• Anonym (Kär eller mest galen)

    Känslomässigt involverad snabbt

    Jag är 27 år och har varit i tre förhållanden som har varat allt från två till fem år och varit singel i ungefär ett år mellan. Jag tycker det är kul att vara singel men jag dejtar/ligger oftast med två, helst tre, samtidigt för att jag vill undvika att falla för en person.

    Mitt problem är nämligen att jag snabbt blir känslomässigt involverad vilket jag tycker är jättejobbigt. Jag börjar fantisera om något seriöst direkt och det är nästan så man kan höra kyrkklockorna ringa i mitt huvud? vilket blir väldigt jobbigt när det då avslutas med personen jag har fantiserat om och det slutar med att jag blir mer sårad än nödvändigt. Men jag kan inte stänga av dom där tankarna hur mycket jag än försöker!

    Jag är som sagt 27 år och måste hitta verktyg för att kunna hantera detta bättre. Har ni några tips eller finns det någon som känner igen sig?

    (Vill bara tillägga att jag såklart inte lyfter eller agerar utifrån dessa tankar för de killar jag träffar)

  • Svar på tråden Känslomässigt involverad snabbt
  • Anonym (S)
    Anonym (Kär eller mest galen) skrev 2021-09-09 09:54:17 följande:

    Jag är 27 år och har varit i tre förhållanden som har varat allt från två till fem år och varit singel i ungefär ett år mellan. Jag tycker det är kul att vara singel men jag dejtar/ligger oftast med två, helst tre, samtidigt för att jag vill undvika att falla för en person.

    Mitt problem är nämligen att jag snabbt blir känslomässigt involverad vilket jag tycker är jättejobbigt. Jag börjar fantisera om något seriöst direkt och det är nästan så man kan höra kyrkklockorna ringa i mitt huvud? vilket blir väldigt jobbigt när det då avslutas med personen jag har fantiserat om och det slutar med att jag blir mer sårad än nödvändigt. Men jag kan inte stänga av dom där tankarna hur mycket jag än försöker!

    Jag är som sagt 27 år och måste hitta verktyg för att kunna hantera detta bättre. Har ni några tips eller finns det någon som känner igen sig?

    (Vill bara tillägga att jag såklart inte lyfter eller agerar utifrån dessa tankar för de killar jag träffar)


    Så istället för att dejta en person i taget och bli ledsen när det tar slut, så dejtar du flera åt gången och blir ännu mer ledsen för att ännu fler förhållanden tar slut...Hänger inte med i logiken.

    Dejta mindre, tänk kvalité istället för kvantitet. Att det tar slut får man räkna med, finns inga garantier.
  • Anonym (Kär eller mest galen)
    Anonym (S) skrev 2021-09-09 09:58:58 följande:

    Så istället för att dejta en person i taget och bli ledsen när det tar slut, så dejtar du flera åt gången och blir ännu mer ledsen för att ännu fler förhållanden tar slut...Hänger inte med i logiken.

    Dejta mindre, tänk kvalité istället för kvantitet. Att det tar slut får man räkna med, finns inga garantier.


    Självklart är det inte så att jag dejtar och kontinuerligt träffar alla tre samtidigt utan att jag kanske pratar med en, bara ligger med en annan och träffar den tredje mer kontinuerligt.. om det nu låter mer rimligt men jag hoppas du förstår vad jag menar. Dejtar/träffar jag flera samtidigt brukar det ju tillslut leda till att jag fattar mer tycke för en person, det blir mer seriöst med denna och jag avslutar med de andra. Men jag försöker liksom distrahera mig så länge det går för att inte bli känslomässigt involverad för den personen för snabbt och så vill jag ju inte att det ska vara. Jag vill kunna ta det lugnt, träffa en person, ha lite is i magen, bara njuta av att få träffa och lära känna honom i en ?normal? takt.
  • Anonym (Matilda)

    Du kanske helt enkelt ska leva i lite mer celibat om du inte kan låta bli att falla för killarna. Är du en känslomänniska så kanske det där med kravlöst sex faktiskt är något du måste avstå.

    Ligg inte med nån överhuvudtaget förrän du faktiskt är redo för ett förhållande och kan vara exklusiv redan från början.

    Att ha kk och ligga runt/dejta fritt funkar faktiskt inte för alla.

  • Anonym (Q50)

    Jag var precis likadan när jag var yngre. Inget jag kunde stoppa MEN så hände det, jag träffade barnens pappa och allt var så självklart. Nu lever vi inte tillsammans längre men det är en annan historia Skrattande

  • Anonym (S)
    Anonym (Kär eller mest galen) skrev 2021-09-09 10:15:50 följande:
    Självklart är det inte så att jag dejtar och kontinuerligt träffar alla tre samtidigt utan att jag kanske pratar med en, bara ligger med en annan och träffar den tredje mer kontinuerligt.. om det nu låter mer rimligt men jag hoppas du förstår vad jag menar. Dejtar/träffar jag flera samtidigt brukar det ju tillslut leda till att jag fattar mer tycke för en person, det blir mer seriöst med denna och jag avslutar med de andra. Men jag försöker liksom distrahera mig så länge det går för att inte bli känslomässigt involverad för den personen för snabbt och så vill jag ju inte att det ska vara. Jag vill kunna ta det lugnt, träffa en person, ha lite is i magen, bara njuta av att få träffa och lära känna honom i en ?normal? takt.
    Precis det jag menar, du är involverad i flera män samtidigt, och engagerar dig då också i flera män på samma gång, fast du vet att du bara blir sårad. 

