• Anonym (LI)

    Vill inte mitt barn ska småäta godis.

    Då vi besöker släktingar kan det ofta stå framme en skål med godis, som både vuxna och barn går och småäter av.

    Vårt barn är nu 3,5 och har förstått vad det är, men får inte gå och ta en godis då och då som kusinerna gör.

    Detta blir ju problematiskt, då man är bortbjuden.

    Jag är dels rädd om vårat barns tänder och att småäta godis mellan målen är inget jag vill han ska göra.

    En annan anledning är att han äter dåligt med mat.

    Men man kan väl inte ställa krav på andra att rätta sig efter oss. Samtidigt blir det väldigt synd om vårt barn som ser detta. ( vi föräldrar tar självklart inte ur dessa skålar framför barnet)

    Men släktingar frågar vårt barn om han " fått börja äta godis än" så han blir ju så uppmärksammad på att det är något just han inte får.

    Hur gör man. Vad säger vi till vårt barn?

  • Svar på tråden Vill inte mitt barn ska småäta godis.
  • Anonym (E)

    Att sånt inte är för små barn, och när det väl är dags så låt honom ta en eller ett fåtal om ni är bortbjudna.

  • Anonym (***)

    Hur stort är problemet, hur ofta är ni där? Han kan väl få smaka några bitar, om det inte händer så ofta. 

  • Anonym (G)

    Når han upp till skålarna? Be dem ställa högre upp bara. Och förklara för barnet att bara äldre barn får äta sånt 

  • Jemp

    Får han inte äta godis alls, eller vill ni hålla det mer samlat?

    Och hur stora är sammankomsterna?

    I mindre sällskap kan man ju absolut vara med och styra vad barnet erbjuds, tänker jag. Knepigare med större tillställningar och folk man kanske inte är lika bekväm med.

  • Anonym (LI)
    Tow2Mater skrev 2021-09-13 18:54:15 följande:

    Hur ofta besöker ni släktingar vilka har godisskål?


    Handlar kanske om varannan helg.
  • Anonym (LI)
    Anonym (G) skrev 2021-09-13 18:56:42 följande:

    Når han upp till skålarna? Be dem ställa högre upp bara. Och förklara för barnet att bara äldre barn får äta sånt 


    Jo skålar står ju ofta på vardagsrumsbord eller köksbord. Där alla samlas
  • Anonym (A)
    Anonym (E) skrev 2021-09-13 18:54:21 följande:
    Att sånt inte är för små barn, och när det väl är dags så låt honom ta en eller ett fåtal om ni är bortbjudna.
    Håller med
  • Anonym (LI)
    Jemp skrev 2021-09-13 18:58:03 följande:

    Får han inte äta godis alls, eller vill ni hålla det mer samlat?

    Och hur stora är sammankomsterna?

    I mindre sällskap kan man ju absolut vara med och styra vad barnet erbjuds, tänker jag. Knepigare med större tillställningar och folk man kanske inte är lika bekväm med.


    Helst hade vi velat att han inte äter godis överhuvudtaget, har försökt hålla det så. Just eftersom att godis är något som småäts. Och för att slippa " tjatet" det syns ju överallt i affären osv.

    Han får fikabröd och nån enstaka glass, det äter man upp sedan är det bra och tänderna får en paus.

    Sammankomsterna består oftast av mannens föräldrar med syskon och syskonen barn ( vårt barns kusiner)

    Kusinerna är några år äldre men får äta fritt.
  • moaguuun
    Anonym (LI) skrev 2021-09-13 18:59:17 följande:
    Handlar kanske om varannan helg.
    Är det bara varannan helg så lär det ej göra någon skada på tänder.

    Åt godis varje helg som barn och aldrig haft hål eller andra problem med tänder.
Svar på tråden Vill inte mitt barn ska småäta godis.