Inlägg från: Anonym (Bedragen) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Bedragen)

    Ältandet efter otrohet, hur länge? Hur påverkade det sig som varit den otrogna?

    För en tid sedan var min tjej att vara otrogen. Jag har valt att fortsätta, men har svårt att komma över ältandet. Hur länge ältade du som också blev bedragen? Och du som var den otrogna, hur påverkade detta ältande dig, att du fick höra frågorna om och om igen? 

    Hjärnan är svår att påverka, en sida identifierar faran, den andra söker logisk lösning också är ältandet igång. Tips på att komma vidare? 

  • Svar på tråden Ältandet efter otrohet, hur länge? Hur påverkade det sig som varit den otrogna?
  • Anonym (Bedragen)
    Anonym (L) skrev 2021-09-21 10:56:52 följande:

    Jag har aldrig varit i din situation men jag är rätt säker på att det är svårt att fortsätta tillsammans efter en otrohet. många fall går det säkert men det är nog svårt. Har ni pratat ut ordentligt om det hela? Har du fått möjlighet att ställa frågor och säga allt du känner? Hur lång tid har det gått?

    Om du har valt att fortsätta vara tillsammans med henne så måste du försöka släppa ältandet, vilket du verkar vilja. Du måste inse att du valde att fortsätta förhållandet och då innebär det att du inte kan leva i det förflutna för då kommer ni aldrig kunna gå vidare. Det är ingen idé att älta sådant som du ändå inte kan påverka, för just det här är ju något som redan har skett och du kan inte förändra det på något sätt alls. Kanske parterapi kan vara något?

    Vad säger din partner om allt? Det är hon som har varit otrogen och det är minst lika viktigt att hon vill kämpa för er skull. Hon måste anstränga sig för att du ska bli så trygg och säker som möjligt. Hon måste visa att hon är värd din tillit igen. Detta kommer naturligtvis att ta tid. Ha inga hemligheter för varandra. Det bästa är att dela med sig öppet av sina känslor.


    Tack för ett bra svar. Jag bestämde mig för att försöka lägga det gamla bakom mig, att det var ett nytt förhållande vi gick in i. Vi gjorde till och med om gravyren i våra ringar.Anledningen till mitt beslut är helt enkelt att jag älskar henne mer än jag älskat någon annan. Hon är ångerfull och vi har gått i terapi, både enskild och i par. Det har gått ett drygt år och på flera plan har vi kommit varandra närmare, men tankarna vill inte sluta mala. Jag upplever att hon anstränger sig för att jag ska känna mig trygg igen, samtidigt så tror jag inte hon förstår hur hon sårat och hur mycket det är att bygga upp från hennes sida, hon spolierade ju förtroendet totalt. Men jag har bestämt mig för att det ska gå, men börjar själv bli less på det här ältandet, för som du nämner så är det ju inget jag kan påverka.
  • Anonym (Bedragen)
    Anonym (badaboom) skrev 2021-09-21 11:05:22 följande:
    Hur länge sen var det du fick reda på det?

    Ältandet är en del av läkeprocessen. Din hjärna försöker processa det som hänt och göra sig en bild av det för att förhålla sig till det. Hela din bild av ditt förhållande och din partner har slagits i bitar och du håller på och gör dig en ny bild. Det tar en stund.

    www.praktiskmedicin.se/sjukdomar/krisreaktion/

    Det är lite dumt att du bestämde dig för att vara kvar bara sådär rakt av utan att vara redo för ett sånt beslut. Visst är det naturligt att klamra sig fast vid det kända och trygga när marken öppnar sig under fötterna på en, men val som togs i panik är inte alltid hållbara. Tyvärr blir den som blivit bedragen ofta pressad att komma med ett svar av den som varit otrogen innan personen är redo för ett sånt beslut. Det hade varit bättre om du inte tagit något beslut alls förrän du läkt och varit redo för ett sånt stort beslut...

    Mitt tips är att låter henne hållas och bara säger att du inte vet inte vad du vill och att du kommer berätta det när du är redo för det.
    Tack för ett bra svar. Det är ett drygt år sedan, och för mig fanns inget annat alternativ än att försöka. Det handlar inte om något praktiskt eller ekonomi utan bara om kärlek till personen. Men visst, sett i backspegeln kanske jag skulle avvaktat lite. 
  • Anonym (Bedragen)
    Anonym (badaboom) skrev 2021-09-21 11:35:58 följande:
    Jo det är som sagt väldigt vanligt att man agerar i panik och klamrar sig fast vid tryggheten. 

