• Anonym (Oroli­g)
    Tue 14 Sep 2021 11:04
    2775 visningar
    9 svar
    -1
    9
    2775

    Får man ta körkort för personbil som bipolär?

    Får man ta B- körkort som bipolär (typ 2)? Är det någon som är bipolär och tagit körkort här?

    Jag hör olika saker på olika ställen det är därför jag frågar. Det Transportstyrelsen skriver gör mig inte mycket klokare, det kallar det en allvarligare psykisk sjukdom och att man kanske inte är lämplig men att en prövning görs.

    Jag är har väldigt milda hypomanisk som försvinner helt med medicin. Det är inte lämpligt att jag kör när jag har hypomanisk men är väl medveten om det.

  • Svar på tråden Får man ta körkort för personbil som bipolär?
  • Anonym (Nonym­)
    Tue 14 Sep 2021 11:20
    #1

    Jag har aldrig tänkt på att det skulle vara ett problem? Är bipolär själv. Hade redan körkort när jag fick diagnosen men ingen har någonsin tagit upp bilkörning från läkarhåll.

    Kör när jag är hypoman också. Det är väl då man kör som allra bäst, väl?! Skämt åsido ;)

  • Anonym (Oroli­g) Trådstartaren
    Tue 14 Sep 2021 12:06
    #2
    Anonym (Nonym) skrev 2021-09-14 11:20:36 följande:

    Jag har aldrig tänkt på att det skulle vara ett problem? Är bipolär själv. Hade redan körkort när jag fick diagnosen men ingen har någonsin tagit upp bilkörning från läkarhåll.

    Kör när jag är hypoman också. Det är väl då man kör som allra bäst, väl?! Skämt åsido ;)


    De anmälde alltså inte till transportstyrelsen när du fick diagnosen?
  • Anonym (Nurse Ratche­d)
    Tue 14 Sep 2021 12:15
    #3

    Det finns inga hinder för dig att ta körkort såvida din behandlande läkare inte aktivt skriver ett utlåtande till Transportstyrelsen om indrag av lämp/tillstånd. Det krävs väldigt synnerliga skäl för detta och är absolut inte aktuellt i ditt fall då du har hypomaniska besvär. Jag vet många svårt sjuka bipolära som aldrig riktigt kommit till rätta med medicinering som fått indraget körkort efter att man i stort sätt vänt på varje sten innan man kommit till den slutsatsen, just för det är ett stort ingrepp i en människas liv. Så jag tror absolut inte att du behöver vara orolig.
    Däremot får du ju vara observant på huruvida din medicinering kan påverka din bilkörning och ta ansvar över detta, men det gäller ju alla som tar någon form av medicin, psykofarmaka eller ej.

  • Anonym (Nonym­)
    Tue 14 Sep 2021 12:55
    #4
    Anonym (Orolig) skrev 2021-09-14 12:06:05 följande:

    De anmälde alltså inte till transportstyrelsen när du fick diagnosen?


    Nej!
  • Anonym (G)
    Tue 14 Sep 2021 12:58
    #5

    Varför skulle det vara ett problem?! Vad har bilkörning med den psykiska hälsan att göra?! Är som om fråga om man får ta körkort när man har Aspbergers eller IBS. 

  • Anonym (Nurse Ratche­d)
    Tue 14 Sep 2021 13:02
    #6
    Anonym (G) skrev 2021-09-14 12:58:41 följande:

    Varför skulle det vara ett problem?! Vad har bilkörning med den psykiska hälsan att göra?! Är som om fråga om man får ta körkort när man har Aspbergers eller IBS. 


    Ja har du en psykotisk episod kan du vara livsfarlig för allmänheten bakom ratten till exempel. Bipolär sjukdom har en väldigt bred symtombild, delvis beroende på om du har typ 1 eller 2. Det är inte konstigt att TS undrar.
  • Anonym (Oroli­g) Trådstartaren
    Tue 14 Sep 2021 13:08
    #7
    Anonym (G) skrev 2021-09-14 12:58:41 följande:

    Varför skulle det vara ett problem?! Vad har bilkörning med den psykiska hälsan att göra?! Är som om fråga om man får ta körkort när man har Aspbergers eller IBS. 


    Ja och det krävas ett läkarintyg.
  • Anonym (J)
    Tue 14 Sep 2021 16:54
    #8
    Anonym (G) skrev 2021-09-14 12:58:41 följande:
    Varför skulle det vara ett problem?! Vad har bilkörning med den psykiska hälsan att göra?! Är som om fråga om man får ta körkort när man har Aspbergers eller IBS. 

    Har man en aspergersdiagnos krävs det läkarintyg för att få ta körkort. www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Korkort/ta-korkort/medicinska-krav/
  • Anonym (Oroli­g) Trådstartaren
    Tue 14 Sep 2021 18:08
    #9

    Tack för alla svar. Har inte bestämt mig för om jag ska ljuga eller inte. Får fundera på det. Jag har autism också och det kommer jag definitivt ljuga om.

Svar på tråden Får man ta körkort för personbil som bipolär?