• Anonym (dange­rouski­ss)
    Mon 13 Sep 2021 12:13
    5247 visningar
    86 svar
    86
    5247

    Vem ska skämmas mest? Den som är gift?

    www.allas.se/relationer/affar-med-chefen-gjorde-mig-gravid/7240811

    Några kommentarer på facebook:

    Hon ska skämmas! Göra så mot en medsyster! Vi kvinnor måste va rädda om varandra inte bara göra som vi känner för. lite impulskontroll om jag får be!

      
    varför är de hon som ska skämmas när de är han som är gift??

  • Svar på tråden Vem ska skämmas mest? Den som är gift?
  • Anonym (FYI)
    Fri 17 Sep 2021 15:37
    #71
    +1
    LadyJane skrev 2021-09-17 15:15:33 följande:
    Så du menar på fullt allvar att alla människor runt omkring dig har ansvar för din psykiska välmåga om de känner till dig det minsta och det som du eventuellt kan reagera illa på?

    För det är konsekvensen av det du säger; att så fort någon är medveten om något som kan skada en annan människa känslomässigt så har den personen ansvar för din ohälsa. Den personen ska avstå från att göra det där som du kan må dåligt av.

    Det betyder i förlängningen att du inte är ansvarig för ditt eget liv eller mående utan lägger det i händerna på andra. Bekvämt nog ger det dig någon att skylla på om du mår dåligt. Det kan vara chefen som beordrar dig att jobba på julafton eller väninnan som dejtar en kille du bara hatar ända in i märgen. 

    Personligen anser jag att det ligger nära en omyndighetsförklaring - att man inte tar ansvar för sina egna handlingar utan skyller allt på alla andra.
    Det kallas...Att ta hänsyn...
    Nåt som du verkar sakna helt.
  • Anonym (man)
    Fri 17 Sep 2021 15:47
    #72
    LadyJane skrev 2021-09-17 15:15:33 följande:
    Så du menar på fullt allvar att alla människor runt omkring dig har ansvar för din psykiska välmåga om de känner till dig det minsta och det som du eventuellt kan reagera illa på?

    För det är konsekvensen av det du säger; att så fort någon är medveten om något som kan skada en annan människa känslomässigt så har den personen ansvar för din ohälsa. Den personen ska avstå från att göra det där som du kan må dåligt av.

    Det betyder i förlängningen att du inte är ansvarig för ditt eget liv eller mående utan lägger det i händerna på andra. Bekvämt nog ger det dig någon att skylla på om du mår dåligt. Det kan vara chefen som beordrar dig att jobba på julafton eller väninnan som dejtar en kille du bara hatar ända in i märgen. 

    Personligen anser jag att det ligger nära en omyndighetsförklaring - att man inte tar ansvar för sina egna handlingar utan skyller allt på alla andra.
    Och du tror inte att det är lite skillnad på att ta hand om en människas psyke och att ge fan i att göra livet surt för en annan person?

    Du tror inte att det är lite skillnad på att låta människor vara i fred och att medvetet orsaka psykiskt lidande på andra?

    Du överkomplicerar medvetet något som är ganska självklart. Varför ska någon öht orsaka eller delta i att orsaka andra människor lidande för sitt eget nöjes skull?

    Ja att skylla sitt medverkande på andra är absolut att omyndigförklara sig själv. Ungefär som att man skulle vara för förståndshandikappad för att förstå att det man deltar i skadar någon annan eller inte förstod att man hade kunna låta bli om man velat. Jag menar tom en 5 åring förstår väl att delta i att kasta sand på Kalle kommer göra Kalle ledsen?
  • Fri 17 Sep 2021 15:54
    #73
    Anonym (FYI) skrev 2021-09-17 15:37:39 följande:
    Det kallas...Att ta hänsyn...
    Nåt som du verkar sakna helt.
    Så du tror att du får rätt genom personliga påhopp? Det är inte så det funkar utan den som inte visar hänsy6n här är närmast du genom din kommentar.

    Har du öht någon endaste lite reflektion av resonemanget?
  • Fri 17 Sep 2021 15:58
    #74
    Anonym (man) skrev 2021-09-17 15:47:20 följande:
    Och du tror inte att det är lite skillnad på att ta hand om en människas psyke och att ge fan i att göra livet surt för en annan person?

    Du tror inte att det är lite skillnad på att låta människor vara i fred och att medvetet orsaka psykiskt lidande på andra?

    Du överkomplicerar medvetet något som är ganska självklart. Varför ska någon öht orsaka eller delta i att orsaka andra människor lidande för sitt eget nöjes skull?

    Ja att skylla sitt medverkande på andra är absolut att omyndigförklara sig själv. Ungefär som att man skulle vara för förståndshandikappad för att förstå att det man deltar i skadar någon annan eller inte förstod att man hade kunna låta bli om man velat. Jag menar tom en 5 åring förstår väl att delta i att kasta sand på Kalle kommer göra Kalle ledsen?
    Kan du försöka vara lite mer saklig och lite mindre rabiat?
    Då går det eventuellt att diskutera. För det är väl det du vill i detta diskussionsforum eller vill du bara vråla ut din åsikt?