    Kärlek till personen är väl fint sett ur ett romantiskt perspektiv men oxå ganska meningslöst och naivt om den inte är besvarad, det räcker inte med att en person älskar den andra, båda måste göra det för att det ska kunna funka. Och frågan är ju om en person som bedrar den andra verkligen älskar personen på rätt sätt? Om man älskar någon innerligt, tar man då risken att förlora personen genom att vara otrogen? Hur mycket värderar man sin partner om man gör så? Om man älskar någon innerligt, tar man då risken att såra och förnedra personen som en otrohet gör?... om en person gör så, hur djupt älskar personen sin partner egentligen?

    Det lite såna slags frågor man behöver processa och det tar tid. Bilden man hade av sin partner (den man trodde personen var) har ju gått åt skogen, oavsett hur mycket man älskar sin partner så är det ett faktum att personen inte var så ärlig som man trodde. Så man behöver göra sig en ny bild av sin partner som även innehåller nya delar som inte är så smickrande, ingen lätt uppgift som dels tar tid och dels är väldigt beroende av hur din partner agerar under krisen. Allt hon gör kommer forma den nya bilden du håller på och bygger upp.

    En annan anledning till varför det är dumt att förlåta för snabbt är för att det skickar fel signaler till din partner. Egentligen borde det vara hon och inte du som kämpar för ert förhållande. Det var trotts allt hon som hade sönder det, och då borde det oxå vara upp till henne att reparera skadorna hon åstadkommit. Men om du förlät allt rakt av så finns ju inget incitament för henne att kämpa för er. Du har ju redan förlåtit och hon vet var hon har dig.
    Tack för bra svar, tänkvärt det där med hennes incitament. Som hon säger så är hon orolig att jag ska lämna, hon skäms som en hund över det hon gjorde. Man kan aldrig bestämma över en människa, men i det här fallet har jag sagt att om det blir så mycket som en promilles kontakt med den här mannen, oavsett hur oskyldigt, så lämnar jag. Det kräver min självkänsla om inte annat. Där jag befinner mig så måste jag tro att hon är uppriktig i att hon älskar mig och vill göra allt som står i hennes makt för att få mig trygg igen. 
  • Anonym (Bedragen)
    Anotherone skrev 2021-09-21 12:32:08 följande:

    Vi har varit med om det i vår relation, det var många år sen nu (mer än 10) och vi är gifta idag så vi har lyckats lösa det.
    Men det jag tänker är att du kanske bestämt dig för vilken väg du vill gå lite för tidigt? Jag gjorde inga utfästelser alls till min man, jag tror att det första året blev lite av ett prövoår för oss. Jag lovade helt och fullt att försöka och hans uppgift var bara att vara där och förklara och svara för det som han hade gjort om det var så att jag behövde ställa frågor för att komma vidare i min process. Vi gick också i rådgivning tillsammans eftersom vi behövde stöd i att kommunicera samt att det fanns barn med i bilden.

    Jag tänker att när (om) man kommer till den punkten att man är redo att förlåta och gå vidare så måste man verkligen göra det också. Då är det nog. Då ska inte den andre behöva vara rädd att man drar upp detta hela tiden när man är osams heller utan då har man på riktigt vänt blad. Den som gjorde bort sig men som bett om ursäkt och blir förlåten måste också få vara trygg i det.

    Sen kan man förstås förlåta med avsikten att kunna fortsätta tillsammans men att det visar sig efter en tid att det inte går. Att man inte kan släppa det. Då ska man nog vara ärlig med det i stället och säga att jag har insett att jag inte kan förlåta en sån här sak och så går man isär. För det håller inte för en själv heller att känna att man mår dåligt och måste älta. Det är svårt. Det är jättesvårt att ta sig igenom en sån här sak, det är verkligen en klassisk kris. 

    Jag ångrar inte att jag valde att förlåta men så är jag också väldigt pragmatiskt lagd. Jag tror på vår kärlek och på vår relation, det har jag gjort sen vi blev ihop för många år sen. Men jag är ändå realist och har ingen aning om vi är ihop om fem år eftersom vi är två i relationen som växer och utvecklas och precis vad som helst kan hända. Så tänkte jag även då, när jag förlät honom. Att det kanske inte funkar, vi kanske separerar om ett år. Men det kanske vi ändå hade gjort, oavsett om just det här hade hänt eller inte?


