• Tue 14 Sep 2021 16:23
    718 visningar
    3 svar
    3
    718

    Mammografi

    Jag är snart 20 år och har 4 mostrar. För ungefär 3 månader sen fick nån av de bröstcancer och blev inlagd direkt för att bli opererad.

    Läkaren sa att just den typen av cancer hon har, kan andra tjejer/kvinnor i familjen/släkten att ha. Därför bokade mina andra mostrarna + mamma tid för en undersökning och två av de har nu fått svaret ?positivt?.

    Nu måste jag också boka en tid för undersökning men jag vet inte hur.

    Ska jag kontakta vårdcentralen eller?!

    Kommer de inte neka för jag är 19 och inte 40 än.

    De brukar säga att risken liten när man är under 40 men jag vill göra det ändå.

    Kan någon förklara hur jag ska göra och var jag ska ringa ?

  • Svar på tråden Mammografi
  • Anonym (Karin­)
    Tue 14 Sep 2021 16:52
    #1
    Yoyo123 skrev 2021-09-14 16:23:13 följande:

    Jag är snart 20 år och har 4 mostrar. För ungefär 3 månader sen fick nån av de bröstcancer och blev inlagd direkt för att bli opererad.

    Läkaren sa att just den typen av cancer hon har, kan andra tjejer/kvinnor i familjen/släkten att ha. Därför bokade mina andra mostrarna + mamma tid för en undersökning och två av de har nu fått svaret ?positivt?.

    Nu måste jag också boka en tid för undersökning men jag vet inte hur.

    Ska jag kontakta vårdcentralen eller?!

    Kommer de inte neka för jag är 19 och inte 40 än.

    De brukar säga att risken liten när man är under 40 men jag vill göra det ändå.

    Kan någon förklara hur jag ska göra och var jag ska ringa ?


    Jag vet inte om de gör mammografi på vårdcentralen. Fråga din mamma vart hon gick och ring dit. Så förklarar du att det finns i släkten och att du vill bli undersökt. Jag vet inte om du är för ung, men ring så får du besked. 
  • Anonym (O)
    Sun 19 Sep 2021 14:31
    #2

    Om det är en speciell genetisk variant tror jag de tar gentest (på blod) och om man har genen finns det speciella riktlinjer.

  • Sun 26 Sep 2021 17:41
    #3

    Ring bröstenheten/mammografienheten på ditt sjukhus och förklara läget. Annars bör 1177 veta vart du ska höra av dig.

Svar på tråden Mammografi