    Det är inte alls överkomplicerat utan en konsekvens av resonemanget att man har ansvar för någon annan om man är medveten om att den kan lida illa.

    Varför vill du bara att detta ska gälla exklusivt för otrohet?
    Det blir jäkligt dubbelmoraliskt, som jag visade i resonemanget. Men det är kanske dubbelmoral som du menar är överkomplicerat?

    Det var inte så jag sa och det vet du. Jag repeterar: att lägga ansvaret däör det inte här hemma , "för att de varit medvetna" är att skylla på andra (att inte lägga ansvaret där det hör hemma). Det är att omyndigförklara sig själv och den som egentligen bör ha ansvaret.
  • Fri 17 Sep 2021 15:59
    #75
    Anonym (man) skrev 2021-09-17 15:47:20 följande:
    Jag menar tom en 5 åring förstår väl att delta i att kasta sand på Kalle kommer göra Kalle ledsen?
    Du kan uppenbarligen inget om barn.
  • Anonym (man)
    Fri 17 Sep 2021 16:01
    #76
    LadyJane skrev 2021-09-17 15:59:45 följande:
    Du kan uppenbarligen inget om barn.
    Det är kanske du som inte kan se skillnad på uppfostrade barn och ouppfostrade barn?
  • Fri 17 Sep 2021 16:02
    #77
    Anonym (man) skrev 2021-09-17 16:01:39 följande:
    Det är kanske du som inte kan se skillnad på uppfostrade barn och ouppfostrade barn?
    Du kan uppenbarligen ingenting om barn och hur de fungerar.
  • Anonym (FYI)
    Fri 17 Sep 2021 16:14
    #78
    LadyJane skrev 2021-09-17 15:54:04 följande:
    Så du tror att du får rätt genom personliga påhopp? Det är inte så det funkar utan den som inte visar hänsy6n här är närmast du genom din kommentar.

    Har du öht någon endaste lite reflektion av resonemanget?
    Den var dåligObestämd
  • Anonym (man)
    Fri 17 Sep 2021 16:17
    #79
    LadyJane skrev 2021-09-17 15:58:46 följande:
    Kan du försöka vara lite mer saklig och lite mindre rabiat?
    Då går det eventuellt att diskutera. För det är väl det du vill i detta diskussionsforum eller vill du bara vråla ut din åsikt?

    Det är inte alls överkomplicerat utan en konsekvens av resonemanget att man har ansvar för någon annan om man är medveten om att den kan lida illa.

    Varför vill du bara att detta ska gälla exklusivt för otrohet?
    Det blir jäkligt dubbelmoraliskt, som jag visade i resonemanget. Men det är kanske dubbelmoral som du menar är överkomplicerat?

    Det var inte så jag sa och det vet du. Jag repeterar: att lägga ansvaret däör det inte här hemma , "för att de varit medvetna" är att skylla på andra (att inte lägga ansvaret där det hör hemma). Det är att omyndigförklara sig själv och den som egentligen bör ha ansvaret.
    På vilket sätt menar du att det är "rabiat" att propagera för att folk ska låta bli att delta i att såra andra?

    Det är väl klart att du överkomplicerar, så svårt är det väl inte att förstå begreppet "ta hänsyn till andra människor"  att det krävs 15 a sidor och 754 inlägg för att förstå?

    Vem har sagt att detta skulle vara exklusivt för otrohet? Att ta hänsyn till andra människor är inte exklusivt för någonting. Det är snarare du och några andra som argumenterar för att otrohet skulle vara ett undantag där man kan skita i att ta hänsyn till andra.

    Jag ser att du undvek att svara på min fråga så jag ställer den igen...

    Varför ska någon öht orsaka eller delta i att orsaka andra människor lidande för sitt eget nöjes skull?
  • Anonym (man)
    Fri 17 Sep 2021 16:19
    #80
    LadyJane skrev 2021-09-17 16:02:38 följande:
    Du kan uppenbarligen ingenting om barn och hur de fungerar.
    Ok, så du menar att barn inte fattar att kasta sand i fejset på en annan kommer göra den ungen ledsen?
  • Anonym (Maja)
    Fri 17 Sep 2021 18:40
    #81

    Jag tycker väl att det är rätt överdrivet att akriva arga meddelanden om att nån ska skämmas på grund av en "läsarberättelse" i nåt magasin. Kanske nån som hade en dålig dag och behövde avreagera sig.

    Sen tycker jag att den typen av solidaritetskrav på grund av kön är lite fåniga. I alla fall i sammanhanget. Otroheten hade ju varit lika illa om det varit en man han hade varit otrogen med,

  • Anonym (Maja)
    Fri 17 Sep 2021 18:45
    #82
    Anonym (man) skrev 2021-09-15 16:51:15 följande:

    Nope, moralen avgör bara om man tycker att ligga med en upptagen person är rätt eller fel, det förändrar ingenting kring att personen deltar i otroheten. Mao att personen deltar i otroheten ÄR fakta, sen om det är rätt eller fel är en moraliska fråga.

