• Anonym (olycklig)

    Jag är inte kär i min pojkvän längre.

    Hej Familjeliv!

    Det är så att jag och min pojkvän har varit tillsammans i ett par år, men vi bor inte ihop. Han är världens snällaste kille och han kommer så bra överens med min son.

    Problemet är att jag inte är kär i honom längre. Jag är inte heller attraherad av honom. Det är flera veckor sedan vi hade sex. Han vill men jag har ingen lust.

    Vad är det för fel på mig? Jag borde vara lyckligast i världen med denna underbara kille.

    Kan jag på något vis få tillbaka känslorna? Någon som känner igen sig? Hjälp!

  • Svar på tråden Jag är inte kär i min pojkvän längre.
  • Anonym (faktor)

    Förälskelse går alltid över, det är särskilda hormoner som bara håller igång en viss tid.

    Sedan måste den varaktiga känslan komma av närheten i vardagen och om ni inte "klappar på varandra" (i primitiva termer) så frisätts inte mycket oxytocin, som är det relationsbyggande hormonet.

    Snabbversionen av det som Ulf Ellervik skrivit en hel bok om:

    www.fokusforskning.lu.se/2014/08/21/karlekens-kemi/

  • Anonym (Funderar)

    När började du tappa attraktionen? Hur var det i början?

    Efter några år när nyhetens behag har lagt sig kan man ju känna att det är mer tryggt och stabilt. Vilket kan motverka passionen lite.

    Men det brukar funka att fundera på om man saknar sin partner, är ni ifrån varandra en vecka, saknar du inte honom då? Tanken på att verkligen lämna honom (typ morgon) hur skulle det kännas?

  • Anonym (A)
    Anonym (faktor) skrev 2021-09-15 18:31:38 följande:
    Förälskelse går alltid över, det är särskilda hormoner som bara håller igång en viss tid.

    Sedan måste den varaktiga känslan komma av närheten i vardagen och om ni inte "klappar på varandra" (i primitiva termer) så frisätts inte mycket oxytocin, som är det relationsbyggande hormonet.

    Snabbversionen av det som Ulf Ellervik skrivit en hel bok om:

    www.fokusforskning.lu.se/2014/08/21/karlekens.../
    +1
  • 93iii

    När sånt händer är det bättre att göra slut. Tänk på dig! Det låter egoistiskt men ibland måste man ta lite egoistiska beslut. ????

  • Anonym (MissM)
    StudierKemi skrev 2021-09-15 23:19:42 följande:

    Vågar Du chansa på en ny kille sen, med tanke på alla skitstövlar som finns därute?

    Du låter oerfaren tyvärr :-/

    www.familjeliv.se/forum/thread/81361965-min-tisdagsterapi-har-gratit-ut-idag


    Då är det bättre att vara själv. Att inte ha attraktionen kvar efter ett år bådar inte gott. Det leder till konflikter och relationen blir inte bra. Säger jag, vis av erfarenhet.
  • Anonym (jaha)
    Anonym (olycklig) skrev 2021-09-15 18:09:36 följande:

    Hej Familjeliv!

    Det är så att jag och min pojkvän har varit tillsammans i ett par år, men vi bor inte ihop. Han är världens snällaste kille och han kommer så bra överens med min son.

    Problemet är att jag inte är kär i honom längre. Jag är inte heller attraherad av honom. Det är flera veckor sedan vi hade sex. Han vill men jag har ingen lust.

    Vad är det för fel på mig? Jag borde vara lyckligast i världen med denna underbara kille.

    Kan jag på något vis få tillbaka känslorna? Någon som känner igen sig? Hjälp!


    Det är inget fel på dig, personkemi är inget man bara kan slå på och av som man vill. Funkar det inte så gör det inte det och då är det bättre att vara ärlig med det med sin partner än att ha kvar honom av bekvämlighet.
  • TriC
    93iii skrev 2021-09-15 21:21:56 följande:

    När sånt händer är det bättre att göra slut. Tänk på dig! Det låter egoistiskt men ibland måste man ta lite egoistiska beslut. ????


