• pollyjean12

    Uppsagt på grund av att personkemin inte stämde

    Jag jobbade mitt första introduktionspass i fredags Jobbet innebar att vara personlig assistent åt en treårig flicka. Idag fick jag veta att jag inte får fortsätta på grund av att pappan menar att personkemin inte riktigt stämde. Jag förstår inte vad det betyder och jag är faktiskt ledsen. Det är jobbigt att bli avvisad. Anledningen till att jag postar det här är att jag vill veta vad som menas när man säger att personkemin inte stämmer. Vad kan han ha menat?

  • Svar på tråden Uppsagt på grund av att personkemin inte stämde
  • Anonym (...)

    De måste ju stämma att allt känns rätt att kunden och familjen tycker de känns bra eftersom de är en väldigt utsatt situation för hela familjen, vissa passar man med andra inte ä, de måste man vara beredd på när man ska vara personlig assistent

  • Fjäril kär

    Personkemin i detta läge handlar om att båda parter måste kännas som en del av familjen annars kommer det inte fungera. Man måste kunna passa in i familjen på flera sätt. Man måste trivas med varandra och känna att det är lätt att komma överens, att man har någorlunda samma syn på livet som familjen. Man måste klicka liksom. Och i synnerhet måste det funka med barnet och att föräldrarna är trygg med att du vet vad du gör och att du är varm och personlig mot barnet och ger det trygghet.

  • Anonym (trist)
    pollyjean12 skrev 2021-09-13 14:38:03 följande:

    Jag jobbade mitt första introduktionspass i fredags Jobbet innebar att vara personlig assistent åt en treårig flicka. Idag fick jag veta att jag inte får fortsätta på grund av att pappan menar att personkemin inte riktigt stämde. Jag förstår inte vad det betyder och jag är faktiskt ledsen. Det är jobbigt att bli avvisad. Anledningen till att jag postar det här är att jag vill veta vad som menas när man säger att personkemin inte stämmer. Vad kan han ha menat?


    Trist, men ändå rimligt kan jag tycka. En person som ska vara med barnet på de premisserna måste man ju som förälder känna förtroende för och känna att man är på samma våglängd när det gäller barnets behov och hur saker och ting ska skötas. 

    Han menar antagligen att du inte stämde överens med de förväntningar de har på personen de vill anställa att vara med deras barn. Du kan ha varit för tillbakadragen och de ville ha nån som var mer framåt, eller att du är väldigt framåt och de vill ha någon som är mer nedtonad, kan ju vara massor av saker som de kände att det inte stämmer för dem. 
  • pollyjean12

    Fjäril kär du har självklart rätt. Introduktionen var med den andra assistenten och jag har alltså inte pratat så jättemycket med föräldrarna. När det gäller att bemöta barn har jag fått höra att jag är bra (jag har arbetat med barn tidigare) Jag studerar till psykolog och det här gör mig allvarligt fundersam. Jag vet sedan tidigare att jag ÄR väldigt bra på att arbeta tillsammans med människor. Men föräldrarna kanske kände att jag inte passade in. Det är svårt att man inte bara kan fråga. Och jag fick inte chansen att lära mig och göra jobbet bra. Det som svider mest är att jag tror att det här kunde ha fungerat. Man borde inte avvisa människor utan att åtminstone försöka lära känna dem och lära vad de faktiskt är kapabla till.

  • Anonym (trist)
    pollyjean12 skrev 2021-09-13 15:32:41 följande:

    Fjäril kär du har självklart rätt. Introduktionen var med den andra assistenten och jag har alltså inte pratat så jättemycket med föräldrarna. När det gäller att bemöta barn har jag fått höra att jag är bra (jag har arbetat med barn tidigare) Jag studerar till psykolog och det här gör mig allvarligt fundersam. Jag vet sedan tidigare att jag ÄR väldigt bra på att arbeta tillsammans med människor. Men föräldrarna kanske kände att jag inte passade in. Det är svårt att man inte bara kan fråga. Och jag fick inte chansen att lära mig och göra jobbet bra. Det som svider mest är att jag tror att det här kunde ha fungerat. Man borde inte avvisa människor utan att åtminstone försöka lära känna dem och lära vad de faktiskt är kapabla till.


