• Anonym (kollega)

    Hur får jag henne att förstå?

    Det pågår ett tröttsamt drama på jobbet just nu och en person som är inblandad riskerar att få sparken om hon fortsätter som nu. 


    Visst, hon är vuxen och får ta ansvar för sig själv, men hon är en uppskattad kollega om än inte vän. Hon är vanligtvis väldigt väldigt bra på sitt jobb. 


    Till saken då: (jag ger dem namn för att det ska vara enklare att läsa) Det handlar om Nina, Bosse och Annika


    Nina på mitt jobb är tillsammans med Bosse som också jobbar här men på en annan avdelning. 


    De har inte varit tillsammans jättelänge, 1.5 år ungefär, dock bara öppet för alla i ca 6 månader. De har haft det struligt de senaste tre månaderna och Bosse har tillfälligt bott i sin brors attefallshus den senaste v. 


    Orsaken till strulet är att båda har varit singlar länge innan de blev ett par och inte vana att kompromissa. Nina har dessutom sin hobby som inte vill ge upp, hon har bjudit med Bosse men han tycker det är tråkigt och vill inte. Bosse kan dock bli svartsjuk på att det även finns män som utövar hobbyn och att han flyttade till attefallshuset var för att Nina var ute sent med sina vänner från hobbyn utan att höra av sig under kvällen. Hon kom hem sent och då hade Bosse dragit till sin bror och lämnat en lapp. 


    Nina ringer upp och Bosse är barnsligt sur och Nina blir förbannad till slut och säger: Nä, men bo hos din bror då och sitt där och tjura. 


    Sen vägrar båda att ta första kontakten för att reda ut det hela. 


    In på scenen kliver då Annika. Annika är förtjust i Bosse sedan länge, men det har aldrig varit något mellan dem. Annika passar på att vara extra snäll och smörar  för Bosse fast det fattar ju inte han. 


    Det slutar med att de hamnar i säng en kväll och Nina har fått veta det. Bosse sa det och han ångrar sig väldigt mycket och har bedyrat Nina sin kärlek. Nina har efter en del om och men tagit honom tillbaka, hon är arg men var själv med en annan man i början av deras dejtande då hon inte uppfattade det som att hon och Bosse bara skulle träffa varandra medan han tyckte det var solklart att de var exklusiva med varandra. De redde ut det då och NIna känner att de kan reda ut detta också. 


    Annika å sin sida, är mycket arg. Hon förväntade sig att sexet skulle leda till att hon och Bosse skulle bli ett par. 


    Annika har en arbetsledarroll på jobbet och Nina arbetar i samma arbetslag. Annika ger Nina de sämsta passen, de jobbigaste arbetsuppgifterna, de värsta helgerna osv. Hon svarar knappt på tilltal heller om Nina frågar nåt. Vid möten kan Nina räcka upp handen länge utan att Annika 'ser' det eller om det är flera så tar hon dem före Nina. 


    I mitten står jag, jag känner Nina privat, jobbar närmast Annika och Bosse och jag började jobba samtidigt på företaget för ca 5-6 år sen. 


     


    Hur får jag Annika att förstå att  hon kommer att varnas och i slutändan sparkas om hon inte lägger ner sin attityd mot Nina? Jag har pratat med henne, påpekat att andra också märker hur hon behandlar Nina.  Flera av de andra har kommit och frågat vad som hänt eftersom Annika beter sig så mot Nina. 


    Jag har själv ingen chefsposition men vill inte berätta för chefen än,  jag vill ge Annika en chans att själv lägga av. 

  • Svar på tråden Hur får jag henne att förstå?
  • 8airam8

    Det låter som att du har gjort det du kan göra. Nu kan du bara titta på spektaklet, gör inget mer. Annika kanske inte kommer förstå, hon kanske får sparken. Det är okej att få sparken när man beter sig illa.


    The first glass of wine is all about the food, the second glass is about love and the third glass is about mayhem.
  • Anonym (F)

    Du har gjort vad du kan.

    En chef måste steppa upp och reda ut det här.

