• Anonym (Oroli­g sväger­ska)
    Wed 8 Sep 2021 22:48
    1387 visningar
    23 svar
    23
    1387

    Hotar sitt barns mamma

    Hej,

    Min svägerska separerade under sommaren och har ända sedan dess blivit hotad och trakasserad av sitt ex. Han ringer och smsar konstant och om hon inte svarar hotar han att ta barnen från henne mm. Han har inte hotat rakt ut med våld, utan det står mer "mellan raderna". Det värsta är egentligen att han aldrig slutar och att hon aldrig får lugn och ro.

    Jag vet att dom är under utredning hos soc för barnets skull. Men ärligt talat har jag lust att polisanmäla honom (eller helst slå in käften på honom, men men) men för vad isåfall? Dessutom vet jag inte om det är rätt av mig att göra så, det finns andra personen som står henne närmare än vad jag gör, och om inte de anmält så kanske inte jag bör det heller? Tänker att de som står närmare har mer inblick än mig och ingen av dem har gjort något.

    Vad ska man göra? Blir både orolig och förbannad över den här jävla galningen som aldrig låter henne vara!

  • Svar på tråden Hotar sitt barns mamma
  • Thu 9 Sep 2021 00:38
    #1

    Samla bevis! Spara sms genom att ta skärmdumpar och skicka till sig själv eller till någon som ex maken inte kan komma åt. Be om hjälp via soc så att hon får det stöd och den styrka hon behöver för att stå emot honom. Hon måste be honom att inte höra av sig annat än gällande barnen och se till att hon gör det i skrift så att man kan "bevisa" att han har fått informationen. Tala om för honom att om han fortsätter att kontakta henne om saker förutom barnen så gör han sig skyldig till brottet ofredande. Se till att de träffas så lite som möjligt. Är det möjligt att ordna överlämningar via förskola/skola så att han och hon inte behöver träffas. Spela in alla samtal de har.

  • Anonym (Oroli­g sväger­ska) Trådstartaren
    Thu 9 Sep 2021 07:44
    #2
    minst skrev 2021-09-09 00:38:37 följande:

    Samla bevis! Spara sms genom att ta skärmdumpar och skicka till sig själv eller till någon som ex maken inte kan komma åt. Be om hjälp via soc så att hon får det stöd och den styrka hon behöver för att stå emot honom. Hon måste be honom att inte höra av sig annat än gällande barnen och se till att hon gör det i skrift så att man kan "bevisa" att han har fått informationen. Tala om för honom att om han fortsätter att kontakta henne om saker förutom barnen så gör han sig skyldig till brottet ofredande. Se till att de träffas så lite som möjligt. Är det möjligt att ordna överlämningar via förskola/skola så att han och hon inte behöver träffas. Spela in alla samtal de har.


    Jag har sagt åt henne allt detta. Och hon har sparat sms och spelat in samtal. Dock så svarar hon honom ibland när han spelar snäll för att komma åt henne. Vilket givetvis gör att han fortsätter höra av sig och ärligt blir jag besviken på att hon gör så. Det blir svårt att hävda ofredande när hon svarar emellanåt??

    Plus att det är ju inte jag som sitter på den här bevisningen, även om jag sett det i hennes telefon. Ska jag ändå anmäla?
  • Anonym (Djävu­lens advoka­t)
    Thu 9 Sep 2021 08:10
    #3

    Du kan ändå anmäla, det ska väl gå under allmänt åtal att trakassera kvinnor. Du kan spela in samtalen med henne där hon berättar hur han beter sig. Då har du bevis för polisen.

  • Anonym (Tålam­od och gränse­r)
    Thu 9 Sep 2021 08:26
    #4

    I relationer med våld, hot och barn gäller det ha såväl tålamod, som att sätta adekvata gränser.

    Jag fattar precis att du vill gå in och hjälpa och stötta, men det kanske inte är en polisanmälan från dig, just nu, som är det mest smarta och strategiska.