    Fast de kanske inte tycker att de har tid att låta dig visa vad du går för utan vill ha någon som de direkt känner fungerar för dem. Det är ju en stor del av deras liv det handlar om och för dig är det ett jobb medan för dem är det deras vardagsliv. Det behöver inte ens ha med samarbetsförmåga att göra, bara att det inte kändes rätt, du var inte rätt som person för dem. Inte att du är fel som person, bara fel för just dem. 
  • Fjäril kär
    pollyjean12 skrev 2021-09-13 15:32:41 följande:

    Fjäril kär du har självklart rätt. Introduktionen var med den andra assistenten och jag har alltså inte pratat så jättemycket med föräldrarna. När det gäller att bemöta barn har jag fått höra att jag är bra (jag har arbetat med barn tidigare) Jag studerar till psykolog och det här gör mig allvarligt fundersam. Jag vet sedan tidigare att jag ÄR väldigt bra på att arbeta tillsammans med människor. Men föräldrarna kanske kände att jag inte passade in. Det är svårt att man inte bara kan fråga. Och jag fick inte chansen att lära mig och göra jobbet bra. Det som svider mest är att jag tror att det här kunde ha fungerat. Man borde inte avvisa människor utan att åtminstone försöka lära känna dem och lära vad de faktiskt är kapabla till.


    Grejen med ett introduktionspass är att det är där och då du har din chans eftersom nästa gång är det skarpt läge och du bör kunna platsa i gänget redan dag 1. Det är under introduktionrn du har din chans att fråga föräldrar vad som förväntas av dig, att du ska fråga assistenten vad du kan hjälpa till med, att du redan där kan visa barnet att du är intresserad av det och rent allmänt ta initiativ och visa att du både kan och vill. Att gå introduktion handlar ju inte om att gå i bakgrunden och se vilsen ut, utan om att själv se behovet av din hjälp och din plats.

    När det gäller såna här jobb är det extra viktigt att brukaren/familjen är extremt tydlig med vad dom vill ha och att man som sökande visar allt det på en gång. Man får liksom bara en chans.
  • Mrs Moneybags
    pollyjean12 skrev 2021-09-13 15:32:41 följande:

    Fjäril kär du har självklart rätt. Introduktionen var med den andra assistenten och jag har alltså inte pratat så jättemycket med föräldrarna. När det gäller att bemöta barn har jag fått höra att jag är bra (jag har arbetat med barn tidigare) Jag studerar till psykolog och det här gör mig allvarligt fundersam. Jag vet sedan tidigare att jag ÄR väldigt bra på att arbeta tillsammans med människor. Men föräldrarna kanske kände att jag inte passade in. Det är svårt att man inte bara kan fråga. Och jag fick inte chansen att lära mig och göra jobbet bra. Det som svider mest är att jag tror att det här kunde ha fungerat. Man borde inte avvisa människor utan att åtminstone försöka lära känna dem och lära vad de faktiskt är kapabla till.


    Men det handlar om deras treåriga barn och inte om dig, så de har inte tid att ta hänsyn till dina känslor. De måste hitta någon som passar "helst igår". 

    Även om man läser till psykolog kan man ju inte vara allas typ. 
  • pollyjean12

    Fjäril kär jag gjorde en miss. Jag borde ha frågat föräldrarna vad de förväntade sig. Annars var jag aktiv under min introduktion och gjorde nästan alla ordinarie arbetsuppgifter. Ställde också en del frågor. Jag förstår vad du menar, man vill ha någon som platsar direkt. Det finns saker med mitt beteende som jag skulle kunna förändra som skulle kunna göra framtiden bättre. Jag önskar bara jag visste vad det var.

  • Anonym (trist)
    pollyjean12 skrev 2021-09-13 16:28:16 följande:

    Fjäril kär jag gjorde en miss. Jag borde ha frågat föräldrarna vad de förväntade sig. Annars var jag aktiv under min introduktion och gjorde nästan alla ordinarie arbetsuppgifter. Ställde också en del frågor. Jag förstår vad du menar, man vill ha någon som platsar direkt. Det finns saker med mitt beteende som jag skulle kunna förändra som skulle kunna göra framtiden bättre. Jag önskar bara jag visste vad det var.


    Fast i en annan familj med samma arbete hade du kanske varit den som passade bäst? Du var fel för den här familjen, det betyder inte att du är fel eller inte passar någonstans. 
Svar på tråden Uppsagt på grund av att personkemin inte stämde