• Anonym (Ts)

    Jag har äntligen gjort slut!

    Jag har befunnit mig i en destruktiv relation sedan 4 år tillbaka. Igår kom jag ut ur den, jag gjorde äntligen slut. Jag hade äntligen orken att stå upp för mig själv. Däremot har jag sedan långt tillbaka känt att jag förlorat mig själv. Den positiva & drivna människan jag var förr känner jag inte att jag är längre. Jag förstår att jag har formats efter erfarenheter och kommer nog med största sannolikhet aldrig bli exakt den personen igen, men hur blir jag lycklig igen då? Hur hittar jag mitt sanna jag? Jag vill liksom bli människa igen, jag har i 4 år känt mig som robot/docka.

  • Svar på tråden Jag har äntligen gjort slut!
  • AndreaBD

    Jättebra, du kan vara stolt. Låt bara inte honom övertala dig att gå tillbaka! Man kan få faser av tvivel och depression också. Men sammanlagt blir det bara bättre och bättre. 

    Du behöver egentligen inte göra något särskilt nu, bara gör det som du vill göra, testa dig fram, gör sånt som du mår bra av. Det kan vara en bra idé att lära känna nya människor - om du inte redan har vänner som du kanske inte har haft så mycket kontakt med då. Återuppta och intensifiera såna kontakter! 

    Det kanske tar lite tid, men mycket brukar lösa sig. Du kan alltid prata med någon terapeut eller liknande också. Men det gör nog mer nytta om du väntar lite. Mycket förstår man bättre när det har gått en viss tid. 

  • Anonym (man)
    Anonym (Ts) skrev 2021-09-16 08:36:12 följande:

    Jag har befunnit mig i en destruktiv relation sedan 4 år tillbaka. Igår kom jag ut ur den, jag gjorde äntligen slut. Jag hade äntligen orken att stå upp för mig själv. Däremot har jag sedan långt tillbaka känt att jag förlorat mig själv. Den positiva & drivna människan jag var förr känner jag inte att jag är längre. Jag förstår att jag har formats efter erfarenheter och kommer nog med största sannolikhet aldrig bli exakt den personen igen, men hur blir jag lycklig igen då? Hur hittar jag mitt sanna jag? Jag vill liksom bli människa igen, jag har i 4 år känt mig som robot/docka.


    Finns det någon människa på planeten som öht vet "sitt sanna jag"?

    Ingen av oss vet ju hur vi kommer reagera på olika situationer förrän vi ställs inför dem så mao vet ingen av oss vårt "sanna jag" förrän man går igenom en rad "elddop" och sett hur man reagerar på olika situationer.

    Se det som att du gått igenom ett sådant elddop och har fått en bättre insikt i dels hur du själv hanterade situationen och vilka brister du behöver jobba med, och dels har du lättare att känna igen varningstecken så du kanske har lättare att undvika det i framtiden.

    Och nej du kommer aldrig bli samma människa som du var tidigare, du är en starkare människa nu än vad du var då för du har erfarenheter idag som du inte hade då. 
  • Anonym (Ts)
    Anonym (A) skrev 2021-09-16 18:59:14 följande:

    Bra gjort.


    Tack så mycket
  • Anonym (Ts)
    AndreaBD skrev 2021-09-16 09:24:38 följande:

    Jättebra, du kan vara stolt. Låt bara inte honom övertala dig att gå tillbaka! Man kan få faser av tvivel och depression också. Men sammanlagt blir det bara bättre och bättre. 

    Du behöver egentligen inte göra något särskilt nu, bara gör det som du vill göra, testa dig fram, gör sånt som du mår bra av. Det kan vara en bra idé att lära känna nya människor - om du inte redan har vänner som du kanske inte har haft så mycket kontakt med då. Återuppta och intensifiera såna kontakter! 

    Det kanske tar lite tid, men mycket brukar lösa sig. Du kan alltid prata med någon terapeut eller liknande också. Men det gör nog mer nytta om du väntar lite. Mycket förstår man bättre när det har gått en viss tid. 


    Ja, det är inte enkelt. Är i tvivel fasen redan nu känns det som. Jag hoppas att jag tar mig igenom den.

    Jag skulle vilja höra av mig till min bästavän som jag förlorade pågrund av min relation med han. Vet dock inte om hon är så sugen på det just nu.

    Jag skulle vilja prata med en terapeut men det känns som ett litet problem att prata om. Nästan att de kanske tycker att det är lite onödigt. Vad tror du?
  • Anonym (Ts)
    Anonym (man) skrev 2021-09-16 11:09:59 följande:

    Finns det någon människa på planeten som öht vet "sitt sanna jag"?

    Ingen av oss vet ju hur vi kommer reagera på olika situationer förrän vi ställs inför dem så mao vet ingen av oss vårt "sanna jag" förrän man går igenom en rad "elddop" och sett hur man reagerar på olika situationer.

    Se det som att du gått igenom ett sådant elddop och har fått en bättre insikt i dels hur du själv hanterade situationen och vilka brister du behöver jobba med, och dels har du lättare att känna igen varningstecken så du kanske har lättare att undvika det i framtiden.

    Och nej du kommer aldrig bli samma människa som du var tidigare, du är en starkare människa nu än vad du var då för du har erfarenheter idag som du inte hade då. 


