• Anonym (TS)

    Hur finns jag där för min vän utan att pressa henne?

    Jag har en vän som inte mår så bra just nu. Har mått dåligt/gränsen till (kanske över) utbränd länge pga kombination jobb/hemma och har nu även fått fysiska symptom som skulle kunna tyda på cancer. Förståeligt nog är hon superorolig.

    När jag är orolig för något vill jag prata för att få ur det ur mig. Antingen känner hon inte att vi har den typen av relation eller så vill hon bara inte prata med någon alls. Jag vet inte. Pga flytt har hon inte ett så stort kontaktnät häromkring men antar att hon har vänner från där hon bodde tidigare även om jag sällan hört henne nämna dem.

    Jag vill vara en bra vän. Visa att jag finns här för henne utan att pressa henne men hur gör man?

    Hon hör inte av sig själv och senast jag hörde av mig och frågade hur det var med henne fick jag ett utbrott som avslutades med "Jag orkar inte vara social just nu".

    Ska jag bara låta henne vara? Höra av mig nån gång i veckan? (Och i så fall säga vad som inte upplevs som pressande?)

  • Svar på tråden Hur finns jag där för min vän utan att pressa henne?
  • Dexter dot com

    Skicka ett sms och förklara att du finns där för henne om/när hon behöver dig och att hon alltid kan höra av sig oavsett vad det gäller. Då kan hon själv välja hur hon ska göra och du behöver inte känna att du pressar henne.

  • Anonym (aaa)

    Du har ju redan hört av dig och visat att du finns där - eller var det länge sen?
    Om jag var hon och min vän hörde av sig med kort tid emellan för att fråga hur jag mår, finns det en risk att jag hade känt mig stressad. Eftersom hon skrivit att hon inte orkar vara social just nu så tänker jag att det är exakt så det är. 

  • Anonym (A)
    Dexter dot com skrev 2021-09-17 15:22:09 följande:
    Skicka ett sms och förklara att du finns där för henne om/när hon behöver dig och att hon alltid kan höra av sig oavsett vad det gäller. Då kan hon själv välja hur hon ska göra och du behöver inte känna att du pressar henne.
    Håller med
  • Anonym (TS)

    Vi hördes i början av veckan så det är inte superlänge sen. Jag har sagt att jag finns här om hon vill prata och att hon får säga till om det är något jag kan göra.

    Tar jag inte kontakt tror jag inte att hon gör det heller. När hon mår ok är vi lika drivande i vänskapen men när hon mår sämre tar hon inte kontakt även om hon tidigare har uttryckt att hon verkligen uppskattar att jag hör av mig och föreslår t ex en promenad även om hon kanske inte orkar just då.

    Själv har jag rätt mycket som händer i mitt liv just nu, både inom jobbet och privat, så att som ni säger bara låta henne vara är egentligen inte ett problem. SÅ mycket extra energi har jag helt enkelt inte. Samtidigt är jag ärligt orolig för henne.

    Hur ofta kan det vara rimligt att höra med henne om hon hört något från läkare osv? Nån gång i veckan? Varannan?

  • Anonym (Q)

    Lämna en kaka eller något annat ätbart utanför hennes dörr. Bara en liten gest som säger att du finns där, men förstår att hon inte orkar vara social just nu. 

  • Kvittning
    Anonym (TS) skrev 2021-09-17 22:37:43 följande:

    Vi hördes i början av veckan så det är inte superlänge sen. Jag har sagt att jag finns här om hon vill prata och att hon får säga till om det är något jag kan göra.

    Tar jag inte kontakt tror jag inte att hon gör det heller. När hon mår ok är vi lika drivande i vänskapen men när hon mår sämre tar hon inte kontakt även om hon tidigare har uttryckt att hon verkligen uppskattar att jag hör av mig och föreslår t ex en promenad även om hon kanske inte orkar just då.

    Själv har jag rätt mycket som händer i mitt liv just nu, både inom jobbet och privat, så att som ni säger bara låta henne vara är egentligen inte ett problem. SÅ mycket extra energi har jag helt enkelt inte. Samtidigt är jag ärligt orolig för henne.

    Hur ofta kan det vara rimligt att höra med henne om hon hört något från läkare osv? Nån gång i veckan? Varannan?


    Jag tror att det är jättejobbigt om du hör av dig till henne för att fråga hur hon mår och hur saker gått. Det kräver en aktivitet från henne för att svara.

    Skicka istället ett sms i nästa vecka där du skriver att du förstår att hon har det jättetufft nu och att du vill att hon ska veta att du finns där för henne. Oavsett om det är idag eller om ett år och om det gäller en axel att gråta mot eller en vän att glömma världens bekymmer med. Och att du inte förväntar dig att hon ska svara på det meddelandet heller utan att det är bara för att hon ska veta att du finns där för henne utan några krav tillbaka. 
  • Dexter dot com
    Anonym (TS) skrev 2021-09-17 22:37:43 följande:

    Vi hördes i början av veckan så det är inte superlänge sen. Jag har sagt att jag finns här om hon vill prata och att hon får säga till om det är något jag kan göra.

    Tar jag inte kontakt tror jag inte att hon gör det heller. När hon mår ok är vi lika drivande i vänskapen men när hon mår sämre tar hon inte kontakt även om hon tidigare har uttryckt att hon verkligen uppskattar att jag hör av mig och föreslår t ex en promenad även om hon kanske inte orkar just då.

    Själv har jag rätt mycket som händer i mitt liv just nu, både inom jobbet och privat, så att som ni säger bara låta henne vara är egentligen inte ett problem. SÅ mycket extra energi har jag helt enkelt inte. Samtidigt är jag ärligt orolig för henne.

    Hur ofta kan det vara rimligt att höra med henne om hon hört något från läkare osv? Nån gång i veckan? Varannan?


    Eftersom du tydligt talat om att du finns för henne tycker jag du ska backa och inte höra av dig och pressa henne. Väljer hon att inte ta kontakt så får du acceptera det.
Svar på tråden Hur finns jag där för min vän utan att pressa henne?