• Anonym (TS)

    Särskilda råd för ovaccinerade ett slag i luften?

    Så nu kom det särskilda råd för ovaccinerade om att inte besöka teatrar och idrottsevenemang.

    Vad jag förstår är råden för att skydda de ovaccinerade själva. Men det kommer ju inte gå att följa upp? Man behöver inte svara på om man är ovaccinerad eller vaccinerad eftersom vi har en lagstadgad frivillighet till kroppsliga ingrepp. Så ingen kan veta vem som är vad. Det finns inget straff mot att bryta mot ett råd (mer än ja, du kanske blir sjuk).

    Om en ovaccinerad person springer ett lopp eller går på hockey, blir sjuk, stannar hemma och inte medvetet sprider smitta vidare går hen emot rådet men bryter inte mot någon lag.

    Så vad är poängen? Att skamma folk att vaccinera sig? Utöva påtryckning?

    Är själv lite oroad att detta bara kommer skapa mer agg mot myndigheterna och att staten vill pressa folks enskilda åsikter där individerna har ett fritt val enligt lag. Jag tror inte det kommer få önskad effekt, iaf inte utan en också ökad ilska mot myndigheterna från gruppen.

    Nån gång antar jag också att råden kommer slopas, så frågan är om man bara skapat en arg grupp som väntar ut den tidpunkten nu istället, istället för att man kanske tar vaccinet lite längre fram av sig självt. Om skälet att man inte tar vaccinet är att man inte vill pressas in i något som är ett fritt val kommer den här pressen ju göra allt annat än att öka villigheten...

    Är vaccinerad själv och hoppas att de som tvekar tar det för sin egen skull (och för att inte riskera att smitta nån äldre person vars skydd minskar) men jag tror det här bara kommer skapa fler anti-känslor än det hjälper...

  • Svar på tråden Särskilda råd för ovaccinerade ett slag i luften?
  • Anonym (ja)
    Anonym (TS) skrev 2021-09-16 14:07:16 följande:

    Så nu kom det särskilda råd för ovaccinerade om att inte besöka teatrar och idrottsevenemang.

    Vad jag förstår är råden för att skydda de ovaccinerade själva. Men det kommer ju inte gå att följa upp? Man behöver inte svara på om man är ovaccinerad eller vaccinerad eftersom vi har en lagstadgad frivillighet till kroppsliga ingrepp. Så ingen kan veta vem som är vad. Det finns inget straff mot att bryta mot ett råd (mer än ja, du kanske blir sjuk).

    Om en ovaccinerad person springer ett lopp eller går på hockey, blir sjuk, stannar hemma och inte medvetet sprider smitta vidare går hen emot rådet men bryter inte mot någon lag.

    Så vad är poängen? Att skamma folk att vaccinera sig? Utöva påtryckning?

    Är själv lite oroad att detta bara kommer skapa mer agg mot myndigheterna och att staten vill pressa folks enskilda åsikter där individerna har ett fritt val enligt lag. Jag tror inte det kommer få önskad effekt, iaf inte utan en också ökad ilska mot myndigheterna från gruppen.

    Nån gång antar jag också att råden kommer slopas, så frågan är om man bara skapat en arg grupp som väntar ut den tidpunkten nu istället, istället för att man kanske tar vaccinet lite längre fram av sig självt. Om skälet att man inte tar vaccinet är att man inte vill pressas in i något som är ett fritt val kommer den här pressen ju göra allt annat än att öka villigheten...

    Är vaccinerad själv och hoppas att de som tvekar tar det för sin egen skull (och för att inte riskera att smitta nån äldre person vars skydd minskar) men jag tror det här bara kommer skapa fler anti-känslor än det hjälper...


    Självklart är det ett slag i luften eftersom samtliga dessa människor har redan all information de behöver och vet mycket väl vad som gäller men skiter helt enkelt i det men myndigheterna och regeringen fortsätter låtsas som att det bara handlar om "brist på information" eftersom det är enklare än att erkänna att det helt enkelt bara finns jävligt många idioter i världen som man inte kan tvinga till något.

    Att tjat inte funkar på barn vet alla om, men tydligen verkar man trop att de kommer funka på vuxna Tomte
  • Anonym (ja)

    Dessutom finns det ännu en svår pusselbit i det och det är att majoriteten av de ovaccinerade är invandrare. Och att medge att det finns jävligt många obildade människor i samhället som hellre tror på rykten än fakta och misstror allt myndigheter och staten säger är detsamma som att medge att integrationspolitiken är ett stort fiasko och det kommer ingen politiker vilja ta i med tång.

    Så då är det enklare att låtsas som att informationen bara inte nått fram och så går karusellen runt rumt tills problemet förhoppningsvis löser sig självt och man sliter rodda i skiten

  • Anonym (TS)
    Anonym (ja) skrev 2021-09-16 14:12:32 följande:

    Självklart är det ett slag i luften eftersom samtliga dessa människor har redan all information de behöver och vet mycket väl vad som gäller men skiter helt enkelt i det men myndigheterna och regeringen fortsätter låtsas som att det bara handlar om "brist på information" eftersom det är enklare än att erkänna att det helt enkelt bara finns jävligt många idioter i världen som man inte kan tvinga till något.

