• patriciaaah

    Maken vill flytta pga jobb

    Hej jag känner att det börjar bli jobbigt när min man tjatar om att vi ska flytta så att han kommer närmare till sitt jobb. Nu har han 4,3 mil till jobbet. Jag har ett anpassat halvtidsjobb här vi bor pga fysisk nedsatt ork. Har inget körkort så om vi flyttar är jag tvungen att söka nya jobb. Jag trivs väldigt bra där jag jobbar nu och känner inte alls för att flytta och bli arbetssökande samt bo några längre mil bort från min familj.

    Hur tänker ni är jag löjlig eller är det han som är bekväm som inte vill pendla 4,3 mil tur och retur 5 dagar i veckan?

  • Svar på tråden Maken vill flytta pga jobb
  • Anonym (X)

    Umgås han med kollegorna, vill han det?
    Finns det boende i samma prisklass, är det lätt att få?
    Vad, utöver kanske 5 min resväg istället för 35 = en timme om dagen, väger mot att riva upp er vardag som den ser ut nu?

  • Anonym (....)
    patriciaaah skrev 2021-09-13 14:00:44 följande:

    Han har pendlat i lite mer än 1 månad så speciellt trött på pendling kan han inte vara. Har du läst mitt tidigare svar? Är meningslöst att pendla för min del även om jag har körkort då hälften av lönen kommer gå åt till bensinpengar då jag endast kan jobba halvtid och med en försäkringskassa som vägrar ge mig sjukpenning för andra hälften. Hade det varit ett heltidsjobb eller med hjälp från försäkringskassan hade jag absolut kunnat offra mig att pendla för att få ha kvar jobbet.


    Varför ska fk ge dig sjukpenning på 50% när du själv valt att jobba endast 50%?

    För att få sjukpenning ska man ha en sjukskrivning, som sedan bedöms av fk. Får igenom brukar det vara 50% av dagarna och inte klassiskt halvtid. Och under en begränsad period.
  • patriciaaah
    Anonym (....) skrev 2021-09-15 10:18:31 följande:

    Varför ska fk ge dig sjukpenning på 50% när du själv valt att jobba endast 50%?

    För att få sjukpenning ska man ha en sjukskrivning, som sedan bedöms av fk. Får igenom brukar det vara 50% av dagarna och inte klassiskt halvtid. Och under en begränsad period.


    Och det tror du att jag inte har sökt mer än tillräckligt? Min läkare har skrivit under dessa fem år jag haft detta jobb 6 st läkarintyg på att jag har rätt till aktivitetsersättning pga min fysiskt nedsatta sjukdom men som de flesta vet så skiter försäkringskassan fullständigt i det. Så jag får bara acceptera läget.
  • Anonym (....)
    patriciaaah skrev 2021-09-19 20:19:04 följande:

    Och det tror du att jag inte har sökt mer än tillräckligt? Min läkare har skrivit under dessa fem år jag haft detta jobb 6 st läkarintyg på att jag har rätt till aktivitetsersättning pga min fysiskt nedsatta sjukdom men som de flesta vet så skiter försäkringskassan fullständigt i det. Så jag får bara acceptera läget.


    Aktivitetsersättning är inte samma som sjukpenning och det får man heller inte på halvtid. Så där har din äkare gjort fel.
  • patriciaaah
    Fiona M skrev 2021-09-13 17:16:38 följande:

    Hur ser din prognos ut TS? Kommer du bli bättre eller är nedsättningen permanent?


    Det är permanent. Komplicerat hjärtfel sedan födseln.
  • Anonym (G)
    Anonym (....) skrev 2021-09-19 20:29:04 följande:

    Aktivitetsersättning är inte samma som sjukpenning och det får man heller inte på halvtid. Så där har din äkare gjort fel.


    Aktivitetsersättning får man till 29 års ålder. Jag misstänker att ts är äldre än så.

    Det som då är aktuellt är sjukersättning (icke att förväxla med sjukpenning) vilket är ersättning man kan få om ens förmåga till arbete anses permanent nedsatt och inte kommer kunna rehabiliteras. Sjukersättning går att få på deltid.
  • Anonym (G)
    patriciaaah skrev 2021-09-19 20:45:00 följande:

    Det är permanent. Komplicerat hjärtfel sedan födseln.


    Då skulle jag absolut inte byta jobb om jag var du.

