• Anonym (Ny mamma)
    Thu 9 Sep 2021 11:55
    582 visningar
    15 svar
    15
    582

    Hur länge ammade ni?

    Som rubriken säger - hur länge ammade ni? De rekommendationer jag sett är heltidsamning i 6 mån och sen deltidsamning upp till 2 år.

    Saken är att jag pga ålder gärna skulle vilja försöka få två barn tätt. Skulle gärna heltidsamma 6 mån om det går; men hur mycket minskar man möjligheten till en ny hälsosam graviditet om man deltidsammar 2 år?

  • Svar på tråden Hur länge ammade ni?
  • Thu 9 Sep 2021 13:15
    #1

    Helammade alla tre barnen i 5-6 månader. Efter det deltidsamning tills de blev 2 år. Ammade fortfarande äldsta sonen när jag blev gravid med tvillingarna.


    Benjamin 24/12-2017 Zakaria och Adam 9/3-2019
  • Anonym (Ammar­)
    Thu 9 Sep 2021 13:18
    #2

    Det är förstås högst individuellt men för min del har ägglossning kommit igång väldigt snabbt efter förlossning. Trots att jag ammade första flitigt blev jag gravid då han var 7 månader. Detta upprepade sig med tvåan: blev gravid igen då bebisen var 6 månader men valde då att göra abort (tre barn under tre år var övermäktigt för oss). Jag är 38 och har haft svårt att bli gravid tidigare!

    Ammar fortfarande yngsta barnet som som snart blir 2 år och har regelbunden ägglossning och mens.

  • Anonym (Tre barn)
    Thu 9 Sep 2021 13:22
    #3
    Anonym (Ny mamma) skrev 2021-09-09 11:55:40 följande:

    Som rubriken säger - hur länge ammade ni? De rekommendationer jag sett är heltidsamning i 6 mån och sen deltidsamning upp till 2 år.

    Saken är att jag pga ålder gärna skulle vilja försöka få två barn tätt. Skulle gärna heltidsamma 6 mån om det går; men hur mycket minskar man möjligheten till en ny hälsosam graviditet om man deltidsammar 2 år?


    Ammade till mellan 1 år och 1.5 med alla tre. Runt 6 mån helamning, sen var det lite olika hur intresserade de var av mat.

    Det där med ny graviditet ska du kanske fråga din dr om? En del blir ju gravida fast de ammar, för andra är ägglossning och mensen istället borta länge efter avslutad amning. Så det är ju helt omöjligt att svara på.
  • LFF
    Thu 9 Sep 2021 13:51
    #4
    Anonym (Ny mamma) skrev 2021-09-09 11:55:40 följande:

    Som rubriken säger - hur länge ammade ni? De rekommendationer jag sett är heltidsamning i 6 mån och sen deltidsamning upp till 2 år.

    Saken är att jag pga ålder gärna skulle vilja försöka få två barn tätt. Skulle gärna heltidsamma 6 mån om det går; men hur mycket minskar man möjligheten till en ny hälsosam graviditet om man deltidsammar 2 år?


    Delammade i princip från start. Jag var borta första dygnet, då koppades de (tvillingar). Sen koppades de och vi försökte få igång amningen på sjukhuset. När vi kom hem försökte jag helamma men det gick inte, fick inte igång produktionen och de gick ner i vikt. Efter 4 månader var jag tom och de fick bara flaska. 
  • Anonym (Jo)
    Thu 9 Sep 2021 18:59
    #5

    Helammade i 6 månader, delvis till 12 månader.

  • Anonym (M)
    Thu 9 Sep 2021 19:08
    #6

    Jag helammade 5-6 månader och sedan delamning tills de var strax över 2 för alla tre barnen. Jag fick tillbaka min mens 14-16 månader efter förlossningarna, men har strax över 3 år mellan barnen. Jag ville ha barn tätt innan jag blev mamma, men när jag väl hade mitt första barn var jag inte redo, varken mentalt eller kroppsligt förrän efter ett par år.

  • Anonym (Ny mamma) Trådstartaren
    Thu 9 Sep 2021 19:11
    #7
    Anonym (M) skrev 2021-09-09 19:08:40 följande:

    Jag helammade 5-6 månader och sedan delamning tills de var strax över 2 för alla tre barnen. Jag fick tillbaka min mens 14-16 månader efter förlossningarna, men har strax över 3 år mellan barnen. Jag ville ha barn tätt innan jag blev mamma, men när jag väl hade mitt första barn var jag inte redo, varken mentalt eller kroppsligt förrän efter ett par år.


    Förstår. Jag kommer fylla 39 rätt snart efter barnet kommer så väntar jag så lämge är der nog för länge.