    Att tjat inte funkar på barn vet alla om, men tydligen verkar man trop att de kommer funka på vuxna 


    Men jag förstår inte vad man vinner med det. Tror man bara skapar mer motsättningar hos den grupp som inte tar vaccin för att man inte vill bli intvingad till saker. De som inte tar vaccin av medicinska skäl kan ju ändå inte göra det. Den som inte tar vaccin pga språksvårigheter når man ju inte heller såhär.

    Så jag tror man helt enkelt gör nåt som känslomässigt känns rätt men som i praktiken inte kommer ha nån bra effekt alls...
  • Anonym (ja)
    Anonym (TS) skrev 2021-09-16 14:19:46 följande:
    Men jag förstår inte vad man vinner med det. Tror man bara skapar mer motsättningar hos den grupp som inte tar vaccin för att man inte vill bli intvingad till saker. De som inte tar vaccin av medicinska skäl kan ju ändå inte göra det. Den som inte tar vaccin pga språksvårigheter når man ju inte heller såhär.

    Så jag tror man helt enkelt gör nåt som känslomässigt känns rätt men som i praktiken inte kommer ha nån bra effekt alls...
    Det man vinner är att man själv slipper ta i skiten och ta opopulära beslut som kan kosta röster. För du tror väl inte på allvar att politiker sätter allmänhetens bästa i första rummet? 
  • Anonym (ja)

    I en demokrati har man inte rätt att tvinga folk till saker annat än om man bryter mot lagar. Så när du har ett stort antal foliehattar som är totalt faktaresistenta eller föredrar at gå på "alternativ fakta" så kan du inte tvinga dem till nåt för det finns det inte stöd för i lagen.

    Det är ju det som är det paradoxala med demokrati, iom att man värnar om individens rätt till frihet så finns har man ju oxå svårt att skydda sig mot individens idioti för människor är fria att vara idioter om de vill

  • AndreaBD
    Anonym (ja) skrev 2021-09-16 14:41:50 följande:

    I en demokrati har man inte rätt att tvinga folk till saker annat än om man bryter mot lagar. Så när du har ett stort antal foliehattar som är totalt faktaresistenta eller föredrar at gå på "alternativ fakta" så kan du inte tvinga dem till nåt för det finns det inte stöd för i lagen.

    Det är ju det som är det paradoxala med demokrati, iom att man värnar om individens rätt till frihet så finns har man ju oxå svårt att skydda sig mot individens idioti för människor är fria att vara idioter om de vill


    Du kan inte tvinga dem, det är sant. Men du kan sanktionera dem, och införa extra försiktighetsåtgärder bara för dem. Kanske blir det så nu, jag har inte hunnit lyssna på pressträffen än. Men jag tycker det vore helt rätt. I andra länder stänger man av sjukvårdspersonal som inte vill vaccinera sig. Jag tycker det borde vara självklart att just de måste vaccineras. 

    Kanske går det inte att kontrollera. Fast vissa saker går ju - om man vill in på teater, konsert eller liknande? 
  • Anonym (V+)
    AndreaBD skrev 2021-09-16 14:49:42 följande:
    Du kan inte tvinga dem, det är sant. Men du kan sanktionera dem, och införa extra försiktighetsåtgärder bara för dem. Kanske blir det så nu, jag har inte hunnit lyssna på pressträffen än. Men jag tycker det vore helt rätt. I andra länder stänger man av sjukvårdspersonal som inte vill vaccinera sig. Jag tycker det borde vara självklart att just de måste vaccineras. 

    Kanske går det inte att kontrollera. Fast vissa saker går ju - om man vill in på teater, konsert eller liknande? 
    I Italien försöker de styra upp tramsandet:

    Nära 70 procent av italienarna är fullt vaccinerade. Men nästan 10 miljoner har ännu inte vaccinerat sig ? lika många som hela Sveriges befolkning. Mest oroad är regeringen över att nära fyra miljoner personer över 50 år, alltså de som riskerar mest, inte vaccinerats än. Därför anser man att tvång är enda vägen att gå.


    ? Vi kan inte ha och ska inte ha en tredje vinter med nedstängningar, säger premiärminister Draghi.


    [...]

