• Anonym (Saga)

    Bortglömd

    Ute efter lite tankar kring detta. 


    Jag gick till en psykoterapeut, första gången. Vi träffades varje vecka i 1 månad sedan ca varannan vecka i 3 månader. Jag öppnade mig mkt och verkligen la ner mkt energi för att det skulle hjälpa mig må bättre. 


    En vecka sa hen att nästa gång vi ses ska vi gå en sväng i ett naturområde. Detta för att jag har svårt att komma ut och göra saker samt gillar naturen. Hon skulle höra av sig via Mail om datum.

    Nu har det gått så pass många månader att jag insett att hen glömt bort mig.. Vilket känns hemskt. Då jag sagt saker som jag aldrig sagt till någon och nu känner jag mig typ smutsig. Hon sket uppenbarligen i mina känslomässiga sår då hon bara glömde mig helt. Förstår att jag bara är en i mängden av patienter, men att gå så långt att glömma att en existerar..


    Jag tänker nu att jag inte ska höra av mig och påminna. För vill bara glömma att det hände och för att jag inte vill ha det bekräftat att hon glömde.

    Hur hade ni gjort?

  • Svar på tråden Bortglömd
  • Anonym (G)
    Anonym (Saga) skrev 2021-09-09 18:01:12 följande:

    Ute efter lite tankar kring detta. 


    Jag gick till en psykoterapeut, första gången. Vi träffades varje vecka i 1 månad sedan ca varannan vecka i 3 månader. Jag öppnade mig mkt och verkligen la ner mkt energi för att det skulle hjälpa mig må bättre. 


    En vecka sa hen att nästa gång vi ses ska vi gå en sväng i ett naturområde. Detta för att jag har svårt att komma ut och göra saker samt gillar naturen. Hon skulle höra av sig via Mail om datum.

    Nu har det gått så pass många månader att jag insett att hen glömt bort mig.. Vilket känns hemskt. Då jag sagt saker som jag aldrig sagt till någon och nu känner jag mig typ smutsig. Hon sket uppenbarligen i mina känslomässiga sår då hon bara glömde mig helt. Förstår att jag bara är en i mängden av patienter, men att gå så långt att glömma att en existerar..


    Jag tänker nu att jag inte ska höra av mig och påminna. För vill bara glömma att det hände och för att jag inte vill ha det bekräftat att hon glömde.

    Hur hade ni gjort?


    Fick du inga bra svar i din förra tråd?

    Jag hade själv hört av mig efter någon/några veckor, om jag var nöjd med hen, eftersom det ligger i mitt intresse att må bra. Att hen inte hört av sig behöver inte betyda att hen skiter i dig. 

  • Anonym (Saga)
    Anonym (G) skrev 2021-09-09 18:08:08 följande:

    Fick du inga bra svar i din förra tråd?

    Jag hade själv hört av mig efter någon/några veckor, om jag var nöjd med hen, eftersom det ligger i mitt intresse att må bra. Att hen inte hört av sig behöver inte betyda att hen skiter i dig. 


    Var ingen tråd jag startade utan det bara kom upp i diskussionen 
  • Anonym (?)

    Varför utgår du ifrån att hon struntat i dig och inte sökt dig utan att få tag i dig? Eller blivit långtidssjuk tex?

  • Anonym (E)

    Det märks att du behöver hennes hjälp iaf. Lyft blicken från egot lite och inse att saker händer som en terapeut inte hade kunnat förutse. Hon kan ha blivit sjuk i corona. Någon släkting kan ha dött. Hon kanske har bytt jobb.

    Varför har du låtit det gå flera månader utan att kontakta henne?

  • Anonym (Saga)
    Anonym (E) skrev 2021-09-09 19:00:20 följande:

    Det märks att du behöver hennes hjälp iaf. Lyft blicken från egot lite och inse att saker händer som en terapeut inte hade kunnat förutse. Hon kan ha blivit sjuk i corona. Någon släkting kan ha dött. Hon kanske har bytt jobb.

    Varför har du låtit det gå flera månader utan att kontakta henne?


    Hmm ego? Är snarare tvärtom att jag inte vill störa personen med min värdelösa själ.

    Jag har sett denna vara aktiv med roliga foton osv på facebook så tror ej någon katastrof har hänt denne person.
  • Anonym (E)
    Anonym (Saga) skrev 2021-09-09 19:06:04 följande:
    Hmm ego? Är snarare tvärtom att jag inte vill störa personen med min värdelösa själ.

    Jag har sett denna vara aktiv med roliga foton osv på facebook så tror ej någon katastrof har hänt denne person.
    Allt handlar inte om dig.

    Seriöst, stalkar du din terapeut....? Se till att få en ny så snart du kan.
  • Anonym (Saga)
    Anonym (E) skrev 2021-09-09 21:01:18 följande:
    Allt handlar inte om dig.

    Seriöst, stalkar du din terapeut....? Se till att få en ny så snart du kan.
    Nej, det vet jag, inget handlar om mig, jag är helt värdelös.

    Är knappast att stalka att kolla någon facebook sida. Snarare nyfikenhet om hon levde med tanke på det som hände.
  • Tow2Mater

    Ar det inte normalt patienten som sätter upp nästa möte med sin behandlare? Inte tvärtom? Du ska väl ringa till hennes kontor/sekreterare och sätta upp det.