    Varför inte tagga ner, ta det lite lugnt istället, istället för att engagera dig i så många olika killar. Du känns lite desperat, kanske därför det inte håller. Och blir ligg inte runt, alla klarar inte det.
  • Anonym (E)

    Det är inget fel alls att träffa flera killar samtidigt! Tvärtom är det faktiskt det som kan hjälpa dig att inte fokusera för mkt på en enda, men då ska det ju också vara killar som du dejtar eller chattar seriöst med och inte bara har för sex, de killarna räknas inte. Och när du känner att du börjar haka fast dig för mkt känslomässigt, gör nåt annat så du slutar tänka på dem ett tag. Du måste ju leva ditt liv oavsett vad som händer och det kan hjälpa dig att ha fokus på den absolut viktigaste personen - dig.

  • Anonym (Kär eller mest galen)
    Anonym (Matilda) skrev 2021-09-09 10:47:49 följande:

    Du kanske helt enkelt ska leva i lite mer celibat om du inte kan låta bli att falla för killarna. Är du en känslomänniska så kanske det där med kravlöst sex faktiskt är något du måste avstå.

    Ligg inte med nån överhuvudtaget förrän du faktiskt är redo för ett förhållande och kan vara exklusiv redan från början.

    Att ha kk och ligga runt/dejta fritt funkar faktiskt inte för alla.


    Ja, jag hör vad du säger och det kanske är det jag ska försöka göra.. jag vill ju tro att jag kan klara av det ändå, istället för att ta bort det helt, för med vissa personer där jag känner att vi inte klickar alls så har jag ju inga problem med att avsluta det eller bli för involverad. Att få träffa andra och dejta ser jag ju dels som de fina med att va singel. Men jag är ju också införstådd med att det funkar inte så om jag inte kan klarar av de. Helst av allt skulle jag ju vilja hitta verktyg eller förståelse för varför jag hanterar de på detta sätt. Annars kanske jag får leva i celibat resten av livet haha
  • Anonym (Kär eller mest galen)
    Anonym (Q50) skrev 2021-09-09 11:22:09 följande:

    Jag var precis likadan när jag var yngre. Inget jag kunde stoppa MEN så hände det, jag träffade barnens pappa och allt var så självklart. Nu lever vi inte tillsammans längre men det är en annan historia 

    //


    Va härligt att höra! Man kanske bara får lita på att tiden har sin gång..
  • Anonym (Kär eller mest galen)
    Anonym (S) skrev 2021-09-09 11:22:51 följande:

    Precis det jag menar, du är involverad i flera män samtidigt, och engagerar dig då också i flera män på samma gång, fast du vet att du bara blir sårad. 

    Varför inte tagga ner, ta det lite lugnt istället, istället för att engagera dig i så många olika killar. Du känns lite desperat, kanske därför det inte håller. Och blir ligg inte runt, alla klarar inte det.


    Absolut jag förstår vad du menar och hör vad du säger. Jag vill säga att jag inte är desperat men jag kan hålla med om att det framstår som det så nu får jag mig själv en tankeställare här..
  • Anonym (Kär eller mest galen)
    Anonym (E) skrev 2021-09-09 11:26:21 följande:

    Det är inget fel alls att träffa flera killar samtidigt! Tvärtom är det faktiskt det som kan hjälpa dig att inte fokusera för mkt på en enda, men då ska det ju också vara killar som du dejtar eller chattar seriöst med och inte bara har för sex, de killarna räknas inte. Och när du känner att du börjar haka fast dig för mkt känslomässigt, gör nåt annat så du slutar tänka på dem ett tag. Du måste ju leva ditt liv oavsett vad som händer och det kan hjälpa dig att ha fokus på den absolut viktigaste personen - dig.


    Ja, jag har omedvetet alltid gjort så och har på senaste förstått mer att det är för att jag inte vill bli sårad av en och samma person utan ?sprider ut? mina känslor och tankar på flera samtidigt. Det har varit mitt sätt att skydda mig själv på ett sätt. Håller helt med om att jag behöver göra något annat för att sluta tänka på det och inte då genom att hitta en ny kille att ersätta med, utan fokusera på mig själv.
  • Anonym (Matilda)

    Aldrig tänkt på att det kan vara ditt agerande som gör att du blir sårad?

    Att engagera sig i flera, chatta, dejta, ligga etc ses ju som både desperat och slampigt om du förstår hur jag tänker... Det kan ju faktiskt uppfattas som oseriöst och därför blir du dumpad och sårad.

