• Anonym (Tini)
    Wed 8 Sep 2021 23:01
    548 visningar
    14 svar
    14
    548

    Någon som åker buss lite längre sträckor med småbarn?

    Finns ju inget säkert sätt att åka buss med småbarn.

    Hörr olika sätt, att ta med bilkudde trots att barnet är under 4 år. Och sitta framåtvänd då om inget bakåtvändt säte finns.

    Har även hört alternativet att barnet sitter som vanligt på ett säte med vanligt säkerhetsbälte men att barnet får ha enbart midjebälte att axeldelen av bältet sätts bakom ryggen

    Inget alternativ känns ju bra eftersom barnet då kommer åka framåtvänd. ( sällan de finns bakåtvänd säten)

  • Svar på tråden Någon som åker buss lite längre sträckor med småbarn?
  • Anonym (xxx)
    Thu 9 Sep 2021 08:57
    #1
    Anonym (Tini) skrev 2021-09-08 23:01:40 följande:

    Finns ju inget säkert sätt att åka buss med småbarn.

    Hörr olika sätt, att ta med bilkudde trots att barnet är under 4 år. Och sitta framåtvänd då om inget bakåtvändt säte finns.

    Har även hört alternativet att barnet sitter som vanligt på ett säte med vanligt säkerhetsbälte men att barnet får ha enbart midjebälte att axeldelen av bältet sätts bakom ryggen

    Inget alternativ känns ju bra eftersom barnet då kommer åka framåtvänd. ( sällan de finns bakåtvänd säten)


    Om det inte är en nödvändig resa, kan du låta bli att åka. Annars kan du ju åka bil, har du ingen egen kan du hyra. Då sitter barnen säkrare.
  • LFF
    Thu 9 Sep 2021 10:04
    #2
    Anonym (Tini) skrev 2021-09-08 23:01:40 följande:

    Finns ju inget säkert sätt att åka buss med småbarn.

    Hörr olika sätt, att ta med bilkudde trots att barnet är under 4 år. Och sitta framåtvänd då om inget bakåtvändt säte finns.

    Har även hört alternativet att barnet sitter som vanligt på ett säte med vanligt säkerhetsbälte men att barnet får ha enbart midjebälte att axeldelen av bältet sätts bakom ryggen

    Inget alternativ känns ju bra eftersom barnet då kommer åka framåtvänd. ( sällan de finns bakåtvänd säten)


    Om man inte tycker att bussens säkerhet duger så får man ta körkort och skaffa sig en egen bil. 

    Du kan ju alltid klaga hos bussbolaget också men sannolikheten för att de bygger om bussarna för att passa barn är minimal då de allra flesta vuxna ogillar att åka baklänges. 
  • Anonym (Tini) Trådstartaren
    Thu 9 Sep 2021 10:46
    #3
    LFF skrev 2021-09-09 10:04:48 följande:

    Om man inte tycker att bussens säkerhet duger så får man ta körkort och skaffa sig en egen bil. 

    Du kan ju alltid klaga hos bussbolaget också men sannolikheten för att de bygger om bussarna för att passa barn är minimal då de allra flesta vuxna ogillar att åka baklänges. 


    Den chansen är inte minimal, det är ju precis det som görs eller inte bygger om hela bussarna, men anpassar mer och mer bussar för småbarn, med integrerade säten för småbarn. Men inte alla bussar i Sverige som har detta ännu.

    Ju fler som klagar ju mer press att det ska införas överallt
  • Anonym (Tini) Trådstartaren
    Thu 9 Sep 2021 10:47
    #4

    Nu undrade jag ju över hur folk gör som faktiskt åker buss.

  • LFF
    Thu 9 Sep 2021 11:00
    #5
    Anonym (Tini) skrev 2021-09-09 10:47:01 följande:

    Nu undrade jag ju över hur folk gör som faktiskt åker buss.


    Tja, när jag åkt buss så har jag antingen haft barnen i vagnen eller fastsatta med bälte på sätet. Axelremmen på bältet har varit bakom ryggen, bara den andra delen har suttit fast på barnet. Ett barn har jag haft i knät (har tvillingar) och vi har delat bälte. Bor i en kranskommun till Stockholm och behöver åka på motorväg med bussen för att komma in till stan. 
  • Anonym (Tini) Trådstartaren
    Thu 9 Sep 2021 11:16
    #6
    LFF skrev 2021-09-09 11:00:53 följande:

    Tja, när jag åkt buss så har jag antingen haft barnen i vagnen eller fastsatta med bälte på sätet. Axelremmen på bältet har varit bakom ryggen, bara den andra delen har suttit fast på barnet. Ett barn har jag haft i knät (har tvillingar) och vi har delat bälte. Bor i en kranskommun till Stockholm och behöver åka på motorväg med bussen för att komma in till stan. 


    Har som sagt hört om det sättet att ha bältet.

    Men är det en rekommendation att ha det så. Eller är det bara föräldrar som testar sig fram?

    Vad händer om man sätter bältet som på en vuxen?
  • LFF
    Thu 9 Sep 2021 11:21
    #7
    Anonym (Tini) skrev 2021-09-09 11:16:20 följande:
    Har som sagt hört om det sättet att ha bältet.