    Alltså är det irrationellt att påstå att en person som medvetet ligger med en upptagen person inte deltar i otroheten för det är liksom ganska självklar att om man hjälper någon utföra en handling så har man deltagit i handlingen och nej otrohet är absolut inget undantag, det är en handling som alla andra.

    Nu repeterar du återigen samma felaktiga och missvisande argument som gått runt runt i tråden. Ingen har sagt att den som DELTAR i otroheten är otrogen. Det som sägs är att personen DELTAR i en otrohet inte att personen är otrogen själv. Och iom att personen DELTAR så har personen givetvis ett ansvar för sitt deltagande.


    Det där tror jag att jag diskutert med dig i en annan tråd. Men det beror ju på hur man tolkar begreppet otrohet. Enligt min språkkänsla kan man inte delta i nån annans otrohet eftersom otrohet betyder att ha en sexuell relation med någon annan än sin partner bakom dennes rygg. Och det kan ju bara den som har en partner göra, ingen annan kan delta i den handlingen (pm definitionen av otrohet är den jag beskriver).
  • Anonym (man)
    Fri 17 Sep 2021 19:37
    #83
    Anonym (Maja) skrev 2021-09-17 18:45:29 följande:
    Det där tror jag att jag diskutert med dig i en annan tråd. Men det beror ju på hur man tolkar begreppet otrohet. Enligt min språkkänsla kan man inte delta i nån annans otrohet eftersom otrohet betyder att ha en sexuell relation med någon annan än sin partner bakom dennes rygg. Och det kan ju bara den som har en partner göra, ingen annan kan delta i den handlingen (pm definitionen av otrohet är den jag beskriver).
    Om du tittar lite närmare på din egen text kommer du nog märka att du blandar ihop att vara otrogen och att delta i en otrohet. Precis som du skriver så kan den som deltar i en otrohet inte själv vara otrogen, men det som diskuteras är ju inte om personen själv otrogen utan att personen DELTAR i den andras otrohet.
  • Anonym (Maja)
    Fri 17 Sep 2021 20:11
    #84
    Anonym (man) skrev 2021-09-17 19:37:10 följande:

    Om du tittar lite närmare på din egen text kommer du nog märka att du blandar ihop att vara otrogen och att delta i en otrohet. Precis som du skriver så kan den som deltar i en otrohet inte själv vara otrogen, men det som diskuteras är ju inte om personen själv otrogen utan att personen DELTAR i den andras otrohet.


    Och det är det jag menar att man inte kan. Man kan inte delta i nån annans otrohet eftersom själva otroheten innebär just det jag skriver och den kan ingen annan delta i utifrån min språkänsla. Däremot kan man ju på olikasätt hjälp en person så att den lättare kan vara otrogen, tex attsom kompis gå med på att ljuga om att kompisen sover hos en fast att hen är med sin älskare. Då hjälper man ju sin vän men man är för den skulle inte delatig i själva otroheten.

    Så tänker jag utifrån ordet betydelse.
  • Anonym (Maja)
    Fri 17 Sep 2021 20:18
    #85
    Anonym (man) skrev 2021-09-17 19:37:10 följande:

    Om du tittar lite närmare på din egen text kommer du nog märka att du blandar ihop att vara otrogen och att delta i en otrohet. Precis som du skriver så kan den som deltar i en otrohet inte själv vara otrogen, men det som diskuteras är ju inte om personen själv otrogen utan att personen DELTAR i den andras otrohet.


    Förresten är det kanske ordet delta som vi lägger olika betydelse i. Jag tänker att om man deltar i något är man också en aktiv part i något. Om jag deltar i ett lopp är jag själv med och springer loppet tex. Om jag servar min springande kompis med vatten är jag inte själv deltagare i loppet däremot. Men du kanske använder det ordet på ettannat sätt?
  • Sat 18 Sep 2021 17:21
    #86
    Anonym (man) skrev 2021-09-17 19:37:10 följande:
    Om du tittar lite närmare på din egen text kommer du nog märka att du blandar ihop att vara otrogen och att delta i en otrohet. Precis som du skriver så kan den som deltar i en otrohet inte själv vara otrogen, men det som diskuteras är ju inte om personen själv otrogen utan att personen DELTAR i den andras otrohet.
    Som älskare/älskarinna kan man inte delta i någon annans otrohet. Det är bara de äkta makarna som kan delta i sådant.
    Älskaren/älskarinnan deltar i sexakten.

    Att man vill ha det till att även älskaren deltar är för att förskjuta skuld- och ansvarsfrågan. Oftast gör man det för att få bort strålkastarljuset från den försmådde.
    För det är så enkelt egentligen. Det finns inget "tillfället gör tjyven" utan det finns alltid orsaker till varför någon är otrogen. Oftast för att det knasar i relationen. I relationen är man två som agerar och två som har ansvar för relationen. Är någon otrogen är det mycket enklare att skylla på och lägga delar av ansvaret på älskaren/älskarinnan istället för att titta på sig själv och varför otroheten uppstod från första början.
    Man förskjuter ansvar och skuld och tar på sig en mycket tätstickad offerkofta.
Svar på tråden Vem ska skämmas mest? Den som är gift?