    För ibland är det bättre att faktiskt ha ordentligt med bevis, att personen "får chansen att göra bort sig" så att andra ser, att den som utsätts hittar strategier där det blir svårt att hota, utan att det samtidigt blir bevis.

    Första tiden är det ju viktigt att det blir tryggt för barnen och mamman och det är inte säkert att en polis-anmälan tillför mer än det förstör i nuläget.

  • Anonym (Anna)
    Thu 9 Sep 2021 08:32
    #5

    Svägerska - betyder det att det är din bror som beter sig som ett as? En sak du kan göra oavsett vem det är som beter sig få fruktansvärt illa är att låta honom få veta att det han gör är uppmärksammat av flera. Konfrontera honom. Låt honom förstå att han inte är osynlig utan tvärt om - att han har flera ögon på sig.

  • Anonym (Djävu­lens advoka­t)
    Thu 9 Sep 2021 08:43
    #6
    Anonym (Anna) skrev 2021-09-09 08:32:41 följande:

    Svägerska - betyder det att det är din bror som beter sig som ett as? En sak du kan göra oavsett vem det är som beter sig få fruktansvärt illa är att låta honom få veta att det han gör är uppmärksammat av flera. Konfrontera honom. Låt honom förstå att han inte är osynlig utan tvärt om - att han har flera ögon på sig.


    TS svägerskas ex står det ju, alltså är det killen hon hade innan TS bror isf.
  • Anonym (Anna)
    Thu 9 Sep 2021 08:59
    #7
    Anonym (Djävulens advokat) skrev 2021-09-09 08:43:11 följande:

    TS svägerskas ex står det ju, alltså är det killen hon hade innan TS bror isf.


    Tänker att det står att svägerskan separerade i somras. Känns snabbt att bli kallad svägerska om hon hunnit både separera OCH bli tillsammans med TS bror så pass seriöst att hon även blir benämnd som svägerska nu i september? Själv var min moster min moster även efter att hon separerade från min mammas bror, dvs hon behöll liksom sin släkttitel även efter att hon lämnade relationen och släkten genom ingifte.
  • Anonym (Tålam­od och gränse­r)
    Thu 9 Sep 2021 09:14
    #8

    Rimligtvis är det ju makens syster som är svägerskan!

  • Anonym (Oroli­g sväger­ska) Trådstartaren
    Thu 9 Sep 2021 09:16
    #9
    Anonym (Anna) skrev 2021-09-09 08:32:41 följande:

    Svägerska - betyder det att det är din bror som beter sig som ett as? En sak du kan göra oavsett vem det är som beter sig få fruktansvärt illa är att låta honom få veta att det han gör är uppmärksammat av flera. Konfrontera honom. Låt honom förstå att han inte är osynlig utan tvärt om - att han har flera ögon på sig.


    Kanske inte stämmer 100% med titel på relationen, vill förbli så anonym det bara går då jag vet att hon riskerar mer skit om något går att koppla till henne. Dessutom är det ointresserant hur vår relation ser ut.
  • Anonym (Oroli­g sväger­ska) Trådstartaren
    Thu 9 Sep 2021 09:19
    #10
    Anonym (Anna) skrev 2021-09-09 08:32:41 följande:

    Svägerska - betyder det att det är din bror som beter sig som ett as? En sak du kan göra oavsett vem det är som beter sig få fruktansvärt illa är att låta honom få veta att det han gör är uppmärksammat av flera. Konfrontera honom. Låt honom förstå att han inte är osynlig utan tvärt om - att han har flera ögon på sig.


    Jag har haft så god lust att göra exakt så. Låta honom veta att han inte kan hålla på såhär i skyddad verkstad. Men varje gång han misstänker att hon pratat med någon så blir han helt galen och hotar med att anmäla henne för saker som förtal (det är givetvis inte förtal att berätta för sina nära vad man blir utsatt för, tvärtom så uppmanas offer att göra det så att fler är medvetna om situationen). Och hon blir givetvis rädd. Jag vill inte göra något som går ut över henne och gör allt värre helt enkelt. Men det tar emot...
Svar på tråden Hotar sitt barns mamma