    De som inte har Green Pass för vaccin måste varje dag på jobbet visa upp ett nytaget covidtest, vilket regeringen hoppas ska vara för dyrt och krångligt för att folk ska välja det alternativet. Den som inte kan jobba får ingen lön och riskerar även att förlora jobbet. Förslaget väcker protester, men opinionsundersökningar visar att runt 80 procent av italienarna är positiva till det. Sedan tidigare är tio olika vaccin, bland annat mot flera barnsjukdomar, obligatoriska i landet.


    www.svt.se/nyheter/utrikes/italien-vantas-infora-vaccinkrav-for-att-fa-ga-till-jobbet

    Notera speciellt sista meningens obligatoriska vaccin! Det behövs tydligen även här, skrämmande nog.
  • Anonym (anhörig)

    Det är väl bra om ovaccinerade fortfarande vet att det finns råd till dom även om dom inte alltid följer dom.
    Ovaccinerade vet ju om att dom kan bli sjuka, vissa allvarligt så det är klart att man måste igen och igen påminna dom om det.
    Nästan alla som nu ligger på IVA och andra avdelningar pga av covid är ju dom ovaccinerade så det är väl jättebra att påminna folk och rekommendera dom att inte besöka ställen med mycket folk, däremot kommer man ju inte förbjuda dom.
    Sverige är ju ett av dom länderna som inte inför vaccinpass i alla fall inte nu så det finns ju inget för ovaccinerade att klaga på.

    Sen kan jag inte fatta att folk som jobbar  t ex inom hemtjänsten och går hem till äldre och jobbar även om dom inte är vaccinerade inte är rädda att smitta dom äldre.
    Som den äldre damen som är svårt allergisk och inte kan får ta vaccin ändå måste ta emot ovaccinerad personal i sitt hem.
    Vilken ovaccinerad personal vill ha på sitt samvete att man går hem till henne och att hon sen blir sjuk eller dör.
    Vill man ha det på sitt samvete, visst välj att inte vaccinera sig men att jobba med äldre i riskgrupp och veta det är man själv som kan ha smittat den äldre, nej fy.
    Äldre som inte får vaccinera sig borde verkligen kunna få begära vaccinerad personal.

  • Anonym (TS)
    AndreaBD skrev 2021-09-16 14:49:42 följande:

    Du kan inte tvinga dem, det är sant. Men du kan sanktionera dem, och införa extra försiktighetsåtgärder bara för dem. Kanske blir det så nu, jag har inte hunnit lyssna på pressträffen än. Men jag tycker det vore helt rätt. I andra länder stänger man av sjukvårdspersonal som inte vill vaccinera sig. Jag tycker det borde vara självklart att just de måste vaccineras. 

    Kanske går det inte att kontrollera. Fast vissa saker går ju - om man vill in på teater, konsert eller liknande? 


    Det går ju inte om man inte har vaccinpass eftersom du inte får tvings nån att berätta om den är vaccinerad.

    Jag har svårt stt se hur man juridiskt skulle kunna säga upp någon för att den utnyttjar rätten som finns i lagen att inte vaccineras. Ser också risk för vad som kommer om någon tvingas till vaccination för att få behålla ett jobb man redan har, i strid med frivilligheten som finns i lag - om den personen drabbas av en ovanlig biverkning. Den stämningsprocessen kan bli intressant.

    Jag förstår att man vill nå ut till de som inte vaccinerat sig. Jag förstår att man kan vara frustrerad när man själv ser att vaccinet hjälper och skyddar, särskilt kanske på samhällsnivå. Och att man känner att man vill GÖRA något.

    Men frivilligheten är ju där också av en orsak i en demokrati väl? Det är ju inget man hittade på för det var lite lattjo nån fredag.

    Att komma med råd bara till den som är ovaccinerad med attityden att fall-in-i-ledet-nu-tack, det är den jag tror kommer ha direlt motsatt effekt hos en grupp av de ovaccinerade som gör dem än mer motvilliga att vaccineras. Det är som att säga att man givit en frivillighet men inte räknat med att den ska utnyttjas av någon till att också säga nej.
  • klyban
    Anonym (TS) skrev 2021-09-16 15:21:19 följande:
    Det går ju inte om man inte har vaccinpass eftersom du inte får tvings nån att berätta om den är vaccinerad.

    Jag har svårt stt se hur man juridiskt skulle kunna säga upp någon för att den utnyttjar rätten som finns i lagen att inte vaccineras. Ser också risk för vad som kommer om någon tvingas till vaccination för att få behålla ett jobb man redan har, i strid med frivilligheten som finns i lag - om den personen drabbas av en ovanlig biverkning. Den stämningsprocessen kan bli intressant.

    Jag förstår att man vill nå ut till de som inte vaccinerat sig. Jag förstår att man kan vara frustrerad när man själv ser att vaccinet hjälper och skyddar, särskilt kanske på samhällsnivå. Och att man känner att man vill GÖRA något.

    Men frivilligheten är ju där också av en orsak i en demokrati väl? Det är ju inget man hittade på för det var lite lattjo nån fredag.

    Att komma med råd bara till den som är ovaccinerad med attityden att fall-in-i-ledet-nu-tack, det är den jag tror kommer ha direlt motsatt effekt hos en grupp av de ovaccinerade som gör dem än mer motvilliga att vaccineras. Det är som att säga att man givit en frivillighet men inte räknat med att den ska utnyttjas av någon till att också säga nej.
    Smittskyddslagen kan du använda här och göra restriktioner för den ovaccinerade, men om de gör det är en annan femma.
    En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
Svar på tråden Särskilda råd för ovaccinerade ett slag i luften?