• Anonym (TS)

    Föräldraledig pappa hoppar av sin föräldraledighet

    Ska försöka sammanfatta situationen kortfattat.

    Vår relation håller på att falla sönder, skilsmässoansökan är inskickad. Pappan är hemma heltid med barnet på heltid och ska vara föräldraledig till årsskiftet.

    Nu hotar han att han ska flytta ut men tänker inte ta hand om barnet. Jag jobbar heltid och har ännu ingen förskoleplats.

    Vad ska jag göra om han verkställer sitt hot? Har han möjlighet att fortsätta vara föräldraledig men utan att ta hand om barnet?

  • Svar på tråden Föräldraledig pappa hoppar av sin föräldraledighet
  • Anonym (G)

    Han har inte rätt att ta förälfrapenning om han inte vårdar barnet. Däremot kan han naturligtvis göra det och då anmäler du honom till försäkringskassan direkt.

    Har pappan fört över merparten av sina dagar till dig eller är dina dagar helt slut?

    Om pappan drar och vägrar ta hand om barnet får du söka föräldraledigt. Det skall egentligen göras 2 månader innan men lagen är formulerad på ett sådant sätt att arbetsgivaren är tvungen att bevilja om akuta situationer likt din uppstår.

    Vill råda dig att spela in och spara allt du kan. Såsom exempelvis hoten om att dra och inte vara hemma med barnet. Kan vara bra att ha om det blir en vårdnadstvist

  • Anonym (Pappa?)
    Anonym (TS) skrev 2021-09-09 10:39:11 följande:

    Ska försöka sammanfatta situationen kortfattat.

    Vår relation håller på att falla sönder, skilsmässoansökan är inskickad. Pappan är hemma heltid med barnet på heltid och ska vara föräldraledig till årsskiftet.

    Nu hotar han att han ska flytta ut men tänker inte ta hand om barnet. Jag jobbar heltid och har ännu ingen förskoleplats.

    Vad ska jag göra om han verkställer sitt hot? Har han möjlighet att fortsätta vara föräldraledig men utan att ta hand om barnet?


    Vad har barnet med det att göra? Har är ju ff pappa.

    Undrar du på riktigt om det är möjligt att vara föräldraledig utan barn?
  • Anonym (?)

    Det är klart han inte kan vara föräldraledig om han inte tar hand om barnet? Har han tänkt att bara lämna barnet hemma? Du kanske ska ringa och boka samtal hos familjerätten och Soc? Jag vet inte vad du kan göra om han vägrar ta hand om barnet.

  • Anonym (Trist)

    Tråkig situation.

    Först ska du ringa försäkringskassan och Isf berätta för dom att han ej spenderar tid med sitt barn fast vill ta ut cash från dom.

    Sedan så får du nog kontakta familjerätten om han bara drar. Väldigt tråkigt men man kan ju göra så. Sedan ska du ansöka om underhållsstöd i så fall.

    Känslomässiga behovet är nog störst här. Hoppas du har ett skyddsnät!!

  • Anonym (xxx)
    Anonym (TS) skrev 2021-09-09 10:39:11 följande:

    Ska försöka sammanfatta situationen kortfattat.

    Vår relation håller på att falla sönder, skilsmässoansökan är inskickad. Pappan är hemma heltid med barnet på heltid och ska vara föräldraledig till årsskiftet.

    Nu hotar han att han ska flytta ut men tänker inte ta hand om barnet. Jag jobbar heltid och har ännu ingen förskoleplats.

    Vad ska jag göra om han verkställer sitt hot? Har han möjlighet att fortsätta vara föräldraledig men utan att ta hand om barnet?


    Nej, han kan inte vara f-ledig utan ett barn att ta hand om. Är du säker på att han inte ska avbryta f-ledigheten och gå tillbaka till jobbet istället?
  • Anonym (TS)
    Anonym (G) skrev 2021-09-09 10:45:04 följande:

    Han har inte rätt att ta förälfrapenning om han inte vårdar barnet. Däremot kan han naturligtvis göra det och då anmäler du honom till försäkringskassan direkt.