    Men är det en rekommendation att ha det så. Eller är det bara föräldrar som testar sig fram?

    Vad händer om man sätter bältet som på en vuxen?
    Beroende på barnets längd så hamnar det för högt upp, för nära halsen.

    Har ingen aning om det är en rekommendation att ha bältet så, har själv haft det så som liten är inte bälteskudde funnits tillgänglig (är 70-talist), har även själv haft telefonkatalog som bälteskudde

    Men jag tänker som så, att det är det säkraste sättet jag själv kan komma på utan att krångla till saker alltför mycket för mig själv. 

    Mina killar är så pass stora nu (8 år) så de kan ha bältet på vuxet vis på bussen.
  • Anonym (Tini) Trådstartaren
    Thu 9 Sep 2021 19:48
    #8

    Buss sägs ju vaga säkrare än bil, men undrar.om en inbromsning eller krock då man sitter i en buss " känns mindre" än i en bil så att även ett litet barn klarar sig framåtvänd

  • Anonym (Li)
    Thu 9 Sep 2021 19:57
    #9

    Ja, i Norge hade alla långfärdsbussar bakåtvända barnsäten (i ryggstödet som man lutade framåt). Super ju, inte sett i Sverige men det kanske har kommit?

    Men annars åkte jag buss med barnet i famnen eller i sele första året. Buss är såpass säkert färdmedel att jag inte var särskilt orolig.

  • Anonym (Tini) Trådstartaren
    Thu 9 Sep 2021 20:54
    #10
    Anonym (Li) skrev 2021-09-09 19:57:12 följande:

    Ja, i Norge hade alla långfärdsbussar bakåtvända barnsäten (i ryggstödet som man lutade framåt). Super ju, inte sett i Sverige men det kanske har kommit?

    Men annars åkte jag buss med barnet i famnen eller i sele första året. Buss är såpass säkert färdmedel att jag inte var särskilt orolig.


    Ja dessa stolar finns på vissa bussar I Sverige nu.

    Men det är ju långt ifrån alla, snarare sällsynt än så länge
  • Anonym (Långf­ärd)
    Fri 10 Sep 2021 06:19
    #11
    Anonym (Tini) skrev 2021-09-09 20:54:38 följande:
    Ja dessa stolar finns på vissa bussar I Sverige nu.
    Men det är ju långt ifrån alla, snarare sällsynt än så länge

    De stolar sådana säten finns på är på framför allt på expressbussar…dvs de som går långa sträckor ..längre än till grannstaden 2-3 mil bort .
    Det man måste tänka på är att det är inte så många år sedan det blev krav på tillgång på säkerhetsbälten i bussar ( inget krav på att använda dem) Rätta mig om jag har fel men jag har för mig att detta med bälten i bussar kom tidigare i Sverige än i Norge = svenska bussbolag hann uppgradera stora delar av sin busspark innan idén med integrerade barnstolar på bussar kom … Att byta ut en buss kostar mycket pengar…successivt kommer det komma in fler o fler bussar med barnsäten allt eftersom bussarna behöver bytas ut pga ålder o slitage 
    Ett litet barn åker säkrast i sin vagn som spänns fast på anvisad plats i bussen , o har man ett lite större barn som inte längre åker vagn så finns det lättvikts bilkuddar att ta med sig om man ska åka långt så att de kan sitta med vanliga bältet 


    ( o att sätta sig med barnet i knät o bältet om er båda hoppas jag innerligt att ingen gör… kunskapen om att man då krossar sitt barn med sin egen tyngd är väll allmän kunskap idag )

  • Anonym (J)
    Fri 10 Sep 2021 06:45
    #12

    Nu har jag inga småbarn men där jag bor har vi fått nya bussar. I dessa finns flera säten man kan luta framåt för att på baksidan fälla ned en sits så det blir ett bakåtsäte, och även flera bälteskuddar uppe på en hylla i bussen. Superbra! Har dock aldrig sett någon använda dessa.

  • Glinda från Oz
    Sat 11 Sep 2021 14:07
    #13

    Jag har aldrig ens tänkt på bälte förrän nu när du frågade. Min dotter är 6 år och vi äter buss hela tiden både korta och långa sträckor och ingen av oss har använt bälte. Det är säkert dumt. 

  • Glinda från Oz
    Sat 11 Sep 2021 14:13
    #14
    LFF skrev 2021-09-09 11:00:53 följande:
    Tja, när jag åkt buss så har jag antingen haft barnen i vagnen eller fastsatta med bälte på sätet. Axelremmen på bältet har varit bakom ryggen, bara den andra delen har suttit fast på barnet. Ett barn har jag haft i knät (har tvillingar) och vi har delat bälte. Bor i en kranskommun till Stockholm och behöver åka på motorväg med bussen för att komma in till stan. 
    Vad är syftet med det? Krockar bussen krossar du barnet, risken är stor att barnet dör eller skadar sig för livet.
Svar på tråden Någon som åker buss lite längre sträckor med småbarn?