    Tack för bra svar. Jag kan känna att jag behöver bestämma mig även mentalt och släppa det. Med facit i hand hade jag nog tagit det lite lugnare, problemet var att hon gjorde slut och det var först när vi blev tillsammans igen efter en månad som hela historien rullades upp.
  • Anonym (Bedragen)
    Anonym (K) skrev 2021-09-21 12:58:54 följande:

    Jag förstår inte hur man kan älska, eller för den delen vara vän med någon, och fortsätta lida, med någon som svikit och burit sig åt som ett svin mot en.

    Men några frågor dyker upp som är viktiga för svaren du får.
    Hur kom du på det? Eller hur fick du reda på det?
    Var det ett ons, eller en längre relation?
    Ångrar hon genuint att det hänt? (På dig verkar det inte så).

    Sen vet jag inte... Förlåta kan man kanske göra, men glömmer gör man aldrig.
    Precis som tidigare skribent sa ska man inte förlåta för snabbt, och det märker du ju nu när du inte kan glömma utan ältar detta. Men hon är smart...Hon låter dig göra jobbet. Hon känner säkert "Fan, det är ju x länge sedan det hände...glöm det"


    Tack för ditt svar. Hon gjorde slut med mig, historien rullades upp när hon kom tillbaka efter en månad. Det var ett gammalt kk som hade börjat spöka och som hon gav efter för. De träffades två gånger under tiden vi var ihop, efter att hon gjort slut träffades de en gång i veckan under en månad. Jag har varit med lite förr, haft längre förhållanden, varit gift och är dessutom inte purung, så med min samlade erfarenhet känner jag att hon ångrar sig genuint.

    Hon skäms. Jag kommer aldrig förlåta händelsen men lära mig leva med den, däremot kan jag förlåta henne, vilket lite förvånar mig, men jag älskar henne som sagt. 

    Vad menar du med att hon låter mig göra jobbet? 
  • Anonym (Bedragen)
    Anonym (K) skrev 2021-09-21 16:46:24 följande:
    Tja, det är ju du som mår dåligt och är tvungen att jobba med dina känslor.
    Hennes ånger är att du skall lämna, och det kan hon inte påverka.

    Hur kan det komma sig att hon ångrar sig? Har du tänkt på det?
    Hon är otrogen...Gör slut... Kommer tillbaka efter en månad efter att ha fått känna på annan åderpåle (som dessutom är en gammal kk. Inte ens något nytt) Och där står du, besviken, men ändå med öppna armar.
    Tror du på allvar att hon ångrar sig?? Hon har skaffat sig ny energi med en annan och nu var det dags att komma tillbaka till tryggheten igen.

    Har aldrig träffat någon, kvinna som man, som ångrar en otrohet. Möjligtvis ångrat på det viset att det uppdagades. Annars hamnar det i det härligas minnenas arkiv.
    Du är kategorisk i dina åsikter, något jag nog också trodde att jag skulle vara, innan det hände. Det är naturligtvis många parametrar som ligger bakom mitt beslut att stanna, men visst svider det.

    Hon kom tillbaka då hon fick reda på att jag börjat fika med en annan tjej. Hon fick en panikångestattack när det gick upp för henne att jag kunde gå vidare med någon annan. Min intention med kvinnan jag fikade mer var inget annat än att fika.

    Jag tror på allvar att hon ångrar sig. Inte en sekund den tid hon spenderade med sin gamla kk, men konsekvenserna som blev. Hon har sagt att hon önskade hon kunde vrida tillbaka tiden och göra om, göra rätt. Hon har ångest över det som hände. Hon har haft problem med sömnen och andra besvär kopplat till detta. Hon bedyrar att hon skäms och mår dåligt över att ha gjort mig så illa. Hon har frivilligt gått i terapi och säger sig ha fått upp ögonen. 

    Där jag befinner mig måste jag välja att tro på henne, att hon vill förändra sig och leva som den hon vill vara.

