• Kaga

    Flickigt och pojkigt

    Märkt att min snart 3 åriga flicka verkligen dras till det typiskt flickiga.

    Rosa, glittrigt osv. Då vi är inne i en butik fastnar hon direkt där det hänger små rosa handväskor hårspännen allt " flickigt"

    Skulle köpa mössa till henne och hon ville ha den med fjäril och glitter, försökte visa henne de andra mer " pojkiga" alternativen, men nej dom var mest läskiga.

    Nu mer vill hon enbart klä sig i klänning, säger att hon är prinsessa osv.

    Hursomhelst har jag lite blandade känslor inför detta och är lite nyfiken på om detta att hon dras till detta kommer helt naturligt eller att hon snappat upp att det " ska vara" så

    Tänker på det här med att hon mest vill ha klänning att kanske hon märkt att då när hon haft klänning att folk ger henne extra uppmärksamhet, ofta gör ju vuxna så säger kanske åhhh va fin du är i den här klänning åh vad söt osv?

    Vad har ni för tankar, är det medfött eller något hon redan lärt sig av oss vuxna utan att man tänkt på det?

  • Svar på tråden Flickigt och pojkigt
  • Kaga

    Måste förtydliga detta med " blandade känslor"

    Menar att jag egentligen tycker att det spelar ingen roll, precis som någon skrev att varför ska det typiskt flickiga vara sämre. Om det är självvalt vill säga!

    Jag tycker det är intressant hur mycket som faktiskt är yttre påverkan bara.

    Märker ju att min dotter får mycket kommentarer och uppmuntran från omgivningen då hon har tex en rosa klänning. Om det gör att hon därför dras till det för att hon får uppmärksamhet för hur hon ser ut, det är det jag har blandade känslor över.

    Att hela tiden få höra att man är söt, ser ut som en prinsessa osv. Den grejen har jag börjat känna mig lite illa till mods över om det är så att hon dras till detta redan pga bekräftelsen hon får.

    Om det bara är så att hon naturligt dras till det, tycker jag inte är något problem.

    Jag tycker också det är konstigt att man bara för sakens skull ska klä sina flickor i typiskt pojkigt som att det i sig gör dom mer säkra på sig själva.

    Det jag tänker på är kommentarerna, puttinuttandet då hon bär dessa saker.

  • Kaga

    Jag har nog själv köpt mycket rosa puttinuttigt till min dotter, men även sådant som inte är så typiskt flickigt, men mest typiskt flickiga kläder. Just för att jag haft åsikten att det spelar väl ingen roll vad man har för kläder, jag tilltalas själv mer av det färgglada än mörkblått och grått.

    Men nu när dottern förstår vad andra vuxna menar då de kommenterar hennes klädsel då irriterar det mig om dom påverkar henne att vilja vara söt!

    Skulle irriterat mig om jag hade en pojke som fick höra hur tuff och modig han såg ut i sina kläder också.

    Men just att en flicka ska få uppmärksamhet för utseendet.

    Därför vill jag nästan undvika det typiskt flickiga då man träffar enkel släktingar som ska ge så mycket uppmärksamhet för det. Rädd att hon märkt det o därför vill vara fin.

  • Kaga
    Anonym (K) skrev 2021-09-15 19:13:30 följande:

    Jag blir så provocerad av att allt numera ska vara könsneutralt. Jag tror att när barnen blir äldre och kan uttrycka vad dem gillar så kommer det här med vad de fått klä sig i för färger som yngre inte ha någon betydelse. Det har mer med barnets personlighet att göra.

    Min dotter får dessutom höra hur söt hon är oavsett vad hon har på sig, så alltså inte enbart om hon har rosa eller klänning så det har nog inte så mycket med färgen på kläder att göra utan pga av ett inlärt beteende hos människor sedan långt tillbaka att berömma flickor för utseende och pojkar för egenskaper, och DET ser jag som ett mycket större problem än färgen på kläder.


    Ja, jag håller med till viss del.

    Det är just det här jag menade att man som flicka får uppnärkdamhet och bwkräftelse för utseende. Har ju inte med färgen i sig att göra

    Däremot upplever jag att hon får lite mer av dwt då hon har tex en glittrig klänning. Jag bryr mig som sagt inte alls om hon dom flicka har rosa, tycker det vlir löjligt om man ska medvetet klä sin flicka i typiskt pojkiga kläder bara för att det skulle vara bättre.

    Kännrr att flera missuppfattat vad jag menade var kanskw lite otydlig då det blev sånt fokus på färgerna just.

    Jag tycker bara mig de att hon får mer av bekräftelse för utseende då jon jar sådana kläder, att folk vill ta kort hebbe osv. Att hon ska könna hon måste vara söt, och att hpn då förknippar dessa klöder med känslan av uppmärksamhet.

    Spelar ju ingen roll om hon sedan väljer att klä sig i svart, men har fått lära sig att få uppmärksamhet för utseendet.

    Hon har fått höra att ser ut som en prinsessa i en voss klänning, nu vill hon bara ha den klönningwn, spwglar sig o säger att hon är en prinsessa.

    Att det redan ska komma att man ska klä sig utifrån hur andra gett en uppmärksamhet.

    Hade ju lika gärna kunnat vara att alla sa att hon var så söt i en tröja med en traktor eller döskalle på. Och att hon då vill ha dom pågrund av uppmärksamheten att hon är fin o söt.
  • Kaga
    Anonym (K) skrev 2021-09-15 19:13:30 följande:

    Jag blir så provocerad av att allt numera ska vara könsneutralt. Jag tror att när barnen blir äldre och kan uttrycka vad dem gillar så kommer det här med vad de fått klä sig i för färger som yngre inte ha någon betydelse. Det har mer med barnets personlighet att göra.

    Min dotter får dessutom höra hur söt hon är oavsett vad hon har på sig, så alltså inte enbart om hon har rosa eller klänning så det har nog inte så mycket med färgen på kläder att göra utan pga av ett inlärt beteende hos människor sedan långt tillbaka att berömma flickor för utseende och pojkar för egenskaper, och DET ser jag som ett mycket större problem än färgen på kläder.


    Din sista mening satte huvudet på spiken det var precis det jag menade. Bara att jag upplever att hon får den uppmärksamheten mer i vissa kläder.
Svar på tråden Flickigt och pojkigt