    Ja du har rätt antar jag. Jag väl gått runt under hela relationens tid & tänk att jag vill bli som förut & må som förut. Men nu när vi inte är tillsammans så märker jag att det inte kommer gå. Så du har helt rätt.
  • hanna1204

    Kontakta din bästa vän. Om vänskapen varit äkta blir det bra. Du behöver återhämta dig. Vad du inte kan göra är kontakta ditt ex. Gå inte tillbaka till den som knäckt dig. Någonsin. Du kommer att må bättre med tiden. Jag vet själv hur det är. Lycka till.

  • Anonym (Ts)
    hanna1204 skrev 2021-09-19 17:54:07 följande:

    Kontakta din bästa vän. Om vänskapen varit äkta blir det bra. Du behöver återhämta dig. Vad du inte kan göra är kontakta ditt ex. Gå inte tillbaka till den som knäckt dig. Någonsin. Du kommer att må bättre med tiden. Jag vet själv hur det är. Lycka till.


    Ja jag vill verkligen göra det. Hon har fick skaffat en rad nya vänner. Häromdagen pratade hon med en gammal vän & sa att hon inte kände att vi var vänner som utvecklade henne. Så jag vet inte om jag får det svaret som jag skulle önska om jag hörde av mig till henne.
  • hanna1204
    Anonym (Ts) skrev 2021-09-19 20:13:08 följande:

    Ja jag vill verkligen göra det. Hon har fick skaffat en rad nya vänner. Häromdagen pratade hon med en gammal vän & sa att hon inte kände att vi var vänner som utvecklade henne. Så jag vet inte om jag får det svaret som jag skulle önska om jag hörde av mig till henne.


    Fast hon vet inte varför er vänskap pausade, från din sida. Det hon sa om er vänskap är troligtvis hennes försök att förstå något hon inte vet. Som sagt; när hon får höra från dig så faller många bitar på plats för henne och är hon empatisk och värdesätter dig och er möter hon dig i detta. Om inte så höll inte vänskapen och då har du gjort ett tappert försök. Du förlorar varken dig själv eller henne på det, du vinner en sann insikt och kan sätta nya mål. Lika lite som ditt välmående hänger på ditt ex så hänger du och din lycka inte heller på väninnan. Du kan återerövra den viktigaste personen i ditt liv:DU.
  • JodiBabe
    Anonym (man) skrev 2021-09-16 11:09:59 följande:
    Finns det någon människa på planeten som öht vet "sitt sanna jag"?

    Ingen av oss vet ju hur vi kommer reagera på olika situationer förrän vi ställs inför dem så mao vet ingen av oss vårt "sanna jag" förrän man går igenom en rad "elddop" och sett hur man reagerar på olika situationer.

    Se det som att du gått igenom ett sådant elddop och har fått en bättre insikt i dels hur du själv hanterade situationen och vilka brister du behöver jobba med, och dels har du lättare att känna igen varningstecken så du kanske har lättare att undvika det i framtiden.

    Och nej du kommer aldrig bli samma människa som du var tidigare, du är en starkare människa nu än vad du var då för du har erfarenheter idag som du inte hade då. 
    Grymt svar du får här TS!
  • JodiBabe
    Anonym (Ts) skrev 2021-09-19 17:35:50 följande:
    Jag skulle vilja prata med en terapeut men det känns som ett litet problem att prata om. Nästan att de kanske tycker att det är lite onödigt. Vad tror du?
    Nä det är inte ett onödigt problem att prata om. Precis som "Man" skriver så handlar det du varit med om om annat också. delar i dig själv och hur du reagerar på det som hänt osv.

    det kanske är något från barndomen som aktiverats inom dig i den här senaste relationen som behöver bearbetas. låter som du är deprimerad när du skriver att det aldrig blir som förr. Det "Man" menar är ju att det blir bättre för du lär känna dig själv bättre! Livet står aldrig stilla.

    ang din bästa vän, varför försvann hon när du behövde henne som mest? tänk på att det finns risk för att hon verkligen tycker ni har utvecklats åt olika håll och att det är det, snarare än relationen som ligger bakom ert uppbrott?
  • AndreaBD
    Anonym (Ts) skrev 2021-09-19 17:35:50 följande:
    Ja, det är inte enkelt. Är i tvivel fasen redan nu känns det som. Jag hoppas att jag tar mig igenom den.

    Jag skulle vilja höra av mig till min bästavän som jag förlorade pågrund av min relation med han. Vet dock inte om hon är så sugen på det just nu.

    Jag skulle vilja prata med en terapeut men det känns som ett litet problem att prata om. Nästan att de kanske tycker att det är lite onödigt. Vad tror du?
    Jag tycker verkligen INTE att det är onödigt. Om du kan få prata med någon, gör det! Och din bästa vän bör du kontakta. Kan inte tänka mig att det skulle kunna finnas fel tidpunkt för det egentligen. 
  • Anonym (Nina)

    4 år är inget. Jag har varit 20 år i en relation som förminskat mig. Det kunde varit värre.

  • Anonym (Ts)
    Anonym (Nina) skrev 2021-09-20 11:04:57 följande:

    4 år är inget. Jag har varit 20 år i en relation som förminskat mig. Det kunde varit värre.


    Oj, vad tråkigt att höra. Jag hoppas du inte är kvar i relationen.
  • Anonym (A)
    Anonym (Ts) skrev 2021-09-19 17:33:31 följande:
    Tack så mycket
  • Anonym (Lilo)
    Anonym (Nina) skrev 2021-09-20 11:04:57 följande:

    4 år är inget. Jag har varit 20 år i en relation som förminskat mig. Det kunde varit värre.


    Förminskat, hur då?

    Du som gillar att jämföra?
Svar på tråden Jag har äntligen gjort slut!