• Thu 16 Sep 2021 17:05
    344 visningar
    0 svar
    0
    344

    Oral lichen planus

    Hej,
    Jag har för en månad sen blivit diagnosticerad med oral lichen planus och har haft symptom sen maj, kanske längre.
    Det började längst bak i munnen men har spridit sig i kinderna samt lite i tandköttet. Börja komma på tungan såg jag nyligen. Stora blåsor blossar upp emellanåt.

    Senaste två veckorna har jag upplevt att slemhinnorna börjat rodna och jag har blivit mycket känsligare. Har fått problem med att det börjat svida när jag äter lite kryddigare mat, ibland när jag dricker varmt, borstar tänderna osv.

    Jag håller på att ta bort sånt som kan irritera vad gäller mat och dryck, men jag känner mig orolig att det blivit en så snabb negativ utveckling de senaste veckorna. Jag har blivit mycket känsligare helt plötsligt. 

    Jag har haft en stressig tid på jobbet, men håller på att byta till en mindre stressig tjänst. 

    Läkaren (önh) hänvisade till att tandläkaren kunde ge mer info, men de sa att de brukade remittera vidare... Så jag har inte fått någon egentlig info från någon av dem mer än att det bör kollas upp med jämna mellanrum.
    Jag har googlat mycket och läst en hel del om det, så idag kan jag nog mer än dem Glad. Dock saknar jag andra drabbades erfarenheter


    Vad är er erfarenhet gällande utvecklingen? 
    Har det blossat upp på andra ställen på kroppen?

    Tar tacksamt emot alla tips och tankar.  Skrattande

Svar på tråden Oral lichen planus