    Som jag skrev tidigare så antar jag att du får bostadsbidrag om du bor ensam? Dina kostnader kommer troligen inte bli högre om han flyttar ut.

    Bo särbos om han inte klarar av att pendla.

    I din situation är det oerhört dumt att lämna ett arbete som faktiskt fungerar
  • LFF
    patriciaaah skrev 2021-09-13 14:07:50 följande:
    Han åker bil, ca 35 min enkel väg. Ja det är enda anledningen till att han vill flytta. Jag har haft mitt anpassade jobb i 5 år och känner väl inte alls för att självmant säga upp mig för att ev då bli arbetslös för att han ska kunna kliva upp 1 timme senare på morgonen.
    4,5 mil på 35 minuter är ju ingenting i pendlingstid. Han är tramsig. Du har ett anpassat jobb. Han får anpassa sig till dig och dina förutsättningar. 
  • SaraL77

    35 minuter är ingen pendlingstid att prata om! Herregud vad bekväma vissa är alltså. Förvånad över att han klarar av sitt jobb givet den kassa attityden.

  • Anonym (Tråkigt)

    Har din man någon lösning på hur din arbetssituation skulle lösas om ni flyttar eller tjatar han bara?

    Det är ju inte lätt för dig att hitta ett anpassat jobb som du trivs med. 35 minuters pendling däremot är ju ingenting.

    Har ni det bra med varandra annars? Är han nöjd med livet i orten ni bor på eller vill han flytta även av andra skäl t ex större samhälle med möjlighet till fler aktiviteter.

    Alldeles oavsett tycker jag att du ska ta körkort, för din egen skull.

  • patriciaaah
    Anonym (G) skrev 2021-09-19 20:52:11 följande:
    Aktivitetsersättning får man till 29 års ålder. Jag misstänker att ts är äldre än så.

    Det som då är aktuellt är sjukersättning (icke att förväxla med sjukpenning) vilket är ersättning man kan få om ens förmåga till arbete anses permanent nedsatt och inte kommer kunna rehabiliteras. Sjukersättning går att få på deltid.
    Nepp är inte äldre än 29 så det är aktivitetsersättning som gäller för mig.
  • patriciaaah
    Anonym (Tråkigt) skrev 2021-09-20 11:40:00 följande:

    Har din man någon lösning på hur din arbetssituation skulle lösas om ni flyttar eller tjatar han bara?

    Det är ju inte lätt för dig att hitta ett anpassat jobb som du trivs med. 35 minuters pendling däremot är ju ingenting.

    Har ni det bra med varandra annars? Är han nöjd med livet i orten ni bor på eller vill han flytta även av andra skäl t ex större samhälle med möjlighet till fler aktiviteter.

    Alldeles oavsett tycker jag att du ska ta körkort, för din egen skull.


    Han tycker jag ska leva på a-kassa tills jag hittar ett nytt jobb eller strunta i att skaffa nytt jobb om jag ist känner för det och bara vara hemma vilket inte känns så lockande.
    Annars har vi det bra skulle jag säga. Han har inga intressen av några aktiviteter på fritiden så tror inte flytten skulle ge så mkt mer än närmare till jobbet och mindre pengar till bensin.
  • patriciaaah
    Anonym (X) skrev 2021-09-15 10:03:04 följande:

    Umgås han med kollegorna, vill han det?
    Finns det boende i samma prisklass, är det lätt att få?
    Vad, utöver kanske 5 min resväg istället för 35 = en timme om dagen, väger mot att riva upp er vardag som den ser ut nu?


    Han har nyss börjat på jobbet så än har han inget umgänge med någon kollega förutom när han är på jobbet. Boende är relativt lätt att få. För min del blir det ju inget positivt med en flytt, kommer känna mig väldigt isolerad av att spendera de mesta av dagarna sittandes själv i en lägenhet. Har direkt inget umgänge då mina vänner bor långt borta.
  • SaraL77
    patriciaaah skrev 2021-09-20 13:37:20 följande:

    Han tycker jag ska leva på a-kassa tills jag hittar ett nytt jobb eller strunta i att skaffa nytt jobb om jag ist känner för det och bara vara hemma vilket inte känns så lockande.

    Annars har vi det bra skulle jag säga. Han har inga intressen av några aktiviteter på fritiden så tror inte flytten skulle ge så mkt mer än närmare till jobbet och mindre pengar till bensin.