    Inte alls egostiskt! Det är snarare elakt att vara tillsammans med någon och bara "låtsas" vara kär. Båda förtjänar ett kärleksförhållande, och det är inte det de har nu. Så för bådas skull bör hon göra slut. 
  • Anonym (jaha)
    TriC skrev 2021-09-16 10:31:55 följande:
    Inte alls egostiskt! Det är snarare elakt att vara tillsammans med någon och bara "låtsas" vara kär. Båda förtjänar ett kärleksförhållande, och det är inte det de har nu. Så för bådas skull bör hon göra slut. 
    Nja, att enbart tänka sig själv och ingen annan än sig själv är absolut egoistiskt. Det du skriver "Det är elakt att vara tillsammans med någon och bara låtsas" är ju raka motsatsen... då tänker man även på sin partner känslor och inte bara sina egna.
  • Anonym (olycklig)
    Anonym (Funderar) skrev 2021-09-15 19:50:31 följande:

    När började du tappa attraktionen? Hur var det i början?

    Efter några år när nyhetens behag har lagt sig kan man ju känna att det är mer tryggt och stabilt. Vilket kan motverka passionen lite.

    Men det brukar funka att fundera på om man saknar sin partner, är ni ifrån varandra en vecka, saknar du inte honom då? Tanken på att verkligen lämna honom (typ morgon) hur skulle det kännas?


    Hm, tror att jag började tappa attraktionen efter knappt ett år. Har känt så här i ett par månader nu.

    Jag är en person som älskar att vara ensam, jag tycker att det är jobbigt att umgås med folk för mycket, även min pojkvän och tidigare pojkvänner. Vi har inte varit utan varandra så mycket, endast en eller ett par nätter vid ett fåtal tillfällen. Han blir ledsen när jag ska göra något utan honom, han är aldrig iväg på något utan mig trots att jag försöker få honom att göra saker utan mig.

    I början av en förälskelse känner jag alltid pirr i magen och vill träffas ofta, dock ebbar det ut efter ett tag. Jag vet inte om det kan vara att det blir för intensivt för mig.
  • Anonym (olycklig)
    StudierKemi skrev 2021-09-15 23:19:42 följande:

    Vågar Du chansa på en ny kille sen, med tanke på alla skitstövlar som finns därute?

    Du låter oerfaren tyvärr :-/

    www.familjeliv.se/forum/thread/81361965-min-tisdagsterapi-har-gratit-ut-idag


    Oerfaren tror jag knappast, är i 35-års åldern. Har flera förhållanden i bagaget. Tyvärr så har jag känt likadant i alla förhållanden efter en tid. Denna killen är verkligen toppen, men mina känslor har svalnat trots att han är fantastisk. Jag saknar pirret och lusten helt enkelt. Tryggheten har jag hos honom.
  • StudierKemi
    Anonym (olycklig) skrev 2021-09-17 18:34:53 följande:

    Oerfaren tror jag knappast, är i 35-års åldern. Har flera förhållanden i bagaget. Tyvärr så har jag känt likadant i alla förhållanden efter en tid. Denna killen är verkligen toppen, men mina känslor har svalnat trots att han är fantastisk. Jag saknar pirret och lusten helt enkelt. Tryggheten har jag hos honom.