    Men lätt är det inte, om de otrogna svinen förstod vad de riskerade att ställa till med, då skulle talen för detta sjunka dramatiskt.
  • Anonym (Bedragen)
    Anotherone skrev 2021-09-21 21:20:24 följande:
    Det du skriver i detta stycke ska du se upp med. Detta med att vilja vara tillsammans för att någon annan visar intresse. Oavsett vilket håll det kommer från. Låt mig förklara.
    Vi separerade rätt så omgående när min man (då var vi bara sambo) berättade vad som hänt. Vi löste boendet och inom en vecka var vi inte längre tillsammans och delade inte bostad. Dock hade vi barn vilket gjorde att vi snabbt behövde ordna en fungerande dialog kring detta och därmed bokade jag tid hos familjerådgivningen. Det var väldigt bra även om det var jobbigt. Initialt handlade det bara om att lösa omsorgen om barnet, vår relation var redan över. 
    Sen ångrade han sig efter ett antal månader. Vår kontakt då rörde sig enbart kring barnet. Och där vill jag peka på det som du skriver. När han ångrade sig och jag började fundera på allvar på att ta honom tillbaka fick jag ställa mig frågan om jag gjorde det 1) för att jag faktiskt älskade honom och trodde att vi kunde lösa våra problem eller 2) om det enbart var det faktum att jag i så fall hade "vunnit" över den andra kvinnan. Att han varit ute på vift men faktiskt när allt kom omkring valde mig.....

    Nu var jag så klarsynt att jag insåg det här själv, och jobbade väldigt mycket med att försöka reda ut vad som var vad. Och det var inte lätt, situationen var väldigt känslig och rörig redan som det var. Men jag landade i att jag trodde att kärleken fanns där och att det överhuvudtaget funnits en annan part inblandad var inte relevant, fokus måste vara på oss och vad vi kan och behöver göra framåt för att komma vidare. (Jag vet för övrigt inget mer om henne idag än jag gjorde då, det var ingen som var i vår kompiskrets och jag vet bara initialerna vilket förstås underlättat.)
    Tack för ditt svar. Jag känner mig säker på att hon inte är med mig av den anledningen att någon annan visat intresse. När detta hände hade vi börjat ses igen, efter idogt uppvaktning av mig, jag var säker på att jag ville ha henne tillbaka. När jag berättade att jag varit ute med en annan bröt hon ihop fullständigt och började hyperventilera. Hon fick en panikångestattack när hon insåg att hon kunde förlora mig. Som hon sa, det blev ett rejält uppvaknande. 

    När allt hände dig, hur länge satt det i skallen? Eller släppte du utan att behöva älta? 
  • Anonym (Bedragen)
    Anonym (K) skrev 2021-09-21 22:57:52 följande:
    Jag förstår inte. Hon gör slut. Räknade hon då med att du bara skulle sitta i lägenheten och gråta?
    Konsekvensen av att bli lämnad blir väl automatiskt att man försöker träffa någon annan, förr eller senare? Eller var det hennes plan att leka av sig lite och sedan komma tillbaka? (Som det ju också blev)

    Jag skulle i.a.f inte kunna lita på, och få någon tillit till henne igen. Och nej, du befinner dig inte alls i den situationen att du måste lita på henne. Va nyttigt skeptisk. Hon har ju visat att hon är ett typexempel på "en gång otrogen, alltid otrogen". Även om hon inte varit otrogen förut, så välja ett gammalt kk att vara det med, säger allt, tycker jag.
    I fyllan och villan med en okänd...Kräks, men ok, det händer vissa. Men hon och kk:n...Det är ju en gammal avslutad relation som tagits upp igen. Hon måste ha varit jättesugen.
    Jag håller med dig i mycket av det du skriver, jag tycker det gör saken värre att det var ett gammalt kk och jag kommer att vara mer än nyttigt skeptisk. Jag befinner mig inte i en situation där jag ännu litar på henne, men givit henne chansen att visa att jag kan det, och det kommer ta tid, det var så jag menade. Mitt beslut var ju att fortsätta och oavsett hur knölig resan varit/är så är jag trygg i att det kommer landa bra. Trodde jag inte det vore jag ju en komplett idiot. 
  • Anonym (Bedragen)
    Divad skrev 2021-09-22 09:15:35 följande:

    Antingen väljer du att förlåta eller bryt upp. Kan ju dock ta lång tid innan man hittar en ny vän.


