• kulturenskaleva

    Vad skulle vara jobbigt om du var av det motsatta könet?

    Könsdebatt kommer ju ofta på tapeten, att det blir nästan som en tävling ibland om män eller kvinnor har det värst. Många kvinnor skulle ju tycka det vore skönt att slippa oroa sig för om de blev våldtagna. Medan många män tycker kvinnor har det extremt lätt på dejtingmarkanden.

    Men i denna tråd ska man låtsats att man tillhör det motsatta könet och försöka sätta sig in i vilka nackdelar det är med att vara man eller kvinna. Så om du är kvinna ska du skriva vad du tror män måste kämpa med, och är du man så ska du sätta dig in i vad kvinnor måste kämpa med. Vi håller oss förresten till kvinnor och män här i väst, då ser ju ser annorlunda ut i andra kulturer.

    Jag börjar. Ja kvinnor måste ju helt klart vara försiktigare eftersom de riskerar att bli våldtagna. Sen är de ju ofta inte lika fysiskt starka som män, så som kvinna har man inte lika stor chans att försvara sig i direkt konfrontation med en man. Så man behöver vara betydligt försiktigare när man är kvinna. Sen skulle jag ljuga om jag sa att jag avundas kvinnor för att de får mens varje månad. 

    Jag nöjer mig så här så länge så får ni fylla på med mer.

  • Svar på tråden Vad skulle vara jobbigt om du var av det motsatta könet?
  • kulturenskaleva

    Kom på att jag glömde en viktig grej. Att det måste vara jobbigt att ha en massa kåtbockar efter sig hela tiden. Kombinerat med att man som kvinna alltid måste tänka på att man kan bli våldtagen. Att inte kunna gå ut på krogen utan att få en massa efterhägnsa män efter sig som vill ligga med en. Särskilt om de är påstridiga och inte verkar kunna ta ett nej.

  • Anonym (man)
    kulturenskaleva skrev 2021-09-17 20:39:08 följande:

    Könsdebatt kommer ju ofta på tapeten, att det blir nästan som en tävling ibland om män eller kvinnor har det värst. Många kvinnor skulle ju tycka det vore skönt att slippa oroa sig för om de blev våldtagna. Medan många män tycker kvinnor har det extremt lätt på dejtingmarkanden.

    Men i denna tråd ska man låtsats att man tillhör det motsatta könet och försöka sätta sig in i vilka nackdelar det är med att vara man eller kvinna. Så om du är kvinna ska du skriva vad du tror män måste kämpa med, och är du man så ska du sätta dig in i vad kvinnor måste kämpa med. Vi håller oss förresten till kvinnor och män här i väst, då ser ju ser annorlunda ut i andra kulturer.

    Jag börjar. Ja kvinnor måste ju helt klart vara försiktigare eftersom de riskerar att bli våldtagna. Sen är de ju ofta inte lika fysiskt starka som män, så som kvinna har man inte lika stor chans att försvara sig i direkt konfrontation med en man. Så man behöver vara betydligt försiktigare när man är kvinna. Sen skulle jag ljuga om jag sa att jag avundas kvinnor för att de får mens varje månad. 

    Jag nöjer mig så här så länge så får ni fylla på med mer.


    Är bara massa självutnämnda offer som tycker det är bättre att vara motsatt kön. Den stora majoriteten är stolta över sitt kön och skulle aldrig någonsin vilja byta.

    Den stora nackdelen med att vara kvinna är:

    * De är fysiskt svagare

    * De kan inte röra sig lika fritt utan oro

    * De är kortare

    * De är mindre stresståliga
  • Anonym (lll)

    Du tänker väldigt generellt TS. Det blir väl inte så intressant då för det finns redan tusentals trådar om hur de olika könen har det på olika vis.
    Jag trodde rubriken syftade mer på personligt plan, hur jag som person skulle uppleva att tillhöra det andra könet. 

    Det du tagit upp handlar  princip enbart om rädsla för våldtäkt och sexinviter. Men ok, det visar väl hur just du tänker om kvinnor. 

  • Anonym (T)

    Som man hade jag levt med våld på ett helt annat sätt. Män, i synnerhet yngre män, löper mycket större risk att utsättas för våld.

    Jag hade behövt hantera förväntningar om att inte visa mig ledsen och sårbar som jag som kvinna kan göra utan problem.

    Det är nog det jag hade tyckt var jobbigast.

    Men jag hade också behövt försvara mitt intresse, eftersom det är väldigt feminint kodat.

  • Anonym (T)
    Anonym (man) skrev 2021-09-17 20:52:05 följande:

    Är bara massa självutnämnda offer som tycker det är bättre att vara motsatt kön. Den stora majoriteten är stolta över sitt kön och skulle aldrig någonsin vilja byta.

    Den stora nackdelen med att vara kvinna är:

    * De är fysiskt svagare

    * De kan inte röra sig lika fritt utan oro

    * De är kortare

    * De är mindre stresståliga


    Mindre stresståliga? Var har du fått det ifrån?
  • Anonym (f)

    Eftersom jag är introvert och ganska blyg tror jag att det hade varit jobbigt att behöva vara det kön som liksom förväntas ta initiativ. Jag vet att det är ett gammaldags sätt att tänka, men tror ändå att många män upplever det fungera så.

