• Bjorn87

    Odin - hur känns det för svenskar?

    Vi tycker om Odin som namn för vår andra son, men min fru frågade på en forum (internationell) vad man tänkte om namn och där fanns två skandinaviska vem associera det med extrem höger (politisk, jag vet inte hur det heter på svensk).


    Min fru tror att det är dålig och tycker mycket mindre om namnet på den grund.


     


    Vi är både inte svensk och min fråga är därför vad ni som svenskar tänker om namnet Odin.


     


    Tack alla

  • Svar på tråden Odin - hur känns det för svenskar?
  • fluu

    Inte extremt på något vis. Och även om det hade varit det, så är det ju då bara bra att använda namnet och "avstigmatisera" det. Jag gillar namnet rent ljudmässigt och ursprungsmässigt. Sedan får man själv läsa på om guden och känna om det är något som man tycker passar ens barn.


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Anonym (Jbone)
    Anonym (Erik) skrev 2021-09-11 13:00:10 följande:
    Ja Loke var ingen trevlig personlighet. Lite i stil med Judas
  • mari123

    Känns udda. Man måste smaka på det rejält.........kan funka. Inget jag skulle välja som namn på ett barn men det finns ju folk till allt. 

  • Maya84
    Bjorn87 skrev 2021-09-09 21:37:36 följande:

    Vi tycker om Odin som namn för vår andra son, men min fru frågade på en forum (internationell) vad man tänkte om namn och där fanns två skandinaviska vem associera det med extrem höger (politisk, jag vet inte hur det heter på svensk).


    Min fru tror att det är dålig och tycker mycket mindre om namnet på den grund.


     


    Vi är både inte svensk och min fråga är därför vad ni som svenskar tänker om namnet Odin.


     


    Tack alla


    Så ni båda vill inte ge er son ett namn ni båda tycker är fint, för att 2 personer ni inte känner på ett forum, har en personlig åsikt om namnet ni tycker om?
  • Anonym (X)
    Maya84 skrev 2021-09-11 19:10:01 följande:

    Så ni båda vill inte ge er son ett namn ni båda tycker är fint, för att 2 personer ni inte känner på ett forum, har en personlig åsikt om namnet ni tycker om?


    Det är ju ganska fler än de 2 personerna.

    Jag tycker det är bra att ha koll på konnotationerna ett namn har, så får man ta ställning sen.
  • Maya84
    Anonym (X) skrev 2021-09-11 19:11:55 följande:
    Det är ju ganska fler än de 2 personerna.

    Jag tycker det är bra att ha koll på konnotationerna ett namn har, så får man ta ställning sen.
    Enligt TS så var det två stycken på ett forum, så det var därför jag ställde min fråga, varför 2 stycken skall styra ett val av deras eget val av namn på sitt eget barn.

    Att det sen är 10, 17 eller 100 000 som anser detsamma skall spela roll, varför exakt?

    Odin är ett namn, och knappast olagligt att kallas, oavsett vad "ganska fler" anser om det.
  • Anonym (X)
    Maya84 skrev 2021-09-11 19:20:29 följande:

    Enligt TS så var det två stycken på ett forum, så det var därför jag ställde min fråga, varför 2 stycken skall styra ett val av deras eget val av namn på sitt eget barn.

    Att det sen är 10, 17 eller 100 000 som anser detsamma skall spela roll, varför exakt?

    Odin är ett namn, och knappast olagligt att kallas, oavsett vad "ganska fler" anser om det.


    Ja, jag missade ett många.

    Tja, kanske för att man gör livet svårare från början för barnet genom att kalla det nåt som folk har negativa associationer till? Det finns ju en anledning att du inte får döpa barn till Rumpan, att fundera ett varv till, oavsett vad som är lagligt, är bara schysst.
  • Anonym (L)
    mari123 skrev 2021-09-11 16:36:53 följande:

    Känns udda. Man måste smaka på det rejält.........kan funka. Inget jag skulle välja som namn på ett barn men det finns ju folk till allt. 


    Varför är du alltid så jävla dryg i dina svar?
  • Maya84
    Anonym (X) skrev 2021-09-11 19:27:14 följande:
    Ja, jag missade ett många.

    Tja, kanske för att man gör livet svårare från början för barnet genom att kalla det nåt som folk har negativa associationer till? Det finns ju en anledning att du inte får döpa barn till Rumpan, att fundera ett varv till, oavsett vad som är lagligt, är bara schysst.
    Ja om man tycker att  "folks negativa associationer " spelar mer roll än sin egen vilja att välja namn till sitt eget barn så förstår jag att man bryr sig om andras åsikter om vad som är ok eller inte.

    Du kanske inte visste att Rumpa, är namnet på bakdelen på kroppen, och inte ett namn, som Odin är, så din jämförelse är bara märklig, och att flera i Sverige heter Odin, inte Rumpa, just kanske för att Odin är ett gammalt namn på en av asagudarna, liksom Balder Tor och Freja är.
    Men förklara gärna varför just Odin skulle vara så negativt isåfall?
  • Anonym (hjkh)

    Min son heter Tyr efter krigsguden i nordisk mytologi. Det är ovanligt men fint tycker jag :) Odin är också vackert,liksom Idun (tjejnamn), Heimdal (kille) och Njord.

  • mari123
    Anonym (L) skrev 2021-09-11 19:30:59 följande:
    Varför är du alltid så jävla dryg i dina svar?
    Dryg? Ja kanske. Jag har väldigt svårt för konstiga namn på barn för att föräldrarna ska sticka ut så det skiner väl igenom kanske!?
  • fluu
    mari123 skrev 2021-09-12 05:48:27 följande:

    Dryg? Ja kanske. Jag har väldigt svårt för konstiga namn på barn för att föräldrarna ska sticka ut så det skiner väl igenom kanske!?


    Fast hur är Odin konstigt? Det är välbekant genom att vi från låg ålder lär oss om mytologi i skolan och det är vanligt i Norge. Namnet är dessutom enkelt stavnings- och uttalsmässigt.
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • mari123
    fluu skrev 2021-09-12 14:50:52 följande:
    Fast hur är Odin konstigt? Det är välbekant genom att vi från låg ålder lär oss om mytologi i skolan och det är vanligt i Norge. Namnet är dessutom enkelt stavnings- och uttalsmässigt.
    Ja så tycker du och TS undrar ju vad vi tycker!
  • Silverjenny

    Och nu har TS totalt tappat sugen att döpa sitt barn till Odin eller att ens bo i Sverige förmodligen efter allt detta småsinta tjafsande...

  • fluu
    mari123 skrev 2021-09-13 07:28:58 följande:

    Ja så tycker du och TS undrar ju vad vi tycker!


    Och jag undrar vad du bygger ditt tyckande på.
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
Svar på tråden Odin - hur känns det för svenskar?