• Jacksparrow

    Kallelse efter röntgen (bukspottskörtel)

    Hej alla! Finns det någon här som har erfarenhet av hur det går till efter en röntgen?

    Min pappa opererade sin bukspottskörtel på Sahlgrenska i feb efter att sjukvården hittade en cysta på hans bukspottskörtel. Cystan var en ipmn och de gjorde en whipple-operation. Det visade sig att cystan inte innehöll cancer. Pappa har tidigare haft ändtarmscancer men blev aggressivt behandlad under våren 2020 och är idag cancerfri där (röntgen senast i juni i år).

    Pappa röntgade sin bukspottskörtel för första gången sedan operationen 5 september, detta var alltså första uppföljningen. Igår, dvs 2.5 vecka senare fick han besked per brev men problemet är att det var inget besked - bara en kallelse till mag/tarm/pankreasläkare. Pappa sitter nu hemma med dödsångest och säger att han tyckte att röntgen tog ovanligt lång tid och att denna kallelsen är ett dåligt tecken.

    Ni som kan detta bättre - måste det vara så? I kallelsen står ingen info, bara tid och plats. Pappa är kallad om 2 veckor, så 4.5 vecka efter röntgen. Vi är så oroliga nu...

  • Svar på tråden Kallelse efter röntgen (bukspottskörtel)
  • Anonym (Libbsticka)

    Om det inte var en cancer i bukspottkörtelvävnaden borde det inte vara det, då är nog frågan snarare om den tidigare cancern kan ha spritt sig. Eller så är de bara klantskallar som inte tänker på hur människor reagerar och det är en avslutande uppföljning bara.

    Då jag vet två personer som gått bort mycket hastigt i bukspottkörtelcancer så är väl ungefär alla scenarion bättre än att ha cancer som uppstått där, så det värsta beskedet fick han i alla fall inte. 

    Och man ska inte ge upp hoppet för tidigt idag. Min svärfar har blivit friskförklarad två gånger från lungcancer, haft en hudcancer och har prostatacancer sedan flera år men han lever ännu ett helt normalt liv utan hemtjänst.

    Försök att inte tänka på det tills det är dags, det är nog bara att sysselsätta sig.

Svar på tråden Kallelse efter röntgen (bukspottskörtel)