    Dejta EN i taget. Ta det lugnt och vill du hitta den där killen som du vill gifta dig med måste du börja ta dig själv på allvar och förstå att du är vuxen och sluta ha tonårsfasoner..

  • Anonym (Tålamod)

    Ha lite tålamod med dig själv!

    Jättetrist att fantisera och fästa sig vid människor som det inte blir relationer med... Men det är ju inte hela världen att du blir kär och fäst.

    Det är ju meningen med en relation. Att man ska bli kär och fäst. Värre är väl om man helt litar på den känslan, som kanske bygger på fantasier och gifter sig, får barn med någon man faktiskt inte lärt känna.

  • Anonym (Kär eller mest galen)
    Anonym (Matilda) skrev 2021-09-09 13:08:22 följande:

    Aldrig tänkt på att det kan vara ditt agerande som gör att du blir sårad?

    Att engagera sig i flera, chatta, dejta, ligga etc ses ju som både desperat och slampigt om du förstår hur jag tänker... Det kan ju faktiskt uppfattas som oseriöst och därför blir du dumpad och sårad.

    Dejta EN i taget. Ta det lugnt och vill du hitta den där killen som du vill gifta dig med måste du börja ta dig själv på allvar och förstå att du är vuxen och sluta ha tonårsfasoner..


    Uppskattar dina åsikter men jag ser personligen inget fel i att engagera sig i flera om man inte har kommit överens med en person att inte träffa andra. Utifrån min egen erfarenhet har de jag träffat även träffat andra under tiden så där har det varit ömsesidigt men absolut, det kan vara jag som framstår som den desperata och slampig då.
  • Anonym (Kär eller mest galen)
    Anonym (Tålamod) skrev 2021-09-09 13:12:51 följande:

    Ha lite tålamod med dig själv!

    Jättetrist att fantisera och fästa sig vid människor som det inte blir relationer med... Men det är ju inte hela världen att du blir kär och fäst.

    Det är ju meningen med en relation. Att man ska bli kär och fäst. Värre är väl om man helt litar på den känslan, som kanske bygger på fantasier och gifter sig, får barn med någon man faktiskt inte lärt känna.


    Så är det verkligen och du har helt rätt!

    Som tur var är ju känslorna och fantasierna oftast så pass kortvariga att det går över rätt snabbt också. Men det känns ju alltid trist i stunden när det inte leder någonstans och man känner sig lite sårad. Tanken på det ligger ju alltid och gror när man träffar någon ny och man brottas med att inte få upp förhoppningarna för tidigt.
  • Anonym (Matilda)
    Anonym (Kär eller mest galen) skrev 2021-09-09 15:04:49 följande:

    Uppskattar dina åsikter men jag ser personligen inget fel i att engagera sig i flera om man inte har kommit överens med en person att inte träffa andra. Utifrån min egen erfarenhet har de jag träffat även träffat andra under tiden så där har det varit ömsesidigt men absolut, det kan vara jag som framstår som den desperata och slampig då.


    Jag menade mer att du utsätter dig själv för större risk att bli sårad om du från början har dörren öppen för flera och därmed kanske inte ses som flickvänsmaterial i allas ögon. Kanske du faktiskt hade sluppit bli sårad om du valt att dejta en i taget av dessa utan övrig inblandning.

    Det är svårt att ta nån på allvar om framtidsplaner och drömmar om man samtidigt har samma diskussion med nån man textar med och sen ligger med en tredje.

    Du som känslomänniska borde ju vara mer noga med att vara seriös ur den synvinkeln genom att inte utsätta dig för risken att alla faktiskt inte har samma agenda som dig... Jag får känslan av att det är giftasdrömmen du jagar när du blandar in flera,. Sakta ner och ägna mer tid att hitta rätt egenskaper. Det känns som att det är mer en killes ja du vill ha istället för att det är rätt man. Och det är det som blir desperat.
  • Anonym (Sunt?)
    Anonym (Kär eller mest galen) skrev 2021-09-09 10:15:50 följande:
    jag kanske pratar med en, bara ligger med en annan och träffar den tredje mer kontinuerligt..

     


    Låter en sån här inställning till relationer sund tycker du själv? Vet killarna du träffar verkligen om att du har flera spår samtidigt? Varför är du ens rädd för att fatta tycke för någon du träffar och istället för att ligga runt hålla dig till en? 


    Ser inte problemet, du verkar ha någon princip om att tvåsamhet är något negativt och därför vill du trotsa ditt inre naturliga väsen som börjar älska någon för att du bestämt dig för att du vill ha dörren öppen för alla. Sårar inte bara andra utan även dig själv i långa loppet. 


    Talar inte specifikt till dig nu men jisses vad exempel som dessa är är talande.

    Svenska tjejer har verkligen sjunkit och ibland undrar man om inte stereotypen om svenska tjejer som "slampiga" inte är spot on i dagens samhälle.


    Inte konstigt att det börjar bli trend att inte bara utrikesfödda håller sig till sina egna utan även svenskar söker sig till tjejer från andra länder för fasta relationer. 

Svar på tråden Känslomässigt involverad snabbt