• Hobbe729

    Starka känslomässiga reaktioner - utmattning

    Jag har gått igenom 2 utmattningar. Den första var tung, mörk och jag var borta över 1 år i en utmattningsdepression.

    Den andra borde inte kommit men jag tappade bort mig själv igen och arbetade för mycket. Mina marginaler finns inte fullt ut så jag är fortfarande sårbar. Den här gången så gick det inte lika djupt utan jag stannade upp snabbare. Det känns bra att jag inte bara körde på men jag känner mig ledsen över att jag hamnade här igen,

    Nu märker jag att jag får starka känsloreaktioner i min vardag. Den kan t ex vara att familjen gör något "litet" som jag reagerar på. Den reaktionen skapar en stark känslomässig reaktion vilket leder till att det tar mycket energi och glädje från min kropp och själ.

    Jag skriver dagbok och har idag insett att det här är ett stort återkommande problem för mig. Det är inte bra att jag reagerar så starkt på olika "småsaker" och att det leder till att min energi försvinner och dessutom även glädjen.

    Är det någon som känner igen sig och har erfarenheter av vad är bra saker att göra för att komma framåt?

    Min första diagnos var utmattningsdepression och min andra var utmattning.

  • Svar på tråden Starka känslomässiga reaktioner - utmattning
  • Anonym (vidbränd)

    Min utmattning var som en svart vak under isen. Isen är svag rätt länge efter, vaken går upp alldeles för lätt, och jag blir fortsatt högkänslig av stress.

    Det låter klyschigt jag vet men försök hitta andningsövningar du kan göra varje dag, det påverkar ens kropp och psyke mer än man kan tro.

    Undvik helst koffein, satsa på god sömnhygien och att bli en vanemänniska med dina sovtider.

    Gå på ett yogapass eller hitta något du kan göra som du tycker om där du får vara själv i ett rum, i stillhet, och fokusera bara på det. Färglägg eller måla, kalligrafera, pussla, kladda med lera, sätt fröer och pyssla med- vad som helst som ger andra typer av sensorisk input än din hjärna får i ekorrhjulet.

    Själv löser jag korsord och skriver med fel hand innan jag ska sova- det känns på något vis som att min hjärna släpper annat för att den måste fokusera på den ovana handrörelsen då.

    När alla nervändar är överretade och slitna så måste de få vila, även om hjärnan fortfarande stirrar runt och säger att man "måste" och "borde" en massa. Låt den inte lura dig.

  • Anonym (Ärlighet)

    Det första du måste inse är inte att du gått igenom två utmattningar. Du har gått igenom en och är fortfarande mitt i en till. Det räcker inte med att ha passerat den mest akuta fasen, resten av tillfrisknandet kan ta flera år till. Och utöver det kommer du antagligen alltid vara känsligare för stress resten av livet.

    Lyssna på kroppen, ta hand om dig. Det är inte över än, även om du kommit en god bit på väg.

  • Hobbe729
    Anonym (vidbränd) skrev 2021-09-11 20:11:48 följande:

    Min utmattning var som en svart vak under isen. Isen är svag rätt länge efter, vaken går upp alldeles för lätt, och jag blir fortsatt högkänslig av stress.

    Det låter klyschigt jag vet men försök hitta andningsövningar du kan göra varje dag, det påverkar ens kropp och psyke mer än man kan tro.

    Undvik helst koffein, satsa på god sömnhygien och att bli en vanemänniska med dina sovtider.

    Gå på ett yogapass eller hitta något du kan göra som du tycker om där du får vara själv i ett rum, i stillhet, och fokusera bara på det. Färglägg eller måla, kalligrafera, pussla, kladda med lera, sätt fröer och pyssla med- vad som helst som ger andra typer av sensorisk input än din hjärna får i ekorrhjulet.

    Själv löser jag korsord och skriver med fel hand innan jag ska sova- det känns på något vis som att min hjärna släpper annat för att den måste fokusera på den ovana handrörelsen då.

    När alla nervändar är överretade och slitna så måste de få vila, även om hjärnan fortfarande stirrar runt och säger att man "måste" och "borde" en massa. Låt den inte lura dig.


    Tack, bra tips på andningsövningar. Jag har "tänkt" på andning/joga/mindfullness men inte kommit längre. Jag ska börja direkt imorgon och testa mig framåt.
  • Hobbe729
    Anonym (Ärlighet) skrev 2021-09-11 20:16:21 följande:

    Det första du måste inse är inte att du gått igenom två utmattningar. Du har gått igenom en och är fortfarande mitt i en till. Det räcker inte med att ha passerat den mest akuta fasen, resten av tillfrisknandet kan ta flera år till. Och utöver det kommer du antagligen alltid vara känsligare för stress resten av livet.

    Lyssna på kroppen, ta hand om dig. Det är inte över än, även om du kommit en god bit på väg.


    Bra insikt, tack för din beskrivning. Jag har inte 2 utmattningar utan har inte kommit igenom med full återhämtning ännu.

    Jag har ägnat så många år och timmar till karriären att jag inser mer och mer att jag behöver lära mig att vara på ett annat sätt, Vad tycker jag är roligt att göra utöver familj och jobb?

    Tack för bra medskick.
Svar på tråden Starka känslomässiga reaktioner - utmattning