    Alltså, något stämmer inte här. Jag tycker att Du borde stanna hos honom ändå, då biologin är faktiskt v ä l d i g t enkel. Sätter man ihop en hane och en hona av valfritt djurslag, så kommer de att para sig mycket snart. Det finns inga särskilda komplikationer... Och i Indien har människorna fattat just detta. De är 1,36 miljarder (!) människor, och vi i Sverige är bara 10 miljoner (Vi når inte upp till 1% av Indiens befolkning sett i antal). Där arrangerar man äktenskap! Och en man och en kvinna stannar med varandra för livet. Man får absolut inte ligga runt som man gör i lilla Sverige. Svenskarna gör allt helt onödigt komplicerat... Detta tycker jag och jag får tycka vad jag vill. Du säger dessutom att samma problem återkommer i varje förhållande, så där har Du ännu en orsak varför Du borde stanna i det Du har nu...
  • SweeneyToad
    StudierKemi skrev 2021-09-17 19:02:11 följande:
    Alltså, något stämmer inte här. Jag tycker att Du borde stanna hos honom ändå, då biologin är faktiskt v ä l d i g t enkel. Sätter man ihop en hane och en hona av valfritt djurslag, så kommer de att para sig mycket snart. Det finns inga särskilda komplikationer... Och i Indien har människorna fattat just detta. De är 1,36 miljarder (!) människor, och vi i Sverige är bara 10 miljoner (Vi når inte upp till 1% av Indiens befolkning sett i antal). Där arrangerar man äktenskap! Och en man och en kvinna stannar med varandra för livet. Man får absolut inte ligga runt som man gör i lilla Sverige. Svenskarna gör allt helt onödigt komplicerat... Detta tycker jag och jag får tycka vad jag vill. Du säger dessutom att samma problem återkommer i varje förhållande, så där har Du ännu en orsak varför Du borde stanna i det Du har nu...
    Och hur bra fungerar det? Indien har ännu högre nivå än Sverige av våld inom äktenskapet. 
  • Anonym (jaha)
    StudierKemi skrev 2021-09-17 19:02:11 följande:
    Alltså, något stämmer inte här. Jag tycker att Du borde stanna hos honom ändå, då biologin är faktiskt v ä l d i g t enkel. Sätter man ihop en hane och en hona av valfritt djurslag, så kommer de att para sig mycket snart. Det finns inga särskilda komplikationer... Och i Indien har människorna fattat just detta. De är 1,36 miljarder (!) människor, och vi i Sverige är bara 10 miljoner (Vi når inte upp till 1% av Indiens befolkning sett i antal). Där arrangerar man äktenskap! Och en man och en kvinna stannar med varandra för livet. Man får absolut inte ligga runt som man gör i lilla Sverige. Svenskarna gör allt helt onödigt komplicerat... Detta tycker jag och jag får tycka vad jag vill. Du säger dessutom att samma problem återkommer i varje förhållande, så där har Du ännu en orsak varför Du borde stanna i det Du har nu...
    Ja, och sen tycker 65% av männen i indien att kvinnor bör tolerera våld för att hålla ihop familjen och att kvinnor ibland förjänar att få stryk. Där kvinnor torteras tills de begår självmord eller bränns upp (bride bruning) över dispyter över pengar som brudens familj ska betala den blivande mannen. Indien har oxå ett kastsystem där människor som inte tillhör rätt kast anses värdelösa. Så indien är kanske inte det bästa exmplet på bra förhållanden.

    en.wikipedia.org/wiki/Violence_against_women_in_India

    Att para ihop kvinnor och män har inte ett dugg med biologi att göra, det är helt och hållet baserat på ekonomiska faktorer. Vi hade ett liknande system även i sverige där döttrar och söner gifter bort för att bibehålla eller öka sin makt, land, etc. ätter och gårdar slogs ihop och blev mäktigare genom giftmål. I fattiga länder gifter man bort sina döttrar för att man vill se att mannen kan försörja dem och deras famtida barn så de slipper svälta ihjäl.
  • Anonym (Funderar)
    Anonym (olycklig) skrev 2021-09-17 18:34:53 följande:

    Oerfaren tror jag knappast, är i 35-års åldern. Har flera förhållanden i bagaget. Tyvärr så har jag känt likadant i alla förhållanden efter en tid. Denna killen är verkligen toppen, men mina känslor har svalnat trots att han är fantastisk. Jag saknar pirret och lusten helt enkelt. Tryggheten har jag hos honom.


    Låter ju mer som att förälskelsen tog slut efter ett år för dig. Är ju viktigt att förhållandet går in i en annan fas sen. Verkar vara ett mönster. Du kanske behöver mycket egentid och kanske är det det du ska prata med din kille om? Att ha ett förhållande där ni båda mår bra.

    Du kanske mistar det ointresset för andra känslor av egna behov av dig själv?
  • 93iii

    Jag tycker att du behöver tid för dig själv. Kanske när du är själv vet du om du verkligen vill ha honom eller Inte. Du borde prata med honom, ni kanske behöver ta paus från varandra.

  • Anonym (Bing)
    Anonym (olycklig) skrev 2021-09-17 18:34:53 följande:

    Oerfaren tror jag knappast, är i 35-års åldern. Har flera förhållanden i bagaget. Tyvärr så har jag känt likadant i alla förhållanden efter en tid. Denna killen är verkligen toppen, men mina känslor har svalnat trots att han är fantastisk. Jag saknar pirret och lusten helt enkelt. Tryggheten har jag hos honom.


    Åh nej, ännu en tjej som inte vet vad hon vill.
Svar på tråden Jag är inte kär i min pojkvän längre.