• Anonym (Mamma)

    Mitt barn "tappar hörseln" och allt hon lärt sig i närvaro av andra barn

    Min dotter är och har alltid varit ett väldigt lätt barn att ha att göra med, hjälpsam, lyssnar på vad man säger till henne, inga problem med nånting egentligen. Men. När andra barn är närvarande så är det som att hon tappar hörseln och allt som hon lärt sig. Hon slutar lyssna helt på mig och glömmer bort precis allt som hon i vanliga fall vet att hon inte får göra. Väldigt lättledd och kopierar och följer andra. Det blir ju problem i de fall de andra kanske inte är så väluppfostrade eller har slappare regler än henne.

    Med mitt ex barn t.ex som inte hade några regler och fick skrika och gapa rakt ut, leka så våldsamt att saker gick sönder, slänga saker överallt, klättra ut genom fönstren, kasta saker utför trappen, säga att maten var äcklig etc blev det så att hon blev exakt likadan. Hon har ALDRIG kallat mat för äcklig förut t.ex. Men hon kopierade rakt av, fast hon inte ens tyckte att maten var äcklig. Det gick inte att prata med henne alls så länge de barnen var i närheten, det enda som hjälpte var att ta henne åt sidan. Så fort hon var i närheten av dem igen så försvann allt igen.

    När hon leker med grannar på gården är det likadant. Hon vet att hon inte får springa iväg så att jag inte ser henne, springa över vägen utan att titta efter bilar, springa in till andra utan att fråga mig först, jaga katter, vara jobbig mot hundar etc. Men när andra barn är med så glömmer hon allt. Och lyssnar inte öht på mig. Hon har sprungit rätt över vägen framför bilar med mig ropande efter att hon ska stanna. Det hjälper inte att säga till henne, det enda som funkar där med är att prata med henne utan de andra barnen. Men. Så fort de är i närheten så tappar hon hörseln och glömmer allt igen. Jag brukar påminna henne flera gånger om innan vi ens går ut att hon inte får springa över vägen t.ex, det hjälper ibland så att hon kommer på sig själv när hon är på väg efter de andra ungarna utan en tanke på något annat än dem.

    När vi är ute och går nånstans så vet hon också att hon väntar på mig innan vi går över en bilväg. Men så fort hon ser något annat barn så börjar hon förfölja hen och struntar i mig, bilar etc och börjar även gå iväg nån annanstans än dit vi ska, bara för att följa efter det andra barnet, hon struntar i att vi inte ens ska dit det barnet ska, utan någon annanstans.

    Det är säkert väldigt vanligt, men när det är i den här utsträckningen blir det jobbigt, att behöva hålla på att springa efter, hämta tbx, försöka prata med, vara rädd för att hon ska bli påkörd av bilar etc för att hon bara måste göra exakt, som det andra/de andra barnen.

    Vad kan man göra annat än det jag redan gör att påminna och påminna? Ser inte fram emot tonåren direkt om det är likadant då ????

  • Svar på tråden Mitt barn "tappar hörseln" och allt hon lärt sig i närvaro av andra barn
  • Anonym (Mamma)
    LFF skrev 2021-09-16 08:56:21 följande:

    Hur gammal är hon?


    6år.
  • Anonym (pppp)

    Jag kan för lite om saken men det finns en del barn som kopierar som du skriver, "speglar" andra barn - för att de inte vet själva hur de ska agera. Orsaken till att visas barn inte förstår hur de ska agera trots att de "borde" veta kan bero på olika saker. Ibland är det bara så enkelt som att de vill vara kompis med barnet de kopierar, men ibland kan det ligga något annat bakom (för att de tror att det barnet har det så bra, får uppmärksamhet osv)

    Du kan nog googla på psykologisidor om barns utveckling och hitta något om detta. 

  • Anonym (Tålamod)

    Jag tänker att det är lätt att övertolka att ett barn som "gör rätt" har full koll på att detta är det riktiga sättet att uppföra sig och varför man gör på detta sätt.

    Eftersom hon vanligtvis gjort rätt har du naturligtvis inte behövt förklara massor av gånger. Du har inte behövt lägga massa energi och tankeverksamhet på att få det att fungera.

    Min erfarenhet är att barn fortsatt behöver vägledning och hjälp med sådant man tror dom kan. Uppenbarligen klarar hon inte leka och stoja samtidigt som man följer de enkla regler som du tror hon kan.

    Dessutom har det kanske inte tidigare slagit ditt barn att man faktiskt kan göra på andra sätt och faktiskt leka och hålla på med annat än det som mamma ser som mest lämpligt.

  • AndreaBD

    Generellt så skulle jag säga att det är fasta regler och struktur som kan hjälpa där. Det finns ju skillnader i personlighet. Mitt mellan-barn var också ganska lätt påverkbar. Som barn. Inte i tonåren faktiskt. Jag kommer ihåg när han och några kompisar brukade se "hem till Midgård" på TV en gång i veckan. Det var en vikingar-serie med Markoolio, där de betedde sig illa, fåniga kiss-och bajs-skämt och sånt. Och så uppförde de sig likadant i skolan. Då fick sonen inte se serien ett tag. Sedan fick han se den igen, under förutsättningen att han inte beter sig så och det funkade faktiskt. 

    Jag tror du får helt enkelt införa tydliga sanktioner där. Eftersom det fungerar så bra annars, så kommer det att funka här också. Du behöver bara ingripa några gånger tydligt. Ta in henne direkt om hon börjar ta efter. Gör tydligt: Så här gör vi inte. Viktigt är att det kan kopplas direkt till beteendet, inga långvariga grejer efteråt. 

  • Anonym (A)
    AndreaBD skrev 2021-09-16 10:09:32 följande:
    Generellt så skulle jag säga att det är fasta regler och struktur som kan hjälpa där. Det finns ju skillnader i personlighet. Mitt mellan-barn var också ganska lätt påverkbar. Som barn. Inte i tonåren faktiskt. Jag kommer ihåg när han och några kompisar brukade se "hem till Midgård" på TV en gång i veckan. Det var en vikingar-serie med Markoolio, där de betedde sig illa, fåniga kiss-och bajs-skämt och sånt. Och så uppförde de sig likadant i skolan. Då fick sonen inte se serien ett tag. Sedan fick han se den igen, under förutsättningen att han inte beter sig så och det funkade faktiskt. 

    Jag tror du får helt enkelt införa tydliga sanktioner där. Eftersom det fungerar så bra annars, så kommer det att funka här också. Du behöver bara ingripa några gånger tydligt. Ta in henne direkt om hon börjar ta efter. Gör tydligt: Så här gör vi inte. Viktigt är att det kan kopplas direkt till beteendet, inga långvariga grejer efteråt. 
    Håller med
Svar på tråden Mitt barn "tappar hörseln" och allt hon lärt sig i närvaro av andra barn