    Hade hemskt gärna varit 5-10 år yngre men livet blev inte så. Jag är dock extremt lycklig över det här barnet för sin alldeles egen del såklart.
  • Thu 9 Sep 2021 19:14
    #8

    Det är nog ganska få som faktiskt delammar upp till två år. Mitt barn tappade intresset för bröstmjölk väldigt fort när vi började med vanlig mat ordentligt, vid runt 7 månader. Den enda anledningen till att jag fortsatte amma på morgonen i en dryg månad extra var för att slippa gå upp så tidigt och fixa frukost. Andra barn börjar bitas när de får tänder...

    Angående din fråga om att bli gravid igen så går det inte att veta i förväg. Det finns de som helammar men ändå blir gravida bara några månader efter förlossningen, och det finns de som inte får tillbaka mensen förrän de slutat amma helt. Du får helt enkelt börja med ett barn, och sen se hur det går med allt.

  • Anonym (2 år)
    Thu 9 Sep 2021 19:14
    #9

    Ammade i 2 år, fick dock tillbaka mensen efter 3 månader. Men det är så olika när mensen kommer.

    Är gravid med andra barnet och planerar också 2 års amning trots att vi vill ha tredje direkt efter egentligen, men tänker att jag inte vill "beröva" barnet amning bara för att eventuellt kanske få syskon tätt. Blir det så blir det, men det är såklart lite mer stressigt om man har åldern emot sig.

  • Anonym (Mina)
    Thu 9 Sep 2021 19:39
    #10

    Alla mina barn har själva fasat ut amningen vid ca 1 års ålder. Har passat mig bra. Är ju inte som att man behöver tvinga på ett barn bröstmjölk efter den åldern ändå. Men någonstans mellan 8 mån och ett år tycker jag du ska försöka amma om du vill och kan. På slutet kanske det bara handlar om lite på morgon och kväll tex.

  • Thu 9 Sep 2021 19:43
    #11

    Andra barnet helammade jag i 6 månader och sedan delammade jag till strax innan han fyllde 1 år (just för att jag ville få tillbaka ägglossningen). Tredje barnet helammade jag 6-7 månader (hon var osugen på mat), sedan ammade jag till hon var runt 1 år och 9 månader, då tröttnade jag. Ägglossning och mens fick jag tillbaka när hon var runt 17-18 månader, när vi bara ammade 1-2 ggr om dagen och ibland gick det en dag mellan.

  • Anonym (Lia)
    Thu 9 Sep 2021 19:52
    #12

    Ammade cirka 18 månader. Helamning cirka 5 månader, lite då och då till året, mest morgon och kväll sista halvåret. Mensen kom tillbaka när jag slutade helamma.

    Jag har aldrig hört nånting om att amning skulle öka risken för missfall (du skriver hälsosam graviditet) och känner många som långtidsammat och även tandemammat. Men en del får ju inte igång ägglossningen vid delamning heller och då blir man ju inte gravid, men det går väl att fundera över OM det uppstår ifall man ska dra ner på eller sluta amma, eller vänta lite längre med ny graviditet.

  • Thu 9 Sep 2021 20:21
    #13

    Fick tillbaka mensen så fort jag inte helammade längre och det var vid sex månader. Sedan delammade jag morgon och kväll tills han var 22 månader för att det var mysigt.

  • Sat 11 Sep 2021 14:13
    #14

    Beror nog mycket på hur barnet är med vanlig mat. Min grundtanke var att amma fritt till minst ett år, men min son tappade intresset totalt strax efter 6 månader när vi introducerade vanlig mat - han fullkomligt vräkte i sig av maten, började sova gott hela nätterna och slutade till på köpet kräkas i tid och otid.

    Tog nog ytterligare ett halvår innan jag fick tillbaka mensen men det där är ju väldigt individuellt.

  • Anonym (Anna)
    Sat 11 Sep 2021 14:26
    #15

    Heltidsammade båda barnen 6 mån. Deltidsammade första tills hon var 9 mån då hon slutade självmant, andra till 1,5 år. Jag ville sluta mycket tidigare, tyckte till slut det kändes äckligt att amma ett barn som var stort nog att springa runt och prata (min helt egna subjektiva känsla) men hon ville inte sluta, till sist fick jag avvänja henne för jag pallade inte mer.

    Mensen kom igång båda gångerna efter ca ett år. När barnet har börjat äta riktig mat är ju ammandet mer en liten slurk och man agerar levande napp så man producerar ju inte så mycket mjölk längre, jag tror inte ammandet har sådär jättestor påverkan på när mensen kommer igång. Såvida det inte är frågan om att sluta amma helt tidigt, då får man kanske mens tidigare än man skulle ha fått normalt. Men bröstmjölken är så värdefull åtminstone första dryga halvåret så det går inte att motivera att sluta amma bara för att kunna bli gravid igen.

Svar på tråden Hur länge ammade ni?