• Thu 9 Sep 2021 20:02
    12578 visningar
    72 svar
    +2
    72
    12578

    Tips på fina, ovanliga flicknamn önskas

    Rädda ett namn som är på väg att dö ut?


    Medelåldern för en kvinna som heter Syster i tilltalsnamn är 84,3 år, en genomsnittlig Karl Gustaf är 74,9 år. Vanligtvis kommer de gammalsvenska namnen igen med ett par tre generationers mellanrum, men så har alltså inte skett med dessa.


    Andra namn som ser ut att falla i glömska är Gösta, Inga-Britta och Alfhild.


  • Thu 9 Sep 2021 20:03
    #7
    +2

    Här är en lista på pojk- och flicknamn som håller på att dö ut:*


     


    Pojknamn som håller på att dö ut:


    Kjäll Karl Gustaf Karl Erik Göte Karl Axel Gösta Väinö Adolf Knud Rune

    Flicknamn som håller på att dö ut:


    Syster Anna Lisa Inga Lisa Helfrid Gully Inga-Britta Lempi Anna Greta Gunborg Alfhild
  • Sat 11 Sep 2021 15:19
    #25
    -1
    Anonym (E) skrev 2021-09-10 17:00:59 följande:
    Flera av dessa namn är bland de vanligaste vi har i Sverige. Ett flertal av pojknamnen du listar ligger dessutom på topp 100 över vilka namn som ges till nyfödda

    Det var bara ett tips till TS att leta bland namn som håller på att dö ut, kan man rädda dem så kanske det kan kännas lite roligt? Så jag googlade bara "svenska namn som håller på att dö ut" och tog en lista som kom upp.


    Jag har letat efter de pojknamn som finns på topp100-listorna du skriver om, men hittar inte dessa namn där:


    Pojknamn som håller på att dö ut:


    Kjäll Karl-Gustaf Karl-Erik Göte Karl-Axel Gösta Väinö Adolf Knud Rune

    Men jag har iofs bara kollat listorna:


    2019: svenskanamn.se/artiklar/de-100-mest-populara-pojknamnen-pa-nyfodda-2019/
    2020: www.expressen.se/mama/barn-baby/populara-pojknamn-flicknamn-2020-hela-listan/
    2018: www.expressen.se/mama/mamaliv/har-ar-sveriges-200-popularaste-bebisnamn-2018/
    Men du kanske menar något år tidigare?


    SCB namnsök ger inte heller att dessa namn skulle vara extremt populära eller ha låg medelålder (vilket visar att namnet blivit populärt att ge till nyfödda eftersom medelåldern då sjunker drastiskt).
    Rune sticker ut lite med nästan 7000 som har namnet (av 10,5 miljoner pers i Sverige), men man kan ju välja ett dubbelnamn då om man vill vara mer unik, tex finns det max 1 som heter Kjäll-Rune och bara 5 st som heter Karl-Rune.


    263 personer har Kjäll som efternamn Förnamn:

    86 män har Kjäll som tilltalsnamn


    Totalt 135 män har Kjäll som förnamn


    Sökningen gjordes på den stavning som du angav. Om det finns andra stavningar av namnet ingår de inte bland träffarna.


    Visste du att:

    Medelåldern för tilltalsnamnet Kjäll är 78


    154 personer har Karl Gustaf som tilltalsnamn Förnamn:

    154 män har Karl Gustaf som tilltalsnamn


    Totalt 154 män har Karl Gustaf som förnamn


    Sökningen gjordes på den stavning som du angav. Om det finns andra stavningar av namnet ingår de inte bland träffarna.


    Visste du att:

    Medelåldern för tilltalsnamnet Karl Gustaf är 76


    826 personer har Karl Erik som tilltalsnamn Förnamn:

    826 män har Karl Erik som tilltalsnamn


    Totalt 826 män har Karl Erik som förnamn


    Sökningen gjordes på den stavning som du angav. Om det finns andra stavningar av namnet ingår de inte bland träffarna.


    Visste du att:

    Medelåldern för tilltalsnamnet Karl Erik är 77


    2 714 personer har Göte som tilltalsnamn Förnamn:

    2 714 män har Göte som tilltalsnamn


    Totalt 10 333 män har Göte som förnamn


    Efternamn:

    13 personer har Göte som efternamn


    Sökningen gjordes på den stavning som du angav. Om det finns andra stavningar av namnet ingår de inte bland träffarna.


    Visste du att:

    Medelåldern för tilltalsnamnet Göte är 76


    Sök på namn – Hur många heter ...?

    I Namnsök ingår namn i den folkbokförda befolkningen 31 december 2020. Endast namn som minst två personer har visas. Sökning kan göras på förnamn eller efternamn var för sig, men inte kombinationer av för- och efternamn.


    Sök för- eller efternamn


    197 personer har Karl Axel som tilltalsnamn Förnamn:

    197 män har Karl Axel som tilltalsnamn


    Totalt 197 män har Karl Axel som förnamn


    Sökningen gjordes på den stavning som du angav. Om det finns andra stavningar av namnet ingår de inte bland träffarna.


