• Tue 21 Sep 2021 23:52
    4905 visningar
    15 svar
    15
    4905

    Hur luktar "gaslukt?"

    Hyllemor skrev 2021-09-21 21:47:17 följande:

    Vi har gaspanna i vår lägenhet. Jag vet att gas inte luktar någonting, men att man tillför något ämne som gör att man känner av ifall det skulle bli en gasläcka. Överallt kring gaspannan finns klisterlappar och skyltar så står det: "Om du känner gaslukt..." och vad man ska göra då. Frågan är bara HUR luktar gaslukt?


    Jag har googlat men blir inte riktigt klok på svaret. I vår kommun finns väldigt få som har gasuppvärming och ingen jag känner har det, så ingen jag har frågat vet heller.


    Visst kan gas lukta, det vet alla som släppt sig någon gång.

    Utgångsläget måste vara information om vilken gas det handlar om, därifrån kan du ta reda på om den luktar och hur den luktar.
  • Wed 22 Sep 2021 00:00
    #8
    Hyllemor skrev 2021-09-21 23:59:14 följande:
    Ja, det är inte från en gasspis, utan gas som har med värmen att göra. Spelar det någon roll? Och i så fall hur? 
    Ingen aning, det är därför jag frågar om vilken gas det handlar om.
  • Wed 22 Sep 2021 00:03
    #9
    Hyllemor skrev 2021-09-22 00:00:32 följande:
    Tom Araya skrev 2021-09-21 23:52:03 följande:
    Visst kan gas lukta, det vet alla som släppt sig någon gång.

    Utgångsläget måste vara information om vilken gas det handlar om, därifrån kan du ta reda på om den luktar och hur den luktar.
    Jag förutsätter att du förstår att det inte har med fisar att göra, utan om doften från gas som är så kallat "doftlös."


    Vissa gaser är doftlösa i kemiskt rent tillstånd, exempelvis senapsgas... den vill du inte ha läckage på.
  • Wed 22 Sep 2021 00:50
    #11
    Hyllemor skrev 2021-09-22 00:11:13 följande:
    Jag skrev mycket tydligt i min trådstart att det hela handlar om en gaspanna i en lägenhet. Är du inte läskunnig?

    Viss är jag det, men du säger inte vilken typ av gas det är, vilket är en viktig faktor som du vet bättre än jag.

    Biogas ? Wikipedia

    Sk "stadsgas" är en blandning av metan och luft.
    Stadsgas ? Wikipedia
    Metangas kan lukta lite som urin.

    Sk "naturgas" består främst av metan och är väldigt lik biogas.


    Naturgas är osynlig och luktfri. För att lättare kunna upptäcka läckor tillsätts ett luktämne, till exempel tetrahydrotiofen.


    Naturgas som används i hem kan bilda kolmonoxid vid ofullständig förbränning. Kolmonoxidförgiftning kan vara livshotande, men dödsfall är numera ovanliga tack vare moderna system. Kolmonoxidvarnare finns idag tillgängliga för hushåll som använder naturgas


    Naturgas ? Wikipedia


    I biogas är det svavelvätet och ammoniaken som teoretiskt kan lukta, men anges i huvudsak vara luktfri (kan vara vid högre renhet).
    Biogas ? Wikipedia

Svar på tråden Hur luktar "gaslukt?"