  • Anonym (Saga)
    Tow2Mater skrev 2021-09-09 22:38:03 följande:

    Ar det inte normalt patienten som sätter upp nästa möte med sin behandlare? Inte tvärtom? Du ska väl ringa till hennes kontor/sekreterare och sätta upp det.


    Nej hon sa att hon skulle höra av sig på Mail om tid och plats. 
  • Anonym (33)

    Men nåt kan ju ha hänt? Hon kanske har avslutat sin tjänst, eller fått en kris av nått slag, sjukskrivning, dödsfall vem vet.. Klart att du ska kolla om hon är kvar för att sedan fråga vad som hände med er planering. Är hon kvar och inget har inträffat så har hon ju helt försummat en patient. Men kolla först hur det ligger till.

  • Anonym (Anonyma)

    Anledningen till att flera säger va inte så ego och allt kretsar inte kring dig själv, är för att många med dålig självkänsla centraliserar allt tillbaka till sig själv - dvs ditt ego. ?Jag är så dålig?, ?jag är så värdelös?, ?jag duger ingenting till?. Ser du ett mönster i alla mina tre påståenden? JAG.

    Dvs utgå inte från dig själv för att skapa en egen sanningen som egentligen är låååångt från verkligheten.

    Den enklaste förklaringen är oftast den sanna, något har kommit i vägen. Sen när du själv inte hört av dig så kanske hen tror att du inte vill.ä längre. Det behöver inte va svårare än så.

    Man måste ta ansvar även fast man mår super dåligt, ta ansvar för dina tankar och sluta tryck med dig själv. Ring upp!

  • Anonym (Saga)

    Uppdatering 

    Ringde. Det var så att han var upptagen med annat och kunde ej erbjuda tider just nu..

    han sa alltså på vårt senaste möte för ca 3,5 månader sedan att han skulle höra av sig med nästa tid. Utan ett ord om att det skulle ta flera månader?! Det brukade vara varannan vecka. Jag trodde ju han glömt mig liksom. Han borde väl ändå ha hört av sig och meddelat om att det skulle bli en lång paus? Det skulle blivit ca 5 månader i ovisshet om jag ej tagit modet till mig och hört av mig. Ej okej tycker jag.


    Kan tilläggas här att jag är sjukskriven och detta var det enda jag hade i mitt liv, och det visste han om.

  • Anonym (förstår)
    Anonym (Saga) skrev 2021-11-06 14:46:00 följande:

    Uppdatering 

    Ringde. Det var så att han var upptagen med annat och kunde ej erbjuda tider just nu..

    han sa alltså på vårt senaste möte för ca 3,5 månader sedan att han skulle höra av sig med nästa tid. Utan ett ord om att det skulle ta flera månader?! Det brukade vara varannan vecka. Jag trodde ju han glömt mig liksom. Han borde väl ändå ha hört av sig och meddelat om att det skulle bli en lång paus? Det skulle blivit ca 5 månader i ovisshet om jag ej tagit modet till mig och hört av mig. Ej okej tycker jag.


    Kan tilläggas här att jag är sjukskriven och detta var det enda jag hade i mitt liv, och det visste han om.


    Jag beklagar att din terapeut var så okänslig och oprofessionell, förstår att du känner dig ledsen.

    Absolut inte ok, det ingår i terapeutens arbete att höra av sig, dessutom borde han haft en annan terapeut att referera dig till om han hade fullt, otroligt fult gjort, så gör man inte.

    Konstigt att vara så empatisk och engagerar som den här terapeuten verkar vara.

    Igen, jag beklagar, det är ju inte så att man bara vill börja om som patient, med en helt ny som inte ens fått en överlämning, fy.
  • Anonym (förstår)
    Anonym (förstår) skrev 2021-11-06 15:02:23 följande:
    Jag beklagar att din terapeut var så okänslig och oprofessionell, förstår att du känner dig ledsen.

    Absolut inte ok, det ingår i terapeutens arbete att höra av sig, dessutom borde han haft en annan terapeut att referera dig till om han hade fullt, otroligt fult gjort, så gör man inte.

    Konstigt att vara så empatisk och engagerar som den här terapeuten verkar vara.

    Igen, jag beklagar, det är ju inte så att man bara vill börja om som patient, med en helt ny som inte ens fått en överlämning, fy.
    Menar såklart oempatisk och oengagerad,  tydligen så svårt att tro om en terapeut att jag till och med skrev fel.
  • ToniErdmann

    Jag hade tagit kontakt och frågat vad som hänt. Kan finnas naturlig orsak.

    Din terapeut kanske har blivit sjuk eller har något annat hänt.

    Så skulle jag börja.

  • Anonym (Marie)
    ToniErdmann skrev 2021-11-06 15:21:13 följande:

    Jag hade tagit kontakt och frågat vad som hänt. Kan finnas naturlig orsak.

    Din terapeut kanske har blivit sjuk eller har något annat hänt.

    Så skulle jag börja.


    Mottagningen ska i så fall höra av sig och meddela.
  • ToniErdmann
    Anonym (Marie) skrev 2021-11-06 16:00:31 följande:
    Mottagningen ska i så fall höra av sig och meddela.
    Kan ha blivit något knas som förklarar saken, men tar du inte kontakt får du heller inte veta hur det är.
Svar på tråden Bortglömd