• bombergranaterochtrumvirvel

    Graviditet och pcos

    Jag har PCOS och är 44 år gammal och vill bli gravid. Jag har inga barn och gav upp att skaffa barn för några år sedan p.g.a. min ålder, men har aldrig försökt. Men så tänkta jag försök nu, så jag slutade ta mina P-piller och efter två månader fick jag min första naturliga mens sen tonåren typ. Jag skrev dom det här på ett diskussionsforum på nätet och någon sa att jag ska boka in ultraljud och att gynekologen ska plocka ner äggen. Jag fattade inte riktigt varför och vad som menades, fick inget mer svar sen. Kan ni berätta lite om hur det här fungerar och vad jag ska göra??

  • Svar på tråden Graviditet och pcos
  • Jag är bara jag

    Det enda du kan göra är att försöka bli spontant gravid. Om du inte blir det återstår endast äggdonation vid din ålder. Nån annan hjälp får man inte efter 43. Att du har PCO är positivt i din ålder. Då har man oftast bättre äggkvalitet än jämnåriga. Och det är äggkvaliteten som avgör om man kan bli spontant gravid.

  • Jag är bara jag
    bombergranaterochtrumvirvel skrev 2021-09-22 22:14:03 följande:
    Så jag behöver inte plocka ner några ägg eller göra ultraljud? Behöver inte besöka gynekologen alls innan jag blir gravid?
    Alltså, vad nån menade med "plocka ner ägg" fattar inte jag. Möjligen de menade IVF, men då plockar man ut ägg- inte ner-  och IVF är du hur som helst för gammal för. Du kan kanske hitta en privat gynläkare som kan göra ett VUL på dig för att se hur äggblåsorna ser ut. Är läkaren väldigt tillmötesgående kanske du tom får ta lite blodprover för att kolla dina förutsättningar. Men all form av hjälp för att bli gravid är du för gammal för i Sverige.
Svar på tråden Graviditet och pcos