    Har pappan fört över merparten av sina dagar till dig eller är dina dagar helt slut?

    Om pappan drar och vägrar ta hand om barnet får du söka föräldraledigt. Det skall egentligen göras 2 månader innan men lagen är formulerad på ett sådant sätt att arbetsgivaren är tvungen att bevilja om akuta situationer likt din uppstår.

    Vill råda dig att spela in och spara allt du kan. Såsom exempelvis hoten om att dra och inte vara hemma med barnet. Kan vara bra att ha om det blir en vårdnadstvist


    Tack för tydligt svar, då vet jag att jag har möjlighet att anmäla honom till Försäkringskassan. Jag har ännu dagar kvar, har för över en del till honom så dessa kan jag återkalla.

    Skönt att veta att jag i en akut situation också kan hävda mot arbetsgivaren att jag behöver vara hemma och ta hand om barnet. Det är något som har oroat mig, vilka rättigheter jag egentligen har.

    Har försökt spela in men han kollar min telefon och blir skogstokig om han ser att jag gör det och tvingar mig att ta bort det. Försöker istället skriva lite efter varje gång som han går bananas.
  • Anonym (TS)
    Anonym (?) skrev 2021-09-09 10:47:23 följande:

    Det är klart han inte kan vara föräldraledig om han inte tar hand om barnet? Har han tänkt att bara lämna barnet hemma? Du kanske ska ringa och boka samtal hos familjerätten och Soc? Jag vet inte vad du kan göra om han vägrar ta hand om barnet.


    Hans tanke är väl att lämna barnet hemma så att jag blir tvungen att stanna hemma också. För mig är det i stort sett inga problem förutom att jag trodde att jag var tvungen att anmäla föräldraledigheten minst 2 månader i förväg.

    Bra tips med familjerätt och soc, ska kontakta dessa om han inte tar sitt förnuft till fånga.
  • Mortiscia80
    Anonym (TS) skrev 2021-09-09 11:05:08 följande:
    Hans tanke är väl att lämna barnet hemma så att jag blir tvungen att stanna hemma också. För mig är det i stort sett inga problem förutom att jag trodde att jag var tvungen att anmäla föräldraledigheten minst 2 månader i förväg.

    Bra tips med familjerätt och soc, ska kontakta dessa om han inte tar sitt förnuft till fånga.
    Prata med din arbetsgivare, förvarna att du kanske måste stanna hemma med kort varsel pga hur mannen håller på. Diskutera möjlighet till att jobba viss tid hemifrån.

    Prata också med kommunen, de kan ibland skaka fram akuta platser på förskolan!
  • Anonym (TS)
    Anonym (Trist) skrev 2021-09-09 10:55:57 följande:

    Tråkig situation.

    Först ska du ringa försäkringskassan och Isf berätta för dom att han ej spenderar tid med sitt barn fast vill ta ut cash från dom.

    Sedan så får du nog kontakta familjerätten om han bara drar. Väldigt tråkigt men man kan ju göra så. Sedan ska du ansöka om underhållsstöd i så fall.

    Känslomässiga behovet är nog störst här. Hoppas du har ett skyddsnät!!


    Den sista meningen gick rakt in i hjärtat på mig och nu sitter jag här och bölar. Tack för din fina omtanke!

    Försäkringskassan och familjerätten - check. Nu vet jag hur jag ska hantera det rent praktiskt åtminstone. Tusen tack!
  • Anonym (TS)
    Anonym (xxx) skrev 2021-09-09 11:00:38 följande:

    Nej, han kan inte vara f-ledig utan ett barn att ta hand om. Är du säker på att han inte ska avbryta f-ledigheten och gå tillbaka till jobbet istället?


    Det är möjligt att han gör, problemet kvarstår dock att barnet saknar förskola och jag arbetar i dagsläget. Nu har jag fått veta att arbetsgivaren måste ge mig ledigt vid sådana här situationer så det känns mycket lugnare nu.
Svar på tråden Föräldraledig pappa hoppar av sin föräldraledighet