större hinder i sina liv, skillanden är fokus på målet och bilden av sig själv.

    Sluta titta på slutet och att det skulle va över på

    något sätt pga fet midja och att du är 50.

    Är du trött och överviktig.

    Gör som jag, ställ klockan på 0400, knalla raskt i en timme.

    Upprepa tills du ser skillnad.

    När man säger detta börjar 99% av folk tänka" men jag är trött då"

    DET ÄR FAN ALLA!!

    75 av grejen med det är mental, Gör minst en sak om dagen som du absolut inte vill göra.

    Det är det bästa botemedlet till din situation.

    Sluta va ett offer utan mål.

    Sätt dig i den mentala bilden av att du klarar det.

    Och sen gör du det bara.

    När du känner att du har överkomnit känslan av att du vill dö av att hå upp den tiden i snöstorm och knalla så tar du en sak till.

    Sen en till.

    GE INTE UPP

  • Anonym (Nya tag)

    Vad menar du när du skriver att män är "svagast på många sätt"? Jag blir nyfiken.

    Vändningar i livet kan komma när som helst. Tidigt, sent. Jag tror inte att du vill ge upp. Jag tror att du börjar reflektera över det här för att du någonstans innerst inne vet att du har ett val. Att du kan förändras om du vill. Vissa saker blir svårare men åldern, men vissa saker blir också enklare. I vissa fall ödmjuk och klokare. Det kanske är först nu som du är redo att ta reda på vad du egentligen mår bra av och vad du önskar av livet, innan det tar slut.

    Du är inte ensam om din situation. Man är sällan det. Men det kan finnas väldigt olika anledningar till varför man inte lyckas uppleva det man hade hoppats och känner sig misslyckad. Fokusera på livshistorier som kan inspirera dig. Har du människor omkring dig som kan stötta dig?

    Jag är betydligt yngre än dig, kvinna och inte alls i din sits. Men jag har några äldre väninnor och där har jag snappat upp att det finns en stor längtan efter en relation men inte särskilt stort intresse för sex. När åren går är det lätt att bli osäker och kroppen känns inte som förr. Så det behöver inte bli ett problem. Då tror jag ditt missnöje och känslan av att vara en misslyckad person kan vara ett större hinder. Tror du att andra känner av det? Kan du bjuda på dig själv i sociala sammanhan? Fundera på vilka fina egenskaper du har och utmana dig själv att fördjupa dem ännu mer. Alla har något att ge till andra och världen. Så även du.

  • parnordqvist

    Jag menar i första hand rent genetiskt, det vill säga främst vår Y-kromosom som är mycket sämre än X. Men visst, män har väl sina goda sidor, får vi hoppas, men som världen ser ut nu så börjar man tvivla. Jag är själv man men har tappat allt förtroende för min egen art. 

  • Anonym (T)

    Du har lyckats bli 50 år,du bor i ett hus i skogen,du har säkert ett jobb.Nånting har du lyckats med.Sätt lite mål för dig själv,så att du ska må bättre.Rör på dig.

  • Hansee

    Bortförklaringar att skylla på gener, sluta hitta bortförklaringar till ditt sätt att va, Ändra och gör om

  • Anonym (kört)

    Läst dina trådar och jag tror tyvärr att det är rätt kört. Du är kvar där i ditt barndomshem vid 50 års ålder och verkar ha en hel del egenheter. Någon bok blir det inte såvida du inte gör en ordentlig förändring. För vem vill läsa en bok där det inte händer något. Och vem vill leva ett sådant liv?

  • Hansee





    Kolla på denn a killes resa från att vara extremt överviktig till att va vältränad.

    Anlednibgen till att jag fouserar på tränningen är att med den så kommer alllt falla på plats.

  • parnordqvist
    Anonym (Nya tag) skrev 2021-09-08 21:04:57 följande:

    Vad menar du när du skriver att män är "svagast på många sätt"? Jag blir nyfiken.

    Vändningar i livet kan komma när som helst. Tidigt, sent. Jag tror inte att du vill ge upp. Jag tror att du börjar reflektera över det här för att du någonstans innerst inne vet att du har ett val. Att du kan förändras om du vill. Vissa saker blir svårare men åldern, men vissa saker blir också enklare. I vissa fall ödmjuk och klokare. Det kanske är först nu som du är redo att ta reda på vad du egentligen mår bra av och vad du önskar av livet, innan det tar slut.

    Du är inte ensam om din situation. Man är sällan det. Men det kan finnas väldigt olika anledningar till varför man inte lyckas uppleva det man hade hoppats och känner sig misslyckad. Fokusera på livshistorier som kan inspirera dig. Har du människor omkring dig som kan stötta dig?