    Där har jag valt, och även förlåtit. Inte handlingen, men henne. 
  • Anonym (Bedragen)
    Anonym (badaboom) skrev 2021-09-22 12:56:31 följande:
    Så mao accepterade du att hon valde bort dig för nåt bättre när hon kände så. Då ska du väl inte bli förvånad när hon gör det igen för du har ju accepterat det?
    Jag har svårt att förhålla mig till dina svar. Dels för att du inte har hela bilden, dels för att det jag frågar om handlar om ältande, läs gärna topic om något är oklart. Vad du tycker när det kommer till att stanna eller gå, det har jag förstått, men med all respekt så är jag ointresserad av vad du tycker i den frågan, jag är helt trygg i den delen av mitt beslut som baserar sig på en mängd parametrar. 
  • Anonym (Bedragen)
    Anonym (orsak) skrev 2021-09-22 19:06:26 följande:

    Hej ts!

    Jag har varit där, separerat och skilt mig för ett antal år sedan.
    En bit jag saknar i tråden/diskussionen och dina beskrivningar om er process är själva analysen om varför det alls hände.

    I vår rådgivning sa terapeuten något som verkligen är intressant, själva kärnan i otroheten; Hon beskrev att det i all otrohet finns någonting, en saknad, en längtan, någonting som man inte får tillräckligt i sin relation.


    För den otrogne kan det vara viktigt att försöka förstå detta på djupet, kanske för båda om man bestämmer sig för att fortsätta eller försöka igen. Det är inte nödvändigtvis så enkelt som sex. Kanske (troligen) handlar det om andra faktorer som saknas. Kanske är den otrogna inte ens medveten om detta själv utan det utvecklas till en slags driv och längtan efter något.
    Det kan vara kommunikation, tillit, närhet (inte bara fysisk), respekt eller att man växer ifrån varandra på olika sätt.


    Oavsett vad så kan det vara klokt att försöka analysera och förstå detta så man kan jobba med detta och vara uppmärksam på hur relationen utvecklas.
    Förlåta är nödvändigt och fint, det går inte att hålla partnern "gisslan" utifrån ett snedsteg för all framtid, man orkar inte heller vara konstant misstänksam.


    Att det finns en kärlek i botten är ingen garanti om man inte förstår varför det gick fel. Det är inte nödvändigtvis bara den otrognes snedsteg som är problemet utan det kan finnas grundläggande problem i relationen som behöver rättas till. Sen måste man givetvis båda vara beredda på att kämpa för relationen.


    Har den ena redan bestämt sig och gett upp så kommer det ju sluta med att man går isär.


    Jag kanske missar något här TS men utifrån det du beskriver så verkar ni inte riktigt ha hittat några svar på vad det är/var för saknad som drev henne till otrohet?
    Om detta stämmer, att ni inte riktigt vet varför det hände. Hur kan ni vara säkra på att hennes längtan/saknad (det som brister) inte återkommer och blir ett problem igen...?


    Tack för ett bra svar. Det fanns en bakomliggande orsak som bestod i att jag inte fanns där i vardagen tillräckligt och var dålig på att se henne i den och nog tog henne lite för givet. Så när den här spralljöken började uppvakta henne genom att tala om hur fin och bra hon var, så föll hon till föga för honom. Han bekräftade helt enkelt på ett sätt hon inte upplevde att jag gjorde. 

    Vi bodde inte ihop när det hände och jag hade svårt att möta de behov hon hade av att ses, inte minst beroende på mitt jobb samt att jag hade en tonåring som var inne i en period som krävde stor uppmärksamhet. Dessutom trivdes jag aldrig hemma hos henne. 

    Vi sågs 3-4 gånger i veckan, sov 2 nätter ihop, och det tyckte hon var för lite. När vi däremot sågs så var det bra. Vi hade kul ihop, mös tillsammans med mycket närhet och bra samtal. Vårt sexliv var bra även det. Vi har aldrig någonsin utelat några hårda ord till varandra eller haft några egentliga gräl. 

    När detta hände var jag mannen i hennes liv, sa hon, men hon var inte nöjd. Så för mig blev det en överraskning att hon ville ut. Hon föll för bekräftelsen från en person hon var trygg med och haft en tidigare relation med. 

    Det är i stora drag den bakomliggande orsaken. Men. Vårt förhållande var inte utom räddning, vi har det bättre än någonsin, så hon hade inte behövt ta svängen runt det här asets sovrum. Hon är konflikträdd, detta blev ett sätt för henne att hitta en snabb lösning på det som inte var bra, en enkel väg ut. Det ligger nog en del i att hon är lite av bekräftelsetorsk också. 