    Det krävs rätt mycket för att få sparken. Personen måste alltid få en reprimand först. Hur ska Annika kunna ändra sig om hennes beteende inte får några konsekvenser? Hon tillåts härja för ni håller tyst. Eller oxå vet cheferna men skiter i det. Sånt förekommer också.

  • Anonym (H)

    Ni måste ju givetvis ta detta med chefen/hr/facket nu på en gång.

    Annika kommer inte avskedas direkt utan antingen få en varning eller omplaceras direkt med tanke på att hennes beteende är så tydligt och extremt

  • Anonym (Hold my beer)

    Annika ÄR vuxen och ja, hon borde faktiskt få sparken för hon bete sig riktigt svinigt. Hon tar ut hämnd på Nina och det är faktiskt straffbart. Räknas som mobbning och lite allt möjligt.

    Du måste ta det här med chefen, annars bidrar du till arbetsplatsmobbning också!! Alla som står vid sidan och bara tittar på när en person blir utsatt av en annan är inget mindre än en medlöpare, du ger ditt tysta samtycke till den där behandlingen. Tycker du att Nina förtjänar sådana kollegor...?

  • Anonym (aaa)

    Texten låter som att det är du TS som är Nina. Även om ni skulle vara kollegor som du skriver, så verkar du veta väldigt många detaljer för att vara en som råkar stå bredvid. 

    Skulle jag ha fel tror jag att du ska skapa lite distans från Nina eftersom det verkar ta stor del av ditt liv att engagera dig i detta? 

    Och jobbsituationen - inte din sak (om du inte är Nina). Det handlar om 3 vuxna personer. Sköter någon av dem inte sitt jobb får denne skylla sig själv och ta konsekvenserna. 

  • Anonym (Camilla)

    Men herregud vilken lekstuga. Förstår att det känns skit att sitta i mitten. Men! När ni kliver över tröskeln på jobbet då är det jobbet som gäller. Professionella. Allt privatliv ska ni lämna utanför. I synnerhet i det här fallet. Annika kan inte bete sig som en försmådd barnunge. Bosse och Nina ska hålla sina relationsproblem utanför.

    Du har gjort vad du kunnat. Ev kan du begära enskilt samtal med personalchefen och förklara dilemmat. Risken är dock att någon av de tre kombattanterna kommer tycks att du är en skvallerbytta.

  • Anonym (kollega)
    Anonym (Nej) skrev 2021-09-11 23:10:38 följande:

    Det är inte grej. Håll dig utanför helt.


    Det är tyvärr svårt då jag jobbar nära Annika och Nina är en av mina bästa vänner. Bosse och jag känner varandra väl då vi i början jobbade på samma avdelning: 
  • Anonym (kollega)
    Anonym (F) skrev 2021-09-12 00:13:19 följande:

    Du har gjort vad du kan.

    En chef måste steppa upp och reda ut det här.

    Det krävs rätt mycket för att få sparken. Personen måste alltid få en reprimand först. Hur ska Annika kunna ändra sig om hennes beteende inte får några konsekvenser? Hon tillåts härja för ni håller tyst. Eller oxå vet cheferna men skiter i det. Sånt förekommer också.


    Annika har redan tidigare fått reprimander för hur hon har skött sin arbetsledarroll, men på annan avdelning så hon har flyttats till oss och det har hittills gått bra. 


    Jag har pratat med henne och också sagt att om detta inte upphör så kommer jag att ta det med cheferna, men hon bara fnyser och säger att vi bara inbillar oss. 

  • Anonym (kollega)

    .


    Anonym (H) skrev 2021-09-12 06:38:25 följande:

    Ni måste ju givetvis ta detta med chefen/hr/facket nu på en gång.

    Annika kommer inte avskedas direkt utan antingen få en varning eller omplaceras direkt med tanke på att hennes beteende är så tydligt och extremt


    Hon är omplacerad hos oss sedan en tidigare, liknande händelse på annan avdelning. Hos oss har det gått bra hittills. 

    Ja, cheferna kommer att blandas in på måndag em om jag inte ser en förändring vid fördelningssmötet på måndag morgon. 

Svar på tråden Hur får jag henne att förstå?