• Anonym (Sara)

    Hur ska jag komma ur den här situationen?

    Snälla inga påhopp eller elakheter. Jag vill ha råd och stöd för jag mår verkligen inte bra av detta.

    Så det senaste året har relationen varit knackig, min sambo och jag har haft en hel del problem och jag har tänkt flera gånger att jag vill lämna för att sedan ändra mig osv..

    I samband med detta fick jag en ny kollega på jobbet som jag kommit nära. Ganska direkt kände jag att det var något mellan oss men eftersom vi båda är heterosexuella kvinnor så slog jag bort tanken snabbt.

    Jag har insett att jag är kär i henne och försökt lägga locket på bara för det kommer aldrig bli något mellan oss liksom.

    Jag älskar mitt jobb och vill inte byta.. en fast tjänst är ju en trygghet och just inom detta är det svårt att få jobb i på annat ställe. Jag har fått ångest över situationen med kollegan, tänker på henne hela tiden och börjar få tecken på utbrändhet. Så vad ska jag göra? Jag vet inte längre vart jag ska ta vägen med alla dessa känslor mår skit och vad jag än gör så försvinner dom inte :(

  • Svar på tråden Hur ska jag komma ur den här situationen?
  • Life

    Hej TS,

    Ibland upptäcker man nya sidor hos dig själv, i de mest oväntade situationer. Nu kan man ju fundera på om din nyfikna kärlek för din kollega beror på att du blivit bisexuell eller enbart mår dåligt i ditt nuvarande förhållande. Personligen tror jag det kan vara lite av båda.

    Men om det är en tjej eller kille du blivit kär i spelar inte så stor roll tycker jag. Att du hittar kärleken på andra håll är väl bara ytterligare ett bevis på att du inte mår bra i det förhållande du är i. Antingen försöker du rädda förhållandet du är i (prata med varandra, parterapi, ja det du tror ev skulle funka) eller så bestämmer du dig för att ditt nuvarande förhållande inte är rätt och avslutar det.

    Oavsett ditt val framöver tycker jag verkligen inte du ska blanda in någon till person, oavsett om denne har samma känslor för dig eller inte. Avsluta det du har eller försök rädda det, fokusera i den mån du kan inte så mycket på din kollega för jag tror att den reaktionen du har är en följdeffekt (till viss del) av det som pågår därhemma.

  • Anonym (Sara)
    Life skrev 2021-09-21 17:52:57 följande:

    Hej TS,

    Ibland upptäcker man nya sidor hos dig själv, i de mest oväntade situationer. Nu kan man ju fundera på om din nyfikna kärlek för din kollega beror på att du blivit bisexuell eller enbart mår dåligt i ditt nuvarande förhållande. Personligen tror jag det kan vara lite av båda.

    Men om det är en tjej eller kille du blivit kär i spelar inte så stor roll tycker jag. Att du hittar kärleken på andra håll är väl bara ytterligare ett bevis på att du inte mår bra i det förhållande du är i. Antingen försöker du rädda förhållandet du är i (prata med varandra, parterapi, ja det du tror ev skulle funka) eller så bestämmer du dig för att ditt nuvarande förhållande inte är rätt och avslutar det.

    Oavsett ditt val framöver tycker jag verkligen inte du ska blanda in någon till person, oavsett om denne har samma känslor för dig eller inte. Avsluta det du har eller försök rädda det, fokusera i den mån du kan inte så mycket på din kollega för jag tror att den reaktionen du har är en följdeffekt (till viss del) av det som pågår därhemma.


    Jag tror absolut att situationen med min relation hemma påverkar känslorna för min kollega. Hon ser mig, lyssnar på mig och är kärleksfull, det jag saknar i min relation. Jag ska försöka jobba på min relation vill egentligen vara kvar med honom.. tror jag.. men jag måste få bort känslorna för kollegan för att må bra
  • Anonym (Camilla)

    Jag tror att du har blivit kär i personen. Hon lyssnar, visar uppskattning och delar troligen intressen. Ni är rätt kompatibla som vänner. Ibland kan det kännas som att bli förälskad. Vilja vara nära och umgås. Må bra i varandras sällskap. Inget konstigt med det.

    Inte heller konstigt och du funderar på att ha sex med henne. Pröva det i tanken. Njut och fantisera om det. Om du vore bi hade du kommit på det tidigare eller iaf känt sexuell dragning till kvinnor.

    Ditt förhållande kanske behöver lite nytändning. Man måste ju hålla lågan levande. Fundera över om du vill fortsätta i den relation du är i nu. Kan den här förälskelsen vara språngbrädan ut? Även om det inte leder till ett förhållande med den andra kvinnan.

    Njut av pirret och fantasierna. De går över och allt är som vanligt igen. Tills nästa gång?

Svar på tråden Hur ska jag komma ur den här situationen?