• Wed 8 Sep 2021 18:23
    10577 visningar
    7 svar
    7
    10577

    Utomkvedshavandeskap: ägglossning/mens efter operation?!

    Hej allesammans,

    Jag op. akut 23/8-21 för utomkvedshavandeskap; man tog bort min högra äggledare så den spruckit. Jag var gravid i vecka 8+2 och verkligen superpepp på en bebis (om än livrädd, pga första barnet osv ????). Därför undrar jag nu: hur lång tid tog det för er att få tillbaka er mens/ägglossning? Jag förstår att det är individuellt men jag greppar efter alla halmstrån jag kan hitta, är inte van att inte ha koll på min cykel? har haft regelbunden mens sedan jag var 12(!) år och nu har jag liksom inte en aning?! För ett kontrollfreak som mig så känns det otroligt obehagligt, haha.

  • Svar på tråden Utomkvedshavandeskap: ägglossning/mens efter operation?!
  • Tue 7 Dec 2021 12:44
    #2

    Hej! Stort tack för att du tagit dig tid att svara <3. Jag beklagar ditt X <3.

    Precis som du skriver så känner jag mig ensam, och dessutom irriterad/frustrerad över att det finns så knapphändig information. Det är speciellt anmärkningsvärt att ex 1177 skriver att det är ovanligt med X när statistiken visar att 1-2% av alla graviditeter slutar i X. Det är ju 1-2 st av 100 st, vilket skulle klassas som ?vanlig biverkning? för ex läkemedel/medicintekniska produkter. Jag uppskattar m.a.o att få bolla med dig, guld värt.

    Grattis till att ÄL kommit igång igen! Min har också gjort det, detsamma med mensen. Den hoppade direkt tillbaka till min vanliga cykel, vilket var skönt. Hur har det gått för dig? Vet du hur din högra äggledare ser ut? Min vänstra äggledare är ? aningen nerbundet av tunna anherensstråk? (enl journalanteckningar), inte en aning om hur detta kan tänkas påverka framtida graviditeter.

    Jag känner mig otroligt stressad över det här, vilket är atypiskt för mig. Jag struntar i att jag höll på dö, det skrämmer mig inte så mycket, men jag känner en extrem stress/press på att bli gravid igen så fort som möjligt (ja jag går i terapi ????). Två av mina bästa kompisar är gravida nu, det hade skiljt 4 och 12 veckor mellan våra graviditeter om jag inte fått X. Jag är superglad för deras skull men stressad över min egna situation, jag vill laga det som är trasigt, lösa problemet, bevisa att jag kan. Kruxet är bara att jag inte vet om jag kan och att jag inte kan kontrollera situationen ???? Hur känner du där, upplever du en stress? Jag hoppas du har landat bättre psykiskt än vad jag har?

    Ang. din upplevelse, helt sjukt av vården att inte informera om att en ev operation skulle krävas. Lider med dig! <3 Blev det titthålsop för dig? Upplever du att du får ont vid ägglossning nu efteråt? Jag har alltid känt av min ägglossning och nu efter op kan jag liksom känna (inte varje månad men typ varannan) hur det pulserar/drar/krampar (ej ont utan mer obehagligt) på höger sida. Jag fick samma känsla för två dagar sedan men nu har det övergått till en ?smärta?, som att jag har blivit sparkad/fått ett blåmärke. Tog ett ÄL-test som visade positivt idag, är rätt uppsvälld (ingen feber) och antar att det beror på just ÄL. Jag har försökt hitta info om det här är vanligt förekommande men går bet?

    Sista frågan: har du fått ett tydligt svar vad ditt X berodde på? I min journal skriver de ?förmodligen pga genomgången PID?. Jag stör mig på det då jag haft klamydia en gång 2015 (som jag behandlade) och blev gravid 2016 utan komplikationer (men gjorde en kemisk abort). I övrigt har jag testat mig regelbundet (var tredje mån).

    Det känns m.a.o inte korrekt att peka på det som rimlig orsak. Jag har börjat fundera på om jag har endometrios då många symptom stämmer överens med hur jag upplever det, men samtidigt tkr jag att de borde sett det vid op.tillfället? Det känns viktigt för mig att veta eftersom det kan påverka mina chanser negativt. (Ångrar att jag blev ingenjör, borde utbildat mig till läkare ????)

    Hoppas du orkade läsa ända hit, och om du gjorde det så vill jag återigen säga tack för din tid! Allt gott!

  • Tue 8 Feb 2022 14:29
    #4

    Hej igen! 


    Tack för svar! Det betyder mkt. <3


     


    Först: otroligt oturligt med killen du dejtade! så jävla typiskt. 



    Absolut, så kan det naturligtvis vara, att jag hade tur första gången. Jag fick dock reda på att båda äggledarna är ärriga men att den vänstra (som jag fortf har) är ?minimalt? ärrad, vad det nu innebär.

    Åh vad härligt att höra om din kompis, grattis till henne! Hur går det för er? Håller tummarna för er <3 


     


    Tack för att du delar <3 Jag blev gravid spontant båda ?graviditeterna? (abort, X) men nu har det gått fem månader (op 23/8, första mens 25/9) och då skulle jag säga att vi ändå försökt träffa ägglossning/fertila dagar. Än har det inte hänt något och den rekommendation jag fått fr vården är att vänta tills det gått 12 månader och då söka hjälp. Jag känner att det är för sent? jag vill lösa det nu, liksom. Om det ens går att lösa. Blir så sjukt besviken varje månad när det inte händer nåt. Försöker att chilla och ?uppskatta? de positiva sakerna med att inte vara gravid (dricka öl och snusa, yeyyyy haha) men liksom, allt känns som ett spel för gallerierna. Jag är 30 (fyller 31) och vill också ha fler än ett barn, om det nu går.



    Vill jättegärna veta hur det går för dig, hur du mår och känner och önskar dig all lycka framöver <3

  • Tue 17 May 2022 14:55
    #6

    Hej Iris! 


    vad tråkigt att höra - det är verkligen kämpigt att behöva gå igenom ett x. Jag kände (och känner fortfarande) exakt som du, att jag ville (och vill) bli gravid så fort som möjligt. Min mens kom igång direkt efter operation, dvs precis när jag skulle fått den om min menscykel inte rubbats av graviditet och operation. Jag känner fortfarande av min ägglossning, nu ännu mer än tidigare, så kanske har du kvar hormoner i kroppen IOM att op skedde inom ganska kort tid? 


    jag håller tummarna för er! Jag har fortfarande inte blivit gravid (åtta månader senare) och har i dagarna kontaktat en IVF-klinik för att be om en utredning. Håll ut med andra ord! Varje månad ökar chansen att bli gravid, man får tänka så. Jag vet dessutom jättemånga som blivit gravida månaden efter ett missfall/x, men, som sagt annars ökar chanserna ju fler månader som går. Känslan av att inte ha kontroll är kämpig men du är inte ensam <3 Ta hand om dig och lycka till! 

  • Mon 21 Nov 2022 15:23
    #7

    Hej allihopa! hoppas ni mår bra. Jag ville bara dela med mig - jag är gravid i vecka 17 efter mitt x i augusti 2021! håller tummarna för er andra. Kram

Svar på tråden Utomkvedshavandeskap: ägglossning/mens efter operation?!