• Anonym (Lisa)

    Fått nog av narcissistiskt beteende

    Efter mer än 15 år tillsammans har jag fått nog på riktigt. Mannen gaslightar och utöver psykisk misshandel. Säg gärna om ni håller med, för jag börjar bli knäpp av att hela tiden vara den som sopar allt under mattan. Han tror att "jag älskar ju dig" är en ursäkt. Han sårar och kränker mig gång på gång och när jag reagerar på hans beteende blir han sur och säger att vi inte kan ha det såhär (=att jag är sur och jobbig). Min reaktion på hans betende är problemet. När jag säger att han aldrig tar ansvar för att saker ska bli bra säger han att han visst gör det. Men han kan aldrig säga vad han gjort för att försöka. Jo, han köpte blommor en gång. Sedan säger han "jag är inte bra på att ta ansvar, du får leva med det". Tills jag inte orkar vara osams och låtsas som allt är bra. Sist jag var ledsen för att han sårat mig fick jag höra "varför tar du ut det på mig för att du mår dåligt?". Såhär har jag haft det i över 15 år och han blir arg för att jag nu vill separera. Jag är så sorgsen över att ha slösat mina bästa år på en idiot. Man har eget ansvar, javisst, och jag borde ha tagit mig ur detta tidigare.

  • Svar på tråden Fått nog av narcissistiskt beteende
  • Anonym (Pepp)

    Bra du identifierat hans beteende som osunt! Han kanske är narcissistisk och då ska du bort därifrån. Har ni barn tillsammans? Slå inte så hårt på dig själv över ?förlorade år?. Du har nuet och det är viktigast. Kram!

  • Anonym (Du är viktigt)

    Ta ingen skuld på dig att du har levt så länge med en man som beter sig illa.Det är inte ditt fel.Vi är många som har levt med narcisster,och det är skadligt för en.Bästa är att ha nollkontakt och försöka hitta sig själv igen och läka.

  • Anonym (Lisa)
    Anonym (Pepp) skrev 2021-09-19 11:49:44 följande:

    Bra du identifierat hans beteende som osunt! Han kanske är narcissistisk och då ska du bort därifrån. Har ni barn tillsammans? Slå inte så hårt på dig själv över ?förlorade år?. Du har nuet och det är viktigast. Kram!


    Ja, vi har barn och det är därför jag stått ut så länge.
  • Anonym (Pepp)
    Anonym (Lisa) skrev 2021-09-19 12:02:28 följande:

    Ja, vi har barn och det är därför jag stått ut så länge.


    Ok. Hursomhelst, bra du tar tag i att lämna.
  • Anonym (Narcoffer)
    Anonym (Lisa) skrev 2021-09-19 12:02:28 följande:
    Ja, vi har barn och det är därför jag stått ut så länge.
    Då har jag ett råd att ge; ställ krav på honom! Kräv att han ska ta halva ansvaret för barnen och hälften av allt praktiskt. Om han tror att du vill det, så kommer han antagligen att försöka smita undan. Ju mindre han har barnen, desto mindre drabbas de av hans beteende.

    Den här typen av människor brukar vilja hämnas. Han gissar vad det är du vill ha och så ser han till att du inte får det.
  • Anonym (Mhm)

    Vad gör han för att såra dig och vad säger han för kränkande saker?

    Har han alltid varit såhär under era 15 år tillsammans eller har det uppkommit med åren?

    Undrar för jag lever i en lika lång relation där jag upplever att gaslightandet började för några år sedan efter vi levt ihop länge och kände att han började ta mig för given. Jag brukar skälla ut honom när han beter sig så och då bättrar han sig.

  • Anonym (Lisa)
    Anonym (Mhm) skrev 2021-09-19 13:42:59 följande:

    Vad gör han för att såra dig och vad säger han för kränkande saker?

    Har han alltid varit såhär under era 15 år tillsammans eller har det uppkommit med åren?

    Undrar för jag lever i en lika lång relation där jag upplever att gaslightandet började för några år sedan efter vi levt ihop länge och kände att han började ta mig för given. Jag brukar skälla ut honom när han beter sig så och då bättrar han sig.


    Det har alltid varit så. Det har faktiskt blivit bättre men det är inte bra för det. Bara att det var riktigt illa innan då han utövade psykisk misshandel och ignorerade och förminskade mig. Det blir inte bättre än såhär.
  • Anonym (Jess)

    Var likgiltig mot honom i framtiden. Det kommer bita på honom bäst!

    Bra att du tog steget och lycka till i framtiden!

  • Anonym (Lisa)
    Anonym (Jess) skrev 2021-09-19 16:48:37 följande:

    Var likgiltig mot honom i framtiden. Det kommer bita på honom bäst!

    Bra att du tog steget och lycka till i framtiden!


    Det är svårt för jag måste hitta ett jobb och få en lägenhet. Så det kommer ta tid.
  • Anonym (Q50)
    Anonym (Lisa) skrev 2021-09-19 14:24:00 följande:
    Det har alltid varit så. Det har faktiskt blivit bättre men det är inte bra för det. Bara att det var riktigt illa innan då han utövade psykisk misshandel och ignorerade och förminskade mig. Det blir inte bättre än såhär.
    Låter som olika grader i helvetet. Instämmer i kören - lämna! Du kommer att må så mycket bättre och tyvärr kommer det att ta tid att bygga upp dig själv igen efteråt. Så ju tidigare desto bättre. Ta all hjälp du kan få! Hitta en bra samtalspartner.
  • Anonym (i dont think so)
    Anonym (Narcoffer) skrev 2021-09-19 12:59:00 följande:
    Då har jag ett råd att ge; ställ krav på honom! Kräv att han ska ta halva ansvaret för barnen och hälften av allt praktiskt. Om han tror att du vill det, så kommer han antagligen att försöka smita undan. Ju mindre han har barnen, desto mindre drabbas de av hans beteende.

    Den här typen av människor brukar vilja hämnas. Han gissar vad det är du vill ha och så ser han till att du inte får det.
    Att ställa krav på en narcissist hjälper inte. Personen är FÖDD så och kommer aldrig kunna ändra sig. Det är som att ställa krav på en autist att nu får du faktiskt sluta vara autist.

    Det enda man kan göra är att klippa alla band som går med personen och hålla sig så lång borta man kan från personen. Och den lilla kontakt man har (pga barnen) måste vara extremt svartvit för den sortens människor är väldigt manipulativa och kommer utnyttja varenda lite chans han får.
  • Anonym (A)
    Anonym (Jess) skrev 2021-09-19 16:48:37 följande:
    Var likgiltig mot honom i framtiden. Det kommer bita på honom bäst!

    Bra att du tog steget och lycka till i framtiden!
    Verkligen bra
  • Anonym (Narcoffer)
    Anonym (i dont think so) skrev 2021-09-22 10:37:49 följande:
    Att ställa krav på en narcissist hjälper inte. Personen är FÖDD så och kommer aldrig kunna ändra sig. Det är som att ställa krav på en autist att nu får du faktiskt sluta vara autist.
    Narcissister gillar att hämnas. Om han tror att du vill att han ska ta sitt ansvar för barnen, då vägrar han. Jag antar att TS inte vill ha honom i närheten av barnen, och bästa sättet att uppnå det är att få honom att vägra. Därför kan det fungera att ställa krav.

    Men jag håller med om att det inte går att kräva sådant man faktiskt vill.
Svar på tråden Fått nog av narcissistiskt beteende