    Ja, han verkar ju göra allt för att stärka och motivera dig! (...not). Vad ser du hos honom egentligen? Låter mer som att han försöker avskärma dig mer och mer vilket är tidiga tecken på psykisk och fysisk misshandel.
  • Anonym (G)
    patriciaaah skrev 2021-09-20 13:37:20 följande:

    Han tycker jag ska leva på a-kassa tills jag hittar ett nytt jobb eller strunta i att skaffa nytt jobb om jag ist känner för det och bara vara hemma vilket inte känns så lockande.

    Annars har vi det bra skulle jag säga. Han har inga intressen av några aktiviteter på fritiden så tror inte flytten skulle ge så mkt mer än närmare till jobbet och mindre pengar till bensin.


    Du har tre månaders karens om du säger upp dig. Dessutom får du bara 80% av lönen när du går på a-kassa. Jag antar att han har tänkt stå för ditt inkomstbortfall? Och hur har han tänkt lösa sidtuarunen när din a-kassa efter ett år är slut? För arbeten som

    Fungerar för dig antar jag inte växer på träd?

    INGEN sund människa skulle säga upp sig utan nytt jobb när vi pratar om en flytt på 30 minuter. Man kan eventuellt ta den chansningen om man skall flytta många timmar bort.

    Så nej. Du säger inte upp dig för att han skall kunna få kortare pendling (från en pendling som i dagsläget dessutom är rimlig)

    Och finns väl också risk att fk bedömer din arbetsförmåga annorlunda om du säger upp dig.

    Dessutom står du inför en situation om några år där du inte längre har aktivitetsersättning. Då gäller det också att fk beviljar sjukersättning istället och det är inte självklart
  • Fiona M
    patriciaaah skrev 2021-09-20 13:37:20 följande:
    Han tycker jag ska leva på a-kassa tills jag hittar ett nytt jobb eller strunta i att skaffa nytt jobb om jag ist känner för det och bara vara hemma vilket inte känns så lockande.
    Annars har vi det bra skulle jag säga. Han har inga intressen av några aktiviteter på fritiden så tror inte flytten skulle ge så mkt mer än närmare till jobbet och mindre pengar till bensin.
    Känns helt självklart att ni inte borde flytta.
  • Anonym (Tråkigt)

    Du menar att han på fullt allvar tycker att du ska leva på bidrag och bli isolerad i hemmet för att han efter en månad ska slippa 35 minuters bilkörning? För han tror väl inte att anpassade roliga jobb växer på träd?

    Jag blir lite fundersam om det inte ligger annat bakom. Kommer han från ett land där det är brukligt att kvinnan stannar i hemmet? Vem står på kontraktet eller äger ni boendet?

    Dessutom, du säger att han precis börjat jobbet. Då är han förmodligen provanställd. Dvs han kan bli av med jobbet och sedan tvingas köra en timme åt ett annat håll för nästa jobb.

  • Anonym (Anna)

    Ni har båda två lika mycket rätt att bo nära jobbet.

    I Stockholm där jag bor är inte 35 min resväg så mycket att orda om, det är inte så lätta att byta bostad. Är din sambo medveten om att det inte är så lätt ty byta bostad under tiden man är provanställd.

  • Anonym (ta hand om dig)

    Jag tycker utifrån vad som framgått ifrån dig att ni inte ska flytta. Han får vänja sig vid att pendla. Ditt jobb betyder mycket för dig både socialt och ekonomiskt tänker jag och du har familjen nära också. Så många viktiga aspekter att ta hänsyn till. Om det är enda aspekten bensin kostnader och pendlingstid så väger dina argument tyngre. Den lön som ditt jobb inbringar är väl mer än bensinkostnaden i alla fall. Hoppas han förstår att det är själviskt att tycka att någon ska riskera sitt jobb när du dessutom har svårt att få ett nytt som du kan klara av....  Fråga honom hur mycket han värdesätter ert förhållande om han inte bryr sig att du mår bra...? Han får helt enkelt hitta sätt att klara av pendlingen på. Gissar att du kanske ofta lagar middag om han kommer hem senare än dig. Det är ju en fin gest...som han borde uppskatta i så fall... I alla fall det är viktigt att man kan prata om hur man ser på saker och ting...

Svar på tråden Maken vill flytta pga jobb