• Anonym (Maria­)
    Mon 20 Sep 2021 12:57
    162 visningar
    4 svar
    4
    162

    Varför får bara vissa tillsvidareanställning?

    Efter ett par år av arbetslöshet har min anhöriga nu hittat ett jobb i kommunen som hen trivs jättebra med. Dock finns ett problem och det är att utan utbildning som undersköterska/behandlingsassistent så kan hen inte få tillsvidareanställning. Har även en till anhörig som haft denna arbetsgivare i några år som vikarie men får inte tillsvidareanställning pga ingen utbildning.

    Däremot har hen träffat två personer som fått tillsvidareanställning hos samma arbetsgivare utan att dessa två personer har någon av dessa utbildningar, har hen fått veta då de talats vid. Det som skiljer är enbart att dessa två personer är utlandsfödda.

    Hur kan de fått tillsvidareanställning när inte mina anhöriga får det?

  • Svar på tråden Varför får bara vissa tillsvidareanställning?
  • Anonym (G)
    Mon 20 Sep 2021 13:24
    #1
    Anonym (Maria) skrev 2021-09-20 12:57:40 följande:

    Efter ett par år av arbetslöshet har min anhöriga nu hittat ett jobb i kommunen som hen trivs jättebra med. Dock finns ett problem och det är att utan utbildning som undersköterska/behandlingsassistent så kan hen inte få tillsvidareanställning. Har även en till anhörig som haft denna arbetsgivare i några år som vikarie men får inte tillsvidareanställning pga ingen utbildning.

    Däremot har hen träffat två personer som fått tillsvidareanställning hos samma arbetsgivare utan att dessa två personer har någon av dessa utbildningar, har hen fått veta då de talats vid. Det som skiljer är enbart att dessa två personer är utlandsfödda.

    Hur kan de fått tillsvidareanställning när inte mina anhöriga får det?


    Regler kan införs vid olika tidpunkter. De som har tillsvidareanställning kanske anställdes vid tidigare tillfälle när reglerna var annorlunda?
  • Glinda från Oz
    Mon 20 Sep 2021 13:39
    #2

    De borde ha blivit in LAS-ade. Be dem kontakta facket.

  • Anonym (Maria­) Trådstartaren
    Mon 20 Sep 2021 13:48
    #3
    Anonym (G) skrev 2021-09-20 13:24:46 följande:

    Regler kan införs vid olika tidpunkter. De som har tillsvidareanställning kanske anställdes vid tidigare tillfälle när reglerna var annorlunda?


    Nja, då borde ju åtminstone min andra anhöriga som varit vikarie flera år blivit erbjuden tillsvidareanställning via inLASning. En ev dessa utlandsfödda personerna fick din tillsvidareanställning innan sommaren. Jättekonstigt!

    Tror ni facket (kommunal) kan hjälpa?
  • Anonym (Ellen­)
    Mon 20 Sep 2021 15:00
    #4

    Ganska mycket inom kommunal verksamhet är offentligt. Så att få ut en personallista över en arbetsplats inkluderat lön är förmodligen inga svårigheter. Däremot kan anställningsformen som en individ har gå under det som rör personliga förhållanden och då är det inte offentligt.
    Ring lönekontoret och begär ut uppgifterna så får du se vad de säger. Du behöver inte vara ärlig med vad du heter och man har ingen rätt att fråga vad du ska ha uppgifterna till utan det är som sagt offentligt.

    Däremot ska man vara försiktig med att dra slutsatser eller ta för sant vad andra säger. Det finns anställningsformer specifikt för människor som av olika skäl står långt ifrån den reguljära arbetsmarknaden och som ofta förekommer inom kommun och region. Men dessa är ofta tidsbegränsade och vissa av dem omfattas inte heller av LAS. Jag menar att ni inte vet säkert att dessa personer som ni jämför med kanske inte är anställda på en ordinarie anställning tillsvidare och ni kanske inte vet säkert vad de är anställda som heller. Alltså vilken befattning som står på anställningsavtalet. 
    Ett vårdbiträde behöver inte vara utbildad USK men man kan vara anställd som vårdbiträde tillsvidare. Däremot kan du inte bli anställd som USK tillsvidare om du inte är USK, inom vissa kommuner. Lokala policy brukar tala om vad som gäller, USK är inte ännu en skyddad titel.

    LAS räknas per arbetad dag om man är timavlönad. Därför kan det ta mer än två år att få en konvertering enligt LAS.
    Men får ni ut uppgifterna och uppfattar att det är något som inte gått rätt till sett till turordning och andra regler så ta det vidare med personalavdelningen eller med facket så får de granska saken. 

Svar på tråden Varför får bara vissa tillsvidareanställning?