    Visste du att:

    Medelåldern för tilltalsnamnet Karl Axel är 75


    4 499 personer har Gösta som tilltalsnamn Förnamn:

    4 499 män har Gösta som tilltalsnamn


    Totalt 25 238 män har Gösta som förnamn


    Totalt 12 kvinnor har Gösta som förnamn


    Efternamn:

    5 personer har Gösta som efternamn


    Sökningen gjordes på den stavning som du angav. Om det finns andra stavningar av namnet ingår de inte bland träffarna.


    Visste du att:

    Medelåldern för tilltalsnamnet Gösta är 72


    198 personer har Väinö som tilltalsnamn Förnamn:

    198 män har Väinö som tilltalsnamn


    Totalt 523 män har Väinö som förnamn


    Sökningen gjordes på den stavning som du angav. Om det finns andra stavningar av namnet ingår de inte bland träffarna.


    Visste du att:

    Medelåldern för tilltalsnamnet Väinö är 76


    153 personer har Adolf som tilltalsnamn Förnamn:

    153 män har Adolf som tilltalsnamn


    Totalt 1 990 män har Adolf som förnamn


    Efternamn:

    2 personer har Adolf som efternamn


    Sökningen gjordes på den stavning som du angav. Om det finns andra stavningar av namnet ingår de inte bland träffarna.


    Visste du att:

    Medelåldern för tilltalsnamnet Adolf är 73


    Sök på namn – Hur många heter ...?

    I Namnsök ingår namn i den folkbokförda befolkningen 31 december 2020. Endast namn som minst två personer har visas. Sökning kan göras på förnamn eller efternamn var för sig, men inte kombinationer av för- och efternamn.


    Sök för- eller efternamn


    141 personer har Knud som tilltalsnamn Förnamn:

    141 män har Knud som tilltalsnamn


    Totalt 275 män har Knud som förnamn


    Sökningen gjordes på den stavning som du angav. Om det finns andra stavningar av namnet ingår de inte bland träffarna.


    Visste du att:

    Medelåldern för tilltalsnamnet Knud är 75


    Sök på namn – Hur många heter ...?

    I Namnsök ingår namn i den folkbokförda befolkningen 31 december 2020. Endast namn som minst två personer har visas. Sökning kan göras på förnamn eller efternamn var för sig, men inte kombinationer av för- och efternamn.


    Sök för- eller efternamn


    6 603 personer har Rune som tilltalsnamn Förnamn:

    6 603 män har Rune som tilltalsnamn


    Totalt 26 713 män har Rune som förnamn


    Totalt 8 kvinnor har Rune som förnamn


    Efternamn:

    225 personer har Rune som efternamn


    Sökningen gjordes på den stavning som du angav. Om det finns andra stavningar av namnet ingår de inte bland träffarna.


    Visste du att:

    Medelåldern för tilltalsnamnet Rune är 74


  • Sat 11 Sep 2021 21:09
    #37
    Anonym (Gj) skrev 2021-09-11 16:06:34 följande:
    Du vet kanske att man klarar av att finna den här informationen helt själv?
    Annars kan man skriva in länken så att man slipper ta upp en hel sida.

    Eftersom den jag svarade tydligen lyckas hitta dessa namn på topplistor, så tvivlade jag på att mina länkar eller hänvisningar skulle godtas den här gången. Den jag svarade godtog inte det vid mitt förra inlägg så jag tog det säkra före det osäkra och klistrade in informationen, så att inga tvivel skulle finnas.


    Vet du om att man kan skrolla neråt och inte läsa sådant man tycker tar för mycket plats? Internet tar inte slut bara för att jag använder "en hel sida"...

  • Sat 11 Sep 2021 21:12
    #38
    -1
    trollhona skrev 2021-09-11 17:22:34 följande:
    Varför leta pojknamn när det står tydligt i trådstarten att hon vill ha hjälp med flicknamn?
    För att den jag svarade var inte TS, utan den som påstod att just pojknamnen var på topplistorna.
    Vilket jag finner märkligt när inget av dessa pojknamn är särskilt vanliga, de har en medelålder på 72+ år och står med på listor över namn som är på väg att försvinna.

    Hade personen påpekat samma sak om flicknamnen så hade jag svarat på flicknamnen...

    För allmänintresse tog jag med både de 10 flicknamnen som hotar att försvinna + de 10 pojknamnen som är i samma läge i mitt svar till TS. Därefter har jag svarat andra än TS på frågor/funderingar/repliker som handlat om pojknamnen.
  • Sun 12 Sep 2021 20:05
    #49
    Liisa21 skrev 2021-09-12 09:58:31 följande:
    Det gör inget om dom är vanliga. Jag vill bara ha tips på nya ,helst lite ovanliga då jag hört alla och vill fastna för något nytt. Då vi kört fast. Skulle vara härligt att hitta något wow namn.
    Av dina förslag gillade jag Alina mest. : )
    Ragnhild, Märit och Märta är inte så väldigt vanliga.
Svar på tråden Tips på fina, ovanliga flicknamn önskas