  • Anonym (mina tankar)

    Det jag skulle tycka var jobbigt om jag varit man är att jag inte kan välja om jag vill ha "tjejkläder" eller "killkläder". Samma sak med frisyr osv. På ett mer praktiskt plan skulle jag tycka att det var jobbigt med de manliga kroppsdelarna som hänger och slänger. De går ju inte att få fast på samma sätt som brösten mha en sportBH.

  • Anonym (Ett par grejer)

    Förväntningar på att man skall klara att lyfta vissa saker. Jag är rätt duktig på att lyfta, är ganska stark men det är något jag imponerar med när jag gör. Ingen kräver att jag skall kunna bära ena änden på ett piano tillsammans med en kille. Men en kille skall klara av sånt och får liksom inte komplimanger när han klarar sånt. Bär jag och sambon ett piano så är det bara jag som är stark, det där pianot väger nästan 200kg, han är också stark men han får inte höra det.

    Förväntningar på att man skall kunna vissa fysiska saker. Lite som med lyftandet. En man skall kunna hugga ved, skall kunna svinga med en yxa som "bas" som om det var självklart. Jag får komplimanger för samma, men jag har också blivit lärd med stort tålamod. Gräva dike med stor spade, hacka loss sten med spett, såna grejer. Det är svårt, jag är stolt att jag kan...men hade jag vart kille hade jag förutsatts kunna sådant.

    Samma med nästan varenda fysisk ansträngning. Som i skolan, jag sprang 100meter på 13 sekunder. Fanns många killar som sprang ungefär samma...det var typ "ok hyfsat". Jag var jätteduktig, vilken talang osv. Eller på gymmet 75kg i bänkpress! fan vad stark du är! Det hade inte vart någonting om jag bytte kön.  Kraven på att vara duktig och få komplimanger för det hade vart så mycket högre om jag var kille. Det hade vart jobbigt.

  • Anonvm

    Jag skulle aldrig stå ut med att vara kvinna.

    Allt oroande, all överanalysering.
    Allt skall alltid i alla lägen göras på det mest omständiga och kostsamma sättet.

    För att inte prata om allt jobb och all tid man behöver lägga ner på allt som har med den personliga hygienen att göra, herregud. Det är nog minst 1-2tim om dagen, det som en karl reder ut på 3min...

  • Anonym (Fia)

    Som man tror jag att det kan vara jobbigt att alltid förväntas ha koll, fixa saker, orka saker. Jag tror också att det måste vara tufft att må psykiskt dåligt som man, då han kanske inte tränat på att tala om sina känslor och klä dem i ord på samma sätt som kvinnor oftast har. Och att som man förväntas försvara sin kvinna, sin familj och andra runt omkring. Att stå i frontlinjen och trycka undan sin rädsla.

    Tänker på det ofta, vilket öde som låg på män, pojkar, att vara starka, tappra, ligga vid fronten vid världskrigen, skyttegravarna. Hemskt vad män förväntats stå ut med bara för att de är män. Bita ihop. Hjärtat värker verkligen när jag tänker på detta. . .

  • Anonym (LumberJill)

    Jag hade funkat skitbra som man. Jobbar med 95% män redan.

    Har inga problem att sätta mig i respekt som kort kvinna så som 1.85 lång man med matchande kuk så hade jag regerat världen.

    Så det kanske är tur för världen att det inte är så. Behövs inte fler megalomaniacs direkt så jag nöjer mig med att bossa lite på jobbet.

    Hugga ved är väl inget svårt, det kan en tioåring lära sig. Jag hade starkare händer än alla killar i klassen utom en när vi gick i nian och läraren drog fram en sån där handkraftmätare på fysiken. Blev dom paffa!

    Maximalt förakt uppstod i morse när Rix morronzoo snackade om saker man inte kan eller nåt och en kvinna 30+ aldrig hade tankat en bil fast hon ägde en. Hon ringde sin farsa när bilen behövde tankas.

    1. Du borde inte få äga en bil.
    2. Du borde fan inte ha rösträtt, våp!

    Inkompetenta höns är så tröttsamt. Jag skäms för att tillhöra samma kön.

    Visst finns det några män som har huvet eller båda tummarna i röven men så många kvinnor är helt absorberade av sina egna nojor och fobier och helt helt meningslösa saker som de lägger en massa energi på. De försöker inte ens utan spelar hjälplöskortet om det så gäller att byta en glödlampa.

    Var kompetent, jobba som en demon, tjäna pengar, ha ett bra liv.
    Hur svårt är det, om man är frisk och inte har simhud mellan tårna så man inte kan spela banjo? 

    FFS, krångelkvinnor alltså...

  • Aikido

    Den klena hjärnkapaciteten över lag skulle nog vara det värsta.

    Svårigheterna med tekniska prylar.

    Den dåliga förmågan att framföra fordon.

    Den ständiga, pockande lusten att inhandla värdelösa ting.

Svar på tråden Vad skulle vara jobbigt om du var av det motsatta könet?