    Jag är betydligt yngre än dig, kvinna och inte alls i din sits. Men jag har några äldre väninnor och där har jag snappat upp att det finns en stor längtan efter en relation men inte särskilt stort intresse för sex. När åren går är det lätt att bli osäker och kroppen känns inte som förr. Så det behöver inte bli ett problem. Då tror jag ditt missnöje och känslan av att vara en misslyckad person kan vara ett större hinder. Tror du att andra känner av det? Kan du bjuda på dig själv i sociala sammanhan? Fundera på vilka fina egenskaper du har och utmana dig själv att fördjupa dem ännu mer. Alla har något att ge till andra och världen. Så även du.


    Tack för ett fint svar!
    Jag har troligen utrustats med ovanligt dåliga nerver. Mina föräldrar var nästan 50 när jag kom till världen (mor en månad från 48 och far nästan 46). Nu är jag själv plötsligt äldre än dem och utan barn. 
    Troligen en påtaglig 50-årskris framkallar dessa känslor av vanmakt. Skulle jag blir lyckligare av ett förhållande? Jag vet faktiskt inte. Varför sörjer jag då något som jag kanske inte behöver? Skäms jag för mina tillkortakommanden? Ja!
    Jag kan bjuda mer på mig själv nu än tidigare, mycket genom en humoristisk ådra som kommit på senare år. Jag driver med mig själv ibland, att jag är helnykterist och att jag borde vara ordförande i nån nykterhetsloge. Men jag är inte på fest så ofta, var på ett bröllop i somras, det första i mitt liv. Var fotograf. Var väldigt nervös för att medverka. Hoppade nästan av. Den sociala ångesten satt i ända fram till middagen. 
    Jag har svårare nu än tidigare att bara glömma sexualiteten, förtränga den. Den gör sig påmind oftare nu än tidigare. Det är nog som du skriver att jag först nu kan fundera på vad jag vill ha i livet, vad som vore roligt och spännande. Förr var jag som i ett vakuum. Bor fortfarande "hemma" där jag alltid bott. Blev lite pappa till min mor som blev dement på äldre dar. Vi hade hemtjänst också. Det här är 10-15 år sedan nu, hon avled 2016 på ett äldreboende här i Bollnäs. Älskade jag mina föräldrar? Eller var jag bara beroende av dem? Jag vet inte. Frasen "jag älskar dig" är oerhört laddad för mig. Det är på gränsen till panik jag känner av de tre orden. Det känns hotfullt, skrämmande. Ingen i min familj sa någonsin det till varandra. Det var inget man talade om. Var orden för stora även för mina föräldrar? Ja, kanske, men de var ändå gifta i 21 år.
    De märkte hur konstig deras son var. Problem med att hitta jobb, problem med eventuella förhållanden. Det var endast min mor som försökte pusha på mig att hitta ett arbete, men jag satte mig på tvären i många år. Jag ville ju inte. Är sjukpensionär i dag till 50 procent och det tycker jag är skönt även om ekonomin blir lidande. Har för tillfället inget jobb, det jag hade upphörde. Jag är hemma på dagarna, åker buss in till stan och handlar eller bara för nöjes skull. Har inte råd med bil. Har inte kört på snart tio år. 
  • parnordqvist
    Anonym (T) skrev 2021-09-08 21:16:01 följande:

    Du har lyckats bli 50 år,du bor i ett hus i skogen,du har säkert ett jobb.Nånting har du lyckats med.Sätt lite mål för dig själv,så att du ska må bättre.Rör på dig.


    "Hus i skogen", nej men utanför stadsplanerat område, alltså på landet, men jag äger en del skog. Jag är jord- och skogsbrukare, men inte aktiv själv. Skogen sköts av skogsbolag och jorden är utarrenderad.
    Arbetet har jag förlorat, det lades ner i maj. Kyrkboksregistreringen på Arkion var ett perfekt jobb för mig, men inte särskilt kul. Jobbade där i nästan 10 år, mest för att få in pengar. Nu när chefen gick i pension så stängdes det ner, gick inte att hitta någon efterträdare. Ytterst få vill jobba med att tyda handstil från 1930-talet på heltid.
    Jag har promenerat 2,5 km i dag och klippt gräs i cirka en timme. Jag har 15 kg övervikt. Men jag har också ätit middag som avslutades med glass. Där försvann den motionen. 
  • parnordqvist
    Anonym (kört) skrev 2021-09-08 21:27:59 följande:

    Läst dina trådar och jag tror tyvärr att det är rätt kört. Du är kvar där i ditt barndomshem vid 50 års ålder och verkar ha en hel del egenheter. Någon bok blir det inte såvida du inte gör en ordentlig förändring. För vem vill läsa en bok där det inte händer något. Och vem vill leva ett sådant liv?


    Tanken med boken var att skildra allt elände, alla misslyckanden genom livet fram till nu. Det var bara en tanke. Jag avskriver den nu. Det går inte. Jag trivs här hemma bortsett från allt jobb som måste göras. Är mycket mer aktiv själv nu än jag någonsin varit. Så gott jag kan. Ser ingen vits med att flytta nu. Blir väl kvar här tills jag inte orkar längre, sen blir huset statlig egendom. 
Svar på tråden Någon fler som har sexuell ångest?