    Jag anser såklart att hon kunde ha grävt där hon stod, vårt förhållande var inte så sargat. Jag tycker dessutom det är under all kritik att hon behöll relationen med sin gamla kk, om än bara via sms initialt. Sådana kontakter raderar man i ett seriöst förhållande. Hon var dessutom uttalat motståndare mot otrohet, sa att hon kände sig så trygg med mig, men hade alltså inga problem med att behålla den här kontakten. 

    Det var hennes beslut till 100% att vara otrogen, helt oavsett orsak. Det fanns en annan lösning och med hjälp av terapi, både enskild och i par säger hon sig ha fått nyttiga insikter. Så jag väljer att känna mig tillräckligt trygg i att detta bara var en engångsgrej, att det inte kommer att hända igen, analysen om vad som hände är gjort och även vänd in och ut på. Hon har haft hjälp av terapin vilket även speglar sig i hennes yrkesliv där kollegor helt plötsligt har fått se henne gå upp i vind om hon inte håller med om något. Det märks även hemma. 

    Vi pratar mycket och jag måste känna att den ånger och ångest hon uttrycker är ärligt menad, för det blir en bättre grund att stå på då jag tagit beslutet att fortsätta. Och om det kom något bra ur den här skiten, så är det att jag faktiskt värdesätter henne på ett annat sätt. Känslan jag hade när jag höll på att förlora henne, den var vidrig då detta lite klyschigt faktiskt är kvinnan i mitt liv. 

    Det kommer att ta tid för henne att återställa förtroendet och det kommer att ta tid innan smärtan lämnar mig, men vi ser framåt. 
  • Anonym (Bedragen)

    Tack för era bra och insiktsfulla svar, jag tar till mig dom. 

  • Anonym (Bedragen)
    Anonym (K) skrev 2021-09-25 00:30:52 följande:
    Tror vi har pratat om detta i någon annan tråd.
    Vi är alla olika och jag säger inte att du har fel. Lögnerna förstör jävligt mycket och ju mer lögner och förnekelse, desto värre blir det. Men allt vad gäller lögner i dess fullbordade form, är i samband med sex. Jag ser inte det ena värre/bättre än det andra. Dessutom föder fysisk otrohet lögner.
    Vet inte hur det är med ts men jag anar att det han ältar är sexet. Det är det som sätter sig på hjärnan. Bildspelet. Sen kommer lögnerna. Han hade bara halva inne...Vi var aldrig fysiska...Pussades bara en gång, osv. 
    Summa summarum...Det är ett helvete att bli bedragen för de flesta.
    Nej, det är inte sexet i sig som satt sig på hjärnan, jag gör mig inga bilder av det. De hade haft en kk-relation bakåt i tiden, så lite "underlättar" det att de hade kortare avstånd till sexet än vad det varit med en helt ny människa. Han var en lågt hängande frukt. Det värsta och det jag ältar, är hennes mentala svek. Det är sju resor värre att hantera.
  • Anonym (Bedragen)
    Kungsholmsbo skrev 2021-09-28 09:49:36 följande:
    Var bara tvungen att betona: lössläppt. Det gör mig så ledsen att bejakandet av sexualitet ska ses så som lössläppt - av vissa. Jag manar dig till att tänka om.

    Vad gäller TS problem. Älta är något hjärnan bla gör för att fylla i logiska luckor, dvs för att skapa ett händelseförlopp som stämmer. Du behöver komma ifrån ältandet - vilket det verkar som du vill - genom att skapa vägar runt det. Tex kan du tänka på förloppet med korta ord meningar som sedan leder fram till lösningen.

    Tex: vi träffades, vi hade det bra, men något skavde ändå för henne, hon träffade en annan, nu jobbar vi på att lösa problemen som uppstod och det kommer bli bra. Det är alltså ett exempel - du gör din egna tankekedja som känns bra för dig. Din hjärna måste nämligen sluta loopa.
    Tack :) Vill som sagt komma ur detta loopande, det tar mig ingenstans. Har beställt en bok som jag hoppas kan hjälpa till på vägen. Är den bra återkommer jag med en recension. 

    www.adlibris.com/se/bok/sluta-alta-och-grubblalattare-gjort-med-kognitiv-beteendeterapi-9789163945373
Svar på tråden Ältandet efter otrohet, hur länge? Hur påverkade det sig som varit den otrogna?