Inlägg från: Anonym (Ize) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Ize)

Orkar inte jobba

Hade jag blivit ekonomiskt oberoende hade jag sagt upp mig på direkten!

Vill inte heller jobba, gör det för att jag måste. Drömjobben är tyvärr utom räckhåll men hade jag inte behövt lön hade jag kunnat syssla med det om jag var arbetsfri.

Att inte jobba behöver inte alls betyda att man är lat eller inte utvecklas. Det finns ju massor man kan göra som arbetsfri, och då har man ännu fler timmar på dygnet att göra utvecklande saker. Man är inte fast med schema och arbetsuppgifter.

Ni som bara utvecklas av att jobba, gör ni ingenting på fritiden?

• Anonym (Ize)
    Anonym (Julle) skrev 2021-09-13 12:50:20 följande:

Jag upplever att de som har intressanta utvecklande jobb även utvecklar sig på fritiden. Det ligger i personligheten liksom.

Vissa utvecklande saker och situationer kan bara göras i en omgivning där det finns tillräckligt med pengar och folk är mer eller mindre avlönade.

Det finns ju också exempel inom IT-världen där briljanta system tagits fram helt idellt, gratis shareware.

Idellt arbete är fantastiskt och det finns massor av utvecklande saker att göra om man vore ekonomiskt oberoende.

Jag är dock övertygad om att de som fortsätter jobba trots att de inte behöver förstår sina valmöjligheter.

I många fall kan det handla om företagare som inte vill göra en exit ut sitt livsverk. Eller vill utveckla något där det krävs pengar och volym av strukturerat arbete.

Nu riktade jag mig till de i tråden som kallar de som inte vill jobba för lata och för att inte vilja utvecklas.

Om de vet att man även kan utveckla sig på fritiden borde de veta att det även gäller de som inte vill jobba? För det låter ju på dem som att endast ett jobb kan vara utvecklande och inte fritiden.

Det finns de som lever för att jobba och det finns dem som jobbar för att leva, och i båda kategorierna finns det de som både älskar, hatar och är neutrala till sitt jobb.

Man kan hata sitt jobb men vilja stanna för lönen, eller älska sitt jobb men ändå egentligen inte vilja jobba pga att man värderar sin fritid högre, t ex.

Hade jag fått välja hade jag inte jobbat alls trots att jag inte hatar mitt jobb. Jag gillar det sociala och att åstakomma något. Men hade jag varit ekonomiskt oberoende hade jag kunnat utvecklas på det sätt jag vill på ett helt annat sätt än jag kan göra idag.
  • Anonym (Ize)
    Anonym (blä2) skrev 2021-09-13 14:05:40 följande:

Jag vill leva. Både på jobbet och på fritiden. Köper inte din inmålning i hörnet av antingen eller.

Du kan inte plocka ur saker ur sitt sammanhang, det blir fel.

De som lever för att jobba är de som inte skulle sluta jobba ens om de fick in 100 miljoner på kontot.

De som jobbar för att leva skulle sluta jobba om de fick en stadig inkomst de kunde leva på utan att behöva jobba även om det inte innebar att de anses rika.

Jag har ingenstans skrivit att det är antingen eller, jag skriver om dessa två kategorier.
  • Anonym (Ize)
    Anonym (blä2) skrev 2021-09-13 14:20:18 följande:

Ett otroligt meningslöst resonemang. Ytterst få får någonsin in 100 miljoner på kontot. Vi kan bortse från dessa.

Ännu färre får en stadig inkomst de kan leva på som ramlar ned i huvudet på dem. Vi kan bortse från den gruppen också.

Det var exempel på ytterligheter för att visa vad jag menade. HUR kan du inte förstå?

Men ok, jag ska förklara lite enklare så att du hänger med den här gången.

Det finns människor som tycker att jobbet är jätteviktigt och de kommer alltid vilja jobba oavsett omständigheter.

Och det finns människor som inte vill jobba alls men de gör det för att de måste för att kunna bo och äta.

Den första gruppen skulle aldrig sluta jobba om de inte tvingades till det och den andra gruppen jobbar bara för att de tvingas till det.

Sådär. Nu kanske du fattar.
  • Anonym (Ize)
    Anonym (Julle) skrev 2021-09-13 15:02:51 följande:

Varför gör inte Klarnas grundare en exit? Vad tror du?

För att personen gillar att jobba?
  • Anonym (Ize)
    Anonym (Julle) skrev 2021-09-13 15:33:02 följande:

Du ser verkligen inte skillnaden på ett vanligt 9-5 och grunda Klarna?

Vart vill du komma egentligen? Att grundaren av Klarna jobbar mer än 9-17? 9-17 är väl inte särskilt vanligt det heller, det är ju bara 8 h och mindre än heltid om man räknar bort rast/lunch.

Människor jobbar för att de måste i de flesta fall och i många fall också för att de vill.

Sen finns det de som inte vill men gör det ändå och de som inte vill och lyckas komma undan och leva på bidrag.

Vad är problemet att det finns de som skulle sluta jobba direkt om de kunde?
  • Anonym (Ize)
    Anonym (Julle) skrev 2021-09-13 16:15:43 följande:

Nej det är så mycket mer än så men jag ger faktiskt upp här och nu,

Berätta då?

Eller hade du inget att komma med?

Han hade väl inte startat klarna ens från första början om det inte var för att han gillar att jobba mycket.
  • Anonym (Ize)
    Anonym (Julle) skrev 2021-09-13 16:15:43 följande:

Nej det är så mycket mer än så men jag ger faktiskt upp här och nu,

Du känner honom och vet exakt hur han tycker och tänker eller varför drar du upp just denna kille?

Jag känner flera st som älskar sina jobb och aldrig skulle sluta jobba. Känner flera som vill byta jobb. Känner även de som inte vill jobba alls helst. Och känner de som inte ens jobbar av olika orsaker.

Klarna-grundaren skulle kunna sälja och sluta om han ville. Han hade kunnat låta bli att grunda ett företag alls om han bara ville jobba 8 h om dagen.
  • Anonym (Ize)
    Anonym (Julle) skrev 2021-09-13 16:49:18 följande:

Entreprenörer bygger saker. De går inte till jobbet.

Ändå ett val han gjort för att han gillar att vara entreprenör då.

Tror du han valt att starta Klarna om han inte ville bygga bolag?
Svar på tråden Orkar inte jobba